2014 m. birželio 29 d., sekmadienis

Nepakartojamos serijos #2: nesąmoningi sapnai yra sąmoningumo viršūnė

Labai dideliai daliai žmonių serialai asocijuojasi su bendru vaizdu - su dešimtimis ir šimtais serijų, sudarančių nuomones apie veikėjus ir bendrą serialo stilių, dažnai praleidžiant smulkesnius momentus. Ypač šiomis dienomis, kuomet itin išpopuliarėjo serialų žiūrėjimo maratonai, kai visas sezonas yra peržiūrimas per dieną, žmonės praleidžia atskirų serijų genialumą ir nemato darbo, kuris į jas būna įdedamas. Rubrika „Nepakartojamos serijos“ yra skirta tam, kad atkreiptų dėmesį į labiausiai išsiskiriančias serialų serijas neatskleidžiant svarbiausių siužeto detalių jose.

Kalbėdamas su pažįstamu kartą iš jo išgirdau, kad sapnai yra blogiausias kine ir televizijoje pateikiamas dalykas, nes tuomet, kai yra rodomi iš pirmo žvilgsnio nelabai tarpusavyje susiję vaizdiniai, reiškia, jog scenaristai tiesiog nebeturi ką rodyti. Nenorėdamas per daug ginčytis tiesiog pasakiau, kad geresnio dalyko nei sapnų vaizdavimas menas nebuvo sukūręs, nes tai bent jau iš dalies yra tiesa. Kad ir kiek kartų girdėtumėte tai, menas yra absoliučiai ir visiškai subjektyvus dalykas, ir sapnų vaizdavimas tai įprasmina tobulai.

Sapnavimas nėra dalykas, kuris televizijoje yra pateikiamas siekiant visuotinio pripažinimo ar populiarumo, nors kai kuriems kūrėjams tai būtent ir pelnė didžiausią jų šlovę. Ne, kai ekrane yra rodoma žmogaus fantazija, serialas jau yra įrašytas į elitinį būrį, kurio kūrėjai nebijojo žiūrovų reakcijos. Ir svarbiausia, kad subjektyvumas čia pasireiškia tuo, jog ekrane matomus sapnus kuria scenaristai (dažniausiai vienas, kartais - nedidelė jų grupė). Tai reiškia, kad tas sapną kuriantis žmogus jį kurs taip, kaip supranta jis pats, ir simbolizmo įdės tiek, kad užtektų jam pačiam, o ne žiūrovams. Tai, kad to sapno jūs nesuprantate ar suprantate visiškai kitaip nuo jo autoriaus, yra meno apibūdinimas in a nutshell. Čia - vos keletas tokių atvejų pavyzdžių.

Twin Peaks. s01e03 - Zen, or the Skill to Catch a Killer (sapno video)
Sapnai televizijoje iki Davido Lyncho atėjimo nebuvo visiška naujovė. Daugelis komedijų juos naudojo kaip humoro prisodrintą elementą, ir kažkiek rimčiau į šį dalyką žiūrėjo nebent „The Twilight Zone“, nors tai irgi buvo subtilumo stokojantis kūrinys. „Raudonojo kambario“ scena visiškai pakeitė žmonių požiūrį į šį aspektą. Kai agentas Kūperis po sunkios dienos užmiega, savo sapne jis pamato raudonomis užuolaidomis apribotą kambarį, kuriame šoka labai mažo ūgio žmogus, o Lora Palmer - mergina, dėl kurios nužudymo jis atvyko į mažą miestelį - sėdi visiškai gyva ir bendrauja su Kūperiu keista kalba. Šešių minučių trukmės scenos viduryje už užuolaidų praslenka keistos formos šešėlis. Atskirai šie elementai nebūtų labai neįprasti, bet juos sudėjus drauge buvo gauta siaubo, nežinios ir simbolizmų kupina scena, kurią ekspertai analizuoja iki šių dienų ir kuri iki šiol yra laikoma „Twin Peaks“ geriausiai atspindinčiu momentu. Davidas Lynchas čia paleido labiausiai sujauktas savo mintis į darbą, ir gavo jam pačiam aiškų dalyką, kuris savo neaiškumu iki šiol žavi visus žiūrovus.

 

The Sopranos. s05e11 - The Test Dream (sapno video)
Penktasis „Sopranų“ sezonas buvo tas, kuriame Davidas Chase'as perdavė didžiausią savo darbą kitiems scenaristams ir viską tik prižiūrėjo. Nenuostabu, kad Chase'as nusprendė grįžti į rašymą būtent su šia serija ir, pasitelkęs „Mad Men“ kūrėją Matthew Weinerį, sukūrė vieną įsimintiniausių „Sopranų“ valandų. „The Test Dream“ kulminacija yra 20 minučių trunkantis Tonio sapnas serijos pabaigoje. Kaip galima suprasti vėliau, „The Test Dream“ nėra sukurtas vien tam, kad sujauktų žiūrovams protą, kadangi Tonio sapne yra užtektinai aliuzijų į ateitį, kad šios scenos nebūtų galima vadinti nesąmoninga. Daugybę keistų vaizdinių ir jau mirusių veikėjų turinti serija didžiausią dėmesį kreipia į Toniui rūpimą sprendimą, kuris susikerta su jo paties pažiūromis ir noru išlikti šeimos galva, ir net jeigu žiūrovai aiškaus atsakymo iš sapno negauna, serija aiškiai parodo paties Tonio mąstymą, kuomet yra apsvarstomi visas puses atstovaujantys argumentai. „Twin Peaks“ sapnas buvo reikalingas istorijai; „Sopranų“ sapnas yra ypatingas tuo, kad jis pirmasis buvo sukurtas ne dėl siužeto, o dėl gilesnio pažvelgimo į veikėją.

Mad Men. s05e04 - Mystery Date (sapno video)
Iš visų žymiausių televizijos antiherojų, Dono Dreiperio pasaulis yra sujauktas labiausiai. To paties Matthew Weinerio sukurtas personažas per visą serialą negali atrasti tinkamos vietos, ir prireikia mažų postūmių, kad Donas taptų nevaldomas. „Mystery Date“ postūmiu tampa Dono susitikimas su praeities meile, su kuria jis išsiskyrė nelabai taikiai, ir tai jam sugrąžina prisiminimus. Iš visų čia apžvelgiamų serijų „Mystery Date“ yra mažiausiai į sapną nuorodų turinti valanda, t.y. ją galima suprasti ir kaip tikrą įvykį, ir kaip sapną, tad gali būti, jog čia jums atskleidžiau svarbiausią serijos detalę, tačiau ją išsiaiškinti nėra labai sunku. Man pačiam „Mystery Date“ nėra tarp stipriausių serialo valandų, nes kaip tikrovės atspindys ji būtų veikusi nuostabiai, bet kaip sapnas ji atrodo kaip per daug paviršutiniškas požiūris į tuo metu Doną kamavusias problemas (didelę įtaką jam darė tuo metu septintajame dešimtmetyje dar neišaiškintos Richardo Specko žmogžudystės). Tačiau tai, jog Weineris sukūrė vaizdinį, kuris gali būti suprantamas ir kaip realybė, ir kaip gilus vaizdinys, atskleidžiantis Dono praeitį ir dabartinį jo mąstymą, yra labai rimtas pasiekimas.

Six Feet Under. s05e09 - Ecotone (sapno video)
Ši serija buvo ta, kuri paskatino mane sukurti šį sąrašą. Labiausiai dėl to, kad ji pakeitė visą „Six Feet Under“ serialą. Tai yra serialas apie šeimą, kuri valdo laidotuvių verslą, tačiau pati absoliučiai nemoka susitaikyti su mirtimi. „Ecotone“ pagrindinis motyvas yra artimo žmogaus mirtis, ir sapno pagalba yra išnarpliojami visi šio įvykio aspektai. Sapne yra pateikiama artimųjų reakcija į mirtį, pokalbis su mirusiais ir apie mirtį pasakojančiais žmonėmis, supratimas, kad gyvenime daugiau nieko niekada nebus galima daryti, nes tu būsi dingęs. „Six Feet Under“ dažnai buvo kvailiojantis serialas, kiekvienoje serijoje turėjęs linksmų epizodų, bet „Ecotone“ savo centriniam įvykiui suteikė tokią svarą, kad po truputį artėjantys blogi dalykai ir neaiškumas sukūrė itin niūrią atmosferą - tokią, kuri ir turėtų būti būdinga serialui apie laidotuvių verslą. Visi svarbiausi dalykai, kurie apie pagrindinius veikėjus nebuvo pasakyti anksčiau, buvo pasakyti dabar, taip puikiai paruošiant kelią serialo pabaigai, kuri neabejotinai yra viena geriausių kada nors sukurtų.

Buffy the Vampire Slayer. s04e22 - Restless (sapno video)
Visos anksčiau aprašytos serijos yra labai niūrios, stovinčios vietoje ir besikoncentruojančios į veikėjus. Ketvirto „Buffy“ sezono paskutinė serija yra grynai apie veikėjus, tačiau ji yra labai reikalinga bendram siužetui. Savo sapnuose pagrindiniai veikėjai susitinka su Pirmąja vampyrų žudike, kuri atskleidžia pagrindines šių personažų savybes ir dalinai nusako jų ateitį. Žiūrint šią seriją sunku suprasti, kad daug čia aptariamų dalykų bus rodomi ateityje, kas pabrėžia Josso Whedono sumanumą viską kurti dabar ir čia. „Buffy“ turėjo nuostabius veikėjus, kuriuos per pirmus keturis sezonus serialas jau buvo apibrėžęs, tačiau šie sapnai ne parodė naujas jų savybes, o tik dar labiau pagilino ir įprasmino tai, ką apie tuos žmones žiūrovai jau buvo supratę anksčiau. Subtilumo serijoje yra mažai, nes veikėjų vaizduotės yra pateikiamos absoliučiai pagal jų charakterius, tačiau čia labiausiai rūpi serijos įtaka siužetui, kuri yra tikrai didelė.

Gerbtinos serijos: Lost (s01e12 - Hearts and Minds), Battlestar Galactica (s03e19/20 - Crossroads), Married... with Children (s05e02 - Al... with Kelly)

Kitoje dalyje - serijos, kurios yra sukuriamos serialams neturint pinigų ir kurios patikrina scenaristų išradingumą, o pastarieji dėl to galiausiai sukuria tikrus šedevrus.

O kokios veikėjų sapnus rodančios serijos didžiausią įspūdį paliko jums?

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą