2014 m. lapkričio 27 d., ketvirtadienis

Breaking Bad. Penktas sezonas. Dead Freight/Buyout

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Penktas sezonas. Penkta serija. Dead Freight


I won't change my mind about you, ever. - Skyler

Paskutinę serijos „Dead Freight“ sceną ją mačiusieji bando pateikti kaip įmanoma baisiau. Maždaug taip, kad anksčiau „Breaking Bad“ darė baisius dalykus, tik jau ne tokius. Nenorėdamas sumenkinti vaiko nužudymo seriale, galiu pasakyti tiek, kad didžiąja dalimi visos tos hiperbolės yra pigus sensacijų ieškojimas. Sako, kad Voltas ir jo veiksmai niekada nepakenkė žmonėms, kurie jo neveikė tiesiogiai, bet dar pirmuosiuose sezonuose jis susprogdino jam nepatikusio vyro mašiną. Sako, kad vaikų žudymas yra visiškai kitas lygis, su kuo galima drąsiai sutikti, tik serijos esmė vėlgi yra ne tame. Jos esmė yra visi šie dalykai ir dar daugiau, o pagrindinis serijos aspektas slypi tame, kad „Breaking Bad“ pasidarė įdomiai nuspėjamas - visi žiūrovai tiesiog žino, kad smagia nata jau negali baigtis jokia serija.

Vaiko nušovimas reprezentuoja dar daugelį dalykų, tačiau turbūt svarbiausias jų yra tai, jog kaip visad tobulai skambantis Volto planas taip toli nukrypo nuo savo pradinio tikslo. O pradžia buvo išties nebloga. Kai Voltas atvyksta pas Henką į narkotikų skyrių, niekas net negali įtarti, jog jis kažką rezga. Na, bent jau ne Henkas, nes įprastam žmogui iš niekur nieko į darbą atvykstantis svainis, su kuriuo jis niekad neranda bendros kalbos, būtų šiek tiek keistas įvykis, bet tik ne naujajam narkotikų skyriaus vadovui ir geriausiam detektyvui mieste. Ir jau dabar galiu pripažinti melavęs dėl to, kad serialas nebeturės linksmų įvykių, net jeigu ir anksčiau atsiminiau šios serijos traukinio apiplėšimą. Scena nuovadoje yra visa komedija, kiek serialui jos reikėjo, kartu išryškinant Deano Norriso ir Bryano Cranstono talentą, pirmajam vaidinant nepatogioje situacijoje atsidūrusį plikį, o antrajam tenkant keisti emocijas kas penkias sekundes.

Kiek smulkesnis momentas šioje scenoje bent jau man yra Volto emocijų rodymas. Norėdamas išginti Henką iš kabineto jis apsiverkia, sukelia sceną ir pasiekia savo tikslą, taip gaudamas laiko įmontuoti savo pasiklausymo aparatus. Kitaip sakant, Voltas yra perpratęs žmonių emocijas ir elgesį, ir visgi su savo šeima visuomet elgiasi kaip paskutinis šiknius ir tik pastaruoju metu jis tai pradeda suprasti, taip galbūt sufleruojant didesnę jo meilę darbui nei artimiesiems. Kalbant apie teisėsaugą, tai yra turbūt rizikingiausias Volto žingsnis iki šiol, bet kartu ir visai logiškas. Jis privalo klausytis ir pažinoti policiją dėl to, kad dabar turi savo verslą, kurį privalo išsaugoti, nes kai dirbo Gusui tokiais dalykais rūpintis jis tiesiog neturėjo pagrindo.

Smulkesniame kontekste pasiklausymo prietaisai veikia dėl Lidijos tardymo. Pagavę moterį ir ją uždarę, jie rimtai tariasi ką su ja toliau daryti. Šios scenos pradžia man kelia įtarimų dėl to, kiek toli trejetas buvo suplanavęs savo veiksmus, nes šiaip sau, neturėdami tolesnio plano, Lidijos jie tiesiog nebūtų įkalinę. Galbūt pradinis jų pasitarimas ir buvo maskuotė, skirta išgauti iš Lidijos visą tiesą, tačiau vėlesni įvykiai juos iš vėžių išmušė lygiai taip pat. Iš pradžių sužinoję, kad Henko skyrius ant metlamino statinių neuždėjo sekimo prietaisų, o vėliau supratę, kad tai tikrai padarė policija, jie priverčia Lidiją pereiti per visas emocijų stadijas, ir šita moteris jų turi labai daug. Vienas įdomiausių šio sezono aspektų man buvo Maiko atėjimas į glaudų Volto ir Džesio duetą, kuriame Voltas visad gaudavo ko norėjo, o Maikas pagaliau išsakė savo nuomonę ir nuleido skrybėlėtąjį draugą ant žemės, ir jo nuolatinis įtikinėjimas, kad Lidiją reikia pašalinti, sceną labai pagyvino.

Tik tuomet atsigavo pati Lidija ir suprato, kad grėsmės gali išvengti tik pažadėjusi kažką rimto. Už šį vaidmenį Laura Fraser nieko nelaimėjo ir nebuvo nominuota, ir neapsimetinėsiu, kad televizijoje daugiau nėra stipriau vaidinančių aktorių, tačiau tokią veikėją ji seriale, o ypač - šioje scenoje išlaužė tobulai. Lidija yra visur dėl savo ir dukros gyvybės bijanti, viską šimtą kartų patikrinanti moteris, tačiau „Breaking Bad“ sėkmingai paaiškina, kaip Lidija atsidūrė tokiose karjeros aukštumose. Ji yra, jeigu lietuviškai, paprasčiausiai nagla, kiekvienoje situacijoje siekianti savo. Lidija yra dalinis Volto variantas, kai ji žaidžia pagal savo taisykles ir jai nerūpi, ką sakys kiti. Volto pažadas savo vaikais, kad jai nieko neatsitiks, jai yra vienintelis reikalingas dalykas paslapčiai atskleisti. Net tuomet, kai ji pradeda pasakoti apie tūkstančius litrų metlamino vežantį traukinį, ji pradeda kalbėti apie savo užmokesčio dalį, ir kažkodėl trijų vyrų veiduose yra matomas labiau susižavėjimas negu pyktis, net jeigu moteris savo pasakymą greitai pataiso. Ir Lidija, ir trejetas gauna tai, ko norėjo, ir belieka viską pasiimti patiems.

Antroji serijos dalis yra ne tokia kupina analizei tinkančių dalykų. Ją, kaip ir paskutines „One Minute“ minutes, reikia tiesiog pamatyti, nes čia didžiausią dalį užima veiksmas, kuriam per daug mąstymo nereikia, o žiūrėti yra tiesiog smagu. Plano kūrimas dar yra kiek labiau teorijos pripildytas dalykas, kai Maikas eilinį kartą privalo susipykti su Voltu, o Džesis pagaliau sugalvoja planą, kuris skamba tiesiog nuostabiai. Jį sutrumpinus, kompanija privalo į vagoną supilti tiek vandens, kiek iš jo pavogs metlamino, ir taip niekas niekada nesužinos, jog traukinys buvo apiplėštas, o Džesis iš vyresniųjų kolegų sulauks dar daugiau pagyrų.

Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad Todas į seriją buvo atvestas vien tam, kad Džesis papasakotų šį savo planą garsiai. Serijai bėgant Todas imasi sunkesnių fizinių darbų, o galiausiai jam yra patikima svarbi užduotis pripumpuoti vagoną vandens (nors ir niekad nesuprasiu, kodėl į pagalbą nebuvo pakviesti patikimesni Džesio draugai). Nuo to laiko scena yra grynas malonumas, pradedant Solo parankinio darbu užstoti traukiniui kelią ir Maiko atidžiu stebėjimu, baigiant eiliniu Volto užsispyrimu viską padaryti iki galo bet kokia kaina ir paskutinių sekundžių tiksėjimu. Tik vėlgi, niekas negalėjo tikėtis, jog serijos pabaiga bus rami. Todas nušauna jų operaciją mačiusį vaiką, Džesis ir Voltas pakraupsta, ir tobulas nusikaltimas tampa viena žiauriausių serijų per visą „Breaking Bad“ istoriją.

Kitos mintys

  • Skaičiuojant pinigus - o kam tai nepatinka? - „Dead Freight“ buvo brangiausia visų laikų serialo serija. Jai reikėjo daugybės kamerų, daugybės laiko ir pastangų, planavimo, dekoracijų ir įvairiausių kitų dalykų. Leiskit pasakyti, kad buvo verta.
  • Šreideriai džiaugiasi pas juos apsistojusia Hole, nes jie niekada neturėjo vaikų ir tik dabar supranta jų nešamą džiaugsmą, tačiau Flino depresija šioje serijoje man atrodo ir perspausta, ir nereikalinga.
  • Skailer pagaliau bent iš dalies perpranta Volto žaidimo sistemą. Ji diktuoja savo taisykles dėl vaikų iš karto po to, kai Voltas padiktuoja savąsias, ir nė nežada nusileisti. Voltas apie savo darbą irgi kalba ramiai, kai traukinio apiplėšimas skamba kaip nerealus dalykas net ir jam, taip kad niekas juo negali patikėti bet kokiu atveju.

Penktas sezonas. Šešta serija. Buyout


This business is all I have left. All I have. And you want to take it away from me. - Walt

Vienas iš „Apple“ įkūrėjų Ronaldas Wayne'as turėjo 10 procentų šios kompanijos akcijų. Jis padėjo Jobsui ir Wozniakui su teisiniais dalykais prieš pradedant verslą, tačiau jautė, kad pelno su šituo dalyku tikrai nebus. 1976 metais, praėjus dviems savaitėms po „Apple“ įkūrimo, savo 10 procentų Wayne'as kitiems partneriams pardavė už 800 dolerių. 2011 metų duomenimis, tie 10 procentų buvo verti apie 35 milijardus dolerių. Oficialioje ir nuostabiai Walterio Isaacsono parašytoje Steve'o Jobso biografijoje Wayne'as be sustojimo kartoja, kad šio ėjimo nesigaili, ir garantuoju, kad nėra nei vieno žmogaus, kuris šiuo dalyku patikėtų. Tai, jog jis priėmė geriausią sprendimą su jam tuo metu turėta informacija, nereiškia, kad jis to nesigaili.

Nesakau, jog jis turėtų jaustis taip blogai, kad pradėtų daryti Volto šiame seriale daromus dalykus. Ši istorija labiau skirta tam, kad nesvarbu iki kokio lygio skirtųsi žmonės - plačiąja prasme jie yra labai panašūs. Internete yra pilna analizių, dėl ko Voltas pasirinko tokį nusikaltimų kelią, ir nors vienos teisingos teorijos nėra, daugelis spėliojimų į ją susiveda labai gražiai. Tai, jog Voltas už 5000 dolerių pardavė milijardų vertės kompaniją, yra dar viena paskata jam daryti tai, ką daro dabar. Voltas nori įrodyti kitiems, nors labiau turbūt sau, kad jis gali priimti jam naudingus sprendimus, kad gali keisti pasaulį ir valdyti daugybę žmonių. Jo paties žodžiais sakant, jis nori kurti imperiją, kurią atidavė už menkus pinigus, ir tai yra pagrindinis jo gyvenimo tikslas.

Tikėtina, kad prieš pradėdamas užsiiminėti narkotikais Voltas dažniau įsivaizdavo pinigų kalnus, ne kartu su jais einančias pašalines aplinkybes. Ko jau ko, bet vaikų žudymo jis negalėjo net susapnuoti, bet dabar Voltas atsidūrė būtent tokioje pozicijoje. Pirmoji serijos „Buyout“ scena, kurioje trys vyrai Džesiui esant nuošaly naikina vaiką ir nužudymo įkalčius, yra slegianti ir užpildyta tik muzikos, tačiau nereikia būti profesoriumi, kad žiūrovai suvoktų vyrų emocijas. Jų nerodantis Maikas aiškiai netveria savyje matydamas negyvą jo anūkės amžiaus vaiką, Voltas galvoja apie ateitį, o Todas, kaip vėliau paaiškėja, dėl to per daug nesikremta. Kaip jis paaiškina partnerių trejetui, jis negalėjo palikti vaiko gyvo, kad šis netaptų baisiojo jų nusikaltimo liudininku, ir Maikas su Voltu nutaria, kad privalo Todą laikyti šalia savęs vien todėl, kad šis niekam neatskleistų jų kėslų.

Vienintelis nuoširdžiai į visą šį reikalą reaguoja Džesis. Jis trenkia jį bandančiam užkalbinti Todui, ragina partnerius jį pašalinti ir graužiasi dėl vaiko žūties. Kuomet jis su Voltu gamina eilinę partiją, ir kai Voltas pamato draugo elgesį, šis jį išleidžia namo. Nereikšmingoje scenoje, kai pamatęs vaiko nuotrauką televizoriuje Džesis kone apsiverkia, o Voltas pasišvilpaudamas eina toliau gaminti, yra viskas, ką jums reikia žinoti apie pagrindinius veikėjus šiuo metu. Kai pirmosiose serialo serijose Džesis negalėjo nužudyti jiems kenkti bandžiusių narkotikų platintojų, žudymo - bet kokios formos - jis negali pakelti iki dabar. Tuo tarpu anksčiau dėl žudymų dvejojęs Voltas jų jau per daug neima į galvą. Ir nors būtų galima ginčytis, ar Voltas pasikeitė, ar tik atsiskleidė pilnu gražumu, nemanau, kad per metus nuo pacifizmo galima pasikeisti iki ramiai vaikų žudymą priimančio žmogaus. Voltas visą laiką buvo toks, koks yra dabar, tik dabar jo aplinka viską gali pamatyti iš išorės.

Kai tai pamato ir Maikas su Džesiu, jie nusprendžia pasitraukti iš pavojingosios operacijos. Jų gyvybei ir artimiesiems gresia visapusiškas pavojus, ir jie privalo pasitraukti tol, kol dar nevėlu. Ir nors visa tai Voltas priima daugiau ar mažiau supratingai, tai, jog jie nori pasiimti ir didžiąją dalį kartu pavogto metlamino, jam peržengia visas ribas. Jis negali patikėti, kaip žmonės gali už penkis milijonus dolerių - tiek, kiek Voltas dar nėra matęs per visą savo gyvenimą - parduoti tai, kas ilgainiui gali virsti dešimtimis ar šimtais milijonų. Jeigu kitaip, jis negali patikėti, kad kažkas gali pasielgti taip pat kvailai, kaip jis padarė savo jaunystėje. Aišku, draugus jis bando atkalbėti dėl savanaudiškų paskatų, bet panaši mintis turi kirbėti kažkur Volto galvoje.

Tai dar labiau išryškėja tuomet, kai Džesis atvyksta perkalbėti Volto į jo namus. Ne iš geros valios - potencialus metlamino pirkėjas nori, kad Heisenbergo mėlynasis produktas dingtų iš apyvartos ir jis gautų visą metlaminą, ką be Volto sutikimo padaryti tiesiog negalima. Džesio sugebėjimai įtikinti žmones yra mažų mažiausiai silpni, tad nenuostabu, jog jis savo nepeša. Ir čia žiūrėkime iš kitos pusės, kai daugiausiai problemų ant savęs per melavimą užsitraukęs Voltas iš sunkiausių situacijų išsisuka sakydamas tiesą. Kaip ir šį kartą, kuomet jis papasakoja apie tai, jog už centus pardavė milijardinę kompaniją Grečen ir Eliotui, ir to gailėsis visą likusį gyvenimą. Jis nenori kartoti savo klaidos ir Džesis tai kuo puikiausiai supranta, tuo pačiu suprasdamas, jog savo milijonų jam gauti neteks. Bet palaukite - šios serijos kulminacija yra ne čia.

Skailer grįžus namo ir ten radus Džesį, Voltas paragina priespaudoje laikomą žmoną padaryti vakarienę ir kartu pavaišinti Džesį. Vakarienės scena turi įvairiausių prieskonių, kaip geriausios dramos ir turėtų turėti. Tai yra viena keisčiausių scenų seriale veikėjams, kai jie ilgiausiai nekalba, ir tik taikdarys Džesis bando pagyvinti situaciją, nors ir nelabai sėkmingai. Tuo pačiu Skailer, supratusi apie artimą Džesio ir Volto bendravimą, paklausia Volto, ar šis ir Džesiui išpasakojo apie jos romaną su Tedu, ir jeigu galvojote, kad jau negalėjo būti keisčiau, dabar supratote, kad klysti ne taip ir sunku. Ir visa ta scena turi vieną moralą - drastiškais ir rizikingais metodais Voltas parodo, kad jo šeima yra sugriuvusi ir verslas jam yra vienintelis likęs dalykas, kas kartu reiškia, jog Džesis privalo palinkti į savo draugo pusę.

Tik vėlgi, Voltas dabar yra tokioje situacijoje, kai nieko nedarymas ir laukimas, kad viskas bus padaryta už jį, toli gražu nėra išeitis. Ir atvykęs vogti sau priklausančios metlamino dalies Voltas yra pagaunamas Maiko, kuris prirakina vyrą prie radiatoriaus. Logistine prasme šios scenos scenaristams net nereikėjo kurti, nes Džesis jau buvo Volto pusėje ir jiedu galėjo perkalbėti Maiką. Tiesiog žiūrovai jau buvo seniai matę praktinį Volto proto panaudojimą ir ryžtą dėl savo tikslo padaryti viską, tame tarpe - ir kone susideginti ranką. Ir viskas čia nebuvo daroma be pagrindo, vien dėl beprasmiško Volto užsispyrimo. Voltas turi visus patenkinantį planą. Voltas visada turi planą.

Kitos mintys

  • Maiko nuotykiai su policija galėtų tapti savotiška komedija, kai vyras yra toks patyręs, kad už teisėsaugininkus yra keliais žingsniais priekyje. Jis netgi supranta, kad kartu su Solu jie gali sužlugdyti visą policijos planą jį pagauti, tačiau jie su pasiklausymo aparatais rizikuoja labai stipriai.
  • Skailer, nepaisant vaikų nebuvimo namuose, vis dar yra nuolatinėje panikoje ir depresijoje. Tai, jog Voltas pasakojo jos seseriai apie romaną su Tedu ir visas psichologines problemas suvertė būtent ant to įvykio, ją palaužia dar labiau.
Namų darbai: s05e07 - Say My Name / s05e08 - Gliding Over All

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą