2014 m. sausio 2 d., ketvirtadienis

Dingę. Ketvirtas sezonas. Vienuolikta serija

He wants us to move the island. - John

Gali būti, kad iki šios serijos jūs jau buvote supratę didžiausią „Dingusių“ paslaptį. Ji nėra ta paslaptis, kuri paaiškintų kiekvieną saloje vykstantį įvykį, tai tiesiog yra struktūrinė serialo paslaptis, bet galinti visiškai apversti visą jūsų mąstymą. Aš ją supratau tik penktajame sezone, ir logiškai galvojant, anksčiau ketvirtojo sezono tai padaryti buvo praktiškai neįmanoma, bet patikėkit manim, tą paslaptį aš būčiau norėjęs sužinoti žymiai anksčiau. O ji yra labai paprasta: „Dingę“ yra serialas apie kelionę be tikslo, ne serialas, kuriamas vien dėl pagrindinio tikslo parodymo.

Dauguma mokslinės fantastikos serialų (bet toli gražu ne vien jie) veikia būtent taip. Jie susikoncentruoja į istoriją, į daugybę jos metu parodomų įvykių, o ne į vieną momentą, kuris sugebėtų paaiškinti paranormalius ekrane matomus reiškinius. Taip, mes žmonės, mums reikia paaiškinimų net jeigu ir žinom, kad jie su logika visuomet susikirs (aš į šią kategoriją pakliūnu visuomet), ir dėl to kai kurie serialai, tokie kaip „Revolution“, bando palaikyti žiūrovų dėmesį bandydami atskleisti didžiausias savo paslaptis ir viską paaiškinti, visai nekreipiant dėmesio į savo istoriją, kas galiausiai tampa visiška pražūtimi. Kiekvienas save gerbiantis mokslinės fantastikos serialas anksčiau ar vėliau supranta, kad istorija jame turi būti kuriama apie į ekstremalias situacijas pakliūnančius veikėjus, ne vien apie tų ekstremalių situacijų aplinkybes.

Galiausiai ir žiūrovai turi suprasti, kad tokie dalykai kaip nesenstantis Ričardas ir jo pasiryžimas įtikinti mažąjį Loką, jog pastarasis yra ypatingas, turėtų būti klausimas ne kaip?, o kodėl? Kodėl būtent Lokas yra toks stebuklingas, kad nuo mažumės yra lankomas stebuklingų žmonių, ir kodėl būtent Ričardas jį prižiūri ir tai darydamas nesensta? Tokie klausimai koncentruojasi į veikėjus, ko „Dingę“ siekė labai ilgai (nors ir siekė ne vien to), ir ši serija gali būti toks lūžio taškas, kur logikos trūkumui turėtų būti pritaikytas senaties terminas. Aš nesakau, kad jūs nesitikėtumėte absoliučiai jokių atsakymų, bet klausimų serialo pabaigoje bus likę žymiai daugiau.

Paimkite vėl tą patį Ričardo ir Loko susitikimą, dar kartą įrodantį, kad viskas šiame seriale yra susiję, ir visai gali būti, kad Lokas yra tų sąsajų centre. Sala - ar bent jau kol kas mums taip yra sakoma - atsiuntė Ričardą analizuoti Loką, ar šis vertas pakliūti į salą, o vėliau galbūt netgi pasikalbėti su Džeikobu. Ir jeigu šioje serijoje Ričardo ir Loko susitikime jums labiau rūpėjo šių vyrų sąsaja, aš jūsų nekaltinu, nes serialas šioje vietoje tikrai uždavė nemažai logiškų klausimų, bet apie veikėjus čia vis tiek galima pakalbėti. Pradėkim jau vien nuo Loko motinos partrenkimo, kas arba reiškia, kad sala Loką išgelbėjo, arba Lokas išsigelbėjo per stebuklą ir sala jį pasirinko, kas būtų pakankamai logiška abiem atvejais (nors logika turbūt nėra pats tinkamiausias žodis). Bet mane žymiai labiau intriguoja mažojo Loko daiktų pasirinkimas, į ką aš niekad nebuvau atkreipęs dėmesio, bet vėlesni įvykiai dabar mane žymiai labiau intriguoja. Į tai, ką simboliškai pasirinko Lokas, galima praktiškai nekreipti dėmesio, čia raktas yra peilis. Matant Ričardo nusivylimą po peilio pasirinkimo galima būtų spręsti, kad dėl savo potraukių žiaurumams Lokas salai netinka, ir visgi ji jį pasirinko, todėl neaiškumų vis dar išlieka tikrai nemažai.

Kita Loko priešistorės pusė su ne kartą taipogi matytu Abadonu, anksčiau besikalbėjusiu ir su Harliu psichiatrinėje, ir su Naomi šiai prieš išvykstant į salą, yra labiau simbolinis motyvas tarp gėrio ir blogio, arba, pagal animacinius filmukus, tarp angelo ir velnio ant Loko pečių. Abadonas, aiškiai susijęs ir su Vidmoru, ir su sala, labai nori įkalbėti Loką keliauti į Australiją, ir, therefore, nukristi saloje. Nes vežimėlį jis juk stumdė ne be reikalo. Du su sala susiję vyrai, netiesioginiu būdu įtikinėję Loką atvykti į salą, ir tik - bent jau plačiąja prasme - blogajam jų pasisekė. Ką tai reiškia Lokui, spręskite patys.

Nes bent jau dabar Lokas nėra tas žmogus, iš paskutiniųjų ieškantis ar bandantis kitiems parodyti savo blogą ar gerą pusę. Jeigu apie šį žmogų ką nors ir spėjom suprasti, tai faktas, jog jis nėra vien geras ar blogas. Jis sugeba būti ir toks, ir toks, ir prisitaikyti prie situacijos, kurios centre dažniausiai atsiranda bandymas išgelbėti salą. Ir Lokas iš paranojos apsėsto vyro, kad būtent jis privalo visus apsaugoti, tapo žmogumi, kurio svarbumą bando įrodyti pati sala. Panašiame siurrealiame sapne kaip ir su Būnu, Lokas iš Horacijaus sužino Džeikobo trobelės vietą, ir Beno išraiška po to, kai Lokas atranda žemėlapį, pasako tiek daug apie Beno paranojiškumą dėl to, kad jis salai yra nereikalingas, jog kalbų čia nereikia praktiškai jokių.

Vienintelės šiai serijai reikalingos kalbos yra tarp Loko ir Džeikobo, arba, tiksliau, jo tarpininko, kartu ir priežasties, dėl kurios aš jums kalbėjau apie bandymą nekreipti dėmesio į logiką. Negyvą Kristijaną ir dėl to psichuojantį Džeką matė visi, kaip ir pastarojo bandymus pasivyti savo tėvą džiunglėse, ir dabar pagaliau paaiškėja, kad tai nebuvo vien haliucinacijos (arba bent jau ne vieno Džeko įsivaizdavimas). Kristijanas gyvas (nors pamačius daugybę mirusių žmonių saloje tai yra gan drąsus teiginys), jis dirba Džeikobui, ir jis prie savęs prisiviliojo Kler, kuri tikrai nėra racionali, nes vaiko savo noru ji juk nepaliks. Tai yra kraupus ir nežemiškas vaizdinys trobelėje vidury džiunglių ir prašau neieškokit šitame dalyke logikos. Jos vėliau šiek tiek atsiras, bet dabar jūs susikoncentruokit į tai, jog Kristijanas liepė patraukti salą ir Lokas, panašu, yra pasiryžęs tai padaryti. Ar Kristijanas būtų tikras, ar tik vaiduoklis, jis yra protingas žmogus: iš savo vaikų į trobelę prisiviliojo patikliąją Kler, ne isteriką Džeką, ir salą liepė patraukti dėl jos viską padarysiančiam Lokui, ne kam nors kitam. Ir dabar jums yra aišku, iš kur Benas išmoko tokios manipuliacijos.

Bet tai nėra pagrindinė priežastis, dėl kurios šis „Dingusių“ sezonas man yra pats geriausias. Jau sakiau, kad jo genialumas slypi sezono struktūroje, o ji yra itin paprasta, bet kartu ir labai efektyvi. Juk šis sezonas yra suskirstytas į dvi dalis: didžioji viso serialo istorija su Benu ir Loku bei mažoji, tik šio sezono istorija su Džeku ir keltu atvykusiais tariamais mokslininkais. Tiesa, pastaruoju atveju jie į mokslininkus jau yra visiškai nepanašūs, nes kokie mokslininkai savo kelte sukelia perversmą, praktiškai visus išžudo ir keliauja žudyti toliau? Čia kalba eina apie Kymį, kuris yra turbūt pirmas šio serialo veikėjas, esantis grynas ir nepataisomas kenkėjas, nes toks nėra net Benas. Tai yra pakankamai banalus blogietis iš devinto dešimtmečio filmų, bet kartu ir šviežia grėsmė, kurios šiam serialui reikėjo. Kymis, be abejo, kartu yra ir didžiulis manipuliatorius, suprantantis, kad Lapidusą į sraigtasparnį įsisodins tik grasindamas kitiems, todėl pagrindinė „Dingusių“ blogiukų taisyklė yra išlaikoma.

Ir net jeigu ši serija pačioje pabaigoje turi logikos trūkumų, tokių kaip sraigtasparnio skridimas nesugebant pamatyti valtimi plaukiančio Saido ar Džeko, žinančio, kad keltu atplaukę žudikai atvyko ne jų gelbėti, sprendimas sekti paskui sraigtasparnį, tokius dalykus ir vėl verta praleisti pro akis. Dėl jų jūs turite visiškai brutalius žudikus, atvykstančius išžudyti visos salos, ir du žmones, pasiryžusius patraukti salą (na, su Harliu, kuris nuostabioje scenoje savotiškai susidraugavo su Benu, žmonių jau būtų trys), kas yra dar viena tobula „Dingusių“ sezono pabaigos kombinacija. Pasikliaukit manimi, ji tokia tobula išliks iki galo.

Vertinimas: 9/10

Citatos

  • 'That's probably because I've been dead for twelve years.'
  • 'He actually thinks staying was his idea. Not bad, John. Not bad at all.'
  • 'I used to have dreams.'
  • 'Doctors make the worst patients.'
  • 'So why don't you ask the one question that does matter?'
  • 'I was told a lot of things, too, that I was chosen, that I was special. I end up with a tumor on my spine and my daughter's blood all over my hands.'
  • 'But you'll understand soon enough that there are consequences to being chosen, because destiny, John, is a fickle bitch.'
  • 'The Island wanted me to get sick, and you to get well. My time is over John.'

Veteranų kampelis

  • Aš jau buvau minėjęs, kad penktąjį ir šeštąjį sezonus mačiau tik po vieną kartą dėl tikrojo pojūčio, taip kad viskas dabar man bus praktiškai nauja, bet vienas dalykas man niekaip neišeina iš galvos: momentas, kuomet Lokas liepė Ričardui ieškoti mažojo Loko varianto šeštajame dešimtmetyje. Tai yra toks fucked up dalykas ir jis man taip patinka, kad jūs net neįsivaizduojat.







Namų darbai: s04e12 - There's No Place Like Home (Part One)

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą