2013 m. spalio 5 d., šeštadienis

Dingę. Trečias sezonas. Aštunta serija

'You don't do it because you choose to, Desmond. You do it because you're supposed to.'

Nuo pat pirmųjų šio serialo serijų pagrindinė "Dingusių" tema buvo tikėjimas. Gal tai prasidėjo ne nuo pirmosios scenos, tačiau Loko paralyžiaus atskleidimas ir pasiryžimas gyventi kaip normalus žmogus serijoje "Walkabout" šią temą užkabino gan rimtai. Tikėjimo tema yra nuostabi tuo, kad ji gali būti suskaidyta į daugybę mažų potemių, kurios visai neatrodo kaip pritemptos iš niekur. Viena tokių potemių atsiranda trečiojo serialo sezono serijoje, pavadinimu "Flashes Before Your Eyes".

Ta tema yra dilema tarp tikėjimo, kad viskas šiame gyvenime yra nulemta už mus ir tikėjimo (nors, kadangi toks mąstymas priklauso racionalesniems žmonėms, šiuo atveju - žinojimo), kad kiekvienas žmogus susikuria savo likimą. Tai yra tema, kuri dar kartą suskirsto žmones į dvi visiškai skirtingas grupes, kurių vienoje yra tie, kurie garbina kokias nors būtybes danguje ir tikisi jų palaimos, o kitoje yra tie, kurie viską daro patys ir bet kokį keistesnį nutikimą visomis priemonėmis bando pateisinti logiškai. Jei kalbėsime šio serialo terminais, tai tiesiog būtų Lokas ir Džekas.

Bet šios temos centrine ašimi netampa šie du veikėjai. Jie gyvena per daug apie tai negalvodami, nors žino, kad tai nulemia daugelį jų veiksmų. Ne, čia centre atsiduria žiūrovams mažai matytas Desmondas, kurio eterio laikas nors ir buvo apribotas, pagrindinį jo gyvenimo tikslą - Penę - žino jau visi. Ir paėmus nedaug išplėtotą veikėją, kurio norai visiems yra daugmaž aiškūs, galima sukurti puikų galvosūkį, kas dabar ir buvo padaryta.

Serija apie Desmondą prasideda tuo, kas žiūrovus labiausiai ir jaudino apie šį veikėją visą trečiąjį sezoną. Jo žinojimas apie Loko kalbą dar prieš jam ją pasakant bei žaibolaidžio pastatymas ten, kur trenks žaibas, buvo vienas keisčiausių dalykų seriale. Nors aš kaip nevisprotis bandžiau šitą dalyką apeiti, nemanau, kad buvo daug nesupratusių, jog Desmondas mato ateitį.

Kler gelbėjimas jau buvo aiškus to požymis, bet man jis iškart susuko galvą. Keliavimas laiku ar ateities matymas man yra viena keisčiausių temų, nes paaiškinti - atmetus fiziką ir pasitelkus vaizduotę - aš to negaliu. Jeigu, kaip Desmondas sakė serijos gale (prie ko dar sugrįšiu), Čarlis nuskendo gelbėdamas Kler, kaip tai galėjo nutikti? Jie juk buvo toli, ir pats Desmondas buvo tas, kuris atvedė Čarlį prie Kler, o tuomet vaikino nuskendimui šansų buvo labai mažai. Visgi viskas baigėsi laimingai, tik buvo atskleista gan aiški  Desmondo paslaptis.

Bet tai nebuvo serijos vinis. Tai tebuvo įžanga, kurios galbūt visai nereikėjo, bet ji šiai įspūdingai serijai nepakenkė. Serijos pažiba nebuvo tai, kad Desmondo beveik niekas nepagyrė, ne tai, kad jis su Čarliu dainavo anglų liaudies dainas ir ne tai, kad jie tai darė prisigėrę. Akcentas čia buvo Desmondo atsiminimai.

Kaip tą dalyką tiksliai pavadinti aš nežinau, ir nors internetai sako, kad tai yra Desmondo praeitis, tai tikrai neatrodo kaip tiesa. Tai tėra Desmondo vaizduotė, kuri pasitelkia praėjusius ir naujus įvykius pasakyti jam tai, kas dabar yra svarbiausia.

Aišku, serija statoma yra ir ant meilės tematikos, bet mistika čia užima svarbiausią vietą. Galų gale šitie dalykai susipina, ir gaunasi nuostabus derinys. Scenos Desmondo bute yra nors ir paprastos bei neturinčios gilesnės minties, galiausiai parodo, kad tai yra įsimylėjusi pora, kurią sudaro du žmonės, puikiai suprantantys vienas kitą, ir tai suteikia žymiai daugiau vertės kitai šios istorijos daliai (beje, aktorius aš čia paminiu tikrai per retai, bet Cusicko ir Walger vaidyba bei jų tarpusavio supratimas čia yra tiesiog nuostabus).

Penės tėvas Čarzlas, tikrasis turtuolis, viską užsidirbęs savo rankomis, niekina Desmondą, kadangi šis yra per prastas jo dukteriai. Ta scena man yra šiokia tokia klišė, nes įvairiuose filmuose ji yra matyta begalę kartų, bet tam šiame seriale yra drama ir mistika. Dabar pagalvokit: žiūrovams nebuvo parodyta, kad Desmondas matė ar girdėjo apie baltąjį lokį saloje. Tai kokiu būdu jo pasąmonė galėjo sukurti baltojo lokio paveikslą Čarlzo kabinete? Jeigu negalėjo, tai reiškiasi, kad tas paveikslas ten iš tikro buvo. Užuomina ar atsitiktinumas, spręsti jums.

Paslaptingoji moteris, kuri vaikščiojo su Desmondu, man irgi iš pradžių nepasirodė kaip itin reikalingas istorijos elementas. Ji jokiu būdu netrukdė ir susuko galvą ne vienam žiūrovui, bet pagrindinė jos išsakyta mintis buvo pakartota ir serijos gale, o be jos tai būtų pridėję dar daugiau subtilumo. Aišku, kūrėjai pasirinko saugesnį variantą, kadangi vien Desmondo išsakyti žodžiai atrodytų kaip išprotėjusiojo kliedesiai, bet come on, jūs rodot scenas, vykstančias šio žmogaus galvoje, keista juk abiem atvejais.

Galiausiai Desmondas, įtikintas paslaptingos moteriškės kurią, neabejokit, mes dar pamatysim, išsiskiria su Pene, ir tai yra pirmas pagrindinės šios serijos minties ženklas. Ir toje tikrovėje, kurią matėme anksčiau Desmondo flashbackuose, ir dabar, kur negalima atskirti tikrovės nuo realybės, vyras su Pene išsiskiria. Tai yra neišvengiama, nesvarbu, žino žmogus visos istorijos baigtį ar ne.

Kad ir kaip stengiausi, aš negalėjau surasti gilesnės Čarlio buvimo praeityje ir baro scenų prasmės. Galbūt į šituos dalykus tiesiog reikia žiūrėti paviršutiniškai. Galbūt Čarlis ten buvo tik todėl, kad Desmondas išryškintų paskutinius savo žodžius šioje serijoje. Galbūt baro scenos yra ten paprasčiausiai dėl to, kad parodytų, jog Desmondas iš tikrųjų nukeliavo į savo praeitį, ir kad jos pakeisti negalima jokiu būdu.

Maždaug su šia gaida ir gyvena "Dingusių" kūrėjai. Su praeitimi ir ateitimi susidūrimų dar bus neabejotinai, ir netgi tokių, apie kuriuos kol kas negalit pagalvoti, bet pagrindinę savo mintį, kuri keliaus iki paskutinės serialo serijos, "Dingę" jau pateikė. Ji yra atsargesnė, bet apimanti abi tikinčiųjų ir netikinčiųjų grupes. Serialas bando pasakyti, kad savo likimą pakeisti galima, bet tik laikinai. Mūsų gyvenimas yra nulemtas, bet nuo mūsų priklauso tai, kada ta lemtis ateis.

Ir su šia mintimi bei atskleidimu, jog Čarlis mirs, esame paliekami mes. Nors aš žinau kaip viskas baigsis, žiūrėdamas naujoko akimis aš matau tris išeitis. Pirmoji - baisi žiūrovų apgavystė (Čarlis nemiršta, bandoma pagrindinę serijos mintį kaip nors užglaistyti); antroji - žodžių žaismas (visi kada nors mirsim ir panašiai); trečioji - savos nuomonės laikymasis (Čarlis miršta).

Tai, žiūrint iš draminės pusės, nėra viena stipriausių serialo serijų. Klišių šia prasme yra daug, nors geriausia meilės istorija ever created vėl yra pagilinama. Mistikos prasme, tai yra viena iš svarbiausių, jeigu - ir aš nemeluoju - ne pati svarbiausia serija. Ne tuo, ką ji parodo tiesiogiai, bet jos mintis, kuri ilgainiui taps serialo mintimi, yra vienas įspūdingiausių "Dingusių" sukurtų dalykų. Dabar lįsime į gilią sci-fi filosofiją, bet bus verta.

Citatos

  • 'You're a good man. In my experience they're pretty hard to come by.'
  • 'You do realize he's going to know your plan before you even come up with it, dude.'
  • 'You may not like your path, Desmond, but pushing that button is the only truly great thing that you will ever do.'
  • 'We are on an island, mate. This is England.'
  • 'This is why we don't do drugs.'
  • 'When I saw the lightning hit the roof, you were electrocuted. And when you heard Claire was in the water, you drowned trying to save her. I dove in myself so that you never went in. I tried, brother. I've tried twice to save you, but the universe has a way of course-correcting and I can't stop it forever.'
  • 'He'd want us to ransack his tent and take his stash? Yeah, that sounds exactly like Sawyer.'

Veteranų kampelis

  • Po tokios puikios serijos turėsim šokti į, nepabijokim to žodžio, šūdą, nes atkeliauja prasčiausia serialo serija.
  • Paslaptingoji moteriškė man patiko nuo pirmų minučių, o kai Eloiza gavo svarbesnę rolę, linksma tikrai buvo.
  • Dalykas, kurio aš nepamenu iš trečiojo sezono: aš atsimenu, kad Čarlio mirtis emocijų man atnešė tikrai daug, bet žiūrėdamas šitą dalyką dar kartą, aš nesuprantu dėl ko. Jis nebuvo toks veikėjas, kuris būtų itin svarbus ar labai mylimas (nors jo juokeliai buvo geri), bet gal tada suveikė tas siurprizo faktorius. Kadangi kūrėjai dabar turi daugiau laiko nei su Ana Liusija, galima tikėtis, kad jie bandys padaryti Čarlį labiau mėgstamą, bet perspausti čia labai lengva.








Namų darbai: s03e09 - Stranger in a Strange Island

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą