2014 m. lapkričio 6 d., ketvirtadienis

Breaking Bad. Ketvirtas sezonas. Face Off

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios serijos „Face Off“ detalės ir aptariami iki šios serijos įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Ketvirtas sezonas. Trylikta serija. Face Off


I'm offering you an opportunity for revenge. - Walt

Per neilgą televizijos gyvavimo laikotarpį į žiūrovų galvas įsikalė stereotipas, jog kine viskas yra statoma aplink režisūrą, o televizijoje - aplink scenarijų. Tai nėra visiškas melas, net jeigu pasipiktinusių televizijos atstovų atsako jis sulaukia gana dažnai. Serialuose kur kas svarbiau yra ilgalaikė istorija, o poros valandų filme svarbu yra viskas, todėl vizualioji pusė sulaukia itin didelio dėmesio. Kartu su tuo, kad per paskutinius dešimtmečius į televiziją perėjo nemažai kino režisierių, serialai taip pat tapo kur kas vaizdingesniais. Nuostabiame ir šokiruojančiame ketvirto „Breaking Bad“ sezono finale visos svarbiausios mintys yra perteikiamos per režisūrą. Lėtas kameros pasisukimas ir per pusę sprogusio Guso veido parodymas. Pergalingas Volto žvilgsnis į užkariautos „Los Pollos Hermanos“ imperijos emblemą. Paskutinis serijos kadras, parodantis, kad Brokas buvo nunuodytas gėlės, augančios Volto kieme.

Ir nors Guso nužudymas yra įdomiausias dalykas šioje serijoje absoliučiai daugumai žmonių, mane kaip visada domina mažesni momentai, turintys ne ką mažesnę įtaką serialui. Tai, kad Voltas nunuodijo mažą vaiką, nėra pats mažiausias serijos momentas. Jeigu pagalvotume, jis yra pagrindinė priežastis, dėl ko „Face Off“ (ir su serijų pavadinimais „Breaking Bad“ manęs niekad nepaliovė stebinti) įvyksta visi įvykiai. Kai Voltas sugalvojo nunuodyti Broką pasinaudodamas pas save augančia gėle (ir prisiekiu, tik dabar sužinojau, kad lilly of the valley yra tiesiog lietuviška pakalnutė. Žinosiu, kad jos nereikia valgyti), jis buvo susikoncentravęs į savo ir savo šeimos narių gyvybės apsaugojimą. Vaiko nunuodijimas buvo tuo momentu reikalinga priemonė, dar kartą parodanti Volto galimų veiksmų spektrą.

Šis poelgis yra tarytum muštynės, kai stiprus smūgis yra pasiekiamas ne taikantis priešininkui į veidą, o už jo. Tarytum bet kokios varžybos, kuomet norint pasiekti pergalę priemonės tam nėra svarbios. Voltas vaiko nuodyti tikrai nenorėjo (Vince'as Gilliganas ne viename interviu yra aiškinęs tai, kaip Voltas perdavė nuodus Brokui, taip kad netikroviškumu nekaltinkit), ką parodo ir jo ašaros po pasibaigusių vargų, tačiau jis, priešingai nei sakė Džesiui, vaikui pakenkti tikrai gali. Voltas nėra iš tų žmonių, kuriems visi vaikai yra šventi. Jis visų pirma siekia apsaugoti savo šeimą ir savo vaikus, kas paties Volto galvoje skamba logiškai. Voltas jau buvo apgalvojęs ir visą istoriją Džesiui apie tai, kad jis niekad nekenktų vaikui, kad tai turbūt padarė Gusas (prie ricino pavogimo teoriškai turėjo prisidėti Solas) ir kad jis turi būti panaikintas. Jeigu kas nors abejojo, „Face Off“ žiūrovams įrodė galutinai: Voltas jau tapo Scarface'u, ir kelio atgal nebus.

Žinoma, aš visada ginčysiuosi dėl to, kad Voltas blogu žmogumi tapo jau pirmoje serialo serijoje, tačiau sutinku ir su šia teorija. Absoliučiu blogiu visame pasaulyje yra laikomas žudymas be emocijų, ir tai Voltas šioje serijoje pasiekė. Ne Broko prasme, nes jis nemirė - serialas dar ne toks žiaurus, nors tai nieko nenustebintų. Voltas nėra ir nekaltas, nužudęs ne vieną žmogų ir kartą tai daręs vien dėl to, kad išgelbėtų Džesį nuo pavojaus. Guso susprogdinimas yra kažkas iš kitos operos. Čia nebuvo jokio chaoso, kaip kad buvo partrenkus narkotikų platintojus, nei emocijų, kaip kad žudant blogiukus pirmose serialo serijose. Tai buvo profesionali ir laipsniška minčių tėkmė, pradedant bandymu išvaduoti Džesį iš policijos pasitelkiant Solą, pastarąjį ištraukiant iš bėgimo kuo toliau nuo nepakeliamo dueto, iki naudojimosi juo perteikiant Džesio mintį kur galima Gusą užklupti netikėtai.

Serija „Hermanos“ buvo sukurta ne be reikalo. Ji išjudino daugybę dalykų, kurių svarbiausias man visuomet bus itin gilus žvilgsnis į Guso praeitį, tačiau serialui labiausiai pravertęs aspektas ten buvo trintis tarp Guso ir Hektoro. Pastarasis nužudė artimiausią Guso draugą, šis kenkė visiems Hektoro giminaičiams, taip versdamas jį kuo stipriau kankintis. Jų istorija buvo tarytum trečiaeilė (ir, tikėtina, serialo rodymo metu nervinusi žiūrovus, nes ji ilgai nereiškė nieko rimto), tačiau paskutinėje serijoje peraugo į svarbiausią dalyką seriale. Voltas puikiai suprato šią abipusę neapykantą ir netruko ja pasinaudoti. Šioje situacijoje teisybės galime neieškoti, nes ir Hektoras, ir Gusas vienas kito atžvilgiu buvo didžiausi įmanomi monstrai, ir posakį apie priešo priešą žino visi. Voltui nei vienas šių žmonių nereiškė nieko rimto, nors būtų galima pasiginčyti apie tai, kad Hektoras jam neleido nužudyti Tuko pirmosiose serijose, taigi Voltas čia pasiekia dvigubo keršto.

„Face Off“, kad ir kaip norėčiau, nėra serija vien apie psichologiją, nes veiksmo - netgi linksmo - čia yra su kaupu. Vienas tokių motyvų yra genialus Hektoro keliavimas į policijos narkotikų skyrių prašant, kad su juo būtinai susitiktų Henkas. Šioje vietoje galima tik pagirti Hektorą vaidinusį Marką Margolis (kiek žinau, Margolis yra lietuviška pavardė, o šio aktoriaus šaknys yra Europoje, taip kad turim giminių), kuris pratarė vos kelis žodžius praeities scenose, bet už savo nenugalimus žvilgsnius buvo pelnytai nominuotas „Emmy“ apdovanojimui. Tai, kaip ir dar kartą pažemino narkotikų skyriaus pareigūnus, yra labai linksma, bet savo funkciją turinti scena. Jis pats negali ir nesiruošia nieko sakyti apie Guso veiksmus, ir kas gi galėtų patikėti senu nekalbančiu invalidu, tačiau atkreipti Guso dėmesį gali tikrai. Kaip jis bendravo su Voltu yra nutylima ir neaišku, kokia plano dalis priklausė Voltui, kokia - Hektorui, nes reikėjo būt labai užtikrintiems, kad Gusas tikrai atvyks Hektoro nužudyti pats.

Jie neprašovė. Gusas, be abejo, ėmėsi visų atsargumo priemonių, turėdamas nuostabias galias suuosti klastą (kaip tai padarė eidamas link užminuotos mašinos), ir neradęs nieko įtartino bei kurį laiką dvejodamas jis išvyko žudyti didžiausio priešo gyvenime. Esu linkęs galvoti, kad dvejojo jis dėl to, jog Hektoras daugiau nebesikankins ir galės ramiai numirti, tačiau tikėtina, kad kažką jis įtarė. Paskutinė scena tarp dviejų priešų, išėmus iš konteksto, beveik neatrodytų kaip artėjančio pavojaus ženklas, tačiau dėl jų istorijos visi supranta, kad artėja kažkas baisaus. Ir tada nutinka dalykas, kurio seriale dar niekas nematė. Ne, ne bomba. Hektoras ir Gusas parodo pirmąsias savo emocijas per visą „Breaking Bad“. Hektoras pradeda verkti, nes žino, kad tuoj mirs, bet kartu į kapus nusineš didžiausią savo priešą. Paskutinę milisekundę prieš mirtį visą gyvenimą emocijas gniaužęs Gusas atsistoja ir pradeda rėkti. Net ir tuomet, kai bomba yra nunešusi pusę jo veido, jis nebepratrūksta. Kadre, kuris yra neabejotina televizijos istorijos dalis ir neabejotinai įsimintiniausia bei labiausiai cituojama „Breaking Bad“ vieta, jis tik pasitaiso kaklaraištį ir nukrenta negyvas.

Tada, per kelias valandas, visų veikėjų gyvenimuose viskas tarytum susitvarko. Brokas pradeda sparčiai sveikti ir nors tuo metu Džesis jau supranta, kad jį nunuodijo ne Gusas, vis tiek yra įtikinamas Volto, jog tai padaryti tikrai reikėjo. Jie paspaudžia vienas kitam ranką turbūt pirmą kartą be jokios trinties tarp vienas kito, tačiau tai tėra atsisveikinimas iki kitų susitikimų (Gilliganas ne kartą sakė, jog tai galėjo būti ir puikus serialo finalas, su kuo aš visai sutikčiau). Šreiderių namuose visi yra nustebę ir tarytum pasijautę saugesniais, nes didžiausią grėsmę jiems kėlęs žmogus yra negyvas. Pavojus praėjo, ir visi jaučiasi saugesni.

Išskyrus Skailer. Ji sulaukia skambučio iš Volto, pranešančio, kad jis laimėjo. Skailer supranta, kad tai yra tiesa, tačiau jos veide nėra jokio palengvėjimo. Jos vyras yra monstras, kurio pastarieji poelgiai net iš tolo neprilygsta tam, ką jis darys likusiose šešiolikoje serijų.

Kitos mintys

  • Vince'o Gilligano režisuotoje ir rašytoje serijoje yra pilna ilgų scenų, tokių kaip Hektoro bandymas diktuoti sakinį savo slaugytojai ar Solo sekretorės pinigų troškimas. Tos scenos yra ilgos ir nelabai reikalingos bendram siužetui, tačiau tai kartu yra efektyvus būdas parodyti paprastas situacijas, kuriose žiūrovai gali artimiau susipažinti su veikėjais, kurių daugiau niekas nematys.
  • Dar kartą pasigirsiu, kad absoliučiai neturiu klausos ir filmuose ar serialuose muzikos ir dainų negirčiu didžiąją dalį laiko, bet melodija, kai Gusas sėdėjo mašinoje, įstrigo. Toks savotiškas sci-fi filmų ir vesternų mišinys, kuris neturėtų veikti, bet veikia labai gerai.
  • Apie paskutinį Volto kietumo demonstravimą, kai šis atvyksta į laboratoriją ir išžudo Džesio prižiūrėtojus bei sudegina laboratoriją, neužsiminiau, bet po tokių grandų nužudymo tai nieko neturėtų stebinti. Laboratorijos, tapusios didžiausia našta ir taip varganam „Breaking Bad“ biudžetui, sudeginimas pažymi naują dueto gyvenimo etapą, kuris saugumu tikrai nepasižymės.
Namų darbai: s05e01 - Live Free or Die / s05e02 - Madrigal

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą