2014 m. gegužės 28 d., trečiadienis

Breaking Bad. Pirmas sezonas. Gray Matter/Crazy Handful of Nothin'

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Pirmas sezonas. Penkta serija. Gray Matter

What good is it to survive if I'm too sick to work, to enjoy a meal, to make love? - Walt


Šios serijos pažiba tapusi scena, kurioje visi pagrindiniai serialo veikėjai yra susėdę viename kambaryje ir kalba apie Voltą šiam nieko nesakant, daugelio yra laikoma pirmuoju „Breaking Bad“ puikumą parodžiusiu epizodu. Taip mano ne vien žiūrovai - Betsy Brandt yra įvardijusi šią sceną kaip savo mėgstamiausią visame seriale, vien dėl to, kad tuomet visi aktoriai pajautė, jog jie yra viena didelė šeima. Jums atrodytų, kad toks pareiškimas rūpi tik kūrybinei grupei, nes dirba tik jie, ne jūs. Bet atsiminkit, kad šitą šeimą jūs matysite dar dešimtis serijų, ir čia suformuoti jų santykiai matysis kiekvienoje jų.

Nors šios scenos ir negalima būtų pavadinti serialo viršūne, ji nuostabiai įprasmina viską, kas buvo ir bus gerai su „Breaking Bad“. Pirmas sezonas, net jeigu stiprus, yra silpniausias visame seriale vien dėl to, kad nors Vince'as Gilliganas turėjo viziją, kaip viskas toliau klostysis, pirmos septynios serijos buvo kokybiškas chaosas. Tik ne kalbančios pagalvės scena.

Ji yra grindžiama paprastai, dėl Volto nenoro pradėti chemoterapijos. Ne dėl pinigų trūkumo, o tiesiog dėl to, kad nenori. Gydymą jam pažada finansuoti seni draugai Eliotas ir Grečen, su kuria praėjusioje serijoje matėme jauną ir entuziazmo kupiną Voltą. Elioto gimtadienio vakarėlis parodo didelę Volto istorijos dalį, tokią, apie kurią šiaip nebūtume pagalvoję. Voltas buvo vienas perspektyviausių mokslininkų, apie kurį buvę kolegos su pagarba atsiliepia ir dabar, jis, kartu su Eliotu, buvo nusprendęs įkurti „Gray Matter“ kompaniją ir kažkoks jo atradimas tapo šios kompanijos pagrindu. Chemija Voltui visada buvo pagrindinis gyvenimo variklis, kaip galima suprasti ir iš jo aistringų pasakojimų apie laikus koledže, tad galima tik spėlioti, dėl ko Voltas nusisuko nuo draugų ir karjerą iškeitė į mokytojo darbą.

Tam, neabejotinai, privalėjo būti rimta priežastis. Galbūt susijusi su nesutarimais (nors iš draugų kalbų galima suprasti, kad jie Voltą gerbia ir nori jam padėti), galbūt dėl Grečen, kuriai ir dabar vyras jaučia savotiškus jausmus. O galbūt vėl viskas susiveda į tą pačią išvadą, jog Voltas nenori būti priklausomas nuo kitų. Vienaip ar kitaip, sėdintieji kambaryje Volto motyvacijų nelabai supranta, todėl susirenka jam padėti. Padeda jie ne tik ligoniui, bet ir žiūrovui, nes tiek informacijos apie veikėjus serialas dar nebuvo pateikęs.

Skailer iki šiol buvo pusiau rami, bet kartais užsispyrimą parodanti moteriškė, kartais netgi savotiškai panaši į Voltą, kuomet visi turi elgtis pagal jos taisykles. Ne tik tokiuose ryškiuose dalykuose, kai ji pradeda rėkti ant sesers, nesutinkančios su jos nuomone, bet ir smulkesniuose epizoduose, kai Skailer neleidžia Henkui kalbėti be pagalvės. Pastarasis atrodo labiausiai atsipalaidavęs iš visos grupės, besidedantis tikruoju šeimos vyru, kuris viską daro teisingai, ir kuris galvoja, kad vėžio sąsaja su beisbolu ar pokeriu yra poetiškiausias kada nors sukurtas dalykas. Jo žmona, dirbanti su panašiais į Voltą pacientais, savo nuomonę pasako remdamasi argumentais, kas yra prieštaringai sutinkamas, bet objektyviai pateikiamas požiūris. Jaunėliui Voltui, anksčiau bandžiusiam pirkti alų ir išgelbėtam dėdės, kaip ir praėjusio įvykio metu, taip ir čia tėvas tampa apgailėtinu objektu, nors jis net nežino, ką vyras daro dėl savo sūnaus.

Tik susirinkimo dalyviai nesupranta, kad jie bando spręsti Volto likimą jam pačiam tai matant. Scenos kulminacija tampančiame Volto monologe matosi viskas, ką mes veiksmais matėme per praėjusias keturias serijas, su vyro nepriklausomybės troškimu ir noru nugyventi likusį gyvenimą taip, kaip nori. Šioje scenoje, nuostabiai suvaidintoje visų aktorių - Bryano Cranstono, Annos Gunn, RJ Mitte, Deano Norriso, Betsy Brandt, - kartu yra nuostabiai išbalansuojama ir tarp Volto apgailėtinumo bei grėsmingumo, ir tarp rimtų temų bei humoro. Jeigu išnagrinėtumėte šias keliolika minučių labai atidžiai, gautumėte visą „Breaking Bad“ sėkmės receptą.

Lyg to nebūtų gana, ši diskusija tampa puikiu kontrastu Džesiui, kuris serijos pradžioje tarsi bando pradėti naują gyvenimą beieškant darbo, bet tampa išrankiu žmogumi be jokios patirties, ir geriau pasiduoda draugo įtikinėjimams toliau gaminti metamfetaminą. Šitas duetas žiūrisi absoliučiai kitaip nei Džesis su Voltu, net jeigu Džesis toje poroje irgi tinginiavo. Tačiau net jeigu veiksmas namelyje ant ratų neužėmė daug serijos laiko, kai kurios Džesio savybės išryškėjo labai stipriai. Jis bent jau bando laikytis kai kurių griežtųjų Volto taisyklių, pradedant gaminimu ir baigiant draudimu vartoti produktą, bet galiausiai, gavus visiškai kitokį dalyką nei išgaudavo Voltas, Džesis pratrūksta, taip parodydamas į konfliktą linkstančią savo asmenybę.

Džesiui žūtbūt reikėjo Volto pagalbos, o Voltui reikėjo gaminti. Tai yra labai patogus atsitiktinumas, vienas iš daugelio, kurie persekios „Breaking Bad“, bet jie visuomet (išskyrus paskutinę serialo seriją ir dar kelis įvykius) bus privesti logiškai ir be minties šuolių. Šiuo atveju logiškumas yra tame, kad Voltas norėjo gaminti, ir tai jam tapo pagrindiniu pretekstu pažadėti žmonai, kad imsis chemoterapijos. Galbūt tai savęs apgaudinėjimas, kai reikia prasimanyti pinigų gydymui, kurį buvusi mylimoji pažadėjo apmokėti, bet Voltui svarbiausia yra tikslas. Dabar jo tikslas yra pinigų kalimas remiantis chemija - svarbiausias dalykas, kuris jam rūpėjo visą gyvenimą.

Pirmas sezonas. Šešta serija. Crazy Handful of Nothin'

When were you gonna tell me? - Jesse

Per pirmąsias penkias serijas matėme Voltą, gyvenantį du visiškai atskirus vienas nuo kito gyvenimus. Žinoma, per tą laiką buvo Džesio susitikimas su Skailer, bet tai tebuvo žemiausia grėsmės forma. Visą likusį laiką Voltas darė viską, kad savo šeimos privatumo nepainiotų su garsiojo produkto gaminimu, ir atvirkščiai. Šie gyvenimai (bei sirgimas vėžiu, kad ir kaip bebūtų keista) jam praktiškai netrukdė ir mokyti mokykloje, ir būti vyru, ir kartu su Džesiu tvarkyti nešvariuosius reikalus. Serija „Crazy Handful of Nothin'“, tuo tarpu, yra pirmas kartas, kai visos Volto paslaptys pagaliau susimaišo.

Pagrindinė jų yra tiesiogiai Voltui grasinanti labiausiai. Vėžys progresuoja nenumaldomai, ir tai mokymui mokykloje absoliučiai nepadeda, nes nei proto aptemimas pamokos metu, nei vėmimas per pertraukas, kuomet tavo darbą išvalo valytojas, nėra iš maloniųjų gyvenimo aspektų. Teoriškai dėl to, kad jis negali pakelti šio skausmo, bet praktiškai dėl to, kad nuo jo atstotų žmona, Voltą matome einantį į įvairiausias procedūras ir geriantį kalnus vaistų, viską perkantį prisidengiant tariamais Elioto ir Grečen pinigais (kurie yra jo paties), ir taip jis vėl susiduria papildomą gyvenimą, net jeigu ir nerodo sveikimo požymių iš karto. Ir visgi apie darbo metimą Voltas net negali pagalvoti, nes tai yra ne vien puikus alibi, dėl kurio jis gali ilgam laikui dingti iš Skailer akių, bet ir paprasčiausia visų reikiamų instrumentų aukso gysla, kur gali imti visas chemijos priemones, kokių tik užsigeidi. Aišku, tol, kol apie tai nesužino narkotikų prekeivius gaudantis svainis.

Henkas nepagauna Volto šį kartą, įtardamas, jog patį gryniausią kokį jis yra matęs metamfetaminą, pagamintą naudojant svainio darbe iš laboratorijos paimtus indus, sukūrė kažkoks mokinys, ne didžiai nusipelnęs, bet gyvenimą kažkur ne ten pasukęs mokslininkas. Tai yra galbūt ne tiek „Breaking Bad“ bandymas išvengti tokios svarbios konfrontacijos jai dar neturint pakankamo svorio, bet kiek pabrėžimas, kokį alibi Voltas yra susikūręs. Serialas šitą faktą pagrindžia ir Vaitų namuose vykstančio pokerio žaidimo metu, kai Voltas taip nesubtiliai, prieš visų išankstinę nuomonę blefuoja, ir parodo savo pasikeitimą bei metamą iššūkį Henkui, kuris vis tiek yra šeimos mačo, nes kaip kitaip.

Tokie maži momentai rodo, kad Voltas toli gražu nepasiduoda ir chemoterapija, priešingai, nei įsivaizdavo, šiuo metu padeda gyventi. Na, arba gydymas, arba grįžimas į laboratoriją ant ratų, vietą, kur vyras jaučiasi savimi. Ir dabar, būtent su šia serija prasideda istorijos etapas, kuris bus žymiai labiau susijęs su verslu ir su žmonėmis, ne su pačiu metamfetamino gaminimo rodymu (net jeigu jis atrodo stulbinamai gražiai, dėka puikios režisierių ir kinematografų komandos). Jau dykumoje Voltas parodo savo norą stumtis į priekį, kuomet aiškiai pasako, jog pinigų jam reikia daugiau ir greičiau, ir kad Džesis privalo surasti naują narkotikų platintoją. Jis taip pat parodo pasitikėjimą Džesiu, kuomet leidžia jam užbaigti pradėtą partiją, nors pats vaikinukas savo sugebėjimais netiki.

Tačiau verslo pusę jis išmano, bent jau teoriškai. Dar vieno susitikimo metu su abejotinos kilmės Džesio pažįstamu susitinkame ir su Tuku, pirmuoju nuostabiojo dueto priešu. Jis, kaip gali patvirtinti serialo senbuviai, nebus toks baisus kaip jų priešai ateityje, bet viskas yra labai reliatyvu. Krazy-8 ir Emilijus irgi buvo tik pati reikalų pradžia, ir tokie nusikaltėliai yra reikalingi tam, kad vėliau galėtum susitikti su imperijų valdovais. Nors šis, tiesa, irgi nėra iš maloniųjų. Nemaloniai pasitikęs Džesį, atėmęs iš jo visą metamfetamino partiją ir, savaime suprantama, primušęs jį su pilnu pinigų maišu, Tukas paguldo Džesį į ligoninę.

Tik Tukas nesupranta vieno baisaus savo darbo: jis sukūrė Heisenbergą. Toli gražu dar ne tokį grėsmingą, kokį jį matysime po kelių dešimčių serijų, bet vis tiek absoliučiai kitokį nei pats Voltas. Tai, jeigu pažiūrėsite tik vizualiai, yra tas pats vyras, tik nusiskutęs plikai ir besielgiantis kiek grėsmingiau. Nesuklyskite manydami, kad toks Voltas dabar bus visą laiką. Tai yra vienas genialiausių „Breaking Bad“ sprendimų, kurį galima bus aptarti tikrai ne vieną kartą, bet Heisenbergas (pavadintas tą pačią pavardę nešiojusio Nobelio premijos laureato, vieno kvantinės mechanikos išradėjų, vardu. Šitas Heisenbergas irgi sirgo vėžiu) yra nelabai subtilus, bet ir per garsiai neišsišokantis scenaristų išradimas atskirti jau susiliejančius Volto gyvenimus, ir patikėkite, tuos gyvenimus atskirsite nesunkiai.

Pirmąsias to užuominas galite pamatyti jau Voltui nuėjus pas Tuką, nes jokiu būdu negalima pakęsti primušamo partnerio. Nusikaltėlių ratas, aišku, Volto visai nepriima rimtai, bet ten nuėjo ne paliegęs mokytojas. Ten nuėjo Heisenbergas, žmogus, kuris aiškiai žino ko nori, kuris turi neįtikėtiną protą ir, svarbiausia, išradingumą. Kalboje su Tuku Voltas dar aiškiai jaudinasi, ir yra pasišventęs savo vaidmeniui iki galo, iki pat akimirkos, kai jis susprogdina visą Tuko kabinetą ir atsiima jam priklausančius pinigus. Tai, ponios ir ponai, yra Heisenbergo, legendinio įvaizdžio televizijoje, gimimas. Tai puikiai suprantate jūs, pamatę, kad Voltas yra visiškai kitoks nei įprasta. Bet svarbiausia, kad tai supranta ir šis vyras, nes per penkiasdešimt metų tokio adrenalino antplūdžio jis dar aiškiai nėra turėjęs. Ir tai tik pradžia.

Kitos mintys

  • Skirtingai nei daugelis serialų, „Breaking Bad“ niekad neužsižaidė su veikėjų praeitimi ir koncentruodavosi tik į priekį. Eliotą ir Grečen mes dar neabejotinai pamatysime, bet daugiau svarbesnių Volto ar kitų veikėjų gyvenimo elementų nebus daug.
  • Volto pasikeitimas pasireiškia jau vien tuo, kad jis žmogų, padėjusį jam sergant ir esant silpnam mokykloje, sugeba įduoti policijai ir, veikiausiai, pakišti įrodymus. Jis dėl to gailisi, ir tokių vienišų bei niekam nereikalingų žmonių sunku nesigailėti, bet čia yra nesiskaitymas su tau padedančiais, aukščiausioje formoje.
  • Skailer ir toliau įrodo savo užsispyrimą remtis vien teorija ir šiukštu nenuklysti į šoną. Prie Vaitų lovos guli kalnas knygų, kaip reikia įveikti vėžį ir auginti vaikus, o terapijos metu ji būtinai kalbina savo vyrą, nes čia terapija, čia taip reikia. Kita vertus, namie jie nesikalba net prie pusryčių stalo, tad bent per prievartą savo mintis išreikšti reikia.
  • Tukas, jeigu dar nesupratote, yra labiausiai stereotipinis kiek tik įmanoma blogiukas. Jis yra žiaurus, narkomanas, net nebandantis susitvardyti bei greitai pratrūkstantis, ir tikrai nesiskaitantis su verslo partneriais. Jis toks yra todėl, kad jo buvimas yra skirtas judinti bendrą istoriją į priekį, ne kurti nepamirštamą veikėją. O jų, neabejokit, bus.

Veteranų kampelis

  • Tikrai nuoširdžiai buvau pamiršęs, kokia didelę įtaką Volto gyvenimui yra padariusi Grečen. Nesijaučiu per daug hiperbolizuodamas kai sakau, kad ji praktiškai nulėmė visą Volto gyvenimą, nes jeigu ne savotiški nesutarimai tarp trijulės, viskas būtų absoliučiai kitaip. Finalinėje serijoje esanti scena, kuomet Voltas atvyksta į Elioto ir Grečen namus, man dabar yra dar labiau gniuždanti, kai Voltas mato tai, ką galėjo susikurti, ir kerštauja žmonėms, kuriems šiaip nenorėtų kenkti. Dabar šita istorija man yra tarp labiausiai intriguojančių.




Namų darbai: s01e07 - A No-Rough-Stuff-Type Deal

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą