2014 m. gegužės 21 d., trečiadienis

Breaking Bad. Pirmas sezonas. ...And the Bag's in the River/Cancer Man

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Pirmas sezonas. Trečia serija. ...And the Bag's in the River

I don't know what you think you're doing here, but trust me, this line of work doesn't suit you. - Krazy-8

Kaip ir daugelis Amerikoje sukurtų dramų, „Breaking Bad“ buvo apie šeimą. Visomis prasmėmis. Čia niekad nebuvo seilėjamasi tuo, kad kiekvienas šeimos narys tave nuostabiai supranta ir yra didžiausia atrama visais gyvenimo klausimais. „Breaking Bad“ veikėjai rasdavo paguodą pas artimuosius, bet jie kartu ir vis giliau pažindavo kitus net ir po daugelio gyvenimo kartu metų, kas žiūrovams suteikė visai kitokį požiūrį į visus serialo herojus. Ir visgi svarbiausias tikslas, kuriam pasitarnauja šeima šiame seriale, yra pretekstas Voltui tapti absoliučiai kitokiu žmogumi, kokiu buvo iki šiol.

To Voltas nežinojo ir pats, ir negalim drąsiai sakyti, kad gaminti nuostabųjį produktą jis pradėjo tik tam, jog šeima galėtų turėti pakankamai pinigų po jo mirties. Jis visų pirma susiviliojo per televizorių pamatytomis pinigų krūvomis ir suprato tai kaip galimybę prisidurti papildomų pajamų. Mintį, kad jis tai daro dėl šeimos, Voltui pakišo Krazy 8, leisgyvis gangsteris, laikomas Džesio namo rūsyje. Voltas padaro nedovanotiną klaidą susidraugaudamas su žmogumi, kurį privalo nužudyti, kas jau kelintą kartą per tris serijas įrodo, jog jo protas labiau pasireiškia su chemija arba, jei abstrakčiau, daiktais, ne su žmonėmis. Nedaug trūksta, kad Voltas paleistų vyrą, kuris tuoj pat nužudytų jį patį ir jo šeimą.

Ir kai pagalvoji, visa tai tik per vieną dieną. Dešimtis metų Voltas kūrėsi gerą gyvenimą, nors pastaruoju metu jo pozityviu nepavadinsi. Būdamas studentas jis, kartu su kolege, kūrė stebuklingą formulę, potencialiai galinčią revoliucionuoti pasaulį. Galbūt, bet tik galbūt, ta moteris buvo Volto gyvenimo meilė, kurią praradęs jis negalėjo būti laimingas. Bet jis bent jau stengėsi. Šeima buvo Volto gyvenimo ramstis, nesvarbu, natūralus ar ilgainiui prigijęs. Skailer vyrą palaikė visą gyvenimą, sūnus tapo paskata Voltui nepasiduoti ir bent jau gyventi dėl kito.

Jį supantys žmonės irgi suteikia emocinės stiprybės. Kol kas jie susideda tik iš Henko ir Marie, bet galbūt tik to iki pilnavertiškumo ir reikia. Jie yra bevaikė šeima, gal kiek jaunesnio amžiaus nei Vaitai, bet atrodantys žymiai laimingiau. Na ir kas, kad Marie, kaip ir Skailer, laiko vyrą po padu, kai šis jai skambina net operacijos vidury - jų pokalbiai yra atviri ir visiškai nepanašūs į Vaitų tuštybes. Šreideriai, aišku, ir patys turi problemų, nors jos yra kiek juokingesnės ir susidedančios iš Marie kleptomanijos. Batų vagimas nebuvo parodytas šiaip sau, nors šitokį poelgį laisvai atperka Henko pasiryžimas jaunėliui Voltui parodyti baisųjį narkomanų gyvenimą.

Ir viskas tik dėl vieno Volto ir Džesio pasivažinėjimo apvirsta aukštyn kojom. Kol ši porelė vienas kitą laikė tik verslo partneriais, tol viskas atrodė neblogai, bet dabar jie įbrido į tą patį mėšlą kartu, kas stipriai išryškina abiejų vyrų savybes. Džesis nesilaiko duoto žodžio ir tampa savotiška priežastimi, dėl ko Voltas vėliau pasiryžta padaryti baisiausią iki šiol savo žingsnį. Pats Voltas, tuo tarpu, turi labai griežtas taisykles, kurių ne tai kad laikosi pats, bet ir prievarta verčia paklusti kitus. Džesio noras vartoti kartu pagamintą produktą Voltui, sprendžiant pagal visą seriją, yra baisiau už žudymą, kas arba yra neeilinė pagarba savo kūnui, arba ekstremalus variantas laikantis savo taisyklių.

Jis netgi susidaro sąrašą pliusų ir minusų, dėl ko reikia nužudyti tą vyruką. Tai yra absoliučiai nešaltakraujiškas, emocingas dalykas, visiškai netinkantis žudikui, bet seriale pabrėžiantis tą patį svarbų faktą: už nežudymą pliusų yra daugiau nei už nužudymą, bet galimybė, kad Krazy 8 pakenks Volto šeimai, nusveria viską, nors net ir po to Voltas dvejoja. Jis užmezga labai gilų ryšį su įkaitu, ir šioje situacijoje įdomiausia yra būtent Krazy 8 pusė. Šitas vyras, nors ir iš pradžių pateiktas kaip tradicinis, neišsilavinęs narkotikų prekeivis, perpranta Voltą. Jis suriša Volto atsiminimus su savo gyvenimu, sako jam tai, kas jį pamalonina ir priverčia persigalvoti dėl nužudymo, įkalbinėjant tarsi banaliuoju, bet Volto emocinėje būsenoje - labai efektyviu būdu.

Nedaug trūksta, kad Voltas paleistų naująjį draugą, bet paskutinę minutę jis supranta itin svarbų dalyką: juo buvo naudojamasi (pastebėkit, kad šitai jis vėl suprato iš sudaužytos lėkštės, ne iš vyro kalbų). Kadangi kitiems jis atitarnavo pakankamai, šito atleisti negalima ir Krazy 8, vienu žiauriausių būdų televizijoje, yra pasmaugiamas, net ir sužeidęs Voltui koją. Ir viskas tik dėl vienos nelemtos dienos. Dėl dienos, kuri pakenkė Volto šeimai, sugriovė visą gyvenimą kurtą įvaizdį ir dėl kurios Voltas jau niekada negalės būti tokiu vyru, kokiu buvo anksčiau.

Pirmas sezonas. Ketvirta serija. Cancer Man

I'm thinking Albuquerque just might have a new kingpin. - Hank

Serialai neveikia taip, kaip žmonės. Kai kiekvienam žmogui žymiai geriau yra mokėti visko po truputį nei vieną dalyką tobulai, serialai turi labai ribotą laiką, per kurį bandant aprėpti daug galutinis rezultatas dažniausiai būna skystokas. Jeigu atvirai, tokia struktūra tinkamai yra pasinaudojęs tik „The Wire“, ir turbūt nestebina sutapimas, kad būtent jis yra laikomas geriausiu visų laikų serialu. Tuo tarpu „Breaking Bad“ yra labai koncentruota istorija, pasakojanti apie vieną vyrą ir grupelę ji supančių aplinkinių, tad serialui bandyti aprėpti daug nėra jokios logikos. Kaip gerai, kad „Cancer Man“ yra bene vienintelė serija, bandanti aprėpti visko daug ir po truputį.

Pagrindinė jos tema, kaip galite suprasti iš pavadinimo, yra susijusi su Volto liga, kuri nenumaldomai progresuoja. Tai, logiškai galvojant, turėtų paskatinti Voltą veikti kuo greičiau ir prisidaryti pinigų tol, kol gali. Visgi Voltas negyvena vakuume ir privalo ne tik pats tvarkytis su liga, bet ir leisti tvarkytis kitiems. Tam Vaitai ir Šreideriai susitiko prie pietų stalo, net jeigu viskas prasidėjo tik nuo paprastų jaunystės atsiminimų ir potencialiai dviejų didžiausių priešų susodinimo priešingose stalo pusėse, kadangi Henkas, norite to ar ne, dėl profesinio smalsumo privalės išsiaiškinti, kas gamina gryniausią produktą, kokį jis yra matęs savo karjeroje.

Tik Voltui apie tą produktą absoliučiai nėra laiko galvoti, net jeigu jis tam dalykui nesuteikia didelės reikšmės ir į jį žiūri tik kaip į būdą prasimanyti pinigų. Voltui dabar reikia susitaikyti su iš visų pusių jį pasiekiančia paguoda, kuri jam absoliučiai nepadeda vien dėl to, kad Voltas vėžiui yra apatiškas. Jis apsimeta prieš Skailer ir jos sesę, bet į vėžio grėsmę didesnio dėmesio nekreipia. Galbūt ne dėl to, kad to nebijo, bet kaip tik vengia galvoti apie mirtį dėl to, kad nenori išsigąsti ir per daug pergyventi. Voltas nenori susitaikyti su mirtimi, nenori pagalvoti apie tai, kad Henkas privalėtų rūpintis jo šeima, ir kad jo sūnų jau užkniso visos tos kalbos apie vėžį.

Jos, ne taip, kaip būtų įprasta kituose serialuose, išvengia abstraktumų. Vėžio tema čia nėra naudojama kaip gyvenimo ar egzistencinių problemų priežastis, bet ji yra apkalbama paprasčiausiai dėl to, kad Vaitai neturi pinigų. Voltas apie savo finansus šnekėti nėra labai linkęs, bet nors Skailer ir sugeba atrasti pačius brangiausius JAV daktarus vien dėl Volto, pastarajam mintis skolintis pinigų iš Šreiderių ar savo tėvų (kurių, tarp kitko, mes niekad nepamatysim, kaip ir Skailer gimdytojų) kelia pasidygėjimą, nes jis juk nori būti nepriklausomas - juk jis vyras ir jau per daug prisikentėjo priklausydamas nuo kitų.

Ši istorija užima didžiausią serijos dalį, net jeigu visos jos scenos galiausiai sueina į tą pačią išvadą apie pinigus, kas ilgainiui praranda savo vertę. „Cancer Man“ pagyvinimui yra įmetama Džesio siužeto linija, kuri veikia kiek konkrečiau ir žymiai aiškiau supažindina su šiuo vyruku nei anksčiau, nors nevengia ir perspausti. Džesis tikrai nėra kažkoks stebuklingas vaikis ir jeigu jis gamina metamfetaminą, tą produktą ir naudos. Jam pasireiškia visi narkomanams būdingi simptomai, pradedant paranoja ir baigiant haliucinacijomis, priverčiančiomis jį bėgti į tėvų namus, kur, kaip suprantam, jis nėra laukiamas.

Nesunku suprasti dėl ko. „Breaking Bad“ gal kažkiek perspaudžia Džesį pateikiant kaip paauglį, kuris yra visiškai nedėkingas savo tėvams ir po didelio laiko tarpo pas juos pasirodęs bando įvesti savo tvarką, bet tai aiškiai išryškina problemą. Džesio socialiniai santykiai su bet kuo tikrai nėra tobuli, ir net suprasdamas, kad pareigingi jo tėvai, auginantys mokykloje besimokantį sūnų, audringai reaguos net į paprastą žolės rūkymą, vis tiek tai daro. Panašiai Džesis nesupranta ir dėl ko tariami jo draugai dažnai pas jį rodosi. Jie prie Džesio yra prisiplakę tik dėl to ypatingo produkto, ir pamatęs, kad draugus praranda, jis juos kaip gyvūnus su tuo pačiu dalyku ir prisivilioja.

Ir visgi galiausiai Džesis nueina pas žmogų, kuris, kaip jaučia, privalo jį gerbti. Tik tiek, kad Voltas savų problemų turi per akis, o įtartinas narkomanas prie durų jų kažkaip neišsprendžia. Bet scena Vaitų namuose, net jeigu vienintelė, kurią šie du veikėjai dalinasi kartu, jų pažinčiai padeda labiau, nei bet kas kitas. Džesis į Volto namus ateina tam, kad šis atgautų savo pinigų dalį. Visiems jau yra aišku, kad šiam duetui vadovauja Voltas, tad pastarajam suprasti, kad Džesiu galima pasitikėti ir kad jis yra garbingas žmogus, reiškia labai daug. Tai kartu reiškia, kad jų verslas dar nėra visai užbaigtas.

Kitos mintys

  • Kas antros serialo serijos pabaigoje buvo pateikta kaip paprastas vaikų žaidimas su atrasta dujokauke, vėliau tapo pagrindiniu įkalčiu. Turbūt be pirštų antspaudų, nes būtų per daug paprasta, bet serialas šita tema spėjo apgauti jau du kartus.
  • Skailer meluoja ir sau, ir Voltui dėl to, kad šis pagis. Pati veikėja pirmame sezone nebuvo aiškiai apibrėžta ir galbūt dėl to atrodo, kad ji kaip reikiant perspaudžia, tačiau laikui bėgant Skailer istorija taps viena geriausių serialo dalių.
  • Džesiui grįžus į tėvų namus matome jo vaikystėje darytus piešinius, aiškiai parodančius jo potraukį menui. Apie tai jau buvome girdėję, kuomet Džesis sulygino metamfetamino gaminimą su menu, ir neabejokit, apie tai girdėsime ne kartą.
  • Nežinia, dėl ko Voltą taip erzino garsiai kalbantis turtuolis. Paprasčiausia būtų sakyti, kad tik dėl to, jog rėkė, bet galbūt Voltas tiesiog nemėgsta turtingų žmonių ir pradėjo galvoti, kas bus jam, jeigu pinigų turės su kaupu. Kaip ten bebūtų, jis sudegina turtuolio mašiną, ir atkreipkite dėmesį į vieną faktą: kai jis daro blogus darbus, vėžio simptomai iškart dingsta.
Namų darbai: s01e05 - Gray Matter / s01e06 - Crazy Handful of Nothin'

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą