2014 m. spalio 26 d., sekmadienis

Breaking Bad. Ketvirtas sezonas. Bug/Salud

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Ketvirtas sezonas. Devinta serija. Bug


Let's talk like men: you kill Mr. White, you're gonna have to kill me, too. - Jesse

Jeigu dažnai pamirštate, jog pasaulis yra neteisingas, tokie serialai kaip „Breaking Bad“ džiaugiasi galėdami jums tai priminti. Vienas geriausių kozirių šia tema bet kokiame seriale yra tai, jog kai kurie žmonės tiesiog gimsta turėdami kažkokią savybę, kuri juos pakelia aukščiau kitų. Tokią, kuri dar kartą nubraukia padrąsinimus, kad visko galima išmokti ir niekas negimė kažką mokėdamas. Ir šia prasme Volto savybė nėra tai, jog jis yra genialus chemikas. Jo svarbiausias sugebėjimas šiame seriale yra, tikėkite ar ne, savybė priversti žmones jį mylėti ir juo rūpintis.

Tik pagalvokite. Du žmonės, kuriems jis labiausiai pakenkė dėl savo kvailysčių, yra Džesis ir Skailer, yra tie patys du žmonės kurie serijoje „Bug“ bando ginti Voltą nuo nelaimių. Skailer šioje serijoje tai daro pirmoji, paskambindama vyrui pasikalbėti apie artėjantį sūnaus gimtadienį ir įtarimų nesukelsiančios mašinos pirkimą, tačiau galiausiai pereinanti prie temos, su kuria baigiasi visi jų pokalbiai - pasitrauk iš pavojingo verslo. Logiškame pasaulyje tai būtų galima padaryti drąsiai, nes Voltas jau turi pinigų ir plovykla jiems tuoj duos pelno, tačiau net prieš skambindama Skailer žinojo, kokio atsakymo ji sulauks. Visas šis dialogas yra tarytum scenaristų linksminimasis su faktu, kad tarp žiūrovų vis dar augo pasipiktinimas Skailer veiksmais, kai ši neleisdavo vyrui daryti linksmų dalykų.

Negana to, dabar ji su Volto pinigais iniciatyvos imasi pati. Į plovyklą užsukantis Tedas, moteriai primenantis blogą jos gyvenimo periodą, dėl ko nenuostabu, kad ji jo nepriima su džiaugsmu, ateina su blogomis naujienomis. Skailer stebėtas Tedo kompanijos mokesčių slėpimas atkreipė ir mokesčių inspekcijos dėmesį, ir pati Skailer dabar gali pakliūti į bėdą. Ir Tedas tai puikiai žino - aiškindamas Skailer, kaip inspekcija ieško tik jo ir niekam neįdomi kažkokia apskaitininkė, jis gerai supranta, jog moteris norės užglaistyti šitą skandalą - jei ne dėl Tedo, tai dėl savęs. Tai, kokiu būdu ji viską padaro, yra kitas „Breaking Bad“ lygis. Anna Gunn, anksčiau turėdavusi slėptis kolegų šešėlyje, su tokiomis antro plano siužeto linijomis, kai į susitikimą su agentu ji atvyksta apsirengusi iššaukiančiai ir elgdamasi kaip absoliuti kvailė, pademonstruoja, dėl ko ji nuolat buvo nominuojama apdovanojimams. Skailer nebus patraukta į teismą, nes serialas turi kur kas rimtesnių problemų, tačiau toks įtampos užglaistymas yra tiesiog nuostabus dalykas.

Viena tų rimtesnių problemų yra Džesio, tapusio ištikimiausiu Maiko parankiniu, istorija. Jis dažniausiai atlieka tik stovėjimo funkciją, kartais paprašomas ką nors išvalyti ar pasakyti. Tačiau jis kartu puikiai žino, jog yra pačioje viršūnėje ir neįtikėtinai arti boso, kuris ir jam pačiam, ir Voltui sukėlė neįtikėtinai daug problemų. Dabar nepatogumų Voltas sukėlė jiems, nes visur lendantis Henkas tampo Gusą į visas puses ir jį paprasčiausiai erzina, dėl ko jiems tenka ištuštinti sandėlį, kuriame yra laikomi narkotikai. Ir būtent to proceso metu Džesis supranta, jog Henkas tapo didžiule kliūtimi visai jų operacijai, ir bando patį Maiką atkalbėti nuo policininko žudymo. Jis argumentuoja Volto nenorėjimu toliau gaminti, karu ir kitais dalykais, į ką Maikas nekreipia per daug dėmesio. Ir kai pagalvoji, kodėl Džesis bando ginti žmogų, kuris jį sumušė iki sąmonės netekimo, ir kurį jis pats buvo pasirengęs nužudyti?

Viskas vėl susiveda į Voltą. Kaip ir Skailer atveju, Džesis juo rūpinasi. Vėlgi, abu šie atvejai yra įdomūs tuo, kad nei viename jų nekvepia absoliučiai nuoširdžiu rūpinimusi Voltu. Galime ginčytis, kiek Skailer myli Voltą, tačiau kiekvienas žiūrovas supras, kad ji kur kas labiau rūpinasi savo sūnumi, kuris negalėtų pakelti to, jog tėvui kažkas atsitiks. Ir lygiai taip pat Džesis, į kurį Voltas pastaruoju metu dėmesio kreipia tik tiek, kiek reikia priminti apie Guso nužudymą, nėra iš tų, kurie nuoširdžiai siektų ilgo ir laimingo Volto gyvenimo. Visgi jis vienoje stipriausių serialo serijų „4 Days Out“ pažadėjo vyresniam savo draugui apsaugoti ir aprūpinti jį ir jo šeimą bet kokiu atveju. Voltas to pažado niekad neprimena ir kaži, ar jį išvis atsimena, tačiau Džesiui pažadas yra vienas svarbiausių dalykų, ir sulaužyti jo jis nenori.

Henko nužudymas, tiesa, Gusui taip pat yra antrarūšių darbų sąraše. Baigus tvarkyti narkotikų sandėlį staiga yra nušaunamas vienas jo parankinis ir Gusas, vadovaudamasis kiekvieno žmogaus logika, eina link tai padariusio snaiperio puikiai žinodamas, kad jo niekas nenušaus. Kaip paaiškėja Džesio pokalbio su Maiku, o vėliau - ir su Gusu metu, karteliui reikia Guso. Na, tiksliau jo metamfetamino recepto, kuris Meksiką turėtų pasiekti Džesio pavidalu. Vakarienės, primenančios Guso susitikimą su Voltu, metu vyras pažada nežudyti nei Henko, nei Volto, net jeigu Džesis tuo netiki ir bando jį atkalbėti, tačiau pareiškia, kad pats Džesis privalės užkirsti kelią po truputį bręstančiam karui.

Ir visi šios serijos konfliktai, dar kartą pabrėžiant nuostabią „Breaking Bad“ serijų struktūrą, susiveda į paskutinę „Bug“ sceną. Jos metu Džesis aiškina Voltui apie Guso planą ir jo vykimą į Meksiką tol, kol Voltas jo klauso. Atkreipkite dėmesį į tai, kaip scena yra sukonstruota, nei karto nepertraukiant Džesio monologo ir Voltui nepasijudinant iš vietos. Vientisa ir ilga scena skirta dar labiau pabrėžti chaosą veikėjų gyvenimuose, kai Aaronas Paulas keliose vietose aiškiai pamiršta savo žodžius, tačiau veikėjo prasme tai yra absoliučiai normalu. Džesiui baigus savo litaniją ilgą laiką tylėjęs Voltas, visiems tikėtu būdu, pradeda pykti ant Džesio, kad šis pasirašė jų abiejų mirties nuosprendį. Džesis yra tiek pripratęs prie Volto pykčio ir taip jo tikėjosi, kad net neatkreipia dėmesio į tai, jog Voltas išsidavė sekęs jaunesnį savo draugą ir žinantis, kiek laiko jis praleido pas Gusą.

Seriją kulminuojančios muštynės yra viskas, prie ko vedė šis sezonas. Jų metų abu vyrai išlieja visą savo pyktį vienas ant kito ir ant gyvenimo, ir tai visai nėra panašu į lengvą pasikumščiavimą. Galiausiai Džesis atsiduria pozicijoje, kurioje kažkuomet buvo atsidūręs Voltas, kai šis turėjo puikią progą užmušti Džesį. Dabar ši proga pasitaiko Džesiui ir jis ja beveik pasinaudoja. Vyrai pasikeitė vaidmenimis ir jų santykiai subyra galutinai. Tikėtis daugiau gailesčio iš Džesio pusės būtų kvaila.

Kitos mintys

  • Voltas dar kartą pasitraukia į antrą planą savo seriale, tačiau serijos struktūros prasme tai buvo logiška. Daugiausiai laiko mes jį matome bendraujantį su Henku, nesuprantančiu, kaip Gusas gali važinėti tik vienu maršrutu, arba kviečiantį policiją Maiko vyrukams. Žmogaus gyvenimas ant tiek sumautas, kad jis net negauna laiko savo seriale.

Ketvirtas sezonas. Dešimta serija. Salud

„Breaking Bad“ žiūrėję žmonės šventai yra išmokę tris tezes: tai yra serialas apie pasekmes, tai yra serialas apie tai, kaip iš įprasto pono Rodžerso buvo sukurtas Žmogus su randu, ir tai yra serialas, kuriame du pagrindiniai veikėjai apsikeitė vaidmenimis. Ir nors pirmi du teiginiai yra suprantami ganėtinai aiškiai (pirmasis dėl veikėjus pasivejančios atsakomybės, antrasis dėl didelio kontrasto tarp Volto ir Heisenbergo), trečiasis mane domino labiausiai. Paprasčiausiai dėl to, kad Voltas ir Džesis į vienas kito pozicijas judėjo taip nepastebimai ir be staigių manevrų, o pasiduoti „Breaking Bad“ diktuojamam tempui yra taip lengva, kad tai galiausiai tapo dar vienu Gilligano meistriškumo įrodymu.

Praėjusioje serijoje pateiktas jų pasikeitimas vietomis buvo pateiktas įspūdingai, net jeigu ir nelabai subtiliai, kai Džesis muštynių metu atsidūrė kažkada Volto užimtoje pozicijoje ir nutarė neužmušti savo draugo. Serija „Salud“ labiau lenda į veikėjų psichologiją. „Salud“ pradžioje Džesis, Gusas ir Maikas išsiruošia keliauti į Meksiką ir išpildyti kartelio prašymą atskleisti Volto metamfetamino receptą. Skrisdamas lėktuvu Džesis toli gražu nešokinėja iš laimės ir nespinduliuoja džiaugsmu. Voltas tapo jo nekenčiamiausiu žmogumi pasaulyje ir dabar jis gavo progą atskleisti didžiausias jo paslaptis, tačiau po tokių muštynių su artimiausiu savo draugu ir po tokių žiaurių žodžių niekas negali jaustis gerai, o ypač Džesis - žmogus, kuris pakenkęs kitam gailisi visą gyvenimą.

Savigrauža trunka nelabai ilgai. Į Meksiką pas aukščiausio lygio chemikus atvykęs Džesis, kaip ir tie patys mokslininkai, supranta, jog jis yra ne savo vietoje. Jis visą laiką metamfetaminą gamino pagal griežtas Volto taisykles ir tai, jog sekdamas receptą jis netapo chemiku, yra aišku kiekvienam. Tik Volto receptas nesusidėjo vien iš skirtingų produktų - jame kartu buvo ir elgesio pamokos, neleidusios vyrui tapti pažemintu žmogumi ir pakėlusios jį iki sugebėjimo uždirbti milijonus. Kadangi Džesis visą laiką stebėjo vyresnio savo partnerio darbą ir elgesį, Meksikoje (galbūt išskyrus Maiką ir Gusą) nėra nei vieno žmogaus, kuris žinotų Volto taktiką ir suprastų, jog Džesis kalba Heisenbergo žodžiais. To nesupranta niekas ir Džesis, žinodamas, kad jeigu Voltas nuolat įtikindavo jį, jis gali įtikinti nepatiklius chemikus, griežtai liepia visiems elgtis pagal jo taisykles, antraip visa operacija ir metamfetamino gaminimas bus nutraukti. Viskas, pradedant paruoštais produktais ir baigiant higienos laikymųsi laboratorijoje, yra Volto stilius, tačiau Džesis neoriginalumą pademonstruoja nebent tuomet, kai pradeda nevaldomai džiaugtis paaiškėjus, jog jo pagamintas metamfetaminas yra tokio pat grynumo, kaip ir buvo žadėta (net jeigu džiaugsmas yra tuoj pat numušamas pranešus, jog Džesis privalės likti Meksikoje).

Toks kietumo demonstravimas, tiesa, reikalauja aukų. Ir fizinių, apie kurias kiek vėliau, ir psichologinių, ateinančių Volto pavidalu. Tarp dviejų ant įstatymo ribos įstrigusių vyrų gyvenanti Skailer negali prisiskambinti Voltui ir eilinį kartą pradeda galvoti apie baisiausius dalykus, o vienai dovanoti panaudotą ir labiau moterims skirtą mašiną sūnui jo gimtadienio proga irgi nėra malonus jausmas. Pats sūnus, tiesa, ir išsiaiškina Volto dingimo paslaptį. Nuvykęs pas jį į namus jis pamato į visišką depresiją puolusį tėvą, sunkiai galintį pajudėti ir suregzti normalų sakinį. Situacijoje, primenančioje laiką, kai Voltas rūpinosi Džesiu, Flinas palydi tėvą į lovą ir laukia, kol šis atsibus, nes jis vis dar myli savo tėvą, net jeigu šis pastaruoju metu nedemonstravo meilės jam.

Ši siužeto linija yra pastatyta ant santykių tarp sūnų ir tėvų. „Breaking Bad“ pasaulyje niekad nebuvo per daug nenatūralu, kad Voltas leidžia itin mažai laiko su Flinu, kadangi jis turėjo Džesį, tačiau niekas nepaneigs, kad Fliną mažai matėme ir dėl kitų priežasčių. RJ Mitte vaidyba, švelniai pasakius, tiesiog nedera prie likusių serialo aktorių. Tai sakau tikrai ne dėl to, kad jis kenčia dėl tos pačios ligos kaip ir Flinas ir kad noriu kaip nors jį įžeisti. Juodą humorą proto ribose mėgstu, bet ne tokiomis temomis. Tiesiog RJ Mitte vaidyboje visuomet trūko natūralumo ir jis kiek išmušdavo iš ritmo puikiai veikiančią „Breaking Bad“ mašiną, be ko scenaristai dažnai ir apsieidavo. Tai nėra baisiausias dalykas pasaulyje - Flinas visuomet labiau veikė ne kaip veikėjas (nes iki šiol visi žiūrovai apie jį žino tik tiek, kad jis mėgsta valgyti pusryčius), bet kaip paprastas Volto sūnus, ir tragedijos tame nebuvo.

Visus šiuos dalykus patvirtina Volto namuose vykusi emocinga scena. Kuomet Voltas atsikelia ir pamato ant sofos miegojusį Fliną, jis pradeda rūpintis savo sūnumi ir aiškinti, jog jo elgesys buvo tik atsitiktinumas. Teorijų šioje vietoje gali būti daug, tačiau man labiausiai imponuoja ta, pagal kurią Voltas, praradęs Džesį, nenori prarasti tikrojo savo sūnaus ir dabar daro viską, kad taip neatsitiktų. Jis papasakoja jausmingą istoriją apie savo tėvą, apie kurį Voltas turėjo tik vieną atsiminimą ir visą jo vaizdinį susidarė tik iš aplinkinių pasakojimų, ir jis nenori, kad taip pat atsitiktų su jį blogoje stadijoje mačiusiu Flinu (nors jis matė ir nevaldomai girtą tėvą, bet tebūnie). Tai yra dar viena Cranstono talento pripildyta scena, parodanti dar vieną jo vaidybos pusę, nes „Breaking Bad“ jausmingo Volto dar niekad nerodė, o čia buvo parodyta būtent tai. Ir Flinas galiausiai yra teisus - Voltas praėjusią dieną tikrai buvo kur kas atviresnis nei per praėjusius metus, kas žmonėms rūpi kur kas labiau nei jų pačių dievinamų artimųjų elgimasis nenatūraliai.

„Salud“, žinoma, žiūrovai labiausiai prisimena ne dėl šių scenų. Nepaisant to, kad jos veikėjams prideda daug, jos kartu ir baigiasi prieš paskutinį serijos trečdalį, kuomet veiksmas vėl persikelia į Meksiką. Nors nuo tada, kai matėme žiauriąją sceną su Makso nužudymu, praėjo pora dešimtmečių, su Eladijumi mažai kas ir pasikeitė. Jis vis dar yra padėties šeimininkas ir nesibodi erzinti Guso, kuris kalba oficialiu tonu ir bando padlaižiauti padovanodamas savo buvusiam bosui brangaus gėrimo butelį. Scena nepraeina visiškai sklandžiai - nors žiūrovai supranta, kad Džesis negali pasilikti Meksikoje, iki tol, kol yra atkemšamas prabangaus gėrimo butelis, nėra aišku, kaip trijulė išsisuks iš pavojaus.

Vėliau viskas tampa tik laiko klausimu, kuomet prasideda tikrasis narkobaronų vakarėlis, o Gusas, neleidęs Džesiui gerti gėrimo, eina išvemti ką tik išgertų nuodų. Ir tik šią akimirką man į galvą atėjo mintis, dėl ko Gusas yra būtent toks. Galėčiau lažintis, jog nuo Makso mirties jis nėra pratrūkęs nei karto. Žinoma, žiūrovams patinka tai, kad eidamas vemti Gusas susilanksto savo drabužius ir viską daro nesinervindamas, preciziškai. Tačiau kartu tai yra planas, kurio Gusas privalo laikytis siekdamas neprarasti sveiko proto. Jis žinojo, kad išėjęs iš tualeto ras Eladijų negyvą, ir kad visas jo keršto planas, brendęs seniai, bus pasisekęs. Jis yra toks pat organizuotas kaip ir Voltas, tačiau jam lygiai taip pat nepatinka kiek į šoną nuėjęs planas, šiuo atveju - jo sublogavimas ir Maiko pašovimas. Dabar už jų dviejų gyvybę yra atsakingas Džesis. Jo ir Volto gyvenimų lyginimai baigėsi. Prasideda veiksmas, kurio kulminacija bus tokia, kokios televizija dar nebuvo mačiusi.

Kitos mintys

  • Skailer į savo vaidmenį šeimoje įsijautė labai stipriai. Supratusi, kad Tedui iš bėdos visiškai išsisukti nepavyks ir kad ji gali būti nutempta kartu, ji su Solo pagalba slaptai perveda reikiamą pinigų sumą Tedui. Ši istorija yra labiau skirta Vaitų šeimai, ne nelabai reikšmingai Tedo istorijai, tačiau per trumpą laiką „Breaking Bad“ efektyviai parodo Tedo charakterį, kai jis problemas išsprendžiančius pinigus leidžia savo pramogoms. Skailer atskleidimas, jog pinigus davė ji, yra ganėtinai greitas serialo scenaristų sprendimas užglaistyti visą šią istoriją, bet veikėjų plėtojimas vis dar yra aukšto lygio.
Namų darbai: s04e11 - Crawl Space / s04e12 - End Times

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą