2014 m. birželio 25 d., trečiadienis

Breaking Bad. Antras sezonas. Breakage/Peekaboo

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Antras sezonas. Penkta serija. Breakage

We've got to be Tuco. - Jesse


Visiems nusibodusi klišė apie televiziją yra tai, jog joje žiūrovams yra labai įdomu matyti kitokius žmones nei jie, tokius veikėjus, kurie nesugebėtų susitvarkyti savo gyvenimo ir dėl to taptų itin įdomiais. Tai yra kiek ironiška, nes lietuviškoje visuomenėje į smegenis įaugęs stereotipas yra toks, jog televizija gali ir privalo rodyti gražius žmones be problemų, nors visiems nuo to darosi pikta. Niekas nepaneigs, kad „Breaking Bad“ yra pastarojo teiginio priešingybė. Tiek vienaip ar kitaip gyvenimo nesusitvarkančių asmenybių kiek čia negalima atrasti turbūt jokiame kitame seriale.

Faktas, kad „Breaking Bad“ turi kur kas mažiau veikėjų nei įprastuose serialuose, bet šįkart žiūrėkite tik į proporcijas ir procentus. Greitai suprasite, jog kiekvienas veikėjas seriale turi problemų, kurios tikrai egzistuoja, bet visi bijo jas pripažinti. Taip, čia kalba eina net apie Fliną, kurio vardo pasikeitimas ir nenoras bendrauti su tėvais yra paaugliško maištavimo požymis, tačiau paauglystę juk galima įvardinti kaip psichologinę problemą, kurią pergyvena kiekvienas žmogus. Ši problema iš visų, tiesa, yra pati menkiausia.

Jeigu kalbėsime apibendrintai, didžiausią „Breaking Bad“ veikėjų problemų dalį, tiesiogiai ar ne, sukėlė Voltas. Tiesiogiai jo paveiktų žmonių yra vos du - Džesis ir Skailer. Volto žmonos problemos pirmajame sezone gal ir nebuvo tokios ryškios, nes didžiausias dėmesys jo metu buvo skiriamas jos vyrui, tačiau antrasis sezonas kur kas didesnį dėmesį skiria Volto elgesio pasekmėms. Skailer bandė su vyru elgtis panašiai kaip jis pats, bet neilgai trukus ji suprato, kad Voltas į tokius dalykus nereaguoja ir jos kantrybė trūko. Serijoje „Breakage“ Skailer problemos neužima didžiausios serijos dalies, tačiau jos turi labai aiškią temą. Voltui atradus cigaretes tualete Skailer pripažįsta savo klaidą prieš Voltą ir aiškina, kad buvo neprotinga iš jos pusės rūkyti nėštumo metu, tačiau vyras jai visiškai neatleidžia ir atvirai baisisi savo žmona (Skailer, tiesą sakant, čia susiduria su lengvo pobūdžio Volto problema, kuomet jos pačios interesai aptemdo protą ir ji pati pamiršta, kad svarbiausias jos tikslas yra šeimos išsaugojimas). Ši scena įvyksta pačioje serijos pabaigoje, bet jau jos viduryje galime matyti Skailer jausmus, kuomet jis savo tradicine apsimetinėjimo taktika išgauna atsiprašymą iš Marie, tarsi besidžiaugdama, kad atrado silpnesnę oponentę.

Kiek kitokioje situacijoje yra taip pat stipriai nuo Volto nukentėjęs Džesis. „Breakage“ jam tampa serija, kurioje jis imasi iniciatyvos ir primena, dėl ko ilgainiui įgavo neišmatuojamą Volto pasitikėjimą. Ne paslaptis, kad maždaug ties šiuo serialo momentu Voltas pradėjo daryti blogus darbus ne vien tam, kad jis to nori, o tiesiog siekdamas pakenkti kitiems žmonėms. Su Džesiu šis planas neveikė, nes jis jį suprato visai kitaip. Visi tie Volto engimai Džesiui tapo tarytum pamoka, kad jis privalo susitvarkyti savo gyvenimą ir ne vien prašyti išmaldos iš draugų - jis turi tapti savarankišku. Jo planas prasideda nuo grįžimo į stovėjimo aikštelę, kurioje Džesis sugeba įkalbėti jos savininką priimti namelį ant ratų, kuris tam savininkui atnešė daug nuostolių. Įgavęs pasitikėjimo savimi Džesis taip pat užtikrintai kalbasi su Voltu, kuris juokiasi iš vaikino plano patiems tapti rimtais narkotikų platintojais, bet Džesio pareiškimas, jog jis yra atsakingas už verslą, Voltą visiškai nuginkluoja ir jis nusileidžia, kas yra bene didžiausia Džesio pergalė kol kas.

Visus kitus Džesio veiksmus šioje serijoje galima būtų įvardinti kaip lengvą pasivažinėjimą. Nusipirkęs padorią mašiną ir išsinuomavęs butą iš gražios jo savininkės Džeinės, Džesis pradeda laipsnišką savo imperijos kūrimą. Jis su Voltu, įprasmindami kapitalizmo įsigalėjimo metu pasaulyje išplitusią darbo pasidalijimo idėją, pasiskirsto darbais, kuomet Voltas gamina mėlynąjį produktą didžiausiu įmanomu tempu, o Džesis, į pagalbą pasitelkęs tris geriausius savo draugus, tą produktą platina. Šioje vietoje ir vėl galima būtų nukreipti dėmesį į Džesį, kuris susikuria savo taisykles ir griežtai liepia jų laikytis savo platintojams, pagaliau iš Heisenbergo supratęs, kad jeigu nori pasiekti savo tikslo, su žmonėmis reikia elgtis griežtai, net jeigu nuo to nukenčia žmogiškumo jausmas.

Visgi galiausiai Džesis supranta, kad savo mokytojo jis nepranoks. Kuomet Pytas yra įspraudžiamas į kampą ir iš jo narkomanai atima prekę ir pinigus, Voltas griežčiausiu įmanomu tonu Džesiui liepia sutvarkyti šį reikalą. Jis šioje serijoje atlieka savotišką prižiūrėtojo vaidmenį be didesnio tiesioginio indėlio, tik kuomet su Skailer grasinimai eilinį kartą neveikia, Džesis juos eilinį kartą pakreipia savo pusėn ir piktas Volto tonas jam tampa paskata sutvarkyti savo pradinėje stadijoje esančią mažą imperiją, kurioje silpnumo parodymas gali prilygti pražūčiai. Tai ir vėl yra ne tiek kitokio Volto bendravimo su žmonėmis pavyzdys, o veikiau tų žmonių nusiteikimas būti arba tais, kurie siekia kitų palankumo geru elgesiu, arba tais, kurie tą nuolankumą užsidirba patys. Džesis priklauso pastarajai grupei ir kitoje serijoje tai jis parodys geriausiu įmanomu stiliumi.

Antras sezonas. Šešta serija. Peekaboo

You have a good rest of your life, kid. - Jesse

Pagal pradinį variantą Džesis turėjo mirti pirmojo sezono pabaigoje, tad galbūt dėl to scenaristai per pirmąsias serijas nesistengė per daug gilintis į vaikino vidinį pasaulį. Ir nepaisant to, kad pastarosiomis serijomis Džesis tapo kone svarbiausiu ir daugiausiai naudos serialui atnešančiu veikėju, plėtojimo prasme jis iki šiol buvo pakankamai siauras. „Breakage“ po truputį Džesio mąstymą praplatino, kuomet jis iš tikro panorėjo susitvarkyti gyvenimą, tačiau bene didžiausia „Breaking Bad“ skylė buvo tai, kad niekas nesistengė apibrėžti, nuo ko Džesis tą gyvenimą susigadino.

Grįžtant prie stereotipų, pirmojoje serijoje matėme Džesį šiek tiek susijusį su suimtais narkotikų prekeiviais, tačiau nuo to laiko ir jo gaminimo sugebėjimai, ir nusikaltėliškas elgesys buvo labai abstraktūs ir įspūdžio nedarantys dalykai. Kitaip sakant, Džesis nei karto nepriminė nusikaltėlio, bet, kaip mums parodė „Peekaboo“, tai ir yra visa šio veikėjo esmė. Net ir viename pirmųjų serijos kadrų Džesis yra parodomas kaip negalintis nuskriausti net ir vabalo, žiūrintis į jį vaikiškomis akimis ir einantis su pistoletu atgauti pinigų iš jo bendrą apvogusių narkomanų.

Nebuvo net menkiausios tikimybės, kad Džesis tą ginklą panaudos. Jis į svečius ėjo tam, kad parodytų stiprybę, kad įrodytų Voltui savo vertę, kad nepadarytų gėdos jų verslui, bet tik ne žudyti. Tik Džesis ten pamatė baisiausią įmanomą dalyką: visiškai apleistą namą su mažamečiu ir aplinkoje nesiorientuojančiu vaiku. Bet koks blogas polinkis Džesiui tą sekundę išgaravo vien dėl to, kad jis pamatė mažą, sąlyginai netoli jo amžiaus esantį vaiką, kurio gyvenimas čia, skirtingai nei Džesio, yra ne pasirinkimas, o natūralus dalykas. Skylėje, kurioje televizorius rodo vos vieną kanalą, transliuojantį tik reklamas, murzinas vaikas parodo Džesiui, kad yra išalkęs, nors iš pradžių jo net nepastebi. Tai jūs galite pavadinti asocialumu aukščiausiame lygyje, kuomet vaikas tikrąja to žodžio prasme neturi socialinių įgūdžių ir nekreipia dėmesio į jo namuose esančius nepažįstamuosius. Panašiai galima reaguoti ir į tai, kad jau kiek ūgtelėjęs vaikas juokiasi iš Džesio bandymų jį pralinksminti tiesiog užsidengiant veidą delnais, bet ta scena baisėtis tiesiog fiziškai neįmanoma; tai yra žmogiškumo kruopelė vietoje, kuri yra baisi ir vizualiąja, ir psichologine prasme.

Džiaugtis tokiais dalykais negalima ilgai, nes greitai namo grįžta ir narkomanai, kurie iš visų matytų serialų man vis dar kelia didžiausią jeigu ne siaubą, tai šleikštulį. Jie, kaip atskleidžiama, grįžta tiesiog pavogę bankomatą ir nužudę šalia buvusį prekeivį, kuris pasirodė esantis dėl Volto atleistas mokyklos valytojas. Ir visa tai dėl paprastų pinigų, einant dėl stereotipinio įsitikinimo, kad bankomate yra viso pasaulio pinigai. Narkomanų porelė čia ir toliau elgiasi kaip prognozuota ir nesistengia rūpintis vaiku, iš Džesio prašo tik dozės, o bankomato atidaryti neturi jokių šansų. Džesis, tuo tarpu, net ir nenorėdamas jiems grasina visais įmanomais būdais, ir dar kartą pajaučia gailestį, kai pamato vargšą vaiką.

Tai ir tampa Džesio silpnybe, bet ir dar kartą išryškina vieną pagrindinių „Breaking Bad“ motyvų. Jeigu nori neturėti silpnybių, turi neturėti ir emocijų ar jausmų, ką Voltas sėkmingai ir daro, ir dėl ko Džesis dabar nukenčia, kuomet žaidžiant su vaiku jį partrenkia ant žemės. Kelias minutes po to vyksta jau nebe Džesio istorija; tai yra itin žiaurus ir tragiškas vaizdinys, ką dėl paprastos narkotikų dozės net ir artimiausi vienas kitam žmonės gali padaryti vienas kitam. Pradiniame variante galėjo atrodyti, kad vyras iš žmonos šaipėsi per daug šiai nenorėdamas užgauti jausmų ar bent jau taip, kaip ši būtų įpratusi, ir žiūrovams tai tiesiog keltų juoką.

Tačiau tuomet moteris užstūmė bankomatą ant galvos savo vyrui ir privertė iš vietos pašokti ne tik žiūrovus, bet ir Džesį. O pati moteris tai padarė tik dėl apsvaigimo, ir galbūt po kelių valandų ji gailėsis to, kad nužudė artimiausią žmogų, bet dabar ji atsigulusi buvo ramiausias įmanomas narkomano vaizdinys. Gailėsis ji, tiesa, ir to, kad jos sūnaus šalia nebėra. Išeidamas Džesis ne tik sugebėjo nuvalyti savo pirštų antspaudus, atidaryti bankomatą ir atsiimti produktą, bet ir iškviesti policiją tam, kad ši pasiimtų mažąjį vaiką. Taip, Džesis pasirašė toli gražu ne tam, kad vaikščiotų po narkomanų namus ir iš jų stengtųsi atgauti pinigus, tačiau jis sugebėjo pralinksminti ir išgelbėti vaiką, kurio laukė jo tėvų likimas. Ta scena, kurioje yra atsisveikinama su vaiku, yra kur kas svarbiau už viską, ką Džesis padarė ar kada nors padarys.

Kitos mintys

  • „Peekaboo“ yra Džesio istorija (man - geriausia apie Džesį pasakojanti serija seriale), tad nenorėjau į ją brukti Volto istorijos, tačiau ji yra ne ką mažiau svarbi. Skailer šioje serijoje paskambina padėkoti Grečen, kad ši finansuoja Volto gydymą, ir moteris jo nusprendžia neišduoti. Grečen Volto nesupranta ir nuvykusi pas jį į namus, ir restorane, kur jiedu susitinka, bet ten tik vėl yra išryškinamas Volto pasikeitimas. Jis egoistiškai elgiasi su Grečen, ją įžeidinėja, bet ji supranta, kad tai ne tas pats Voltas (iš jo idėjos, kaip paaiškėja, Grečen ir Eliotas ir susikrovė turtus) kurį kažkada pažino. Būtent todėl ji pasako Skailer, kad nutraukia finansavimą Voltui, ir nors šis viską pridengia tuo, kad Grečen įmonė bankrutavo, tai sugriauna Volto alibi dėl pinigų ir jam teks galvoti apie kitus finansavimo būdus.
  • Serijoje „Breakage“ nemažai laiko gauna ir Henkas, kuris tampa kaltininku to, kad serijos pradžioje upėje yra atrandami Tuko dantys. Kodėl Henkas juos išmetė nėra taip aišku kaip norėtųsi, tačiau gali būti, kad dėl daugybės čia matomų negandų - žiauri sveikatos būklę lifte, puikiojo Šreiderių alaus sproginėjimas - jis kaltina Tuką ir tiki, jog tie dantys jam atnešė nesėkmę. Tai, vėlgi, susiveda į Volto darbus.
  • Montažas pirmojoje serijoje, kuomet Džesio draugai pardavinėja kvaišalus, yra viena geriausių „Breaking Bad“ techninių savybių, per neilgą laiką labai efektyviai parodant ir atliekamą veiksmą, ir sukuriant atskirų veikėjų portretus. Ir, žinoma, viskas yra palydimas puikia muzika.
  • „Peekaboo“ turėjo linksmesnių momentų, pabrėžusių Džesio neprofesionalumą. Ir jo treniravimasis ką sakyti įėjus prie narkomanų namo, ir jo prisistatymas vaikui netikru vardu yra Džesio bandymas planuoti tolesnius veiksmus, net jeigu tas planavimas yra kiek nemokšiškas.
  • Volto scena su direktore į bendrą siužetą nelabai įsilieja be to, kad žiūrovams brukama nuomonė apie kokį nors Volto romaną, bet kartu tai yra ramus Volto pasikalbėjimas su žmogumi, kuris jį kaip ir pažįsta, bet nežino jo pastarųjų dienų darbų, tad tai jam tampa vienintele vieta objektyviai išsikalbėti.
Namų darbai: s02e07 - Negro y Azul / s02e08 - Better Call Saul

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą