2014 m. rugsėjo 11 d., ketvirtadienis

Breaking Bad. Trečias sezonas. Abiquiu/Half Measures

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Trečias sezonas. Vienuolikta serija. Abiquiu


Never make the same mistake twice. - Gus

Vince'as Gilliganas yra televizijos scenarijaus ir struktūros meistras, sugebantis viską sukurti taip, kad iš pirmo žvilgsnio jo serialuose nebūtų nieko nenatūralaus, kad viskas turėtų savo prasmę ir idėją. Tam reikia kur kas daugiau pastangų nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, ir būtent dėl to iki šiol sklando legendos apie juodą „Breaking Bad“ scenaristų darbą, davusį neeilinių vaisių. Dėl to paties struktūros išmanymo Gilliganas, praėjusioje serijoje „Fly“ sukūręs absoliučiai siužeto neturinčią valandą, nesistengia paklusti žiūrovams ir iš karto sugrąžinti visus į veiksmą. „Abiquiu“ yra pirmoji serija serialo istorijoje, kurioje nėra absoliučiai jokio smurto, žodinio ar fizinio, kas ją vizualiai padaro kitokia nei likusios.

Žinoma, apie smurtą čia kalbu plačiąja prasme ir tik apie tą, kurį žiūrovai gali pamatyti. Niekas nepaneigs, kad kažkokie įvykiai per likusias dvi šio sezono valandas privalo įvykti, ir vien saulutės ar vaivorykščių čia nebus. Jeigu pasiryžtume lįsti dar giliau, „Abiquiu“ galima būtų pavadinti viena potencialiai žiauriausių serijų. Joje itin svarbią vietą užima žmonės, kurie bendrauja tarpusavyje ir ilgainiui vienas kitą pradeda suprasti, kas reiškia, jog jų praradimas jiems kainuotų labai daug. „Breaking Bad“ su šia serija tiesiog atsidūrė tokioje vietoje, kuomet žmonėms gyvenimas pradeda po truputį tvarkytis, bet visi žino, kad ilgai šiame seriale žmonės ramybe nesimėgauja.

Kol kas, tiesa, jų laime galima pasidžiaugti. Džesis, visą sezoną buvęs kaip nesavas ir kentėjęs dėl Džeinės mirties, po truputį pradeda atsigauti. Tam kažkiek padėjo jo pokalbis su Voltu serijoje „Fly“, nors tai, kad Džesis laiko seną Džeinės nuorūką(*) savo peleninėje, apie jo nesugebėjimą atsigauti pasako daug ką. Džesio dėmesį kuriam laikui nukreipia atsigaunančių narkomanų susitikime pastebėta Andrėja, kurią iš pradžių vaikinas palaiko potencialia metamfetamino pirkėja, bet vėliau viskas perauga į ganėtinai rimtą draugystę. Pradinis Džesio planas vogti Guso narkotikus ir juos pačiam pardavinėti su bendrais po truputį žlunga, nes ir draugai taip įsitraukia į anoniminius susitikimus, kad patys pradeda nieko nebevartoti, ir jiems patiems azartas tiesiog dingsta.

(*) Šioje serijoje yra atskleidžiama, kaip ta nuorūka atsidūrė Džesio peleninėje, ir nors pati istorija bei kelionė į muziejų yra graži ir šiek tiek reikalinga, Džeinės pasakymas „I think I threw up in my mouth a little bit“ man yra vienas nemėgstamiausių „Breaking Bad“ momentų, kai dėl pigių fanų aikčiojimų yra paaukojama kūrybinė logika. Šitą citatą iki šiol daug kas bando prakišti kaip „Breaking Bad“ sugebėjimą žvelgti į ateitį, bet come on.

Viskas pradeda tvarkytis ir Volto pusėje, kuomet jis, išsikalbėjęs Džesiui, pradeda kiek rimčiau žiūrėti į savo santykius su šeima. Jau prieš tai Voltas pradėjo sakyti tiesą Skailer, ir to rezultatus iškart matome šioje serijoje. Vaitų šeima prie vakarienės stalo yra kaip niekada linksma. Galima būtų ginčytis dėl to, kad Voltą ir Skailer suvienija jų sūnus, tačiau tiesos sakymas čia taip pat atlieka labai svarbų vaidmenį - tokį svarbų, kad Vaitai yra laimingiausi kokie buvo visame seriale. Negana to, Skailer priima Voltą tokį, koks jis yra, ir susitaiko su jo nusikaltimais bei pasisiūlo pati plauti pinigus. Kaip žmogus, kuris pradėjo daryti blogus darbus dėl noro padėti savo šeimai, Voltas aiškiai nenori įvelti Skailer į nešvarius savo žaidimus, kuriuos kontroliuoja Solas, tačiau tuo pačiu sužinojęs ir tai, kad jie dar nėra išsiskyrę (pagal tos pačios Skailer planą, kadangi sutuoktiniai negali liudyti vienas prieš kitą teisme), Voltas nutaria supažindinti žmoną su Solu.

Tas susipažinimas, kaip ir buvo galima tikėtis, yra labai komiškas. Ne tik dėl to, kad Solo laukiamajame yra žmonės pradedant alkoholikais ir baigiant sunkiai sergančiais, bet ir dėl Solo padlaižiavimo. Jis giria Skailer išvaizdą, šaiposi iš Volto ir laiko ją kvaile, kuomet, panašiai kaip ir Džesiui, per daiktus bando parodyti pinigų plovimo sistemą (žvilgsnis, kurį Skailer nutaiko į Voltą, yra tiesiog nuostabus, kaip ir Volto gūžtelėjimas pečiais, tarsi sakant „ką padarysi“). Tik vienas dalykas yra aiškus: Solas pinigų nori sau ir savo draugui, ir jo pasiūlymas Voltui pirkti lazerių žaidimų aikštelę galbūt būtų logiškas valdžiai, bet tik ne artimiesiems.

Kaip ir Sansa ketvirtajame „Game of Thrones“ sezone, taip ir Skailer čia supranta, kad ji turi daugiau galių nei galvojo, ir nusprendžia pati imtis iniciatyvos. Kad ir kaip Voltas to nenorėtų, Skailer į nelegalias veiklas jau yra įtraukta, ir jos sumanymas pirkti automobilių plovyklą yra absoliučiai logiškas ir arti genialumo. Vaitai jau niekada nebus tobula šeima ar tiesiog šeima, tačiau vienas kitą jie vis dar supranta, ir Voltas to troško visą laiką.

Kad nebūtų per daug gerai, serijos pabaigoje įvyksta vienas neįtikinamiausių dalykų. Laboratorijoje gaminant naują partiją Voltas sulaukia skambučio iš Guso, kviečiančio pas jį į namus vakarienei. Šį pakvietimą kiekvienas gali interpretuoti kaip nori ir tikrasis atsakymas tikrai skirsis nuo Guso teiginio, kad jis nori padėti Voltui išvengti jo paties klaidų (ir tas žmogus gali žinoti, ką sako - juk jis vis dar turi funkcionuojančią šeimą). Ši vakarienė, kad ir kokia keista ji bebūtų, leidžia Voltui kiek atsileisti ir paniškai nebijoti Guso, kas pastarajam padės ateityje. Jam reikia sąjungininkų, o iš paskutiniosios serijos scenos, kuomet Džesis, sužinojęs, jog Combo buvo nužudytas mažamečių, jo paties gaminamais narkotikais prekiaujančių vaikų, galima suprasti, jog Džesis savo pyktį išlieti nori kuo greičiau.

Kitos mintys

  • Henkas pradeda reabilitacijos procesą, už kurį jau sutiko sumokėti Skailer ir Voltas, tik jam nekaip sekasi. Vyras nenori matyti artimųjų, kurie stebi jo kankinimosi procesą, ir juos piktai išvaro, nes juk tikri vyrai nesikankina ir neverkia. Šioje serialo stadijoje Henkas neatliko svarbios funkcijos, bet ateičiai jo reikėjo, tad jo gyvybė buvo palaikoma būtent tokiomis istorijomis.

Trečias sezonas. Dvylikta serija. Half Measures


The moral of the story is, I chose a half measure when I should have gone all the way. I'll never make that mistake again. No more half measures, Walter. - Mike

Prieš pradėdami „Breaking Bad“ peržiūrą absoliuti dauguma žmonių tikisi, kad tai nebus serialas apie narkotikų gaminimą (ar apie jį gaminančius veikėjus), bet, kaip būna įprastai, apie tuos, kurie tuos narkotikus vartoja. Tai yra absoliučiai logiška prielaida, kuria pasiklioviau ir aš. Tol, kol nesupratau, kad „Breaking Bad“ praktiškai nerūpi tie, kurie vartoja narkotikus. Karts nuo karto pasitaikantis Džesio apsvaigimas arba Džeinės mirimas dėl perdozavimo yra labiau istorijai reikalingi įvykiai, kurie neparodo tikrojo narkomanų gyvenimo (arčiausiai prie to priartėjusi serija buvo „Peekaboo“). Iki pat serialo pabaigos man scenaristų nenoras rodyti pasekmių, kurias atneša Džesio ir Volto pagaminamų narkotikų vartojimas kitiems žmonėms, išliko paslaptimi, net jeigu serialas privalėjo pasakoti itin turtingą istoriją, nuo kurios nusigręžti nebuvo kada.

Ir visgi jeigu Gilligano komanda kada nors tai būtų nusprendusi padaryti, jiems būtų atsivėręs platus pasaulis ir siužeto, ir veikėjų plėtojimo prasme. Iki šios serijos (na, gal labiau iki „Abiquiu“) Voltas ir Džesis nei karto nekalbėjo apie tai, ką jų narkotikai daro kitiems žmonėms. Jiems patiems metamfetaminas neša įspūdingus turtus, griauna jų gyvenimus ir vėl stato juos iš naujo. Tačiau tai, kad mėlynasis produktas yra išplitęs visoje Albukerkėje, reiškia, kad jis paveikia šimtus, tūkstančius žmonių ir juos iš lėto žudo. Į tai Džesis dėmesį atkreipia tik serijoje „Half Measures“, pavadintoje pagal įsimintiną Maiko kalbą.

Neveltui „Peekaboo“ apžvalgoje minėjau, kad tai iki galo išliko stipriausia į Džesį sukoncentruota serija. Joje buvo atskleista didžiausia vaikino silpnybė - vaikai. Kaip ir tas vargšas lūšnyne, taip ir mažas Andrėjos sūnus Brokas sužavi Džesį, ir tai, jog jis sužino, kad mažasis Andrėjos broliukas nužudė jo bendrą, Džesį absoliučiai išmuša iš vėžių. Jis niekada nekaltins to vaiko, kad ir koks blogas jis bebūtų. Džesis netrunka suprasti, kad už viso to plano naudoti vaikus narkotikų versle slepiasi rimti platintojai, o jų viršuje puikuojasi Gusas.

Iš pirmo žvilgsnio Džesio planas nužudyti tuos vietinius platintojus atrodo įspūdingai. Pasitelkiant riciną ir prostitutę Vendę (kurios niūraus kasdienio gyvenimo, skirto vien dozės gavimui, vaizdavimas yra dar vienas narkotikų daromos žalos pavyzdys) niekas nenutuoktų apie žmogžudystę. Tik Džesis, pateikiamas kiek kvailesnis nei iš tiesų yra, nepasimoko. Jeigu jis nepasakotų Voltui apie savo planą, viską jis galėtų įgyvendinti be jokių pašalinių poveikių. Džesis žino, kad Voltas jokiam genialiam planui nepritars, nes tai reikštų, kad kažkas yra protingesnis už jį, tačiau jis vis tiek savo mintimis pasidalina.

Didelę rolę Volto pasipriešinime atlieka ir Gusas, per vieną vakarienę pelnęs vyro nuolankumą ir ištikimybę. Voltas nenori pridaryti problemų nei jam, nei sau, ir Solui pasiūlo suimti Džesį, taip išvengiant didesnių jo pasipriešinimų. Savo įtikinėjimais Solas Voltui nepadaro absoliučiai jokio įspūdžio, ir vienintelis nuo rimtas pasekmes turėsiančių veiksmų jį atkalba mažai iki šiol pasirodydavęs Maikas. Atvykęs į Volto namus jis ne tik atskleidžia, jog dirba Gusui, bet ir papasakoja ilgą, kraupią istoriją apie tai, kad vien bauginimais nieko nepadarysi. Nežinia, ar Maikas yra perpratęs Voltą ir jo mėgiamomis istorijomis bando pelnyti jo palankumą, ar iš tikrųjų jis priešinasi Gusui - viskas susiveda į tai, kad Voltą sužavi Maiko įtikinėjimai, ir jis savo plano atsisako.

Kitas planas Voltą nustumia į kitą pusę. Anksčiau savo draugystę su Džesiu statydavęs į pirmą vietą, dabar jis žmogiškumą paaukoja dėl verslo, ir kuomet Džesis yra atvežamas į nuolatinę Guso susitikimų vietą deryboms, Bryano Cranstono veide kaltė yra rodoma aiškiausiai. Nepastebimai, po truputį Gusas pavertė Voltą paklusniu šunyčiu, kuris paklūsta šeimininkui, ir tarytum pradeda vizginti uodegą, kai Gusas pagiria jį atkalbėjus nuo Džesio nužudymo. Tik Džesis, visų nuostabai, nepasiduoda kitų įtakai, net nesiruošia atsiprašyti vaikus išnaudojančių žmonių ir pasiunčia juos kuo toliau.

Nenuostabu, kad tuomet, kai yra nužudomas mažasis Andrėjos brolis, Džesis nesunkiai sumeta, jog Gusas su tuo yra susijęs labai stipriai, ir dėl to jis kaltina pats save. Ir šį kartą Džesis su niekuo nesitaria. Jis tiesiu taikymu vyksta į pavojingąjį rajoną, dėl drąsos sunaudoja turimą dozę ir, nors ir drebėdamas, eina žudyti tų platintojų. Ir paskutinę sekundę prieš Džesiui padarant turbūt didžiausią savo gyvenime klaidą jis išgirsta atvažiuojančią mašiną, kuri partrenkia abu platintojus. Iš mašinos išlipa nei akimirkai nedvejojantis Voltas, nušauna leisgyvį platintoją ir liepia Džesiui bėgti kuo toliau. Šioje vietoje Volto gyvenime laimi žmogiškumas. Heisenbergas, žiūrėjęs į mirštančią Džeinę ir priėmęs 15 milijonų pasiūlymą iš Guso, dabar trumpam pasitraukia į šalį, kad Voltas galėtų išgelbėti artimiausią jam žmogų. Net jeigu per 30 serijų mums buvo bandoma įrodyti, kad Voltas neturi jokio žmogiškumo, šis jo poelgis yra vienas natūraliausių jo kada nors padarytų dalykų.

Kitos mintys

  • Voltas sudaro sandėrį su Skailer, vis dar neapleidžiančia minties apie pinigų plovimą su automobilių plovykla, kad kiekvieną vakarą galės vakarieniauti kartu su šeima. Niekas nepaneigs, kad šis planas yra ne Volto, o Guso, vis dar įrodinėjančio, kad šeimą galima išlaikyti ir per prievartą.
  • Marie įkalba Henką išvykti iš ligoninės. Nelabai švariu ir pačiu padoriausiu būdu, bet lažybas ji laimėjo, o taisyklių reikia paisyti.
Namų darbai: s03e13 - Full Measures

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą