2013 m. rugsėjo 9 d., pirmadienis

Breaking Bad. Penktas sezonas. To'hajiilee

Tai - tryliktosios penktojo „Breaking Bad“ sezono serijos apžvalga. Joje yra aptariami svarbiausi iki šios serijos ir jos metu įvykę įvykiai, todėl skaitykite savo nuožiūra.

Jack! It's off! - Walt

Holy. Shit. - Telemanas

Dalykas, kuriuo bent jau kol kas labiausiai džiaugiuosi pradėjęs šį blogą, yra supratimas, jog žiūrėdamas puikų serialą aš galiu suprasti kiek gilesnes jo mintis, tuo pačiu metu mėgautis juo ir to serialo metu išvengti bereikalingų minčių apie serijos analizę. Panaši situacija yra ir su serialais, kurie man labai patinka, nors aš suprantu, kad jie tikrai yra prasti. „To'hajiilee“, tiesa, patenka į pirmąją grupę. Ir, pasikartosiu, holy shit.

Ši serija nėra tokia, kurios įvykiai būtų labai netikėti. Aš nesakau, kad žiūrėjau kiekvieną minutę žinodamas, jog gale laukia didelis susišaudymas, bet tai yra vienas tų įvykių, prie kurių buvo vedama per daug logiškai, kad tai būtų netiesa. Prieš kelias serijas parodytas Todo dėdės darbas ir paskutinis Volto skambutis praėjusioje serijoje buvo pakankamas įrodymas, kad Džekas pademonstruos ką sugeba.

Bet nepasiduodant vien tik akloms emocijoms ir bandant galvoti logiškai, šio sezono pagrindinė tema yra praeities veiksmų pasekmės. Ir blogos, ir geros, nors pastarųjų čia yra žymiai mažiau, jeigu iš viso yra. Ir negi yra kas nors, kas geriau simbolizuoja darbų pasekmes negu pinigai? Iš pradžių jums gali pasirodyti, kad serialas, kuris yra pripažįstamas vienu giliausių istorijoje, svarbiausias savo paskutinio sezono istorijas gimdo, gan tiesiogine prasme, iš pinigų, tačiau „Breaking Bad“ visuomet pasižymėjo sugebėjimu iš paprastų temų išspausti itin įdomias, stiprias ir gilias siužeto linijas. Šįkart tokių buvo trys, ir nei viena nebuvo menkesnė už kitą.

Serija prasidėjo su Todo, Džeko ir co susitikimu su Lidija, kas šiuo atveju yra aiškiausiai su pinigais susijusi istorija. Viskas yra labai paprasta - Lidijai reikia produkto, Džekui reikia pinigų, tačiau, skirtingai nei su Voltu, šįkart produktas nėra tinkamas. Na, bent jau netinkamos spalvos, bet kažkas kužda, kad jo kokybė taipogi nėra ypatinga. Būtent dėl to, kad dabartinių gamintojų pagrindinis tikslas yra pardavimas, o ne gaminimas, todėl kokybė dėl tokių dalykų nukenčia visuomet. Vienintelis padrąsinantis aspektas čia yra nebent Todas, kuris stropiai mokėsi iš Volto ir nors ir ne viską, bet perėmė iš jo pagrindinę informaciją apie mėlynąjį meną.

Su Todu man yra susijęs ir dar vienas „Breaking Bad“ puikumo pavyzdys. Šis veikėjas nuo pat atsiradimo buvo panašus į paprastą įrankį, kuris privalo iššaukti nesutarimus tarp Volto ir Džesio ar kitą rimtesnę pasekmę. Tai buvo pademonstruota ir Todui nušovus mažą berniuką, kas privertė daugiau emocijų parodyti Džesį, ne žudiką, panašiai buvo ir tuomet, kai Voltas bandė pakeisti Džesį. Tačiau, kaip paaiškėjo per paskutiniąsias savaites, Todas nėra vien istorijos įrankis - jis yra žmonių įrankis.

Jis yra tarsi patobulintas Džesio, žmogaus, kuris klauso ir daro ką liepiamas, nes žino, kad kiti viską supranta geriau, variantas. Todas neklausinėjo bereikalingų dalykų būdamas su Voltu, to jis nedaro ir su savo dėde, jis tėra nuolankus tarnas, vykdantis įsakymus. Todėl pamatyti, kad jis rodo šiokius tokius jausmus Lidijai, yra grubokas, bet aiškus bandymas parodyti, jog jis taipogi turi žmogiškų savybių (nors jo abejingumas susišaudymo metu gali tokį mąstymą iškart panaikinti, čia priklauso nuo jūsų).

Visgi sprendimą vykti gelbėti Volto veikiausiai priėmė Džekas ir tai jis padarė dėl tų pačių pinigų. Jam melynojo dalyko būtinai reikia, o ultimate gamintojas yra pakliuvęs į pavojų, todėl jam nerūpi, kad pastarajam pagalbos nereikia. Džeko nebūtų sustabdęs net žinojimas, kad jie susidurs su policininkais - jis nėra tas žmogus, kurį galėtų sustabdyti ar išgąsdinti teisėsauga.

Tačiau prieš šios kompanijos atvykimą į dykumą, ten pasirodė Džesis, Henkas ir jo ištikimasis draugas Gomezas. Šios kompanijos tikslas toli gražu nėra pinigai. Jie siekia keršto, tokio, kuris bent iš dalies atpirktų jiems ir kitiems žmonėms sukeltas kančias. Ir visgi jeigu ne pinigai, šie trys vyrai čia nebūtų atsidūrę. Būtent Džesio pinigų mėtymas pro langą suvedė jį su Henku ir būtent Volto pinigai, apie kuriuos atskleidė jau oficialiai mano mėgstamiausiu veikėju tapęs Huelis, padėjo jiems prispausti Voltą.

Ir nepaisant to, kad būtent Voltas yra pagrindinė grandis seriale kalbant apie pinigus, jis buvo paskutinis šioje serijoje pagalvojęs šia, itin materialia tema. Taip, jis buvo susitikęs su Džeku dėl ateities darbo, tačiau Volto mintyse visą tą laiką buvo Džesis ir jo pašalinimas, ne mėlynasis produktas. Ilgą laiką jis ir toliau iš paskutiniųjų bandė viską sutvarkyti savo protu, tačiau paskui šį bandymą sekė dar vieno Volto plano žlugimas, ir kartu galutinis suabejojimas savo paties genialumu.

Nuvykimas pas Broką ir jo motiną man buvo turbūt labiausiai netikėtas šios serijos momentas, ir šioje vietoje aš net nežinojau ko tikėtis. Bet ši scena man kartu buvo ir neaiškiausia visoje serijoje. Ji suteikė intrigą, kad šeimyna gali žinoti, ką padarė Voltas, bet tai, kad jis dar kartą bandytų jiems pakenkti, nėra tikėtina nei Volto logikos, nei scenaristų originalumo prasme. Tačiau tai atskleidė, kaip Voltas jaučiasi dėl vaiko nunuodijimo, ir iš jo pokerfeiso tai turbūt supratote.

Voltas apie pinigus tiesiogiai pradeda galvoti tik po scenos, kuri tokioje rimtoje ir įtemptoje serijoje buvo puikus minčių išblaškymas ir vienas linksmiausių sezono momentų. Volto sūnaus susitikimas su Saulu suteikia tokį kontrastą su kitiems serialo veikėjams įprastu gyvenimu, kad tai žiūrėti yra ir keista, ir labai smagu. Flinas šioje situacijoje yra vaikas, susitikęs su garsenybe iš televizijos, ir net nenutuokiantis, kad ta garsenybė jo tėvą pavertė žudiku ir ieškomiausiu nusikaltėliu. Volto sūnus seriale rimtesnio veiksmo neturėjo niekada, tačiau kuo toliau, tuo labiau jo paprastas požiūris suteikdavo vis didesnius kontrastus, kas „Breaking Bad“ yra reikalinga siekiant bent šiek tiek pristabdyti.

Tiesa, negaliu drąsiai pasakyti, kad Voltas, važiuodamas į dykumą, bent kartą stabdė. Taip jis lėkė ne todėl, kad pagaliau susitiktų su Džesiu, bet dėl pinigų, kas man yra didžiausia šios serijos dilema: ką gi pinigai reiškia Voltui?

Serialo pradžioje tai neabejotinai buvo išsigelbėjimas jam ir jo šeimai, ir būtent šia korta jis bando žaisti su Džesiu. Tai, žinoma, neveikia, tačiau variantų yra ir daugiau, ir būtent jie man yra labiau įtikinami. Vėlesniuose sezonuose pinigai vis labiau reiškė augančią Heisenbergo galią, kuria Voltas neabejotinai didžiavosi. Jis tų pinigų leisti net neketino, bet jie rodė, ką jis yra pasiekęs. Tačiau šiame sezone pinigai įgijo dar kitą reikšmę - tai yra, kaip Džesis sakė šioje serijoje, „vienintelis įrodymas apie Volto darbus, kurio jis nesugebėtų sunaikinti“. Pinigai šioje vietoje yra svarbus įkaltis, galintis pasodinti Voltą į kalėjimą.

Padėkit man, bet daugiau nesurandu jokios kitos pinigų reikšmės Voltui, ir nei viena šių man neatrodo logiška dingstis taip išprotėti dėl to, kad Džesis yra prie jų. Tai toli gražu nėra vien banali scenaristų priemonė atvilioti Voltą į susitikimą, ir jeigu reikėtų, aš šį išprotėjimą nurašyčiau kaip staigų jo sumišimą dėl tokio netikėto posūkio. Tas sumišimas yra visų trijų komponentų susiliejimas ir tai yra vienas tų logiškai nepaaiškinamų dalykų, kurie yra labai logiški galvojant, kaip tuo metu nustebo Voltas.

Jo nelaimei, tai nebuvo didžiausias jo nustebimas. Fizine prasme, kuria Džesis gali jam pakenkti, tai buvo itin stiprus smūgis. Tačiau Volto supratimas, jog jo telefonas buvo susektas, yra visiška šio žmogaus griūtis. Voltas jau anksčiau suprato, kad Džesį jis prarado ir atgal nebesugrąžins, tačiau jis tikėjo tuo, jog jie susitars vienas su kitu, nes abu į ten pat yra įklimpę vienodai. Apie ką jis niekada negalvojo yra išdavystė, kurioje susipina tiek daug jausmų ir kuriuos visus vienu metu nuostabiai pateikė Bryanas Cranstonas. Tai reiškia ir tai, kad Volto psichologiniai žaidimai - Heisenbergo vizitinė kortelė - nebeveikia; kartu tai reiškia, jog Voltas tuoj pat bus suimtas, bet svarbiausia yra tai, kad jis prarado žmogų, kurį laikė savo sūnumi.

Aš nesu toks lietuvių kalbos ekspertas, kad galėčiau apibūdinti jausmus, kuriuos matau Volto bandyme Džesį pavadinti bailiu, bet tai yra itin gili ir ypatingai daug pasakantis kadras, kaip ir kiekviena kita dykumoje nufilmuota akimirka (tai nėra mano originalus pastebėjimas, bet internetas sprogo nuo pagyrų serijos režisierei Michelle MacLaren; prie jų prisidedu ir aš, nes ši serija buvo tobula, o MacLaren kartu režisavo ir dvi mėgstamiausias mano serijas, „One Minute“ ir „Gliding Over All“, ir tai yra tiesiog awesome).

Tačiau kam yra įdomūs tokie psichologiniai išvedžiojimai, kuomet paskutinėje serijos scenoje įvyksta susišaudymas, kuriame dalyvauja pagrindiniai serialo veikėjai prieš žiauriausius įmanomus naujokus. Kam yra reikalinga analizė scenai, kurioje Henkas ir Marie pasišneka potencialiai paskutinį kartą, bet abu džiaugiasi savo svajonės išsipildymu (for the record, tikrai nemanau, kad Henkas mirs, bent jau ne kitą savaitę; tuo tarpu dėl Gomezo mirties aš neabejoju).

Ir jūs galite drąsiai pasakyti, jog serija buvo nuostabiausias dalykas pasaulyje, kuomet scena, kurios kiekvienas serialo žiūrovas laukė nuo pirmųjų pilotinės serijos minučių - Henkas suima Voltą - yra užgožiama scenos, apie kurią žiūrovai tik galimai pradėjo galvoti vos prieš porą savaičių. Jeigu tai nėra tinkamas pretekstas „Breaking Bad“ pavadinti vienu geriausių serialų istorijoje... Ne, tai yra argumentas, kurio ignoruoti neįmanoma, ir nors aš tikiu, kad serialas per tris savaites sugebės nustebinti dar labiau, tinkamesnė scena tokiam pareiškimui veikiausiai neatsiras.

Šioje vietoje aš labiausiai gailiuosi pirmosiose serijose parodytų Volto ateities scenų. Jos aiškiai pasako, kad Voltas nemirė, kas panaikina labai mažą, bet visgi šiokią tokią intrigos dalį (tebūnie aš netikiu, kad jei Voltas bus nužudytas, tai bus padaryta prieš pačią paskutinę seriją, tačiau jeigu yra drąsus serialas, kuris galėtų tai padaryti, tai yra tik šis). Tačiau aš ne kartą įsitikinau, ir tikiuosi, kad įtikinau ir jus, jog niekas čia nėra daroma be priežasties. Galbūt iki šiol kalbos apie pinigus jums retkarčiais trukdydavo rimčiausiose scenose, bet dabar jūs suprantat, kad net tokios detalės „Breaking Bad“ gali sukelti mirtinus susišaudymus.

Vertinimas: 10/10

O ką apie šią seriją manote jūs?

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą