2014 m. spalio 29 d., trečiadienis

Breaking Bad. Ketvirtas sezonas. Crawl Space/End Times

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Ketvirtas sezonas. Vienuolikta serija. Crawl Space



I will kill your wife. I will kill your son. I will kill your infant daughter. - Gus


Paskutinės „Crawl Space“ minutės yra kito lygio televizija. Jų pateikimas yra toks pat nuostabus kaip ir „One Minute“ pabaiga, tik ją esu matęs tiek kartų, jog ten belieka stebėtis jos struktūra ir kokybe, o šios serijos pabaiga mane vis dar veikia ir emocine prasme. Namo grįžęs Voltas skubinasi kiek tik gali, kad tik galėtų greičiau žmoną ir vaikus pasiimti į kelionę, po kurios į savo seną gyvenimą jie negrįžtų niekada. Per visą tą skubėjimą Voltas kartu supranta, jog naujo gyvenimo pradžiai jam neužteks pinigų, o atvykusi ir panašiai panikuojanti jo žmona atskleidžia, kad pinigus atidavė savo buvusiam meilužiui. Po trumpo agresijos protrūkio Voltas pradeda isteriškai juoktis. Skailer į jį žiūri kaip į beprotį ir mano sugriovusi jų visų gyvenimą. Tolumoje skamba telefonas. Kas kelias sekundes pasigirsta garso efektas, panašus į besidaužančią širdį, bet vis labiau keliantis įtampą. Tai yra tobulas chaosas mene, kai jis yra pateikiamas tvarkingai, bet nuo kurio kartu gali gauti širdies smūgį.

Vėlgi, šioje serijoje nėra turbūt nieko, kas nebuvo naudota kituose serialuose ar filmuose. „Breaking Bad“ tokio pavojaus dar nebuvo, tačiau, jei galvosime į priekį, jis yra niekas palyginus su tuo, kas laukia. Juk tai net nėra paskutinė sezono serija, ką jau kalbėti apie serialo pabaigą. Tačiau, rizikuodamas kartotis apie „Breaking Bad“ ir scenaristų kuriamas pasekmes, jokie kūriniai nelenda taip giliai. Dauguma jų parodo veiksmus ir veikėjų reakcijas, tačiau Vince'o Gilligano komanda suprato ypač svarbų dalyką - po tokių įvykių, kuriuos išgyveno serialo veikėjai, jų psichologiją į visas puses galima ištampyti kaip tik nori ir niekas negalėtų pasakyti, kad čia yra perspaudžiama kaip reikiant.

Struktūrine prasme „Crawl Space“ yra ne mažiau nuostabi serija. Ji prasideda įtemptai, kai Džesis atveža leisgyvius Maiką ir Gusą į apleista angarą, kur Gusas jau buvo paruošęs miniatiūrinę ligoninės versiją. Paruošė jis viską - nuo absoliučiai patikimų daktarų, iki atsarginio kraujo net ir tam pačiam Džesiui, kuris dėl tokio poelgio jautėsi pamalonintas. Gusas buvo apgalvojęs visas smulkmenas, dar kartą išryškinant neeilinį jo protą, net jeigu daktarai iš pradžių rizikavo numarinti Maiką vietoje Guso. Tačiau kaip ir su visais genijais, taip ir su Gusu yra kažkas negerai - vos pagydytas jis šoka ant kojų padedamas Džesio lėkti namo, absoliučiai nereaguoja į savo prastą sveikatą ir jau galutinai apsisprendžia nepalikti Volto ramybėje. Gusas turi tą pačią problemą, kokią turi ir daugelis žmonių: jis negali mėgautis momentu, nes jo galva jau mąsto apie penkis žingsnius į priekį, nors šiame versle tai reiškia gyvybę arba mirtį.

Darydamas tai, kam ir buvo pasamdytas, Džesis kartu pasirašo faktinį mirties nuosprendį Voltui. Galėjęs palikti savo piktus bosus nukraujavimui, vaikinas išgelbėjo jų gyvybes ir užsitikrino Guso pasitikėjimą, kas reiškia, jog jam Volto tiesiog nebereikia. Suprasti, kad Džesis yra atsidūręs ne savo vietoje, ypatingo proto nereikia - jis nenori nužudyti dabar didžiausio jo priešo, o scenoje, kai Gusas puikuodamasis savimi pasakoja Hektorui apie visą krūvą savo nužudytų jo giminaičių, Džesis jaučiasi visiškai nepatogiai, ką ir kalbėti apie faktą, jog garbę dėl vieno Hektoro giminaičio nužudymo Gusas priskiria būtent jam. Bet kokiu atveju, vaikinas yra perėjęs į Guso pusę ir nemato problemos produktą gaminti pats, tačiau ar jis tuo mėgaujasi yra jau kitas klausimas.

Tuo pačiu metu Voltas siekia išvengti problemų, kurias gali suvaldyti pats. Jo gyvybė dabar priklauso nuo Guso malonės ir nors Tairusas su juo nekalba, suprasti, kad pavojingo boso geriau neerzinti, nėra labai sunku. Henką, tuo tarpu, kažkiek suvaldyti galima. Jie nuvyksta į sandėlius, kuriuose anksčiau buvo laikomi Guso narkotikai, ir ten nieko neranda, nors bendra Volto ir Henko kelionė juos dar labiau suartina. Dabar Voltas jau sveiko proto bando įrodyti Henkui, kad jis pasikeitė, nors pats Henkas tai pastebėjo anksčiau ir ragina svainį dalintis problemomis su juo, net jeigu jie abu supranta, kad Voltas taip nedarys. Ir visgi tai nebuvo svarbiausia jų išvyka šioje serijoje, kartu nedavusi ir jokių apčiuopiamų rezultatų, ir absoliučiai jokios naujos informacijos.

Kertinis serijos akcentas yra Volto ir Henko kelionė ne link tradicinio restorano, o link skalbyklos, kurioje yra įrengta laboratorija. Tai yra arčiausia, kiek Henkas buvo prisikasęs prie visos jų operacijos, ir Voltas tai nuostabiai supranta. Subtilumo nei pačioje scenoje, nei Volto veiksmuose nėra - siekdamas išvengti kelionės į savo darbovietę jis specialiai sukelia avariją, kad jis bent kuriam laikui išvengtų pavojus. Niekam nėra paslaptis, jog avarija nebuvo atsitiktinumas, ir neaišku, ką tai gąsdina labiau - ar svainio visai nebepažįstantį Henką, ar dėl vyro saugumo vis labiau nerimaujančią Skailer. Voltas savo tikslą pasiekia, kai Marie uždraudžia jam ir Henkui toliau vykti į savo slaptus pasivažinėjimus, tačiau tampa aišku, kad nuo pavojaus Voltas tikrai nepabėgo.

Tai jis supranta nuvykęs pas Džesį ir iš pradžių bandydamas apsimesti draugišku, bet vėliau dar stipriau supykstantis ant savo partnerio, jog gamindamas laboratorijoje jis praktiškai nužudys patį Voltą. Su Andrėja ir jos vaiku laiką linksmai leidžiantis Džesis su tokiais pasiaiškinimais reikalus jau baigė ir iškart po to, kai žūsta turbūt paskutinė Volto viltis, Guso vyrai jį išsiveža į dykumą. Ten Voltas dvasine prasme jau yra kitame pasaulyje, nebijodamas Guso ir pats jam grasindamas dėl to, kad jis negali nužudyti Heisenbergo ir kad Voltas toliau bendraus su Džesiu. Tik čia jau yra Guso sritis. Jis tobulai išmano žmonių psichologiją, net jeigu jo paties mąstymas yra sujauktas kaip reikiant. Jis supranta, kad Voltas prarado viltį gyventi ir yra pasiruošęs mirčiai, tačiau jam labiau už viską rūpi jo paties šeima. Skailer ir vaikai kaip koziris yra įmetami paskutinę minutę, tačiau viskas suveikia - noras gyventi ir pabėgti iš blogybių miesto Voltui tampa pagrindiniu tikslu. Ar jis įgyvendinamas - jau kitas klausimas.

Kitos mintys

  • Solo A komanda yra būtent tokia, kokios ir galima tikėtis. Kaip jie sakė patys, bent jau privertė Tedą pasirašyti čekį ir sutvarkyti savo problemas su mokesčiais. Tik va kita bėda - bėgdamas nuo Huelo ir jo draugo jis paslydo ir susitrenkė galvą. Tiksliai nepasakoma, bet kai ant veikėjo galvos krenta apelsinai, gyventi toliau jam nelabai pavyks.

Ketvirtas sezonas. Dvylikta serija. End Times



No more prolonging the inevitable. - Walt


HBO serialai garsėja savo stiliumi sezonų priešpaskutinėse serijose įdėti daugiausiai veiksmo ar svaros visam serialui turinčius įvykius tam, kad paskutinės serijos galėtų tvarkytis su tų įvykių pasekmėmis. Tai nėra paslaptis ir tai kartu yra vienas pagrindinių dalykų, kuriuos žmonės išmoksta pradėję rimčiau žiūrėti serialus. Esmė tame, kad kitos televizijos šio stiliaus nebando kartoti ir dažniausiai remiasi tradiciniu variantu, kai sezono finale yra viskas, ko reikia labai stipriai kulminacijai, ir tame tikrai nėra nieko blogo, viskas logiška. Visa tai sakau dėl to, kad dar niekada - ir tikrai niekada - nebuvo sukurtas toks serialas kaip „Breaking Bad“, kurio kiekvienoje serijoje būtų tiek daug įvykių, kad jais būtų galima užkišti pusę sezono ir jų dar liktų.

Nemeluosiu, kad visas serialas buvo būtent toks, bet tie lėtesnieji sezonai buvo reikalingi ateičiai. Dabar mano apžvelgiamomis serijomis prasideda „Breaking Bad“ etapas, kuriame nesulauksite jokios prastesnės valandos ir tai bus nuostabi televizija, net jeigu vietomis neatitinkanti šio serialo atmosferos. „End Times“ yra dar vienas to įrodymas, kai jau nuo ir taip emocine prasme sunkios serijos „Crawl Space“ veikėjų psichologija buvo perkelta į kitą lygį. Jeigu norite, galite galvoti apie „End Times“ kaip apie emocinį ketvirtojo sezono finalą, nes būtent čia susiveda viskas, kuo pasižymėjo veikėjų psichologija visame sezone.

Jeigu norite sutrumpinto varianto, atskiros serijos čia buvo paskiriamos atskirų veikėjų gyvenimams būtent tam, kad būtų pabrėžtas jų keistas vaidmuo dabartiniame gyvenime, kai bent vienu šio sezono momentu kiekvienas veikėjas buvo puolęs į žiaurią depresiją. Dabar panašioje stadijoje yra jie visi, ir viso to centre, kaip ir kiekviena proga, atsiduria Voltas, net jeigu pusė žmonių to nežino. Solas įvykdė vyro prašymą ir paskambino į policiją dėl galimos atakos prieš Henką ir su šiuo veiksmu buvo išjudintas širšių lizdas. Ir gėrio, ir blogio pusė atstovaujantys priešai dabar pradėjo trokšti Heisenbergo lavono, kol šis vis dar puoselėja planą išvengti abiejų pusių nemalonės.

Henko namai serialui, kaip ir jo veikėjams, tapo savotiška saugia vieta. Šioje serijoje juose nutiko mažiausiai dalykų, tačiau daugiausiai pastebimo erzelio sukėlė būtent Henką saugoti išskubėję agentai (pirmoji serijos scena, kai prie Vaitų namų sustoja juodi automobiliai su kietais vyrukais, ir turėjo sukelti įtarimų, jog čia atvyko siurblių pardavėjai, galintys Vaitams suteikti naują gyvenimą). Su tuo susiję konfliktai yra gana menki palyginus su kita serialo puse, kai Marie nervinasi dėl neatvykusio Volto ar Skailer pradeda rūkyti panašiai kaip ir prieš Volto operaciją, kai jai buvo visiškai pakrikę nervai. Veikėjai yra absoliučioje nežinioje panašiai kaip ir policijos tyrėjai, kurie nežino nuo ko saugo Henką ir supranta, jog neribotą laiką savo kolegos apsaugoti nuo pavojaus negalės.

Iš policijos, tiesa, šiek tiek veiksmo irgi galima sulaukti. Gomezo nuvykimas į skalbyklą, kurią prieš Volto sukeltą avariją siekį aplankyti Henkas, neduoda norėtų rezultatų, tačiau kaip reikiant supykdo Gusą ir jo komandą. Gomezas sugeba nufotografuoti slaptą praėjimą į laboratoriją, tačiau nei jis pats, nei Henkas nuotraukoje negali atrasti nieko neįprasto (paties Gomezo bandymas patekti į skalbyklą, kai jis naudoja panašius kalbėjimo kerus su savininku kaip ir Henkas, gali būti turbūt vienintelė šio serialo scena iš mano atminties, kuomet joje nedalyvauja nei vienas iš pagrindinių „Breaking Bad“ veikėjų). Žiūrovai ir negalėjo tikėtis, kad bus atrasti kažkokie neginčijami įkalčiai, tačiau visa tai buvo reikalinga siekiant supykdyti Gusą.

Tai, kaip suprantate, tikrai pavyko. Gusas, net ir žinodamas, jog pavojus jam negresia, pasinaudojo policininkų atvykimu priminti Džesiui, jog jo draugas jiems kelia vis daugiau problemų ir su tuo reikia susitvarkyti, tačiau Gusas pažada tuo pasirūpinti pats. Net ir Džesis šioje situacijoje supranta, jog jis tuoj pritrūks pasiteisinimų. Volto jis dabar nekenčia labiau nei bet ko kito, jie nebendrauja ir Aarono Paulo veide sekundei šmėkšteli emocija, kuri rodo mišinį tarp pasidavimo ir palengvėjimo, nes logika dabar prieštarauja bet kokiems veiksmams. Galiausiai nepadeda ir tai, jog baigęs darbą Džesis sulaukia Andrėjos skambučio, pranešančio, kad ligoninėje Brokas yra itin sunkios būklės, ir nuvykęs ten Džesis netrunka suprasti (scenoje, kuri yra sukalta tiesiog meistriškai, jam paniškai bėgiojant po ligoninę kol antrame plane viskas vyksta įprastai, kartu palydint ir kraupiais garso efektais), jog jo nuodų pripildyta cigaretė dingo ir kad Brokas buvo nunuodytas. Pirma mintis yra natūrali - tai padarė Voltas.

Šioje vietoje pats esu labai blogoje situacijoje, kadangi tikrąjį atsakymą aš žinau. Aš nuostabiai suprantu, kad abi versijos - kad Broką nunuodijo arba Voltas, arba Gusas - yra visiškai priimtinos. Gusui yra patogu, kad supykęs Džesis nužudytų Voltą ir neturėtų absoliučiai jokio gailesčio dėl to, ką padarė, ir galėtų jam dirbti visą likusį gyvenimą. Voltui labai praverstų, kad Džesis patikėtų jo istorija apie blogąjį Gusą ir kad Džesis atsisuktų prieš dabartinį savo bosą, taip užtikrinant Volto šeimos saugumą. Lygiai taip pat galima suprasti, jog net ir padaręs tokį nusikaltimą Gusas niekad niekaip neišsiduotų, o Voltui nėra būdinga net būti ant verkimo ribos, ką jis seriale pademonstravo tik sužinojęs, jog beveik įveikė vėžį. Tik Voltas turi pranašumą susitikti pažeidžiamą Džesį pirmas ir jį patraukti į savo pusę nėra pats sunkiausias dalykas, net jeigu į tave yra įremtas pistoletas.

Paskutinės serijos minutės yra tipinė situacija, kai „Breaking Bad“ atsiduria savo stichijoje. Voltas pradeda meistrauti namuose padarytą, bet ne mažiau veiksmingą bombą, Džesis siekia atkreipti į save Guso dėmesį ir priversti jį atvykti į ligoninę. Paskutinė šios serijos scena, tiesa, man yra viena mažiausiai mėgstamų visame seriale, nes net ir su naminių bombų gaminimais kažkiek realybės norėtųsi, o iš niekur nieko į savo mašiną nesėdantis Gusas, prieš tai dar pasidairantis aplinkui, nėra pats įspūdingiausias aspektas. Tik, aišku, jis nėra aiškiaregys ir apie Volto planus vienokiu ar kitokiu būdu žinojo. Kartu Guso apsisukimas ir nuėjimas kitu keliu yra serialo būdas pasakyti, kad čia nėra HBO. Čia yra „Breaking Bad“, ir šio konflikto kulminacija bus dar nuostabesnė nei galėjote pagalvoti.

Kitos mintys

  • Solas skubiai praneša Džesiui, kad iškeliauja iš šio velnio prakeikto miesto ir atiduoda vaikinui jo pinigus. Net ir tarp nusikaltimų visad gyvenęs advokatas, pinigus gaudavęs iš galingiausių žudikų, yra išvedamas iš kantrybės paties Heisenbergo, kas Volto reputacijos, priklausomai kaip į ją žiūrėsite, nepakelia.
  • Aaronas Paulas už šią seriją laimėjo „Emmy“ apdovanojimą. Scenos ligoninėje ir Volto namuose parodo, kad tai toli gražu nebuvo atsitiktinumas.
Namų darbai: s04e13 - Face Off

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą