2014 m. spalio 18 d., šeštadienis

Breaking Bad. Ketvirtas sezonas. Problem Dog/Hermanos

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Ketvirtas sezonas. Septinta serija. Problem Dog

Only maybe you have loyalty for the wrong guy. - Mike

Serialai dažniausiai yra kuriami apie užsispyrusius žmones, kurie ar gyvenime, ar eilinėje serijoje turi tikslą. Niekas nenori pradėti žiūrėti serialo, kuriame veikėjai greitai keičia savo požiūrį ar norus. Tame ir slypi geriausių serialų paslaptis - jie turi nuostabiai išplėtotus veikėjus, ir jeigu tie žmonės savo gyvenime mėtytųsi į visas puses, siužeto tiesiog nebūtų. „Breaking Bad“ turi geriausią pavyzdį Volto pavidalu, kai vyras nuo pirmosios serijos tiesiog ėjo link savo tikslų po truputį ir taip nuo vietinės metamfetamino gamybos jis perėjo prie materialiai turtingo gyvenimo gyvenimo. Prireikė ganėtinai daug laiko, kol „Breaking Bad“ pradėjo vis mažiau laiko skirti Voltui ir vis daugiau - žmonėms, kurie jį supa, dėl ko tik dabar pradėjo aiškėti, jog serialo pagrindinis veikėjas nėra vienintelis, siekiantis savo tikslo.

Niekaip iš depresijos neišsikapstantis Džesis tikslą turėti tiesiog privalo. Jo gyvenimas dabar lengvai gali nuslysti ten, iš kur jis jau neišsikapstytų niekada. Net ir pirmojoje serijos scenoje „Breaking Bad“ nebando paslėpti savo minčių ir kai Džesis miršta žaidime, kurį žaidžia siekdamas pasipraktikuoti su ginklais ir kuris eilinį kartą sugrąžina prisiminimus apie Geilą, jis nepasitraukia, o žaidžia iš naujo. Kai pas jį atvyksta Voltas, Solo atkalbėtas nuo neprotingai skubotų sprendimų ir vis dar negalintis pakelti minties apie jam gyvenimą planuojantį kitą žmogų, Džesis pareiškia, jog jis siekia nužudyti Gusą iškart pasitaikius progai.

Tokio pareiškimo mažai tikėjosi ir žiūrovai, ir pats Voltas. Pastarasis ypač, nes jis suprato, kad vaikiną priėmė kitas žmogus ir su juo yra elgiamasi kaip su lygiu, kas Džesį turėtų pamaloninti ir už tai jis turėtų būti dėkingas. Tik, kaip sakė Maikas, Džesis yra ištikimas ne tam žmogui, kuriam turėtų būti ištikimas (ir šio pasakymo interpretacijų yra įvairių). Voltui paruošus kruopščią kalbą, kurią iš tolo pamatęs Džesis suskuba ją pertraukti, niekas negalėjo reaguoti ramiai į tai, kad gyvenime porą žingsnių į priekį padėjusiam Džesiui į galvą ateis mintis nužudyti žmogų, dėl kurių tuos žingsnius jis ir žengė.

Ir visgi niekas nėra paprasta, net jeigu niekas to ir negalėjo tikėtis. Negana to, kad Džesio pareiškimas reikalauja itin daug drąsos, jis kartu niekaip negauna progos kaip nors pakenkti Gusui. Voltas pagamina nuodus savo laboratorijoje (žinot, dėl ironijos) ir Džesis juos paslepia cigarečių pakelyje, tačiau ir papildomai nekeliant įtarimų Maikui jis vis tiek yra stebimas. Džesis pagaliau gauna progą susitikti su Gusu kai yra pasiimamas į kol kas svarbiausią savo operaciją, tačiau tuomet tvyranti įtampa neleidžia jam supilti nuodus į kavą. Vaikinas dar kartą tampa serialo pradžioje matytu žmogumi, kuris kur kas daugiau kalba negu daro, kas bent jau šioje vietoje yra suprantama. Kad ir kaip ten bebūtų, operacijoje jis turėjo itin gerą progą pasiekti savo tikslą, nes visas dėmesys buvo ne į jį. Gusą turėjo aplankyti aukščiausi kartelio vadovai, nors jie pasiuntė tik vieną savo atstovą, taip tik dar labiau įžeisdami verslininką. Kartu jie pareiškė, kad Gusas derėtis negali ir jie iš jo narkotikus gali vogti kada panorėję, taip nenugalimą serialo blogiuką palikdami pažeistą ir nesusipratusį.

Viso to kulminacija tampa Džesio pasiryžimas dar kartą nueiti į anoniminių narkomanų susitikimą. Jeigu greitai prasuksite visus šio serialo momentus, nesunku suprasti, kad šie susitikimai buvo vienintelė vieta, kur Džesis kalbėjo atvirai. Su Voltu apie asmeninius dalykus jis kalbėtis nenori, prieš draugus jis atrodo kietas, ir galiausiai lieka vienišas, kas jį skandina dar giliau. Šiame susitikime jis vėl kalba abstrakčiai apie tai, kaip užmušė nekaltą šunį ir dėl to gailisi. Kiti susitikimo dalyviai šį poelgį smerkia ir iš padilbų žiūrintis psichologas yra turbūt vienintelis, kuris supranta Džesio metaforas, stumiantis jį išsikalbėti iki galo. Galiausiai Džesis pratrūksta ir sekundę vėl atrodo, kad pradės įžeidinėti šalia esančius žmones, bet jis prisipažįsta, kad į susitikimus pradėjo vaikščioti vien tam, kad parduotų metamfetaminą kitiems. Savo galvoje jis turi per daug paslapčių ir jaučiasi skolingas šiems susitikimams, nes tik čia jis gali atsiskleisti. Tai jis pasiekia tik būdamas tarp panašaus liūdno likimo žmonių kaip jis pats, nes įprastai Džesis patenka į tokią aplinką, kurioje jis su savo problemomis išsiskiria, o būti lygiu su kitais yra jo svajonė.

Tuo tarpu kitoje serialo pusėje problemos yra kiek lengvesnės ir malonesnės. Iki tokio lygio, kad netgi pradeda nervinti. Skailer niekada neįsivaizdavo, kad Voltas uždirba tokį kiekį pinigų, kokį atneša į namus. Paskaičiavusi ji supranta, kad vyras gauna milijonus, ir jų praplauti negali jokia mašinų plovykla. Viso to rezultatas yra Skailer bandymai paslėpti itin didelį kiekį pinigų. Ji neparodys Voltui silpnumo, nes ji, kaip ir likę veikėjai, yra užsispyrę. Skailer sako niekad nenorėjusi tokios naštos, tačiau dabar ji daro viską, kad Voltas apie ją negalvotų kaip apie nesilaikančią savo žodžio. Sutuoktinių karas, kuomet nei vienas jų nuoširdžiai kariauti nenori, darosi vis keistesnis, tačiau jo pabaigos artimiausioje ateityje nenusimato.

Serijos „Problem Dog“ (pavadintos pagal Džesio pasakojimą, nors veikiausiai kalbančios apie daugelį serialo veikėjų) kulminacija tampa Henko kelionė į policijos nuovadą. Jau anksčiau serijoje Marie užsiminė apie pagerėjusią Henko sveikatą dėl darbo, ir dabar mes viską matome pilnu gražumu. Policijos vadovams jis pateikia Geilo bylą ir paaiškina, jog ją išnarpliojo labai kruopščiai. Nuo Geilo veganizmo, įspūdingų filtrų, neatsekamų pinigų ir to, kad už brangiausius produktus buvo mokama per restoranų tinklą Albukerkėje. Moksliukas tiesiog negali būti tikrasis Heisenbergas. Henko užsispyrimo ir sumanumo dėka, pasinaudojus eiliniu Guso geranoriškumo protrūkiu, jis gauna garsiojo verslininko pirštų antspaudus ir sutikrina juos su esančiais Geilo bute. Jie sutampa, ir karas tarp narkotikų platintojų ir policijos dar niekada nebuvo taip arti.

Kitos mintys

  • Serijos pradžia, kuomet Voltas susprogdina mašiną, man kelia nekokius jausmus. Aš pilnai suprantu scenaristų ir paties Volto logiką, kai jis jaučiasi galintis su savo pinigais daryti ką nori ir žmona jam nenurodinės kitaip, tačiau kartu jaučiu, kad tie Volto protrūkių perspaudimai kartais eina per toli. Kita vertus, jau kitoje scenoje pas Solą yra parodoma, jog Voltui yra absoliučiai nė motais jo darbų pasekmės - jis daro tai, ką nori, o jo darbų rezultatais tegul rūpinasi kiti.

Ketvirtas sezonas. Aštunta serija. Hermanos


Every life comes with a death sentence. - Walt

Serialai yra neįtikėtinai jaunas meno porūšis. Jie egzistavo ir prieš penkis dešimtmečius, tačiau tikrąją galią pradėjo išnaudoti tik dabar. Tuo pačiu serialai daug savybių pasisavino iš kiek vyresnio, bet irgi jauno kino. Palyginus su muzika, daile ar literatūra, kinas yra ką tik gimęs, ir kaip ir su vaikais, niekas nenori, kad jie greitai taptų suaugusiais ir įkristų į rutiną, kupiną klišių ir nusibodusių dalykų. Serialai pastarąsias savybes taip pat paveldėjo, ir dažnai ne iš gerosios pusės. Kai kurias jų tinkamai išnaudoti gali tik serialai, tačiau daryti originalius dalykus daug kam būna baisu. Vienas dažniausiai pasitaikančių tokių dalykų yra blogiukų pateikimas, didžiąją dalį laiko atrodantis banaliai ir kine, ir televizijoje. Ne be reikalo kartoju, kad Gusas yra vienas geriausiai pateiktų blogiečių abiejų medijų istorijoje. Kartelė yra pakankamai žemai, tačiau Gilligano komanda ją pakelia itin stipriai.

Kalbant apie blogio pateikimą televizijoje (viskas tinka ir kinui, bet tebūnie imkim „Breaking Bad“ artimesnę temą), viskas būna pakankamai paprasta. Žmonių galvose jau seniai yra įrašyta mintis, kad herojai privalo turėti priešus. Čia yra pirma problema. Tai, kad į bet kokį (dažniausiai veiksmo, bet kartais ir kitokio žanro) serialą einame tikėdamiesi neišvengiamos dviejų pusių konfrontacijos net ir dėl paprastos dramos, nuteikia gan blogai. Vien todėl, kad norime matyti blogį, ir jo pateikimas jau nueina į antrą planą. Būtent todėl kai pamatome blogio atstovus, kurie kažko siekia ne vien norėdami pakenkti, o norėdami pakenkti dėl savo tikslo ir praeities, susižavime, ir dėl to serija „Hermanos“ laikoma viena stipriausių per visą „Breaking Bad“ rodymo laiką.

Ši serija, jei norite trumpos apžvalgos, yra nuostabus pavyzdys kaip žiūrovams galima rodyti draminę istoriją juos įtikinant, jog viskas čia vyksta dėl siužeto ir įtampos kėlimo. Gusas dėl Henko įkalčių yra iškviečiamas į policiją ir jau pamatęs plikį supranta, kad gailisi dėl to, jog jis nebuvo nužudytas. Tik tuo pačiu Gusas yra dviem žingsniais priekyje policijos, kas reiškia, jog šiuo metu jam negali būti pareikšti jokie rimti kaltinimai. Taip gauname paprastą situaciją, kai Gusas nepatenka į pavojų, tačiau tuo pačiu tai atveria nemažai naujų siužeto linijų. Panašiai kaip ir su Volto melavimu, kuomet jis skėryčiojasi ir meluodamas kalba itin entuziastingai, taip ir Guso absoliučiai švari byla, pradedant pasiteisinimu apie Geilui suteiktą premiją bei apsilankymą bute iki savo alibi nužudymo vakarą bei išsisukimą nuo klausimų apie jo praeitį. Viskas tiesiog blizga, ir įtarusis Henkas, nesugaunantis panosėje nusikaltimus darančio svainio, tęsia savo įkalčių paieškas.

Net jeigu Gusas šioje situacijoje išsisuka lengvai ir be jokių pasekmių, jį išvyka į policiją sunervina. Ne dėl to jis didelę gyvenimo dalį bando padlaižiauti policijai, kad pirmu atveju būtų iškviestas pasiaiškinti. Negana to, Henkas paliečia itin svarbią jo gyvenimo detalę - praeitį. Apie ją žinome tik tiek, kad jis yra susigiminiavęs su anksčiau matytu Tuku, žiauriaisiais pusbroliais ir nekenčia invalido Hektoro, tačiau nei tikslių giminystės ryšių, nei nekentėjimo priežasties iki šiol niekas nematė. „Hermanos“ (broliai ispanų kalboje) mums pateikia pastarąjį atsakymą, paskutinėmis savo minutėmis nukeliant žiūrovus į devintojo dešimtmečio pabaigą. Jaunas Gusas su savo draugu Maksu atvyksta pas kartelio bosą tam, kad pareklamuotų naująjį savo produktą - metamfetaminą.

Jau tuomet Gusas buvo pradėjęs kurtis alibi su restoranų tinklu, net jeigu dėl gyvenimo Amerikoje jį aplinkiniai traukia per dantį. Hektoras kartelyje yra užima ganėtinai aukštas pareigas, tačiau kartu ir yra negerbiamas bei apatiškas vadovams, taip dar labiau sujaukiant labai trumpai matytą ankstesnį jo gyvenimą, kai Hektoras fiziškai auklėjo pusbrolius. Nors nieko oficialaus nei iš serialo, nei iš kūrėjų pusės nėra, Guso ir Makso santykiai nėra vien darbiniai, į ką užuominą duoda ir Hektoras. Natūralu, kad konservatyviame kartelyje gėjai nėra priimami išskėstomis rankomis, ir Gusas atvirai to niekad nerodys (seriale jis kalbėjo apie žmoną ir vaikus, bet čia juk nebloga priedanga). Ir kai duetas pradeda įtikinėti kartelio vadovą, jog jo vyrai apsinešė nuo pelningo metamfetamino, ir kai jie pradeda ginčytis, jog yra reikalingi vienas kitam ir nenori būti nužudyti, viskas pradeda statytis į vietas.

Visad ramus buvęs Gusas (ir „Breaking Bad“ jau be jokių subtilumų rodo, kad vyras greitai pratrūks, nes pyktį gniaužiantis žmonės kada nors vis tiek pasirodo visu gražumu) dabar tampa tarsi atversta knyga. Kai Hektoras nušauna Maksą ir priverčia žiūrėti į jo negyvas akis, tada Guso istorija tampa visiškai aiški. Pirmoji „Hermanos“ scena, kai po antrojo pusbrolio mirties Gusas aplanko giminaitį, yra vyro psichologijos demonstracijai. Jis nori, kad senukas kankintųsi, o jį nužudyti būtų per daug paprasta, tad agoniją sustiprinti galima tik kalbant apie artimųjų mirtis. Hektoras nekenčia Guso, bet pastarasis darys viską, kad tas nekentimas dar labiau sustiprėtų. Ir nors tai yra natūrali informacija, kurią galima išsinešti iš šio serijos, man dar įdomesnė yra situacija su Maksu. Gusas jį veikiausiai mylėjo, dėl ko draugo vardu ir pavadino chemikams skiriamą premiją, tačiau dėl Makso profesionalumo jis visą gyvenimą ieško geriausio. Voltas yra būtent toks, savo talentu primenantis geriausius draugo darbus, ir nors romantinės įtampos tarp jų dabar nematome, kažkokios metaforos Guso galvoje privalo atsirasti.

Visa tai yra sukurta dar kartą priminti žiūrovams, kad Gusas savo gyvenimą yra suplanavęs labai kruopščiai, ir čia net nėra papasakojama jo gyvenimo Čilėje istorija. Dėl to kruopštumo viskas kartu reiškia, kad jeigu Gusas kada nors ir bus sugautas, tai bus padaryta tik dėl jo paties klaidos. Henkas galvoja kitaip, įkalbėdamas Voltą nuvežti jį į mineralų parodą, nors iš tikro veža jį panaudoti Guso mašinos sekimui. Maikas ir Gusas šį planą perpranta, dar kartą pamatydami Volto pavojingumą ir jo svainio planus, tad pavojus dar kartą nuslūgsta. Galiausiai abi pusės lieka patenkintos - Henkas seka savo įtariamąjį, o Gusas žino apie priešų planą. Nepasiseka tik Voltui. Tris sezonus kontroliavęs padėtį dabar jis atsiduria dar nematytame pavojuje, kuomet svainis artinasi iš vienos pusės, o jo itin agresyvus vadovas visiškai suabejojo Volto patikimumu. Savo seriale Voltas tampa antraeiliu veikėju, bet nebijokite - tokia padėtis jam visai nepatinka.

Kitos mintys

  • Džesis persidažė savo namo sienas, bet iki gyvenimo susitvarkymo dar labai toli. Jis moka Gusui, kad šis atneštų Andrėjai tam tikrą pinigų sumą kiekvieną savaitę, kol pats laukia mašinoje kitoje gatvės pusėje. Jis meluoja Voltui, jog nesusitinka Guso, nes savo plano dėl baimės tiesiog negali įvykdyti. Džesis praėjusioje serijoje išsipasakojo apie savo problemas, tačiau kaip tikras paauglys nedaro nieko, kad jas sutvarkytų.
  • Sunkiausias Skailer darbas dabar yra slėpti pinigus. Jos istorija šioje serijoje yra trumpa, kai nulūžus pakabai su pinigais jai tenka viską sukrauti į rūsį, tačiau komedijos prasme nykioje serijoje tai buvo labai reikalinga.
Namų darbai: s04e09 - Bug / s04e10 - Salud

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą