2014 m. liepos 23 d., trečiadienis

Breaking Bad. Antras sezonas. Mandala/Phoenix

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Antras sezonas. Vienuolikta serija. Mandala

You can never trust a drug addict. - Gustavo

„Mandala“ yra serija, ties kuria „Breaking Bad“ žiūrovai pradeda sukti skirtingais keliais. Vieni jų vis dar yra šventai įsitikinę, kad Voltas kiekvieną blogą darbą daro tik dėl šeimos ir kad jie turi užjausti visų skriaudžiamą vyrą. Kiti teigia, kad Voltas dažniausiai pamiršta, dėl ko laužo įstatymus ir tiesiog ignoruoja savo šeimą neturėdamas jokios gėdos. „Mandala“ pabaigoje Voltas gauna pasirinkimą tarp daugiau nei milijono dolerių ir buvimo su žmona gimstant dukrai. Jis pasirenka pirmąjį variantą.

Net ir dabar drąsiai galima pagrįsti šį Volto žingsnį tuo, kad jis norėjo užtikrinti šeimos ateitį ir viską darė dėl aukštesnio tikslo. Tai darančių žmonių dabar atsiras mažiau, bet tuo „Breaking Bad“ ir tapo itin populiariu, kaip ir daugelis didžiausių dramų neturint aiškaus atsakymo į veikėjų veiksmus. Aišku tik tiek, kad Voltui, kad ir ką apie jį galvotumėte, pradėjo neįtikėtinai nesisekti. Taip, pats kaltas, bet bent minimalaus gailesčio vyras nusipelno.

Jeigu norite, galite žiūrėti „Mandala“ kaip perspaustą seriją apie griūvantį gyvenimą, kas televizijoje yra naudojama dažnai ir banaliai, bet sukišant daug stereotipų į vieną vietą, panašiai kaip „Pulp Fiction“ ar „Sin City“, yra gaunamas veikėjus turintis produktas. Serija prasideda kuriozišku Džesio parankinio nušovimu, kuomet tipiniame narkomanų rajone vaikas nužudo žmogų ir ramiai nuvažiuoja. Nepaisant savo rezultato, tai yra bene silpniausia antrojo sezono serijos pradžia, nebandanti kelti jokios įtampos ir nešokiruojanti, nes tą žmogų mes matėme vos porą kartų.

Ir gerai, nes tas nužudymas yra jau nebe apie jį (kas gali būti svariausia kritika „Mandala“ link, nes pasekmių čia nėra daug), o apie Volto ir Džesio biznį. Pastarasis, priešingai nei buvo kalbėta serialo pradžioje, jau tampa apatiškas ir verslo reikalams, ir pagalbos duetas gali sulaukti nebent iš Solo. Kaip apžvalgose sakyta jau ne kartą, Solas yra nuostabi serialo detalė, leidžianti Voltui iškloti visas savo mintis ir jausmus. Vyrai turi beveik 20 kilogramų produkto, kainuojančio pasakiškus pinigus, tačiau neturi absoliučiai jokio supratimo kaip jį paversti į žalius popierėlius.

Čia pasirodo antra puikiai įgyvendinta serijos klišė. Solas (kuris pažįsta vyruką, kuris pažįsta vyruką, kuris pažįsta vyruką) suorganizuoja Voltui ir Džesiui susitikimą greito maisto restorane su žmogumi, kuris yra itin paslaptingas, išmano savo verslą, turi nenuginčijamą alibi ir saugosi taip, kaip niekas nemoka. Nenuostabu, kad restorane jis nepasirodo, taip eilinį kartą dėl pinigų supykdydamas Voltą su Džesiu, kurie draugauja tik gamindami, ir priversdamas vyrą praleisti susitikimą ligoninėje su žmona, kuri nenori gimdyti penktadienį tryliktą.

Bėda tame, kad Voltas su paslaptingu žmogumi susitiko, ir jis Solui liepia suorganizuoti dar vieną susitikimą su potencialiu platintoju. Šįkart Voltas pasiryžta laukti iki galo ir tuomet, kai praranda viltį, mintyse jam viskas atsistoja į vietas. Su pavaldiniais maloniai bendraujantis vyras, daugelio restoranų savininkas ir klientais besirūpinantis malonus akiniuotis yra būtent tas žmogus, dėl kurio nekiltų įtarimas metamfetamino platinimu. Gustavas Fringas, kurį ilgainiui visi pradės vadinti Gusu, yra Volto ieškomas žmogus ir jis dėl to yra įsitikinęs visu šimtu procentu - galbūt dėl to, kad argumentai yra jo naudai, galbūt todėl, kad daugiau ėjimų Voltas neturi.

Galiausiai vyras supranta neprašovęs. Gusas, kiek pasilaužęs, pripažįsta esąs tas paslaptingas platintojas, kuris veikia taip gerai, kad jo niekas nepažįsta. Jo genialumu galite įsitikinti tuomet, kai vos porai sekundžių praėjusią dieną Voltą matęs žmogus pastebi jo reakcijas ir elgesį kalbant su Džesiu, kurį Gusas vadina nepareigingu ir neturinčiu gėdos. „Mandala“ kiek per daug įkyriai bando kišti žiūrovams aliuzijas į ateitį, apie nelaimingas dienas gimdyti vaikus ir narkomanus partnerius (ir dar vieną, į kurią atkreipus dėmesį užmėtytumėte mane akmenimis), bet tai yra reikalinga tam, kad ir Voltas, ir žiūrovai įsitikintų tuo, kad kalbos apie Gusą nėra perspaustos.

Voltas tuo įsitikina labai greitai, kuomet, gavęs geriausią gyvenime pasiūlymą, nesugeba surasti Džesio, kuris tuo metu su Džeine yra apsinešęs nuo heroino ir partneriui negali pagelbėti. Serijos pabaiga yra menka užuomina į tai, kaip gerai fizinės grėsmės neturinčias pilnas įtampos scenas „Breaking Bad“ pateiks ateityje. Voltas tik bėgioja, išlaužia Džesio duris ir iškrato jo šiukšliadėžę, tarp šių veiksmų sugebėdamas perskaityti žinutę apie gimdančią žmoną. Negalima vyro teisti iš karto - versdamasis per galvą jis prisiverčia sustoti ir apgalvoti savo veiksmus. Tuomet, kai jis padaro pasirinkimą, tiesa, viskas pasidaro per daug aišku.

Kitos mintys

  • Ne be reikalo scenaristai atkreipė dėmesį į tai, kad Džeinė jau aštuoniolika mėnesių gyvena be narkotikų. Gavusi progą paguosti Džesį ji iš karto tuo pasinaudoja ir, kaip tikra narkomanė, Džesiui viską atlieka be priekaištų. Pastarasis, tiesiogine prasme plaukiančios režisūros dėka, pirmą kartą patiria stiprių narkotikų malonumą, taip atsikratydamas visų savo problemų. Kartu ir praleisdamas svarbiausią sandėrį gyvenime, bet jam tai nė motais.
  • Tarp Skailer ir Tedo kyla dar didesnė įtampa, kai šis gimtadienio metu paprašo gimtadieninio sveikinimo iš panelės Monroe. Skailer neatsisako ir galiausiai jaučiasi kalta taip išdavusi savo vyrą, bet Annos Gunn vaidyba aiškiai parodo, kad moteris tuo mėgaujasi. Tik vienas ją suprantantis žmogus, ir gyvenimas pasikeičia kardinaliai.

Antras sezonas. Dvylikta serija. Phoenix


I earned the money. Me! - Walt

Visi draminiai serialai turi veikėją, kuriam niekada nesiseka. Tokie veikėjai visų pirma yra reikalingi dėl banaliojo dramos apibrėžimo, nes svarbiausias žmonių emocijas lengviausiai galima išspausti iš jiems nepalankių situacijų. Tačiau tie veikėjai netampa visiškomis klišėmis dėl to, kad dėl visų savo nesėkmių būna kalti tik jie patys ir kad šioje vietoje kenkia būtent jų pačių pasirinkimai, ne pašalinės aplinkybės.

„Breaking Bad“ toks veikėjas yra Džesis.

Tuomet, kai su juo susipažinome, jis jau buvo blogų sprendimų įkaitas, įsivėlęs į narkotikų gaminimo ir pardavimo verslą, tačiau tai jį suvedė su Voltu, kas turėjo išeiti į gerą. Vietoje to susidėjimas su pusamžiu chemiku, kaip ir daugeliui kitų tai padariusių žmonių, Džesiui buvo blogiausias pasirinkimas gyvenime. Be uždirbtų pusės milijono dolerių ir poros kartų, kuomet vaikinas buvo įsitikinęs, kad jis yra narkotikų imperijos vadeiva. Tačiau serijoje „Phoenix“ vyrų bendravimas pasiekė naują lygį, kuomet Voltas žiūrėjo į springstančią Džeinę nesistengdamas jai padėti.

Ši poros minučių scena gali būti lygiai tiek pat ir apie Džesį, ir apie Voltą, tačiau dažniausiai ji yra apkalbama per pagrindinio serialo veikėjo prizmę. Plačiausiai paplitusi nuomonė yra tai, jog „Phoenix“ pabaiga yra tas metas, kai Voltas padarė tokį dalyką, po kurio jau nebegalėjo grįžti atgal į dorą gyvenimą. Mano vis dar giliu įsitikinimu Voltas šį dalyką padarė pirmojoje serialo serijoje pasirinkęs metamfetamino gaminimo kelią, pakeitusį jį galutinai. Ir visgi metas, kuomet per kelias dienas vyras praleidžia dukters gimimą ir praktiškai nužudo žmogų priverčia mąstyti apie tai, kad Voltas perėjo į kitą blogybių lygį.

„Phoenix“, žinoma, nėra visiškai vienpusiška serija, kaip ir neturėtų būti jokia meno forma. Serijos pradžioje Voltas, vykdydamas svarbiausią gyvenimo operaciją, sustoja ir paskambina savo žmonai pasiteirauti apie tai, kaip sekasi, nors ir pašneka tik su žmonos seserimi. Lygiai taip pat Voltas būdamas pas Džesį pagal pirminį instinktą puola prie Džeinės ir nori ją gelbėti, paskutinę sekundę sustodamas ir suprasdamas, kad savo tikslams pasiekti merginos mirtis jam pasitarnaus kur kas labiau nei jos išgelbėjimas. Šis faktas susiveda iš Guso pamokymo praėjusioje serijoje, kuomet naujasis Volto draugas teigė, kad su narkomanais reikia elgtis atsargiai ir juos reikia pastatyti į kampą.

Voltas šioje serijoje tik tai ir tebandė daryti. Iš pradžių nepasakydamas Džesiui, kad 20 kilogramų produkto pavogė tikrai ne nepažįstami žmonės, taip leidžiant vyrukui rimtai pasikankinti, vėliau Voltas neduoda Džesiui priklausančios pinigų dalies. Į šį jo veiksmą vėl galima žiūrėti iš dviejų pusių, kai Voltas paprasčiausiai nenori, kad toks jam artimas žmogus visus pinigus išleistų narkotikams, bet kartu ir jaučia, kad viską uždirbo pats, nes operacija buvo įgyvendinta tik jo dėka. Džesiui pastarasis variantas visiškai nepatinka, kai jis siekia fiziškai pakenkti Voltui, dar kartą pabrėžiant, jog vyrai nesipyksta tik gamindami savo legendinį produktą.

Draugų supriešinimas per pinigus gali būti pamatytas praktiškai kiekviename seriale, bet tai neprivalo būti banali draminė priemonė, o veikiau dėmesio atkreipimas į tai, ką žmonės daro su pinigais. Kadangi Voltas dėl to turi aiškų planą, svarbiausias jo uždavinys yra pinigų plovimas ir įtikinamas paaiškinimas artimiesiems, kaip jis praturtėjo. Iš vyro sprendimų pirkti brangiausias prekes Henkui, Skailer ir kitiems pasidaro neaišku, kaip iš menko atlyginimo galima nusipirkti tokias apsaugos priemones baseinui ir juo labiau vėžį galutinai panaikinančią operaciją už du šimtus tūkstančių.

Negana to, Volto sūnus, vis dar galvojantis, kad šeima skursta, sukuria interneto tinklalapį (kuris, neseniai paplitusia televizijos mada, tikrai egzistuoja), kuriame žmonės gali paaukoti pinigus taip reikalingai operacijas. Tai yra labiau emocinis žingsnis pastumti Skailer ir Voltą didžiavimosi sūnumi link bei pačiam Voltui sukelti pyktį, kad jis yra laikomas elgeta. Tačiau čia vėl išryškėja situacijos dvilypumas, kuomet Voltas čia mato tik labdarą, o Solas - puikią galimybę praplauti visus vyro pinigus per vyrą iš rytų Europos, nes kaipgi kitaip. Lengva patikėti, kad Voltą ši mintis sužavi, nes pinigais su šeima jis būtinai nori pasidalinti, o vienintelis žmogus, kuriam gali parodyti savo turtus, yra prieš kelias dienas gimusi dukra, dėl kurios viskas ir prasidėjo.

Tuo tarpu Džesis kol kas yra gyvas tik mintimi, kad pinigus jis turi ir su jais gali padaryti daug ką, bet tai tėra abstrakčios mintys. Savo problemas Džesis jau eilinį kartą bando slėpti narkotikais ir Džeinė tarytum džiaugiasi įstūmusi jį į savo pačios jau išmintą kelią, bet ilgainiui viskas pradeda panašėti į tai, jog mergina susiviliojo Džesio pinigais. Tai būtų per daug banalus teiginys žinant tai, kad pora iškart pradėjo suprasti vienas kitą ir atrodė tarsi būtų skirti vienas kitam, bet Džeinės išsiplėtusios akys išgirdus įspūdingą skaičių byloja susižavėjimą Džesio finansine puse.

Vienintelė problema yra tai, kad Voltas tų pinigų duoti net nesiruošia, ir Džesis vėl lieka nuošalyje tuomet, kai Džeinė sugalvoja šantažuoti vyresnį jo kolegą ir pasiimti tesėtai - kiek tai įmanoma - priklausančius pinigus. Visa tai tik dėl to, kad merginai galutinai įgriso teisingai priekabus tėvas, ją privertęs mesti narkotikus ir keliauti į reabilitaciją vien tam, kad po aštuoniolikos mėnesių ji viską nubrauktų su savo gyvenimo meile. Tėvui Džeinė pažada keliausianti į reabilitaciją dar kartą, bet tai tėra paprastas melas siekiant apsaugoti Džesį nuo nemalonumų.

Ir jeigu vestume paralelę tarp veikėjų, kitas nelaimėlis čia yra būtent Džeinės tėvas. Vyras niekad nesusitvarkė su dukra ir tuo pasiskundė bare sutiktam Voltui, nepažįstamajam, kuris turi panašiomis problemomis pasižymintį sūnėną. Apie Džesį Voltas kalba labiau įsijautęs nei apie dukrą, kas vėlgi yra šeimos sudvejinimas. Vyras net nenutuokė, kad po kelių akimirkų stebės to nepažįstamojo springstančią dukrą ir nebandys jos gelbėti. Didelė galimybė, kad jeigu Voltas Džeinę būtų pažinęs artimiau, nesutrinkant meluojanti ir šantažu besimėgaujanti mergina jam būtų buvę svarbiau už paprastus asmeninius interesus.

Namų darbai: s02e13 - ABQ

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą