2013 m. rugsėjo 10 d., antradienis

„Revolution“: neeilinis pasityčiojimas iš mokslinės fantastikos


Tai yra bendra serialo ir jo pirmojo sezono apžvalga. Ją saugu skaityti ir tiems, kurie nėra matę nei vienos „Revolution“ serijos.

Mokslinė fantastika pastaraisiais dešimtmečiais televizijoje ir kine išpopuliarėjo dėl dviejų priežasčių, kurios tikrai yra logiškos ir suprantamos. Pirmoji, be abejo, yra tai, kad žmonės visada norėjo pamatyti tai, ko tikrovėje nepamatys niekada. Ar ekrane jie matytų gražią ateitį su kosminiais laivais, ar pasaulį kontroliuojančias mašinas, tai žiūrovams visada buvo įdomu.

Antroji priežastis yra ta, kad neįprasta ir antgamtiška aplinka yra puikus būdas kalbėti apie žmogiškumą. Ekstremaliose situacijose atsiduriantys veikėjai gali būti puikūs įrankiai siekiant atkreipti dėmesį į vieną ar kitą žmones kankinančią problemą. Bet įtariu, kad už tai, kad pradėjau straipsnį apie „Revolution“ tokiais gražiais žodžiais, mane gali nubausti mokslinės fantastikos dievai, kadangi iki šių dviejų punktų serialas nėra prisiartinęs nė iš tolo.

NBC televizija dėl nelogiškų sprendimų JAV garsėja kaip keisčiausias iš keturių didžiųjų kanalų. Reitingais jie negali girtis - taip, NFL sezono metu auditorija yra protu nesuvokiama, tačiau kitu metu kažkas populiaresnio yra nebent realybės šou. Gerų serialų kokybės prasme kanalas turi labai daug - „Parks and Recreation“, „Community“, „Hannibal“, - tačiau beveik nesivargina jų reklamuoti.

Bet „Revolution“ turėjo būti kažkas tokio. NBC į vieną vietą suvedė "Dingusių" legendą J.J. Abramsą, pirmųjų „Iron Man“ dalių režisierių Joną Favreau ir „Supernatural“ kūrėją Ericą Kripke, o pradinis rezultatas buvo tiesiog įspūdingas. Serialo premjera, pritraukusi beveik 12 milijonų žiūrovų, tapo didžiausia premjera didžiuosiuose kanaluose nuo 2009 metų. Ir taip amerikiečiai dar kartą įrodė savo keistumą.

Galima sakyti, kad aš šį serialą žiūrėjau todėl, kad nereikėtų to daryti jums. Nes formulė su NBC visada yra ta pati - jų serialų reitingai yra atvirkščiai proporcingi jų kokybei. Geriausius projektus žiūri žiūrovų trupiniai, o prie šitokių dalykų susirenka milijonai. Psichozei ir aš pasidaviau vien dėl garsių vardų, man tarsi garantuojančių, jog blogo tikėtis neverta. Ir prodiuseriai, ir aktoriai (apie kuriuos kiek vėliau) čia yra aukščiausio lygio, bet tai tik parodo, ką gali padaryti bloga istorija.

O ji yra tokia - prieš penkiolika metų pasaulyje dingo elektra. Niekas (?) nežino dėl ko, niekas to negali pataisyti. Nevažiuoja automobiliai, neveikia viskas - nuo žibintuvėlių, iki kompiuterių. Pasaulyje (kuris, kaip ir kiekviename amerikiečių kūrinyje, susideda tik iš JAV) chaosas, vyriausybė krito, į valdžią atėjo nauji diktatoriai. Viena Metisonų šeima, kartu su keliais naujais draugais, gali vėl įjungti elektrą ir tai tikrai nėra taip įdomu kaip atrodo.

Tačiau tenka pripažinti - viskas teoriškai skamba tikrai neblogai. Elektra mūsų gyvenime užima vos ne pagrindinį vaidmenį ir niekas negali suvokti kas būtų, jeigu ji tiesiog dingtų. Chaosas tikrai kiltų ir niekas to negali nuginčyti, ir nežinia, ar viskas dar galėtų būti taip pat. Bet nebijokit - "Revolution" taip giliai nelenda.

Visų pirma pašalinkime iš „mokslinės fantastikos“, kuri yra nurodyta prie serialo žanro, bet ką, kas yra susiję su mokslu. Pripažįstu, kad nesu mokslininkas ir tokiu tikrai nesiruošiu būti, tačiau įjungęs logiką galiu kai ką išmąstyti. Praėjo penkiolika metų ir didžiausi miestai yra tiesiog neatpažįstami. Pastatai sugriuvę, visur kur tik įmanoma yra priaugę medžių ir gamta tarsi atsiima jai priklausiusius plotus. Dėl didesnių žalių plotų viską gal ir būtų galima pateisinti, tačiau vos per keliolika metų iš niekur nieko sugriuvę pastatai yra tiesiog nesuprantamas reiškinys, kurį būtų galima pateisinti veiksmui vykstant po dešimtmečių.

Apie žmonių išvaizdą galime nekalbėti. Televizijai reikia gražių žmonių, todėl neturėtumėt nustebti, kad jie visada vaikšto pasidažę ar su gražiais drabužiais. Bet tai, kad jie bent kelis kartus per seriją pasakoja apie tai, kad yra išbadėję, irgi galėtų tapti gan rimta tema. Juk tokioje situacijoje valgoma būtų viskas - nuo bet kokių gyvūnų (o jų yra nemažai, ir žirgai yra vienintelė transporto priemonė), iki, galų gale, kanibalizmo. Vietoje to nėra nei karto parodoma valgančio žmogaus, bet sąrašas dar tik prasideda ir toks nitpickinimas turi pagrindo.

Ginklai yra dar viena svarbi serialo tema. Karai vyksta nuo pat elektros išsijungimo, bet šaunamųjų ginklų tiesiog nemažėja. Tiesa, pradžioje ši tema buvo užkabinta gana rimtai - daugelis kovų vyko su kardais ar lankais, kas buvo gana įdomu ir nežadėjo eilinių šaudymų. Bet ilgainiui neribotų ginklų išteklių tik daugėjo ir niekam nekilo klausimas iš kur jie atsiranda. Vėlgi, nueita pačiu lengviausiu keliu.

Apie tai, kaip dingo elektra, net ir aš galiu suprasti, kad paaiškinimas yra pats paprasčiausias. Tebūnie pagrindinės esmės neatskleisiu, kadangi ten yra vieninteliai pora mokslinių terminų per visą serialą, bet šioje vietoje yra tiesiog išrandami nauji fizikos dėsniai, kuriais katastrofa ir yra paaiškinama.

Iki kokio lygio elektra yra dingusi nepaaiškinama taip pat. Energijos nėra ne tik dirbtiniuose prietaisuose, kartu nevyksta ir žaibai, bet tai, kad egzistuoja tokie dalykai kaip elektros impulsai žmonėse (apie ką - yay - net ir aš žinau), niekam tiesiog nešauna į galvą. Žinoma, televizijoje (ir ypač šiame žanre) su realybe dažnai yra prasilenkiama, bet bent jau tokių dalykų keisti tiesiog negalima.

Ir būtent su elektra yra susijusi didžiausia serialo problema. Kaip jau sakiau, didžiausias dėmesys čia yra skiriamas ne dramai tarp veikėjų, ne jų santykiams, o paprasčiausiam įjungs/neįjungs elektrą nuotykiui. Istorija čia yra žemiausio įmanomo lygio ir ji tiesiog neturi ilgalaikio plano. Viskas tarsi kuriama po vieną seriją, kai yra bandoma kuo toliau nuvesti veikėjus nuo tos vietos, kur ji prasidėjo. Toks formatas gal ir būtų neblogas, jeigu jis būtų naudojamas bent kiek rečiau.

Visgi tenka pripažinti, kad dramos čia tikrai gali būti. Turime šeimyninius santykius, turime kažką netoli meilės trikampio, yra ir žmonių, žinančių didžiąją serialo paslaptį. Tačiau scenaristai šiais aspektais tiesiog įkyriai nesinaudoja. Visuomet, kai scena nurimsta, surimtėja ir veikėjai pradeda kalbėti (dialogu, kurio lygis yra maždaug lietuviškų serialų lygio) rimtomis temomis, pasigirsta šūviai ir visi tikrąja to žodžio prasme bėga nuo išsikalbėjimo.

Pats serialas, norėdamas apsimesti, kad sudominti sugeba, imasi itin banalių manevrų. Jis žudo tuos veikėjus, kurie yra serialui absoliučiai nereikalingi, ir užleidžia graudžią muziką - atseit mes turime gailėti žmogaus, matyto dvi minutes. „Revolution“ taipogi atskleidžia visas įdomiausias paslaptis, kurios ir veža serialą į priekį, ir tiesiog nebelieka jokios intrigos. Dramine prasme, šlykščiau sugalvoti tiesiog neįmanoma.

Jei jau prakalbom apie veikėjus, jie atitinka serialo lygį - jeigu įvairiuose projektuose galima matyti vieną kitą stereotipą, čia tik jie ir tėra. Turime paauglę, inkščiančią dėl absoliučiai kiekvieno įvykio ir neklausančią vyresniųjų nurodymų. Turime likimo nuskriaustą moterį, laikančią visas nuoskaudas savyje. Turime linksmą storulį, tampantį vos ne svarbiausiu serialo veikėjų. Turime blogietį, ilgainiui ateinantį į geriečių pusę. Turime piktą, bet visiems padedantį vyrą. Tai nėra vien abstraktūs šių žmonių aprašymai, tai yra viskas, kuo jie pasižymi serialo metu.

Kalbant apie veikėjus negaliu tuo pačiu neužsiminti ir apie vaidybą, kuri man kėlė dviprasmiškiausius jausmus. Aktoriai buvo kone pagrindinis faktorius, dėl kurio aš ryžausi kentėti šį serialą, bet taipogi vienas tų dalykų, kas „Revolution“ sugriovė. Pagrindinė aktorė Tracy Spiridakos yra žemiausias vaidybos lygis, koks tik gali būti. Jos stiklinės ir be penkių minučių apsiverkusios akys ir absoliučiai jokių emocijų nesugebantis parodyti veidas yra tai, kas privalo sudaryti paauglę televizijoje, ir ačiū, stereotipų iš serialo gavau užtektinai.

Spiridakos vyresnis atitikmuo yra iš „Dingusių“ nužengusi Elizabeth Mitchell, su tokia pačia bejausme išraiška verkianti dėl žuvusiųjų bei švenčianti pergalę. Žemo lygio aktorių čia yra nemažai, nors garsių pavardžių netrūksta (beje, suskaičiavau bent penkis aktorius iš „24 valandų“, nors logikos pastarajame seriale, kaip bebūtų keista, buvo žymiai daugiau).

Tačiau kai kurie aktoriai yra vienintelė priežastis įsijungti šį serialą. Billy Burke iš to, ką gauna, nuostabiai įkūnija tą stereotipiškąjį, visada blogai nusiteikusį, bet visiems padedantį vyruką. Žinoma, didžiausią laiko dalį jis mušasi ir talento parodyti šansų gauna ne per daug, bet iš jų visada išspaudžia viską, ką gali. Giancarlo Esposito, kurio vaidmuo „Breaking Bad“ man buvo vienas įspūdingiausių matytų vaidmenų apskritai, čia tokio pasirodymo parodyti tiesiog negali. Scenarijus yra tikrai ne jo pusėje, nors iš to, ką mačiau, galiu pasakyti, jog į jo veikėją yra įdėta daugiausia pastangų. Vėlgi, vaidina jis tokiu lygiu, kokiu tik gali pagal tokio lygio istoriją.

Išleidusi „Revolution“, NBC revoliucijos tikrai nesukėlė. Seriale ši tema yra paliečiama labai paviršutiniškai ir net nesitikėkit, kad ji ten yra pagrindinė. Reitingų prasme serialas ilgainiui labai smuko, o naujajame sezone jis iš viso yra perkeltas į labai nepalankų laiką, kas greičiausiai reiškia, jog atšaukimas yra netoli. Kokybės prasme perversmo irgi nėra - serialas yra tragiškas, bet dėl šiokio tokio potencialo nesantis beviltiškas. Tiesa, ambicijų ir galutinio rezultato santykio prasme „Revolution“ tikrai yra apačioje.

Vertinimas: 2/10

2 komentarai:

  1. Būtų labai įdomi nuomonė apie serialą Supernatural ar teko žiūrėti? Šiuo metu žiūriu ir labai patinka, jau ketvirtame sezone :) Būtų įdomi telemano nuomonė :) Ačiū :)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Tik kelias serijas esu matęs, tai tiesiog kaip paprastas popsas pasirodė. Nieko tame blogo nėra, tiesiog ne stebuklas.

    AtsakytiPanaikinti