2014 m. rugsėjo 1 d., pirmadienis

Serialo apžvalga. „30 Rock“: televizijos dovana pasišventusiems žiūrovams

Tai yra bendra serialo apžvalga. Ją saugu skaityti ir tiems, kurie nėra matę nei vienos „30 Rock“ serijos.

„30 Rock“ yra serialas, kurį kur kas labiau vertina tie žmonės, kurie yra susipažinę su televizija, jos užkulisiais ir istorija. Tai nėra kritika tiems, kurie nusprendžia neskirti savo laiko televizijos teorijos skaitymui, kaip ir tai nėra noras sumenkinti tai darančius žmones, tarp kurių yra ir šio straipsnio autorius. Tai yra paprastas faktas - „30 Rock“ yra itin aukšto lygio komedija apie televiziją. Ji nuostabiai tinka žmonėms, kurie nesunkiai supranta amerikietišką kultūrą ir jos humorą, tik platesnis televizijos kultūros žinojimas čia labai praverčia.

Tai nenuostabu. Serialo kūrėja Tina Fey, įkūnijanti pagrindinę komedijos veikėją Liz Lemon, norėjo sukurti serialą, iš dalies paremtą jos patirtimi legendinėje televizijos laidoje „Saturday Night Live“. „30 Rock“, taip pavadinto dėl Rockefellerio centre įsikūrusios pagrindinės NBC kanalo būstinės, centre atsiduria pačios Lemon sukurta laida „The Girlie Show“ (arba TGS), kuri Tinai Fey suteikia seniai išsvajotą platformą. Teoriškai TGS primena „Saturday Night Live“ - laidoje turėtų būti garsūs aktoriai, neįprasti pasirodymai ir daug humoro. Praktiškai pagrindinis laidos aktorius yra Treisis Džordanas, kuris su „The Girlie Show“ pavadinimu turi mažai ką bendro, ir vien jau tai jums turėtų sufleruoti apie „30 Rock“ neįprastumą.

Treisio svarbumas šiai laidai yra ir viena svarbiausių viso serialo temų. Liz Lemon yra moteris, prasimušusi versle, kuriame dominuoja vien tik vyrai. Negana to, ji yra jau nebe pirmos jaunystės, ką jai stengiasi pabrėžti ir visiški nepažįstamieji, ir geriausi draugai. Visa tai yra pateikiama su humoru, niekad neįžeidinėjant žmonių, nors rimtesnes pašaipas Lemon sugeba pakreipti savo naudai. Liz yra absoliuti darboholikė, vienintelė rimtai dirbanti scenaristė iš maždaug dešimties jos darbuotojų(*), kas reiškia, jog į savo grožį ar etiketo taisykles ji nekreipia per daug dėmesio (serialo pasaulyje Lemon yra laikoma baisia ir nesusigaudančia socialiniame gyvenime, ko apie Tiną Fey tikrai nepasakytum). Natūralu, kad susirasti antrąją pusę jai sekasi sunkiai, nors keli jos vaikinai (tarp kurių yra Jonas Hammas bei Deanas Wintersas) yra vieni nuostabiausių vis sugrįžtančių serialo veikėjų.

(*) Tiesą sakant, serialas nei karto neparodo šių žmonių dirbančių savo darbą, o ir pati TGS laida yra parodyta vos kelis kartus. Logikos tame yra - tai, kaip veikėjai teoriškai apibūdina šios laidos keistumą, ekrane perteikti būtų itin sudėtinga.

„30 Rock“ unikalumas kartu slypi ir romantikoje. Liz Lemon bosas Džekas, kurį vaidina šioje rolėje tiesiog blizgėjęs Alecas Baldwinas, būtų natūrali jos antroji pusė, ką serialas visus septynis sezonus, tarp kurių nebent viduriniai yra vos silpnesni, primena žiūrovams. Džekas yra Lemon priešingybė - respublikonas, aukštinantis turtus ir garbę, nelabai kreipiantis dėmesio į žmonių jausmus ir visuomet norintis nugalėti. Ir visgi laikui bėgant dueto draugystė tampa labai platoniška, kuomet Džekas apsiima Lemon mokyti suktis gyvenime, o ši jam parodo jautresnę gyvenimo pusę. Taip „30 Rock“ sugeba užkabinti labai didelį temų kiekį, tarp kurių įeina politika, lytinė diskriminacija, socialinis susiskirstymas ir daugelis kitų. Jos, tiesa, niekad netampa neįdomiomis klišėmis - daugiausiai Tinos Fey kuriamas scenarijus į viską žiūri su humoru, niekad nenaudoja nusibodusių frazių ir serijų pabaigoje čia niekad nesulauksite gyvenimą keičiančio moralo.

Kitaip sakant, jeigu „30 Rock“ turi galimybę rinktis tarp rimtumo ir linksmumo, serialas visad pasirinks pastarąjį variantą. Tai parodo ir visa galybė serialo veikėjų, kurie pasižymi vis kitokiu keistu įpročiu. Pagrindiniai TGS aktoriai Treisis ir Džena yra tipiniai aktorių stereotipai, suteikiantys serialui daugiausiai humoro. Treisis savo kvailumu ir neprofesionalumu sugeba išspausti daugiausiai įsimintinų citatų per visą serialą, ir Tracy Morgano vaidyba šiam veikėjui tiko tobulai. Džena buvo pateikta kaip pretenzingiausia veikėja, visad įsivaizduojanti esanti geresnė už kitus, bet niekad to tinkamai neįrodanti ir pripažįstanti, kad karjerą prasimušė per reikiamas pažintis (ironiška, kad būtent ji yra geriausia Liz draugė). Pagrindinį veikėjų penketą užbaigia Kenetas, neapmokamą sekretoriaus darbą dirbantis vyrukas, kuris spinduliuoja neįtikėtinu geranoriškumu ir nekaltumu, turi vaikišką požiūrį į pasaulį ir dirba aukodamas asmeninį gyvenimą, į ką serialas atkreipia dėmesį tik paskutiniais sezonais.

TGS prodiuseris Pytas bando būti vienintelis normalus serialo veikėjas, turintis šeimą ir vaikus, ir darbe nedarantis nesąmonių, tačiau jį visur lydintis stresas vyrą varo iš proto. Vienas iš scenaristų Frankas yra tipinis rašytojas televizijoje - visuomet valgantis, kalbantis nešvankiomis temomis, nesiskutęs ir kiekvienoje serijoje dėvintis kepurę su vis nauju užrašu. Feminisčių siaubas Sirė yra pateikiama kaip TGS sekretorė ir visus laidos darbuotojus traukianti mergina, esanti kone kiekvienoje serijoje, tačiau kalbanti vos keliose jų, nes Tina Fey norėjo sukurti personažą, išryškinantį moterų vienpusišką pateikimą televizijoje. Tenka pripažinti - Katrina Bowden tam puikiai tiko.

Visi šie veikėjai kartu reiškia ir tai, kad „30 Rock“ susikūrė savo pasaulį. Ne fantastinį ar kažką panašaus. Tiesiog šis serialas gali būti laikomas kaip reikiant perspaustu ar nenatūraliu, ir taip jį kritikuoti būtų mažų mažiausiai neprotinga. Nuo pirmos serijos (kuri yra kur kas prastesnė nei vėlesnės, tad iš jos vienos apie serialą nespręskit) „30 Rock“ parodo, kaip scenaristai ruošiasi tvarkytis su savo veikėjais ir problemomis, ir realistiškumo tame yra labai mažai. Kita vertus, tai buvo turbūt vienintelis būdas, kurį naudodama Tina Fey galėjo ekrane pateikti tokius dalykus, kokius norėjo, ir ištverti visus septynis sezonus. Tam galimybių buvo itin mažai - NBC televizija serialą atnaujindavo labai nenoriai, nes neįtikėtinai žemi reitingai pelno tiesiog negalėjo atnešti.

Pridėkite ir tai, kad „30 Rock“ pagrindinis koziris buvo šaipymasis iš NBC ir kanalo vadovų, kurie kurdavo pačias neįtikinamiausias laidas vien tam, kad susižertų reitingus (seriale tai pavykdavo, tikrovėje - sunkiai), ir sėkmės istorija tampa dar keistesnė. Tačiau tuo pačiu tai tik parodo, kokia gerbiama Tina Fey buvo visus tuos septynis nuolatos stiprius sezonus. Moteris iš anksto perprato televizijos subtilybes ir didžiausius sunkumus paversdavo savo pranašumu, o už tokį ryžtą ji buvo apdovanota darbdavių ir žiūrovų pagarba. Apie „30 Rock“ užkulisius nežinantys žmonės vis tiek galės mėgautis itin linksmu serialu, savaip sugebančiu nagrinėti itin aktualias temas. Tie, kurie nepatingės pasidomėti Tinos Fey darbo subtilybėmis, galės stebėti prieš juos atsiskleidžiančią vieną stipriausių šio amžiaus komedijų.

O ką apie šį serialą manote jūs?

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą