2014 m. liepos 16 d., trečiadienis

Breaking Bad. Antras sezonas. 4 Days Out/Over

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Antras sezonas. Devinta serija. 4 Days Out

All I ever managed to do was worry and disappoint them. - Walt

Kuomet žmonės išgirsta serialą, apibūdinamą kaip pusamžio chemijos mokytojo sprendimą susirgus vėžiu gaminti metamfetaminą, pirmoji šio apibūdinimo dalis visiems atrodo tiesiog keista, o kalba apie narkotikus daugeliui žmonių galvoje įjungia kietumo faktorių. Chemijos mokytojas juk privalo žinoti savo mokslą, todėl žiūrėti, kaip jis atlieka šį darbą, turėtų būti įdomu. Nėra ko slėpti, kad daugelis serialą pradėjusių žmonių liko nusivylę, kad jame didžiausias dėmesys yra skiriamas kažkokio vyro tariamai nuobodžiam šeimyniniam gyvenimui, ne jo pavojingiems darbams. Ir galiausiai kas galėjo pagalvoti, kad kai metamfetamino gaminimas bus rodomas ekrane, svarbiausia jo rolė seriale (dažniausiai) bus ne pavojų sukėlimas veikėjams, o jų santykių nagrinėjimas.

Niekas „Breaking Bad“ negalėjo atsitikti, jeigu Voltas su Džesiu būtų nusprendę nesiimti pavojingo darbo. Grandininė reakcija niekada nebūtų suvedusi jų su Tuku, jo sergančiu dėde, kaip ir nebūtų nuvedusi iki imperijos kūrimo pradžios ir susitikimo su Solu. Šio veikėjo buvimas seriale, jeigu spręstume iš šios serijos, bus itin svarbus, nes negana to, kad „Breaking Bad“ itin reikia jo humoro, Solas nebijo sakyti grynos tiesos Voltui visomis prasmėmis, kadangi įprastai su juo visi kalbasi arba bijodami pykčio, arba dėl to, kad šis aplinkinius paprasčiausiai ignoruoja. Solas ir tampa tuo žmogumi, kuris pastūmėja Voltą kuo greičiau ir daugiau gaminti garsiojo produkto, nes kitaip su jam likusiu laiku reikiamos pinigų sumos šeimai jis nesurinks.

Šiuo momentu Voltui absoliučiai nerūpėjo, ar Džesis pritaria jo planams. Kad ir koks savarankiškas jis pastaruoju metu tapo, Voltas vaikiną vis dar gali prispausti prie sienos ir, galų gale, pameluoti apie gendantį metlaminą, nes ką gi jis supras. Džesis visai nėra pasiryžęs dar kartą vogti pilną statinę mėlyno skysčio, todėl paaukoja dieną su Džeine, kuriai jis bando tapti kuo pavyzdingesniu vaikinu, ir ruošiasi ilgai išvykai. Lygiai taip pat Voltas, sugalvojęs pasiteisinimą, jog vyksta kelioms dienoms pas motiną, apgauna Skailer ir šiai išvažiavus iš oro uosto iškart šoka į namelį ant ratų. Nei vienas vyras nėra patenkintas palikti savo šeimą dėl kažkada pradėto darbo, bet savo pareigą jie supranta.

Tik išvyka jiems netampa ilga kankyne. Atrodo, kad tai nėra logiška išvada kalbant apie du vyrus, įkalintus keturioms dienoms dykumoje, bet tos dienos jiems tampa svarbios ne vien verslo, bet ir suartėjimo prasme. Metamfetamino gaminimas šiame seriale turi tarytum stebuklingą galią, kurios neverta sieti su šiuo konkrečiu produktu, bet veikiau su simbolizmu, atspindinčiu bendrus žmonių pomėgius. Gamindami Voltas su Džesiu tebūnie ir nesikalba, nes jie darbus yra pasiskirstę konkrečiai, tačiau jiems vienodą džiugesį sukelia galutinis rezultatas, dėl kurio vyrai taip sunkiai dirbo. Nuoširdus džiaugsmas sužinojus, kad galiausiai kiekvienam jų teks po šešis šimtus tūkstančių dolerių, šypseną gali priversti atsirasti kiekvieno žiūrovo veide.

Bryano Cranstono ir Aarono Paulo vaidyba šioje serijoje toli gražu neapsiriboja džiaugsmu ir pareikalauja dar didesnio talento tuomet, kai Voltas su Džesiu yra įkalinami nesulaukus pagalbos net ir iš Pyto. Tomis akimirkomis pasireiškia visas aktorių, veikėjų ir „Breaking Bad“ scenarijaus vieningumo grožis. Išsekus jėgoms, vyrai greitai pamiršta nesutarimus dėl blogo maisto, išpilto vandens ar netvarkingai padėtų daiktų, kai jie vėl dirba tam, kad užvestų variklį, taip tik išryškinant, jog seriale didžiausias dėmesys tenka darbui, ne metamfetaminui. Scena, kurioje Džesis supranta, jog Voltas norėjo gaminti ne dėl gendančio produkto, o dėl prastėjančios sveikatos, ir jį paprasčiausiai užjaučia, arba ta, kai Džesis drąsina Voltą, viską tariamai dariusį dėl šeimos ir galvojantį, kad dabartinis įkalinimas dykumoje yra bausmė už visą melą. Mokinys čia pamoko mokytoją situacijoje, kurioje jie abu tampa lygūs visomis prasmėmis.

Iš bėdos vyrai taip pat išsikapsto patys, Voltui sukonstravus ne robotą, kaip norėjo Džesis, bet bateriją, kurios gaminimas Džesiui buvo aiškinamas tam, kad žiūrovai suprastų Volto genialumą. Na, galbūt kad tai padarytų ir pats Džesis, nes jis yra vienintelis žmogus, prieš kurį Voltas gali atsiskleisti nieko neslėpdamas ir kuris žino, ką sugeba niekuo neišsiskiriantis vyras. Jo šeima, kuri atvyksta palaikyti Volto į ligoninę, didžiausiu vyro pasiekimu laiko beveik visišką vėžio nugalėjimą, ir savo džiaugsmu dėl šio pasiekimo visi praktiškai prilygsta džiugesiui, kurį Voltas jautė dykumoje su Džesiu. Su žmogumi, su kuriuo Voltas net ir besidžiaugdamas dabar norėtų būti labiau nei su bet kuo, nes šis vaikinas jį supranta vienintelis. Pridėkite ir tai, kad jis pasižadėjo, jog nelaimės atveju pratęs Volto darbus ir aprūpins jo šeimą, ir turite geriausią kol kas aliuziją į tėviškus dviejų vyrų santykius.

Kitos mintys

  • Seriją vainikuoja tiesiog kvapą gniaužianti režisūra iš režisierės Michelle MacLaren, kuri stebins savo darbu ir vėlesnėse serijose. Šioje jai didelę paslaugą padaro pati dykuma, su itin ryškiomis spalvomis, besikeičiančiomis nuo dienos laiko, kuo galima žaisti visomis prasmėmis, pagrindinė kurių yra siluetų naudojimas. Montažų efektyvumas ir pagreitinti gamtos vaizdai, kaip ir plaukianti režisūra veikėjams beveik alpstant, padaro „4 Days Out“ įspūdingu akiai reginiu.

Antras sezonas. Dešimta serija. Over

When I got my diagnosis – cancer – I said to myself, y'know, "Why me?" And then the other day when I got the good news, I said the same thing. - Walt

Plačiojoje visuomenėje vis dažniau galima išvysti pasisakymą, kad gyvenime norėdamas pakilti aukščiau už vidutinybę, privalai nekreipti dėmesio į kitų nuomonę. Tai dažnai perauga į pamąstymus, kad žmonių tavo aplinkoje visai nereikia, kas yra blogiausia išvada, kurią galima padaryti iš šio teiginio. Emocinė to prasmė yra itin svarbi, kadangi žmogus be kitų pagalbos yra niekas, ir nors „Over“ atkreipia dėmesį ir į šį gyvenimo aspektą, stipriausios ir įsimintiniausios serijos scenos veikia dėl to, kad jose dalyvaujantiems veikėjams rūpi, ką apie juos galvoja kiti.

Plačiąja prasme, kilti aukštyn skatina kiti žmones ir jeigu eisime link paradoksų, asmuo negali pakilti aukščiau vidutinybės, jeigu kiti nėra nustatę vidutinio lygio. Na, tai suprasti nėra sunku, ir žiūrint į Voltą tai pasidaro per daug aišku. Šis žmogus visiškai atsigavo tuomet, kai pakilo jo reputacija aplinkoje, net jeigu tai atsitiko tarp jo narkotikais besimėgaujančių žmonių. Dabar, kai Voltas su Džesiu tarytum pagamino visą jų planuotą metamfetamino kiekį, vyras paprasčiausiai nebeturi ką veikti, o susitikęs su jį palaikančiu ir nuoširdžiai besitraukiančiu vėžiu besidžiaugiančiu Džesiu Voltas atvirai pareiškia, kad neturi jokio supratimo ką darys toliau.

Atsakymas ateina įpusėjus „Over“, kuomet tariamai džiaugsmingo vakarėlio metu, kai dar kartą yra padėkojama Grečen ir Eliotui už finansinį palaikymą, taip gilinant Volto žaizdą negalint atskleisti savo pasiekimų, Voltas padaugina. „Breaking Bad“ čia nuėjo tradiciniu keliu, kai išgėrus žmonės tariamai atskleidžia savo esybę, bet stiprūs rezultatai silpnas priežastis visiškai sumenkina. Konfliktas tarp Henko ir Volto kyla dėl pastarojo pasiryžimo nugirdyti savo sūnų, nei karto šio sprendimo nepagrindžiant tuo, jog jis yra tėvas, tiesiog norint parodyti, kas yra šeimininkas tuose namuose ir jų šeimoje.

Svarbiausia konflikto scena tuo pačiu gali būti įvardijama kaip pirmųjų „Breaking Bad“ sezonų apibrėžimas, arba tiesiog kaip reliatyvumo teorija. Voltas su Henku pradeda kalbėti tuo pačiu apsimestinai grėsmingu tonu ir agresyvia veido išraiška, tik prieš plikį tai neveikia. Henkas svainį pažįsta kaip paliegėlį, kuris ką tik prisigėrė, ir jis nepajaučia jokios baimės. Gatvėje Voltas yra užsidirbęs reputaciją, kuri įbaugina - galbūt nepelnytai - už jį patį; kalbantis su Henku paaiškėja, kad grynai fizine prasme jis nėra baugus, kas, pripažinkim, kelia dar didesnį susižavėjimą dėl Volto reputacijos.

Kitą dieną Voltas visiems aiškina, kad tai buvo ne jis. Kalbėdamas su Skailer, kuri būdama darbe jį ignoruoja, jis teisinasi padauginęs alkoholio. Bendraudamas su sūnumi Voltas aiškina, kad jis padarė baisų dalyką, nors paauglys tiesiog džiaugiasi beveik apgėręs tėvą ir dėdę prieš privemdamas į baseiną. Teisybė ta, kad čia ir yra Voltas arba bent jau ta jo dalis, kuri dedasi Heisenbergu, nors pamažu prasimuša į kasdienį jo gyvenimą. Tai yra pavojinga riba, kurią Voltas vengia peržengti stengdamasis nukreipti savo dėmesį į namo taisymą, į ką aplinkiniai turėtų atkreipti dėmesį, nes brangiausių boilerių chemijos mokytojai įprastai neperka. Galima pagalvoti, kad Voltas palieka sąmoningus ženklus aplinkiniams norėdamas, kad jį kas nors konfrontuotų.

Žmogiškųjų santykių tema yra plėtojama ir kitoje istorijos pusėje, kurioje Džesis ir toliau tęsia savo bendravimą su Džeine. Šiai siužeto linijai niekuomet nėra suteikiama daugiau laiko, dėl kurio būtų galima daryti kokias nors išvadas apie veikėjų asmenines savybes. Ir visgi žinojimas, kad šalia yra žmogus, kuris turi tokį patį pomėgį kaip tu, privalo paguosti. Džesio ir Džeinės noras ir talentas piešti yra smulki detalė, bet sugebanti dar labiau suartinti porą. Ne iki tokio lygio, kad Džeinė nebijotų (ar nesigėdytų) parodyti tėvui savo naująjį vaikiną, tačiau tai yra pirmieji žingsniai to link. Šalia savęs turint supratingą žmogų, kaip pamatėme tarp Volto ir Džesio po jų keturių dienų nuotykio, gyvenimas tarytum pasikeičia.

Būtent dėl to nenuostabu, kad Skailer taip stengiasi patraukti Tedo dėmesį. Iš pradžių pirmą kartą išsikalbėjusi su juo beveik atsitiktinai - nes visiškai netyčia kalbų apie vyro vėžį niekas nepradeda, - vėliau moteris griebiasi banaliausių manevrų pakreipti ją susižavėjusio vyro dėmesį, kas nėra labai sunku. Tai ir yra pagrindinė priežastis, dėl kurios Vaitų šeima byra. Ne dėl to, kad vyras su žmona beveik nesikalba. Jie nesikalba būtent dėl to, kad juos domina kiti žmogiškieji santykiai. Skailer nori išsikalbėti su ją suprantančiu žmogumi ir pajausti paprastą žmogišką šilumą, kol Voltas siekia masinio palankumo ir liepia nereikšmingam narkotikų gamintojui nelįsti į jos teritoriją. Šios savybės gali jums tapti puikiais indikatoriais, kokiais keliais eina vyras ir žmona.

Kitos mintys

  • Juodai baltos scenos tampa baisiausiomis kokias tik matėme, ir sunerimti šioje vietoje reikėtų. Jau seniai buvo aišku, kad veiksmas vyksta šalia Vaitų namo ir specialiais kostiumais apsirengę vyrai jau anksčiau atrodė grėsmingi. Dabar pamatome dar kraupesnį vaizdą, kai Vaitų šeimos automobilis yra parodomas apdaužytas, o šalia jo guli du maišai su lavonais juose. Teorijų čia gali būti daug, bet iš viską žinančio žmogaus spekuliacijų jūs tikrai nenorite.
  • Dar kartą galima pasikartoti dėl itin gražios režisūros, šįkart pasireiškiančios per perėjimus tarp scenų. Lašantis vamzdis pereinantis į lašančią arbatą, pjovimo garsas pereinantis į siurbimą ofise ir dar pora scenų padaro „Breaking Bad“ dar ir viena gražiausių dramų. Geriau nebūna.
Namų darbai: s02e11 - Mandala / s02e12 - Phoenix

1 komentaras:

  1. Skaitydamas vėl užsimaniau pažiūrėt šitą gėrį :D jau net 4kartą

    AtsakytiPanaikinti