2014 m. rugsėjo 4 d., ketvirtadienis

Breaking Bad. Trečias sezonas. Kafkaesque/Fly

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Trečias sezonas. Devinta serija. Kafkaesque


I don't know what happens when our three month contract ends. - Walt

Joks meno kūrinys negali apsieiti nuo legendinės klišės, kai mokinys pranoksta mokytoją. Daug kam toks dalykas nusibosta ir atrodo kaip per daug lengvas istorijos plėtojimo būdas, tačiau jis kartu yra ir itin natūralus dalykas. Absoliuti dauguma kūrėjų pagrindiniais savo veikėjais padaro daugiau patirties turinčius žmones, kurie būna sukūrę šeimą ar bent jau kažko pasiekę gyvenimą. Jie nori perduoti savo patirtį jaunesniems žmonėms, o jaunimas juk yra visko ateitis, net jeigu „Delfyje“ rašantys abiturientai jums yra šių dienų jaunimo rodiklis.

Tipinis šio atvejo variantas „Breaking Bad“ yra pateikiamas nieko per daug neslepiant - Džesis nuo pirmos serijos tampa Volto mokiniu jam pačiam to nesuprantant. Kas prasideda tik kaip per daug neįpareigojantis verslas perauga į labai artimą dviejų vyrų ryšį, kuris dažnai primena tėvo ir sūnaus bendravimą. Tokiose serijose kaip „Kafkaesque“, tiesa, mums yra primenama, kad Voltas su Džesiu nėra susiję giminystės ryšiais ir kad jie yra labai skirtingi (kartais galima ginčytis, kad jie yra panašūs, bet jų abiejų noras apsimesti kitokiais niekad neparodo tikrųjų jų spalvų).

Skirtingi iki tokio lygio, kad natūralumo čia nebelieka. Jeigu atsimintumėme seriją „4 Days Out“, kurioje Volto paskaičiavimais duetais pagamino metamfetamino, verto daugiau nei milijono dolerių, jie abu šokinėjo iš laimės - Džesis dėl to, kad niekad nebuvo matęs tokių pinigų, Voltas dėl to, kad pasiekė savo tikslą. „Kafkaesque“ pradžioje vyrų nuomonės išsiskiria dėl to, kad Voltas dabar džiaugiasi tik galėdamas gaminti ir už mėgiamą darbą dar gaudamas pinigus, o Džesis skundžiasi tuo, kad Gusas juos apgaudinėja. Galbūt Voltą gąsdina Gusas ir jo galia, tačiau Džesis jo nepažįsta ir baimė jo sustabdyti negali.

Kiek kitaip jis elgiasi anoniminiuose klubuose, kuriuos Džesis vis dar lanko labai pavyzdingai. Jam tiesiog reikia vietos, kurioje galėtų išsikalbėti nieko nevaržomas, net jeigu ir privalėdamas kalbėti užuolankomis. Tuose susitikimuose jis gali apkalbėti Voltą ir Gusą, skųstis darbo sąlygomis ir jam nuo to palengvėja. „Kafkaesque“ nueina taip toli, kad pirmosiose serijose absoliučiu narkomanu pateiktas Džesis dabar yra žmogus, kuris visą gyvenimą svajojo kažką gaminti savo rankomis. Vaikinas ne kartą yra kalbėjęs apie metamfetaminą kaip apie meną, ir dabar yra atskleidžiama, kad mokykloje jis gamindavo medines dėžutes tam, kad jas iškeistų į žolę. Iš pasakojimų galima suprasti, kad Džesis savo darbu didžiuojasi kur kas labiau nei dėl jo uždirbamais pinigais, tačiau kartu jis nori būti įvertintas ir pinigai, kaip Donas Dreiperis yra sakęs Pegei, būtent tam ir yra skirti.

Džesis kartu nori ir vadovauti, turėti kontrolę savo rankose, ir todėl jis sugalvoja bent jau teoriškai puikiai skambantį planą - jeigu Gusas jam sumoka per mažai, tai kodėl gi Džesis negali kažkiek metamfetamino pasiimti pats? Tiesiog genialu. Pridėkite ir tai, kad jo draugai vis dar nori dalyvauti šiame versle ir sugalvoja metamfetaminą populiarinti narkomanų susitikimuose, ir turite po truputį besiplečiančią imperiją. Labai linksmą, kuriozišką, bet pačiam Džesiui teisingą būdą gauti taip reikiamo pripažinimo. Tai yra sumenkintas Volto variantas, tačiau iš jo juoktis būtų beprasmiška, nes mažais žingsneliais Voltas viską sukūrė ir pats.

Kiek kitoks mokytojo ir mokinio santykis susiformuoja tarp Skailer ir Volto. Nesumenkinant ankstesnių „Breaking Bad“ sezonų, būtent dabar Skailer po truputį pradeda formuotis kaip veikėja, ilgainiui tapsiančia viena įdomiausių moterų televizijoje. Anksčiau ji į Volto blogus darbus reagavo taip, kaip reaguotų bet kuri moteris, porą dešimtmečių pragyvenusi su doru žmogumi, kuris staiga pradeda pažeidinėti įstatymus. Ir visgi pastarosiose serijose Skailer pradeda galvoti, kad Voltas viską daro dėl šeimos ir kad tie purvini pinigai priklauso būtent jai, niekam kitam. Vos pajudančio Henko palatoje atėjus Gomezui ir pranešus, kad metamfetaminas vėl pradėjo plėstis visoje valstijoje, Skailer supranta, jog tai yra tik jos vyro darbas ir ji tuo pasibaisi, tačiau apie tai nekalba net su Voltu.

Ir tą akimirką Skailer perpranta žaidimą, kuris vyksta panašiai kaip tame anekdote apie religiją, kuomet Dievo reikia ne prašyti dovanų, o pačiam jas pasiimti ir tada melsti atleidimo. Skailer nebenori būti neveiksni ir tik žiūrėti, kaip Voltas griauna visą šeimos gyvenimą, todėl ji sugalvoja išeitį, patenkinančią visus. Papasakojanti Marie istoriją apie tai, kaip Voltas pradėjo lošti ir išleisti visus savo pinigus, ji pasiūlo kompensuoti visą brangų gydymą Henkui, taip pradžiuginant Marie ir nustebinant Voltą, kuris dabar negali padaryti nieko. Skailer išmoksta naudotis situacija ir pasikliauti savo protu, lygiai kaip Voltas daro iki šiol. Ir jie abu žino, kad vien pinigais savo kaltės išpirkti jau nebegalės.

Kitos mintys

  • Skailer sugalvotos istorijos apie lošimą pasakojimas yra itin linksmas dėl to, kad ir Marie, ir Voltas dėl to yra vienodai nustebę. Kai Skailer pradeda šnabždėti, Voltas ir Marie abu pasilenkia prie jos, nes šią istoriją jie abu girdi pirmą kartą.
  • Nors Voltas ir apsimeta laimingu dėl to, kad dabar yra milijonierius, jis vis tiek nuvyksta pas Gusą. Tai jis užmaskuoja mintimi, kad nori apsaugoti savo šeimą nuo nelaimių ir kitokių netikėtumų, tačiau savo derybinius sugebėjimus jis vis tiek nori parodyti. Gusas jam pasiūlo 15 milijonų dolerių per metus, ir pasakykit - koks save gerbiantis žmogus tokio pasiūlymo nepriimtų?

Trečias sezonas. Dešimta serija. Fly


That night I should never have left home. - Walt

Niekam nepatinka, kai meno kūriniams kelią užtveria biudžetas. Žmonės visuomet nori pamatyti galutinį produktą ir girdėti apie tai, kad jo įgyvendinimui neužteko pinigų, nenori niekas. AMC televizija 2010 metais paleido paskutinį serialą iš savo garsiojo trejeto - turbūt teko kažką girdėti apie „The Walking Dead“? Su pirmuoju šio serialo sezonu, visuomet įspūdingo tikslumo perteikiant septintąjį dešimtmetį reikalaujančiais „Mad Men“ bei „Breaking Bad“, kurio itin didelė trečio sezono biudžeto dalis suėjo būtent į aukščiausio lygio laboratorijos įrengimą, išlaidas reikėjo mažinti. Ši dalia gulė ant „Breaking Bad“ scenaristų pečių, kurie sukūrė „Fly“ - butelinę seriją, iki šiol įvardijamą kaip viena iš serialo viršūnių.

Jeigu norite, galite galvoti, jog biudžeto neturėjimas privertė dar stipriau įjungti ir taip pilnu pajėgumu dirbusius scenaristų protus bei išspausti iš jų visą originalumą. Juk niekam ne paslaptis, kad turint aiškų tikslą ir mažai laiko žmonių kūrybingumas pasireiškia stipriausiai. „Fly“ tai įprasmina nuostabiai. Serijoje pasirodo tik du veikėjai - Džesis ir Voltas, nebent priskaičiuosite ir skalbyklos darbuotojus. Ir štai čia gali pasirodyti, dėl ko „Breaking Bad“ mylėjo kritikai, ir dėl ko - žiūrovai. Pastarieji nesikuklino reikštis forumuose ir kitur, ir šiai valandai skirti mažiausią IMDb įvertinimą iš visų „Breaking Bad“ serijų (ne, jūsų komentarų apie tai, kad IMDb visai nėra rodiklis, čia nereikia). Priežastis paprasta - serialą absoliuti daugumą žiūrovų žiūrėjo dėl itin įdomios istorijos, kas, neapsimesiu, visiems patiko iš pat pradžių. Tačiau ilgainiui „Breaking Bad“ sukūrė veikėjus, kurie buvo kitokie nei kiti jų kolegos televizijoje, ir tai istoriją judinti pirmyn padėjo dar labiau. Tik sustabdžius siužetą ir paliekant vienus veikėjus (dalykas, kurio tokiame lygyje serialas daugiau nebedarys) išryškino, kas yra kas.

„Fly“ neturi jokio siužeto. Be musės gaudymo ir to, kad Voltas užtrenkia duris prieš Džesio nosį, istorijos čia nėra. Iš „Breaking Bad“ pusės tai buvo rizikingas sprendimas, bet kartu ir reikalingas - veikėjų plėtojimas dabar buvo įgavęs didžiausią svarbą, o ištikimi žiūrovai dėl potencialių siužeto vingių pabėgti negalėjo. Todėl paskirti daugiau nei 40 minučių tam, kad Voltas vaikytųsi musę, galinčią užteršti visą metamfetamino partiją, buvo pasverta rizika.

Ir Džesis, ir Voltas žinojo, kad musė negali pridaryti tiek daug bėdų, kaip sako Voltas. Musės vaikymas prasideda tuomet, kai vyras atsiduria visiškoje gyvenimo kryžkelėje, kuomet jis gauna solidų pasiūlymą iš Guso, bet yra dar labiau nekenčiamas savo šeimos. Voltas yra nesavas, kaip serijos pradžioje pastebi ir Džesis, nors Voltas jį girdi labai miglotai ir nekreipia daug dėmesio į vaikinuką. Pastarasis irgi turi problemų, nes jo vagystės iš laboratorijos jau atkreipė Volto dėmesį, nors Džesis suverčia kaltę įvairiems cheminiams procesams, o Voltas yra per daug nuplaukęs, kad imtųsi galvoti.

Sunku pasakyti, dėl ko jis taip įnirtingai pradeda gaudyti musę, tačiau jos gaudymas iki galo yra labai aiškus. Voltas, susikūręs ir paklūstantis tik savo sugalvotoms taisyklėms, privalo jų laikytis bet kokiu atveju. Jis yra užsispyręs žmogus, bet ne tas, kuris būna užsispyręs natūraliai (kaip save nori pateikti žemaičiai), o tas, kuriam kažkada buvo pasakyta, kad jis privalo siekti savo tikslo. Dabar jo tikslas yra musės sugavimas, ir šimtus tūkstančių kainuojančioje laboratorijoje jis daro būtent tai. Jis prasiskelia galvą, lipa ant nestabilių paviršių, krenta iš kelių metrų aukščio, susikuria savo musių gaudyklę ir vis tiek lieka nieko nepešęs.

Grįžęs į laboratoriją Džesis supranta, kad Voltui nėra viskas gerai, ir vyrukas logiškai nori pradėti gaminti, kadangi jie nespės baigti šios partijos laiku. Tuo pačiu Voltas nori išvengti mirtino užteršimo, kuris pakenks visai jų produkcijai. Ir jie susimuša. Dėl musės. Nors šiaip nežinia dėl ko. Jie abu nori išsikrauti, abu yra labai keistoje vietoje savo gyvenimuose ir turi tik vienas kitą, daugiau nieko. Nenuostabu, kad net išvaręs Džesį Voltas po kurio laiko jį įleidžia, ir kartu jis atsineša musių gaudymo priemonių, kad tik Voltas kuo greičiau atsikratytų šito savo maniakiško potraukio. Kartu Džesis atneša ir migdomųjų, kadangi pavargusiam Voltui žūtbūt reikia išsimiegoti.

Nenuostabu, kad ilgainiui serija vizualiai pradeda tarytum plaukti ir kelti klausimų, ar čia yra realybė, ar sapnas. „Fly“ režisierius Rianas Johnsonas, greitai režisuosiantis naują „Žvaigždžių karų“ dalį, čia itin mažoje patalpoje sugeba surasti tiek kampų, tiek priartinimų ir keistų apšvietimų, kad serija kartu tampa ir viena vizualiai ambicingiausių visame seriale, net jeigu banaliojo grožio čia atrasti nelabai galima. Ilgainiui ir pats Voltas pradeda plaukti, tačiau prieš jam duodant migdomųjų Džesis jam papasakoja istoriją, kuri veikia dvejopai.

Iš vienos pusės istorija apie Džesio močiutę yra skirta tam, kad vaikinas atkreiptų dėmesį į Volto sveikatą ir paskatintų šį nebijoti gydytis. Visgi istorija turi ir kiek subtilesnį motyvą, taikantį į abstraktumą. Istorija yra ilga ir neturinti konkrečios esmės, dėl ko Voltas ilgainiui pradeda skubinti Džesį, kad šis atskleistų, kodėl viską pasakoja. Tai ne tik dar kartą išryškina Volto norą, kad viskas turėtų tikslą, bet kartu ir manierą, su kuria žmonės kalba. Džesis istoriją pasakoja galbūt tik dėl to, kad nori išsipasakoti, kas Voltui yra tiesiog nepriimtina. Jo santuokoje sutuoktiniai ir vaikas persimesdavo tik keliais oficialiais žodžiais, ir - siurprizas - šeima subyrėjo. Kalbėjimo ne į temą esmė yra ne tiek žodžių prasmė, kiek noras išsikalbėti ir tiesiog kalbėti, taip suteikiant žmogiškumo ir nepadarant žmonių robotais, kurie atliktų tik aiškiai jiems paskirtus darbus. Paskutinę sekundę prieš Voltui užmiegant ir Džesiui pagaunant musę, nuostabiai pasirodžiusio Bryano Cranstono veide pasirodo mina, kuri tarytum byloja, jog Voltas šitą dalyką suprato pirmą kartą. Geriau vėliau nei niekada.

Kitos mintys

  • Vienintelis logiškas paaiškinimas, dėl ko Džesis savo peleninėje laiko seniai surūkytą cigaretę, yra tai, jog jis priklausė Džeinei, ar ne? Džesis nuo šito dalyko neatsigaus niekada, kas apie tikrą meilę, net jeigu pateikiamą ir labai atsargiai, byloja gan stipriai.

Veteranų kampelis

  • „Fly“ yra „Breaking Bad“ serija, kurią mačiau daugiausiai kartų ir viena iš nedaugelio, kurią mačiau daugiau nei vieną kartą. Ir visgi šis buvo stipriausias. Paprasčiausiai dėl to, kad jis paaiškino daug veikėjų veiksmų ateityje. Pavyzdžiui, vienintelė silpna „Ozymandias“ vieta man buvo Volto sprendimas pasakyti Džesiui, kad jis matė mirštančią Džeinę, ką laikiau tik paprastu nori dar labiau įskaudinti pasimetusį vaikinuką. Dabar man viskas panašiau į tai, kad Voltas tiesiog norėjo pasakyti šitą dalyką garsiai, nes bent jau „Fly“ tai aiškiai matėsi.
  • Voltas kalba apie žodžius, kuriuos nori pasakyti Skailer, kurie paaiškintų viską, ką jis padarė. Galvą guldau, kad su ta pačia mintimi jis juos pasakė paskutinėje serijoje. „I liked it, I was good at it, and I was... I was alive.“



Namų darbai: s03e11 - Abiquiu / s03e12 - Half Measures

1 komentaras:

  1. Po antros peržiūros ši serija tikrai beveik geniali pasirodė :) Nežinau, gal čia tik aš, bet per visą šitą nesiužetinę serija įžvelgiau metaforų ir simbolizmų, kurie labai gražiai perteikia daug esminių Breaking Bad idėjų :)

    AtsakytiPanaikinti