2014 m. lapkričio 22 d., šeštadienis

Breaking Bad. Penktas sezonas. Hazard Pay/Fifty-One

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Penktas sezonas. Trečia serija. Hazard Pay


Shut the hell up. - Skyler

Pradėjus domėtis televizija, vienas sunkiausiai suprantamų dalykų visuomet būna tai, jog viskas, ką matome ekrane, gimsta žmonių galvose. Tai būtų galima pritaikyti ir kinui, bet televizija nuo jo turi vieną esminį skirtumą. Čia absoliučią savo serialo kontrolę turi scenaristai, kurie reguliuoja visus kūrybinius aspektus, kai kine šį darbą dažniausiai atlieka režisierius ir šimtai aukštesniųjų prodiuserių. Serialuose kertinė dalis yra tai, kad viskas visų pirma vieno ar kelių scenaristų yra pateikiama ant popieriaus ir galiausiai yra nufilmuojamas kone identiškas to rašymo perkėlimas į ekraną. Kitaip sakant, viskas, ką matome televizijoje, būna suplanuota iš anksto žmonių, kurie neturi supratimo, ar vizualiai tie sumanyti dalykai veiks, ir tai galiausiai daro dar didesnį įspūdį.

Suprantu, kad su žiūrėjimo malonumu tai retai turi daug ką bendro ir mažai kam rūpi, ką pradiniame variante mąstė scenaristai, nors „Breaking Bad“ kūrybinė komanda yra tas fenomenas, kai serialo kūrėjai kartais buvo ne mažiau garsesni nei aktoriai. Bet net ir jie nebuvo tobuli. Pagal žymiąją taisyklę, bet koks meno kūrinys, kad ir kokio ilgio, dydžio ar formos jis bebūtų, mažiausiai dešimtimi procentų lieka autoriaus galvoje. Čia yra atskira tema, apie kurią vis ruošiuosi ką nors parašyti, tačiau sutrumpintai galima pasakyti tiek, kad dažnai kūrėjai savo galvose užpildo tam tikras logikos skyles ir nesupranta, jog žiūrovai to nesugebės atgaminti. Nors ir užėmęs nedidelę dalį serijos „Hazard Pay“, Volto susitikimas su Broku man yra būtent tas atvejis.

Pagal populiarią pačių scenaristų teoriją, Voltas Broką nunuodijo įpylęs kenksmingų medžiagų jam į pieną. Vien žiūrintieji serialą to suprasti tiesiog negali ir natūralu būtų galvoti, kad vaiką Voltas nunuodijo susitikdamas su juo tiesiogiai. Tai galbūt būtų neatsargu iš Volto pusės, tačiau vaikas jo nelabai atsimintų iš ankstesnio susitikimo ir po sunkumų ligoninėje apie tai išvis negalvotų. Jų susitikimas - ir vėlgi, čia yra tik mano teorija - primena scenaristų norą parodyti, kad Voltas buvo suplanavęs kažką žymiai rimtesnio, net jeigu tiesiogiai apie tai daugiau niekad nebus kalbama. Volto reakcija į vaiką irgi yra iš tų rimtų smulkmenų, kai vyras neturi daug sąžinės graužaties ir su dabartiniu pavojingu gyvenimu, kuriame svarbiausia yra neparodyti baimės, susitaikė sėkmingai.

Voltas Broką susitinka būdamas pas Džesį namuose, kas pabrėžia dar vieną itin svarbų šio sezono pradžios aspektą. Džesis iš visų jėgų bando atpirkti kaltę, kad vos (jo manymu) be reikalo nenužudė Volto ir neriasi iš kailio siekdamas jam įtikti. Iš dalies tai prisideda prie to, dėl ko manęs nelabai žavi šios aštuonios serijos - Voltas, kaip rašiau anksčiau, visur jaučiasi kaip padėties valdytojas ir absoliutus teisuolis, kuriam visi tarnauja. Džesis to suprasti tiesiog negali, nes psichologinių problemų jis turi pats. Tačiau jis kartu turi ir idėjų, kaip gali įtikti vyresniajam draugui ir sėkmingai išplėtoti naująjį savo verslą, kuriam buvo sugalvota itin originali kryptis.

„Hazard Pay“ galite džiaugtis ir tuo, kad tai yra turbūt paskutinė serija, kurioje yra tiek linksmybių, net jeigu čia galite pamatyti ir į depresiją puolusius žmones. Volto, Džesio, Maiko ir Solo ketvertas, susibūręs blogų dalykų darymui (ir suardęs, Solo manymu, puikų trio, kas paglosto jo savimeilę), didžiąją serijos dalį praleidžia mąstydami apie logistinius dalykus. Tuomet, kai Maikas įtvirtina savo kaip verslininko, o Volto - kaip gamintojo pozicijas (atkreipkite dėmesį į Bryaną Cranstoną, kuris šioje situacijoje nuostabiai parodo, jog Voltas priima šias sąlygas tarsi demonstruodamas, jog jis pats to nori, ir kad niekas jam nenurodinės), vyrai ieško gaminimui tinkančios vietos. Po batų ir tortilijų gamyklos bei lazerių žaidimų aikštelės, kuriuos trejetas nedvejodami atmeta, yra sugalvojamas įkalčių nepaliekantis planas. Vyrai gamins namuose, kurie vienos kompanijos yra uždaromi kenkėjų naikinimui, ir niekam nesukels absoliučiai jokių įtarimų. Tai yra Volto planas, eilinį kartą pristatomas su pasimėgautinu teisumu ir užtikrintumu, tačiau reikia pripažinti - jis yra nuostabus (čia vėlgi yra scenaristų patapšnojimas per petį patiems sau, nes tas žiūrovų vedžiojimas už nosies prieš parodant šį planą jiems turėjo patikti).

Paties plano įgyvendinimas yra dar linksmesnis. Visus nukenksmintojus susirinkęs Maikas pasako kalbą, įkvepiančią ir juos, ir Voltą su Džesiu. Pastarieji dabar galutinai įsitikina, kad susidėjo su žmogumi, kuris savo darbą išmano tobulai ir su neteisybe nesitaikstys. Darbuotojai, patys turintys nemažas bylas, su griežtomis sąlygomis absoliučiai nekreipti dėmesio į Voltą su Džesiu sutinka. Vieną tų žmonių patarčiau įsidėmėti. Todas šioje serijoje dažnai yra rodomas ne be reikalo, ir tikrai turi priežastį pataikauti gamintojų duetui. Jesse Plemonsas anksčiau buvo pasižymėjęs tik vaidindamas „Friday Night Lights“ ir nieko nepasakydamas galiu atskleisti tik tiek, kad čia jo vaidmuo bus kiek kitoks, nors tuo pačiu ir panašus. Vienaip ar kitaip, jis ir jo kolegos viską supranta puikiai. Pirmoji gaminimo diena praeina be nesklandumų ir, atrodo, nieko bloga negali atsitikti.

Negana to, šis procesas suartina ir Voltą su Džesiu. Pastarasis po linksmo gaminimo išsikalba apie Andrėją ir tai, kaip į priekį juda reikalai su ja, ir kad vaikino gyvenimas vėl tvarkosi. Voltas kaip tėvas duoda patarimų ir sako, kad atvirumas yra kertinis dalykas santykiuose, ir Džesis negali to ignoruoti. Neįsivaizduoju, kaip visa tai sakydamas Voltas nepradėjo juoktis, nes čia yra dar vienas jo dvigubo gyvenimo pavyzdys, kai jo gyvenimo teorija stipriai susikerta su tuo, ką jis daro iš tikrųjų. O iš tikrųjų jis padarė tai, jog jo žmona yra itin gilioje depresijoje. Turbūt dar baisesnėje nei ta, kurioje mirus Džeinei buvo Džesis, nes Skailer privalo su žudiku ir psichopatu matytis kasdien. Voltas neklausia žmonos, ar ši sutinka, kad jis kraustytųsi atgal - jis tai tiesiog padaro ir Skailer, žinodama, ką gali vyras, net nedrįsta prieštarauti. Tai kartu priverčia ją gniaužti jausmus iki išprotėjimo, kad jie galiausiai su „Emmy“ auksu prasiveržtų iš Annos Gunn burnos rėkiant ant Skailer sesers, ir ta scena yra nuostabi net po dešimčių peržiūrų.

Ir taip ilgą serijos apžvalgą norėčiau užbaigti gal ne pasiteisinimu, bet paaiškinimu. Kai originaliai apžvelgiau paskutines aštuonias serialo serijas, sulaukiau komentarų, kad jose yra aiškiai jaučiama mano panieka Volto atžvilgiu. Ir šiuo atveju subjektyvumo išvengti negaliu. Niekad nepamiršiu, kad būtent „Hazard Pay“ tapo ta serija, kurioje Voltas man pasikeitė kardinaliai. Lietuviškai smug tiesiog nesiverčia, bet jis yra būtent toks. Jis siekia triumfuoti kiekvienoje gyvenimo situacijoje, ar tai būtų pinigų nedavimas jų nenusipelniusiems žmonėms, ar tai būtų visiškas žmonos terorizavimas. Net Skailer depresiją žmonos sesei jis aiškina per tai, kad Skailer permiegojo su Tedu, ir dėl to ji yra tiesiog baisus žmogus. Jis sunaikina Skailer ir psichologiškai, ir fiziškai, ir kitų žmonių akyse. „Breaking Bad“ nuo to laiko mane sugebėjo ir pralinksminti, ir nuliūdinti (labiausiai dėl to, kad Voltas gyvena tuos du gyvenimus), bet žinojimas, kad Voltas taip elgiasi su Skailer, ir juo labiau baisi internetų reakcija į šią situaciją, kai Skailer buvo kaltinama kvailumu, man niekad nedingo iš galvos. Tad jeigu pajausite neapykantą Volto link iš mano pusės, per daug nenustebkite. Galbūt šis dalykas man yra per daug asmeniškas ir too close to home, bet ką padarysi.

Kitos mintys

  • Serijos pradžioje Maikas apvažiuoja per visus kalėjimus, kuriuose tupi informatoriai, ir juos patikina, kad tas susitarimas su Gusu vis dar lieka ir kad jie negali kalbėti apie slaptąsias operacijas. Jų tema bus grąžinama ganėtinai dažnai, nes kažkokią kulminaciją juk reikia sukurti.
  • Džesio ir Volto gaminimas sugrąžina ir legendinius metamfetamino kūrimo montažus. Dabar jie naudoja kaip niekada daug kompiuterinės technikos, bet nuo to viskas yra dar gražiau.

Penktas sezonas. Ketvirta serija. Fifty-One


He changed his mind about me, Skyler. And so will you. - Walt

Komedija televizijoje ar bet kur kitur man visad buvo slidus reikalas. Gerą komediją, kaip ir visi, mėgstu ir dažnai statau prieš kitus žanrus, bet čia dėl kitko. Komedija yra tas žanras, kuris dažniausiai būna toliausiai nutolęs nuo realybės. Dauguma komedijų yra kuriamos tam, kad žiūrovai juoktųsi iš linksmų situacijų ir per daug nekreiptų dėmesio į veikėjus, siužetą ar kažką panašaus. Komedijose dažnai egzistuoja ir antro plano veikėjai, kurie yra engiami kiekviename žingsnyje vien dėl to paties pigaus humoro, kas nesusimąsčius netrukdo. Tik dabar vis dažniau pagalvoju apie tai, kad komediją paversti juoda drama dėl tokių dalykų būtų nesunku. Dabartinės dramedy prie to kartais priartėja, bet vien komedijai naudojami veikėjai realiai būtų vieniši ir į depresiją puolę žmonės, dėl ko apie tokius dalykus geriausia negalvoti.

Šioje stadijoje „Breaking Bad“ nuo komedijos yra toliau nei kada nors anksčiau. Šiokio tokio linksmumo nusikaltimuose yra, bet ne humoro ar komedijos. Tačiau Skailer yra panaši į tą antro plano veikėją. Tą, kuri vis praeina, kažką burbteli, į ją niekas iš žiūrovų ar veikėjų per daug nekreipia dėmesio ir kuri galiausiai gali stipriai iššauti. Praėjusioje serijoje, kaip supratote, tai buvo tik apšilimas. Skailer, neapsikentusi nuolatinio vyro ignoravimo ir baisaus elgesio, aprėkė savo seserį - galbūt norėdama tik išsilieti, galbūt neapsikentusi nuolatinio Marie burbuliavimo. Šią seriją ji praleidžia su ta pačia viskam apatiška išraiška, nedrįsdama niekam išsipasakoti ar juo labiau skųstis, nes jos situacijos be įtarimų kitiems žmonėms nupasakoti tiesiog negalima.

Ir kai jau atrodo, kad baisiau negali būti, jos vyras visiškai pasileidžia. Kurį laiką Skailer buvo tas žmogus, kuris stabdė Voltą ir ragino nedaryti skubotų sprendimų, kurie atkreiptų nereikalingą kitų dėmesį. Nežinia, kiek šioje vietoje buvo Volto sąmoningumo ir ar jis savarankiškai suorganizavo Skailer nuopolį, ar viskas gavosi natūraliai, bet dabartinis rezultatas yra tas, kad Skailer jo stabdyti negali. Kai serijos pradžioje jis brangiai sutaisytą mašiną nusprendžia parduoti mechanikui už 50 dolerių, tampa aišku, kad Voltas dabar yra visiškai naujoje stadijoje. Mašinoje pamatęs Heisenbergo kepurę, jis pasijaučia esantis visagalis ir tuo metu niekas jam netrukdo. „Breaking Bad“ šioje vietoje neužsiima jokiais subtilumais - Voltas padaro kažką vien dėl to, kad gali, ir kad niekas jo negali sustabdyti, ir nors tai peržengia visas logikos ribas, didžiąją gyvenimo dalį kitų priespaudoje gyvenusiam vyrui tai yra absoliučios laisvės įsikūnijimas.

Identiškas dalykas yra jo sprendimas sau ir sūnui nupirkti dvi nerealias sportines mašinas. Vėlgi, savo laiku nemažai žiūrovų tai laikė kvailyste ne tiek iš Volto, kiek iš serialo pusės, nes čia tariamai yra rodomos nesąmonės. Jeigu jos neturėtų pasekmių - taip, sutinku. Tačiau tos mašinos labiau nei Voltą (Cranstonas su savo juoku šioje serijoje eilinį kartą yra tobulas) ar Fliną (kaip sakė „Family Guy“, jei negali užsitarnauti vaikų meilės, visada gali ją nusipirkti) paveikia Skailer, kuri eilinį kartą nieko nesako. Ir būtent šioje vietoje aš pirmą kartą per visus savo „Breaking Bad“ žiūrėjimus supratau, jog Voltas savo baisybių iki galo nesuprato. Šis atskleidimas yra trumpas ir su juo žiūrovai gyvena vos keliolika minučių, bet jis yra labai svarbus.

Kai Voltas su Džesiu pabaigia dar vieną gaminimo partiją ir džiaugiasi vis spartėjančiu verslu, Voltas skuba namo, nes jam tariamai yra ruošiamas vakarėlis. Jį, jo manymu, ruošia ta pati žmona, kuri su vyru nekalba jau daugybę dienų ir yra gilioje depresijoje. Kai jo veide pasirodo nuoširdi nuostaba, jog namie niekas jokiai šventei nesiruošia, tampa aišku, kad Voltas galvojo tik apie savo pergales ir nekreipė dėmesio į kitų nuomonę apie jį. Tik jis, kaip ir kiekvienas žmogus, nesiruošia taisyti šios padėties - ne, jis privalo keršyti apie jį blogai mąstantiems žmonėms. Jo aplankyti atvyksta tik Henkas ir Marie, kurie ir šiaip vyksta tik iš pareigos ir per prievartą, kas Volto draugų ratą susiaurina dar labiau, bet jam tai yra absoliučiai nė motais.

Serijoje, kurioje įvyksta tiek mažai įvykių, scena prie baseino yra pati svarbiausia. Joje dar kartą išryškėja pastaruoju metu svarbiausios Volto ir Skailer savybės, kurios anksčiau ar vėliau turėjo pasirodyti visu gražumu. Voltas nusprendžia siekti artimųjų palankumų skeldamas kalbą apie prieš metus diagnozuotą vėžį, jo sunkumus ir stiprybes. Ir to jis toli gražu nedaro be priežasties - kai Henkas peršautas gulėjo ligoninėje, Voltas panašiai graudžią kalbą pasakė prieš žmoną, jos sesę ir sūnų, ir tai veikė nuostabiai, kai jie trise iškart pravirko. Tik šįkart visa tai neveikia, nes Voltas vėl koncentruojasi į save, kai aplink yra kur kas rimtesnių problemų. Viena jų yra aiški Skailer depresija, kuri pilnu pajėgumu prasiveržia iškart po Volto kalbos. Skailer įšoka į baseiną, kuris jai tampa palaima, vienintele viltimi ir išsigelbėjimu, tačiau netrukus yra ištraukiama nieko nesuprantančių artimųjų.

Dabar sunku pasakyti, kiek Volto susimąstymas ir nesupratimas yra tikras. Logiškai galvojant, sunku pasakyti, kad jis negalėtų suprasti savo kaltės šioje vietoje, tačiau čia yra Voltas. Jis Marie ir Henko paguodą priima per daug į ją nesigilindamas, ir kartu sutinka, kad šie pasiimtų vaikus iki išsispręs visos jų problemos. Tačiau Voltas jų spręsti neketina, o „Breaking Bad“ tampa dar juodesniu serialu nei anksčiau. Skailer pagaliau prabyla ir įniršusi žarsto grasinimus ir planus, kaip sunaikins Voltą ir susigrąžins vaikus, tačiau Voltas absoliučiai viską atremia ir žmoną, dvasiškai ir fiziškai, įvaro į kampą. Jis jai netgi kiša į veidą Džesio ką tik padovanotą brangią dovaną, pabrėžiančią, kad ką tik jį bandęs nužudyti žmogus dabar yra geriausias jo draugas. Voltas jau ne juokais yra pasiruošęs triumfuoti absoliučiai kiekvienoje situacijoje ir ką tik vaikų išsaugojimu turėjusi rūpintis jo žmona dabar privalo saugoti savo gyvybę prieš tai, kol jos vyras mirs pats.

Kitos mintys

  • Džesis nuvyksta atsivežti metlamino pas Lidiją, kuri savo tradiciniu būdu yra puolusi į visišką paranoją. Paaiškėja tik tiek, kad metlaminas yra sekamas ir jo mūsų trijulė parsivežti tiesiog negali. Ką tik triumfavęs namuose Voltas dabar yra pasiryžęs tai daryti visur,
Namų darbai: s05e05 - Dead Freight / s05e06 - Buyout

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą