2014 m. rugsėjo 27 d., šeštadienis

Breaking Bad. Ketvirtas sezonas. Box Cutter/Thirty-Eight Snub

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Ketvirtas sezonas. Pirma serija. Box Cutter

We're all on the same page. The one that says if I can't kill you, you sure as shit wish you were dead. - Jesse

Dažnai atsimenu vieną automobilių reklamą, kurioje žiūrovams yra aiškinama, kodėl visi svarbiausi žmonės sėdi ant galinių automobilių sėdynių. Gyvenime jie būna pasiekę tiek daug, kad jų reputacija yra neabejotina. Jie nenori būti visad stebimi ir dažnai lieka nuošaly, net jeigu kiekvienas žmogus supranta, kad vadovas yra būtent jis. Kartais, tiesa, jam reikia pademonstruoti kažką, kas net ir ypač lėtai prastėjančią reputaciją pakeltų į naujas aukštumas. Kažką, kas aplinkiniams parodytų, jog tas žmogus viską gyvenime sukūrė toli gražu ne per sėkmę ar klaidą.

Gustavas Fringas yra tobulas nuošaly esančio vadovo pavyzdys. Jis turi daugybę restoranų, kuriuose dažnai pats aptarnauja lankytojus, tačiau niekas nežino kur jį galima rasti. Jis turi daugybę pavaldinių, platinančių metamfetaminą, kurie nėra matę savo pagrindinio boso, bet jiems to padaryti net nereikia, nes pinigus jie gauna ne už klausinėjimą. Tie pavaldiniai neturi jokio supratimo, kaip ramus ir su policininkais artimai bendraujantis žmogus tapo didžiausios Albukerkės narkotikų imperijos įkūrėju, bet vėlgi, jiems tai nerūpi.

Gusas, kaip galima suprasti, pratrūksta labai retai, nors iš jo ankstesnio itin ramaus elgesio buvo galima suprasti, jog jis nėra paties maloniausio būdo - visi tyleniai anksčiau ar vėliau išsilieja. Atrodytų, kad savo retai pasitaikantį protrūkį jis galėtų pademonstruoti didesniam žmonių kiekiui, kad jie žinotų, kas yra tikrasis imperatorius, tačiau Gusas nėra įprastas žmogus. Jis, pasiėmęs dėžių pjaustymui skirtą peilį, kelis kartus perpjauna gerklę vienam ištikimiausių savo pavaldinių stebint trim žmonėm - Voltui, Džesiui ir Maikui.

Priežastis paprasta. Jokie kiti prie Guso esantys žmonės nedrįsta jam priešintis. Maikas savo ištikimybę jau buvo įrodęs, tai jis irgi yra prie pastarųjų. Tuo tarpu Džesis, ką tik nužudęs Geilą, ir Voltas, sugalvojęs visą nužudymo planą, yra savotiški išdavikai. Ir Voltas nėra iš tų, kurie veikia absoliučiai spontaniškai. Savo planą jis buvo apgalvojęs kruopščiai, su kiekviena įmanoma detale. Į laboratoriją atvykus Gusui, Voltas iš karto pradeda savo mintinai išmoktą litaniją. Žinodamas, kad kalba absoliučią netiesą, Voltas teškia savo bosui apie tai, kad Džesis ir jis pats yra reikalingi visam procesui, kad be jų Guso imperija subyrės, kad tame nužudyme nėra nieko asmeniško ir panašiai.

Voltas nebuvo suplanavęs to, kad Gusas per visą šį susitikimą ištars vos penkis žodžius (Well? Get back to work.), kas buvo logiška, nes jų susitikimo dykumoje metu pats Gusas buvo kiek sutrikęs dėl Volto veiksmų. Tačiau kai nėra jokios reakcijos, Volto apgalvoti žodžiai atsimuša į sieną. Nekalbantis Gusas, lydimas neįkyrios, bet įtampą keliančios muzikos, ramiai persirenginėja į apsauginę aprangą tam, kad nesusiteptų savo drabužių ir nepaliktų jokių įkalčių. Tuo pačiu metu yra įrodinėjamas Volto kalbų kvailumas, kai Guso pavaldinys Viktoras, ilgą laiką stebėjęs laboratorijoje dirbusių vyrų veiksmus, dabar pats preciziškai gamina metamfetaminą pagal paties Volto receptą. Dar vienas taškas Volto nenaudai.

Jau kai Gusas atranda peiliuką, panašiai kaip ir užsidarius durims „Game of Thrones“ serijoje „The Rains of Castamere“, galima suprasti, kad kažkas bus blogai. Niekas negalėjo prognozuoti, kad Gusas papjaus savo bendrą, netars nei žodžio ar išeis. Tačiau kalbėti jam ir nereikėjo. Giancarlo Esposito parodė, kad ne veltui už šį vaidmenį buvo nominuotas „Emmy“ (nors geriausia jo serija dar laukia). Jo bukas žvilgsnis į Voltą yra visų Guso minčių atspindys, parodantis, kad jeigu jis gali papjauti artimiausius savo žmones, tegu nesitiki, kad sieks išsaugoti milijonus jam kainuojantį pagyvenusį vyrą. Per ilgą, beveik dešimt minučių trunkančią sceną Gusas neparodo jokios emocijos, ir visgi Esposito sugeba įtikinti ir žiūrovus, ir aplinkinius. Jie tiesiog nedrįsta klausinėti.

Visi šie dalykai įvyksta per vieną ilgą sceną, kurioje kartu yra ir Volto bandymas pakreipti Maiką į savo pusę, ir visai kitaip nekalbantis Džesis, ir nemaloni Volto reakcija į nužudymą. Ir kai pagalvojate, viskas prasidėjo nuo pirmosios serijos scenos, kurioje Geilas kalbasi su Gusu atvirai žavėdamasis Volto darbu ir nesuprasdamas, kaip jis pagamina tokio tyrumo produktą. Būtent Geilas įtikino Gusą, kad šis privalo pasamdyti Voltą, ir tiek daug problemų Gusui sukėlęs vyras vien nužudymu nepasitenkins. Voltui yra liepiama grįžti prie darbo ir atsikratyti lavonu, ir būtent tuo momentu jis ir Džesis tarytum apsikeičia vaidmenimis.

Kai Džesis visą seriją buvo paskendęs savo mintyse ir Voltas planavo tolesnius veiksmus, po Guso protrūkio būtent Džesis tampa tuo, kuris geriau tvarkosi su situacija. Restorane jis valgo be didesnio vargo, kai Voltas nesugeba paliesti maisto, nors žmogų nužudė būtent Pinkmanas. Visą tai galima suvesti į paprastą faktą. Voltas negali taikytis prie situacijos - viską jis privalo suplanuoti iš anksto, tiesiog anksčiau jis nebuvo atsidūręs tokioje padėtyje, kur jo genialus planas absoliučiai neišdegtų. Dabar jis gyvena nežinioje, kurioje Gusas jį gali nužudyti kiekvieną akimirką, o Džesis supranta, jog jie jau galėjo būti nužudyti labai lengvai ir kad būtent dabar jie yra itin patogioje pozicijoje, kokios visą laiką ir troško. Kaip „Breaking Bad“ rodė anksčiau, Džesis žmogiškuosius santykius supranta kur kas geriau nei Voltas, ir būtent pastarasis per daug nereikalingo dėmesio skiria jaudinimuisi dėl nepavykusių bandymų nei siekio susitaikyti su esama padėtimi.

Kitos mintys

  • Ketvirtas „Breaking Bad“ sezonas mano atmintyje yra išlikęs mažiausiai ir turbūt dėl to jį laikau silpniausiu visame seriale. Bent jau pirmoje serijoje mano nuogąstavimai pasitvirtino su Henko istorija. Jam reikėjo rasti kažką, kas Henką užimtų reabilitacijos metu, ir serialas sugalvojo istoriją su mineralų kolekcionavimu, per kurį vyras pradėjo ignoruoti savo žmoną. Ši siužeto linija savo paviršutiniškumu nedera prie bendro „Breaking Bad“ stiliaus, tačiau jai įsivažiavus sezono metu šiuos dalykus bus galima pamiršti.
  • Pas Skailer atvykusi Marie galvoja, kad ji susitaikė su Voltu, nes jo mašina yra prie Vaitų namo. Skailer sprendimas patraukti mašiną vėliau yra aiškinamas kaip nenoras, kad į Flino galvą nelįstų nereikalingų minčių, tačiau kai Skailer važiuoja su mašina jos išraiška parodo lygiai tiek pat emocijų kaip Guso veidas. Moteris nenori taikytis su vyro laisvamaniškumu ir pretenzijomis, ir nuo šiol ji viską tvarkys taip, kaip nori pati.

Ketvirtas sezonas. Antra serija. Thirty-Eight Snub


Do yourself a favor and learn to take yes for an answer. - Mike

Badžeris ir Pytas yra laimingiausi veikėjai seriale. Jie yra panašūs į neseniai paplitusį piešinį, kur yra vaizduojami gražūs ir išsilavinę žmonės, prasiskolinę į visas puses, ir kampe tupintis elgeta, savo kepurėje turintis vos keletą dolerių, bet vienintelis neturintis jokių skolų. Linksmiausias serialo duetas neturi jokių rūpesčių. Kartu su Džesiu jie prekiaudavo ir iki šiol prekiauja narkotikais ir taip užsidirba pragyvenimui. Jų mėgstamiausias užsiėmimas, narkotikų vartojimas, yra artimai susijęs su jų darbų, kas irgi yra pliusas. Jiems sekasi, kad turi tokį gerą ir turtingą draugą, dėl kurio suorganizuoti gerą vakarėlį yra pats lengviausias darbas pasaulyje, ir jiems daryti nieko nereikia. Bet kad ir kaip banaliai tai skambėtų, Badžeris ir Pytas turi vienas kitą.

Jie nesiskiria bet kokioje gyvenimo situacijoje ar bent jau niekuomet, kai mes juos matome ekrane. Net jeigu jie kalba apie zombius nacius, nei vienas jų nesakys, kad čia yra nesąmonė - jie turi žmogų, kuris yra absoliučiai supratingas kiekvieną akimirką. Tuo pat metu kitas serialo duetas Džesis su Voltu yra visiškai vieniši. Jie bijo atsiskleisti kitiems žmonėms, dėl ko patys vėliau išsilieja ant artimųjų, kurie iškart sutiktų jiems padėti. Džesis ir Voltas turi vienas kitą, nors jų santykiai yra labai banguoti, net jeigu jie ir yra tikrieji sielos draugai. Pagrindinė jų chaotiško gyvenimo priežastis yra ta, kad jie nemoka pasirūpinti savimi.

Su Džesiu problema yra paprastesnė ir ganėtinai tipiška daugelyje meno kūrinių. Džesio niekas nepavadintų visišku altruistu, tačiau per kelias dešimtis serijų, kurias jau pamatėme, galima susidaryti nuomonę, kad jis verčiau paaukotų savo gyvybę, nei matytų kenčiantį jam artimą žmogų. Džesis nori žinoti, kad kažkur pasaulyje dar yra laimė, tvarka ir paprastumas, ir dėl to jis nusiperka geriausią įmanomą muzikos aparatūrą ir liepia draugams suorganizuoti labai linksmą vakarėlį, kuriuo galbūt džiaugtųsi ir jis pats. Tik norai nepasiteisina ir nors kelias dienas besitęsianti šventė pralinksmina kiekvieną jos svečią (o galiausiai visiškai juos nuvaro nuo kojų), net ir šokdamas Džesis nerodo jokių emocijų, šiuo vakarėliu nebent pateisindamas savo norą visad būti su žmonėmis ir nelikti vienam.

Tiesą sakant, šiuo metu jis turi kone idealią progą rasti žmogų, kuris su juo elgtųsi kaip pridera. Andrėja nėra Džeinė, tačiau ji yra retas Džesį suprantantis žmogus, kurį jis pats pasiunčia kuo toliau vietoje to, kad dar ilgiau tęstų savo agoniją toje kitiems žmonėms skirtoje šventėje. Andrėja nesunkiai išsiaiškina, kad būtent Džesis davė jai itin didelę pinigų sumą tą pačią dieną, kai buvo nužudytas jos brolis, ir kartu ji parodo, kad nėra ta dirbtinė didvyrė - pinigų jai ir jos sūnui reikia žūtbūt, tik jau kitas klausimas, ar dėl narkotikų, ar dėl pragyvenimo. Šioje vietoje Džesio smerkti už tai, kad jis nesiryžta pratęsti bendravimo su Andrėja, irgi nevalia. Žaizda dėl Džeinės mirties niekada neužgis, o Džesiui užtenka tik žinojimo, kad jis ką tik padėjo kitam žmogui sunkioje gyvenimo situacijoje, ir jis toliau gali tęsti savo užsisklendimą vienatvėje, kad ir kaip sunku jam tai būtų.

Kitoje miesto pusėje taip pat gyvenimo nesusitvarkančio Volto istorija yra kiek kitokia. Jo problema yra visiškai atvirkštinė - savimi jis rūpinasi per daug. Savo reputaciją jis užsidirbo dėl to, kad nepabijojo visų jo kelią pastojusių žmonių ir juos nesunkiai įveikė, bet Gusas yra jau visiškai kitas lygis. Voltas sau pasižadėjo nužudyti šį vyrą ir jis padarys viską, kad įvykdytų pažadą, net jeigu jis neturi jokios logikos ar tikimybės pasisekti. Voltas tiesiog jaustųsi kaip nesavas, jeigu žinotų, kad pasidavė kito žmogaus provokacijoms, nors net ir dabar visoje serijoje jis tarytum dreba iš baimės žengdamas kiekvieną žingsnį ir tuo pačiu suprasdamas, kad šansų nužudyti Gusą jis neturi, bet savo tikslo siekimas yra jo kraujyje.

Nežinia, ar serijos pradžioje jis pirkdamas ginklą melavo tik pardavėjui, ar ir sau, kad pistoletas yra tik dėl gynybos. Galų gale, kaip ir sakė platintojas, nelegalių ginklų vien dėl gynybos niekas neperka. Tai Voltas įprasmina jau laboratorijoje vykstančioje scenoje, kur yra naudojama tokia pat kraupi muzika kaip ir praėjusioje serijoje egzekuciją vykdžiusiam Gusui, ir Voltas jau ruošiasi panaudoti ginklą, paskutinę sekundę suprasdamas, kad į laboratoriją atvyko naujas jų prižiūrėtojas ir Maikas, liepiantis antrą kartą pasverti metamfetaminą (visad džiaugiausi, kad scenaristai išvengė klišinio klausimo „ar tu mumis nepasitiki?“, nes tai jau būtų buvę virš visko). Voltas, atvirai tikėjęsis, kad atvykus Gusui jį iškart galės nušauti, iš Maiko sužino, kad savo tiesioginio boso daugiau nepamatys. Bent jau šioje serijoje Maikas yra teisus. Net nuvykęs į Guso namus Voltas gauna skambutį, išgąsdinantį jį taip, kad savo planą jis atšaukia iš karto. Kitas klausimas, ar tas planų atšaukimas yra ilgalaikis.

Visgi per visą seriją geriausiai savo gyvenimą tvarkantis žmogus yra Skailer. Ji jau susitaikė su savo ir vyro situacija, įklimpo į nusikaltimą, tad dabar belieka jį išnaudoti iki galo. Skailer labai kruopščiai naudoja savo talentą planuoti ir turėti svarius argumentus, ir ištisas dienas praleidžianti prie mašinų plovyklos (ir gavusi pylos nuo Volto, kad plovyklos neminėtų telefonu, nors Voltas nesupranta, kaip veikia legalus pinigų plovimas), ji paruošia skaičius, galinčius įkalbėti plovyklos savininką parduoti savo verslą. Tik Skailer nepasiseka, kad tas savininkas yra pirmasis žmogus seriale, kuriam Voltas pakenkė labai tiesiogiai. Kiekviename gyvenimo etape Skailer planus sugriaudavo vyro poelgiai ar įnoriai, ir genialus mašinų plovyklos planas nėra išimtis. Skailer veide nėra nuostabos, kad savininkas prašo daugybės milijonų. Moteris tai tarytum numatė ir, tikslo siekimo išmokusi iš savo vyro, taip lengvai nepasiduos.

Kitos mintys

  • Bandžiau internete ieškoti atsiliepimų apie to meto situaciją tarp Marie ir Henko, ir įprastiniai žiūrovai į šią istoriją nekreipė daug dėmesio, o kritikai ją laikė tik kaip serialo norą nepamiršti Šreiderių šeimos. Tik man šioje serijoje šovė kita mintis. Skailer heiteriai - žmonės, kurie ją laikė baisia žmona, neleidžiančia vyrui daryti rimtų dalykų - šiuo metu jau buvo įsisiūbavę. Pagrindinė problema su šiais žmoėnmis buvo ta, kad jie nesuprato Skailer ir to, kad ją labai stipriai žeidė vyro poelgiai ir ignoravimai. Henko ir Marie istorija čia yra labai panašus variantas, kai Henkas visiškai ignoruoja žmoną ir ją bando įžeidinėti dėl savo mineralų, tik šioje vietoje absoliuti dauguma žmonių palaiko Marie. Nemačiau, kad tokį dalyką būtų pastebėję daug žmonių ir gal čia matau tik tai, ką noriu matyti, tačiau visiškai atmesti tokio varianto tikrai neverta.
  • Maikas serijos pabaigoje aiškiai vizualiai parodo, kad nesusidės su Voltu jo plane nužudyti Gusą, ir turbūt sulaužo jam nosį. Visgi Jonathano Bankso veide yra kažkas tokio, kas jo sekundės trukmės dvejojimui suteikia svaros, parodančios nevisišką Maiko užtikrintumą.
  • Serijos režisierė ir vėl yra nuostabioji Michelle MacLaren, naudojanti tamsius tonus kiekvienoje situacijoje. Kadras iš viršaus, kuriame Volktas stovi prie Guso namo ir nuo jo nutįsta įspūdingo ilgumo šešėlis, yra tiesiog nepakartojamas.
Namų darbai: s04e03 - Open House / s04e04 - Bullet Points

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą