2014 m. lapkričio 15 d., šeštadienis

Breaking Bad. Penktas sezonas. Live Free or Die/Madrigal

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Penktas sezonas. Pirma serija. Live Free or Die



We're done when I say we're done. - Walt


Pirmoji paskutiniojo „Breaking Bad“ sezono, originaliai suskirstyto į dvi dalis ir rodyto per du metus po aštuonias serijas, serija serialui įprastu būdu į vietą sugeba padėti dar vieną įsisenėjusią klišę, kurią televizijos dramos naudojo ir dar ilgai naudos, bet jų auditorija veikiausiai ir bus ta, kuri nelabai mėgsta gilintis. Sutrumpintai tas stereotipas skambėtų maždaug taip, kad nuo to, kaip tu būsi nusiteikęs, priklausys tai, kaip žmonės su tavimi elgsis. Kitaip tariant, užtenka atrodyti paslaugiam ir žmonės tave mėgs, užtenka atrodyti grėsmingai ir visi tavęs bijos, ir panašiai. Nėra tokio kvailo serialo, kuris remtųsi vien šia idėja, nes veikėjams galiausiai reikia parodyti savo potencialą, tik „Breaking Bad“ nuo jų skiria veiksmų tvarka. „Breaking Bad“ veikėjai, kaip ir pats serialas, iš pradžių atlieka juodą darbą ir tai suprasdami galiausiai naudojasi tuo, ką jis davė.

Volteris Vaitas visą šią seriją spinduliuoja pasitikėjimu savimi. „Live Free or Die“ prasideda iškart po daugybe serialą pakeitusių įvykių pasižymėjusio ketvirto sezono finalo ir nesiruošia per daug stabdyti. Prie šios serijos galima prisikabinti nebent dėl to. Ji žaidžia tuo, jog Voltas ir kiti veikėjai yra pagauti adrenalino ir privalo veikti greitai, tačiau po emocingos ketvirto sezono pabaigos, kai Voltas džiaugėsi pergale prieš Gusą ir tuo pačiu atrodė emociškai išsekęs, toks visiškas tempo nesulėtinimas atrodo įtartinai. Žinoma, žiūrovams šia prasme nėra nieko blogo. Absoliuti dauguma jų „Breaking Bad“ toli gražu žiūrėjo ne dėl tikroviškumo (ką jau kalbėti apie emocijų tikrumą), ir veiksmas šioje serijoje dominuoja.

Pergale Voltas neturi kada džiaugtis, privalėdamas grįžti namo ir paslėpti visus savo įkalčius. Ne tik dėl bombos gaminimo ir nusikaltimo planavimo kartu su Hektoru, bet ir dėl gėlės, su kuria jis nunuodijo atsigavusį Broką. Net ir Volto šeimą paliečia Guso nužudymas, kai Flinas yra tiesiog susižavėjęs ir nustebęs jam padėjusio verslininko mirtimi. Vienas įdomesnių įvykių šioje serijoje emocine prasme yra tai, kad Voltas tarytum susitaiko su Skailer apatiškumu. Jis mato, jog žmona pyksta ir yra išsigandusi dėl vyro poelgių, net jeigu ir džiaugiasi, jog jis yra gyvas, tačiau per daug guosti Voltas nesiruošia. Priešingai nei anksčiau, jis šeimą bando priimti visiškai tokius, kokie jie dabar ir yra, ir porą kartų jam tai yra pavykę padaryti, tad taktika yra bent jau logiška.

Visai kitaip yra su kitais serialo veikėjais, kuriuos Voltas valdo kaip panorėjęs. Pati serija yra ganėtinai tipiška „Breaking Bad“, kai nėra stengiamasi kitiems serialams įprastiniu būdu gesinti praėjusio sezono gaisrus, o labiau pratęsti to sezono finalą, dėl ko „Live Free or Die“ sukasi tik apie vieną temą. Kai Voltas supranta, kad Guso kameros nufilmuoti vaizdai veikiausiai išliko jo kompiuteryje, jis galvoja tik apie vieną tikslą. Kliūtis atsiranda tuomet, kai Henkas pradeda galvoti apie tą patį dalyką, kuomet patvinusioje ir sugadintoje laboratorijoje jis pamato tą kamerą. Ir Henkui šioje serijoje yra turbūt sunkiausia. Taip, jis nuo pat pradžių buvo įsitikinęs Guso kaltumu, tačiau jis yra vienas tų žmonių, kurių socialiniai įgūdžiai yra santykinai blogi, bet praktine prasme - šiuo atveju kalbant apie jo policininko darbą - gyvenime jis verčiasi nuostabiai. Tai kartu reiškia, jog jam nesvarbu, kad jis buvo teisus - Henkas savo darbo neįvykdė ir daugiau jam nerūpi niekas.

Panašia logika vadovaujasi ir Maikas, kuris sužino apie Guso mirtį ir nepaisydamas brangiojo daktaro rekomendacijų pirmu reikalu išskuba atkeršyti Voltui (nes daugiau tai galinčių padaryti žmonių tiesiog nėra). Dar geriau pasidaro tuomet, kai Voltas pats atvažiuoja pastoti jam kelio, nors kvailumu jo neapkaltinsi - jis juk žinojo, jog Maikas atkeršyti tikrai norės. Šioje scenoje, kurioje Voltas po truputį įkalba Maiką pasidalinti savo žiniomis apie Guso turėtus vaizdo įrašus dėl veiklos laboratorijoje, prasideda savotiškas procesas, kurį aš vadinu „Džesio tapimu antro plano veikėju“. Teoriškai ir praktiškai jis tokiu buvo visada, už ką Aaronas Paulas pelnytai yra gavęs krūvą apdovanojimų, tačiau antras planas dažniausiai pasireikšdavo tuo, kad Džesis buvo rodomas mažiau nei Voltas. Kai Džesis pasirodydavo, jis dažnai tapdavo svarbiausiu scenoje, rodydamas savo nusivylimą arba džiaugsmą. Dabar Džesis tampa siena, kuri atskiria Voltą ir Maiką nuo gilesnio konflikto tuo pačiu metu jam netampant itin svarbiu žaidėju.

Kuomet jau Albukerkėje vyrai pradeda diskutuoti apie tai, ką daryti su policijos paimtu Guso kompiuteriu, pasikartoja panaši situacija. Kai Voltas užkerta kelią Maikui bėgti kuo toliau, tarp jų prasideda eilinis konfliktas, kurio metu Voltas įgauna vis daugiau jėgų ir savimi pasitiki vis labiau, ir jam ne kliūtimi tampa netgi policijos būstinė. Džesis tuo metu lieka nuošalyje jau tikrąja to žodžio prasme, kai Maikas su Voltu kalbasi apie bombą ir vyrai Džesio pasiūlymą naudoti magnetą išgirsta tik po kelinto karto. Logikos vaikino siūlyme, kurio metu nebūtų nei sprogimų, nei žudymų, yra daug ir net jeigu Voltas tą idėją išplėtoja, jos autorius yra būtent Džesis.

Tai, kas vyksta po pasiūlymo, yra „Breaking Bad“ klasika. Visiškai planu netikintis Maikas ir nelabai juo tikintis Džesis lieka Volto, kuris dėl visko dabar trykšta entuziazmu, šešėlyje, kai šis suorganizuoja didžiulio magneto gamybą sąvartyne. Tuomet po pasisekusių bandymų gimsta ir legendinė Džesio frazė „Yeah! Magnets, bitch!“, ir be didesnių nesklandumų ateinanti naktis, skirta įkalčių niokojimui, ir pats niokojimas, kurio dėka trijulė privalo prie pat policijos palikti savo furgoną. Jie savo misiją įvykdė, net jeigu ir ne tobulai. Voltas, tiesa, trūkumų savo darbe nemato. Jo pasitikėjimas savimi yra tiesiog neišmatuojamas, kai vyras yra visiškai užtikrintas, jog jų nesuseks, ir dėl tokio savo užsispyrimo jis įtikina Maiką, žinantį, jog susidėjo su genijumi, kurį geriausia yra turėti draugų, ne priešų pusėje. Tą pačią taktiką jis panaudoja ir su Skailer, kai su paguodžiančiu tonu jis pareiškia atleidžiantis Skailer už Tedui atiduotus pinigus. Dėl to paties jis susitinka ir su Solu, kuriam jau atvirai grasina, bet rezultatas visur yra pasiekiamas toks pat ir dėl to paties tikslo - mieste atsivėrė didžiulė rinka ir ją Voltas yra pasiruošęs užpildyti visais aspektais.

Kitos mintys

  • Serija prasideda dar kraupiau nei antrasis sezonas. Pilną galvą plaukų turintis Voltas nusivylęs užkandinėje savotiškai pažymi savo 52-ąjį gimtadienį (serialo pradžioje jam buvo 50) ir susitinka su paslaptingu vyru. Tai - ateitis. Ši scena yra tai, kas laukia Volto po visų jo blogybių, ir ką jūs pamatysite ganėtinai greitai, nors originaliai to žiūrovams reikėjo laukti daugiau nei metus. Nereikia net sakyti, jog Voltas yra nusivylęs, kažko siekiantis ir sugriovęs savo gyvenimą, nes kaip elgetos žmonės atrodo ne visuomet (gražus akcentas - 100 dolerių arbatpinigių padavėjai, kai yra parodoma, jog Voltas pinigų vis dar turi neišmatuojamai daug, bet nėra laimingas). Scenaristai ne kartą yra minėję, jog Volto atidarytoje bagažinėje buvęs automatas kuriant šią seriją dar neturėjo paskirties, bet jis tikrai bus panaudotas. Kitaip sakant, ši scena yra kertinis sezono ir viso serialo akmuo, tik tam, kad ji turėtų prasmę, reikia dar kiek palaukti.
  • Skailer nuvyksta pas Tedą į ligoninę ir aš buvau visiškai pamiršęs, jog jis nemirė. Tačiau Skailer yra dar geriau. Jis ne tik nemirė ir ji neprivalo bijoti dėl nereikalingų įtarimų, bet kartu ir pasižada apie šį įvykį nieko nesakyti policijai. Tai užglaisto nelabai reikalingą siužeto liniją ir padeda pačios Skailer plėtojimui, kai ji supranta, kodėl Voltas smurtauja - pasitelkus fizinę jėgą žmonės pradeda tave gerbti. Nors to nepatarčiau.

Penktas sezonas. Antra serija. Madrigal



There is gold in the streets just waiting for someone to come and scoop it up. - Walt


Pirmoji „Breaking Bad“ penktojo sezono pusė yra dažnai pamirštama. Ji paprasčiausiai atsidūrė tokioje vietoje, kai turėjo pasirodyti tarp konfliktų pilno ketvirto sezono ir paskutinių aštuonių serialo serijų, kurios tais metais, kai buvo rodomos, buvo įspūdingiausias dalykas televizijoje. Ir supraskite, kad dabar apžvelgiamo aštuoneto ginti nesiruošiu. Sakyti, kad jis man nepatinka, būtų per daug baisu - tiesiog tai yra mažiausiai mano mėgstamos „Breaking Bad“ serijos, ir tam yra aiški priežastis. Niekas neslėpė, jog būtent jomis buvo (kokybiškai) ruošiama dirva serialo kulminacijai ir nieko blogo tame nėra. Tiesiog šios serijos savo lygiu ir stiliumi nesiskyrė tiek, kiek nuo savo pirmtakų skyrėsi ankstesnieji sezonai, ir net jeigu eiliniuose serialuose tai nėra bėda, šiame tai iškrenta iš konteksto.

Vėlgi, savo darbą šis sezonas (ir per daug į kalbas nenoriu leistis, bet šios aštuonios serijos yra penktasis, o likusios - šeštasis sezonai, bet „Sopranai“ su blogu skaičiavimu parodė pavyzdį ir turime ką turime) atlieka tikrai gerai. Jis, turbūt nesunku suprasti, yra skiriamas tam, kad Voltas pasinaudotų galimybe užpildyti Guso paliktą vietą gatvėse ir pradėtų naują narkotikų imperiją, nes tai jis ir gali, ir to jam reikia. Prieš tai jam, tiesa, reikia atlikti paruošiamuosius darbus, kurių vienas svarbiausių yra Maiko priviliojimas. Galite nesitikėti, jog net ir kartu sunaikinę juos galinčius kompromituoti įkalčius jie taps draugais. Maikas turi pažintis, ir kuomet Voltui reikia šlovės ir pinigų, Maikui reikia tik aprūpinti savo paties šeimą.

Dėl Jonathanui Banksui būdingos išraiškos Maikas nuo pirmųjų serijų priminė tą kiek vyresnį nei vidutinio amžiaus vyrą, kuris piktinasi visais ir visada, bet privalo atlikti savo darbą tobulai. Tik kuomet dauguma serialų tuo gali apsiriboti, „Breaking Bad“ šį stereotipą paverčia pranašumu. Maikas yra piktas dėl savo asmeninio gyvenimo, dėl jį supančių kvailių ir neturinčių ko prarasti chemikų. Dabar jis Volto mintyse užima panašią vietą, kurią Džesis užėmė jų draugystės pradžioje, kai Voltas negalėjo parduoti savo produkto be pažinčių, kas kartu reiškia, jog Džesis dabar neturi aiškios paskirties jų sandėryje. Ir visgi Volto pasiūlymas Maikui yra ganėtinai aiškus - trejetas bus pilnaverčiai partneriai ir viską dalinsis po lygiai. Maikas, tiesa, šį dalyką supranta visiškai kitaip, kadangi jis galėjo stebėti Voltą iš šalies. Ką jis pamatė turbūt nereikia net sakyti - žiūrovai ilgą laiką matė tą patį, ką ir Maikas, ir su tokiu pavojingu žmogumi kaip Heisenbergas negalėtų susidėti joks sveiko proto asmuo. Tą patį Maikas vis dažniau bando pasakyti ir Džesiui, tik po to, kai jis išgyveno didžiules psichologines traumas, o Voltas jam tariamai padėjo sunkiausiose situacijose, Džesis to tikrai nedarys.

„Madrigal“ Maiką išnaudoja stipriai visomis prasmėmis - tiek plėtojant jo paties veikėją, tiek suteikiant svarbesnių žinių apie Guso verslą. Serijos pradžioje matytas veiksmas vyko „Madrigal“ kompanijoje, kuri buvo glaudžiai susijusi su legaliu ir nelegaliu Guso bizniu, dėl ko nesunku suprasti vieno kompanijos vadovų paniką ir elgesį pamačius pareigūnus. Ir kalbant apie tą sceną, ji yra sukalta tiesiog nuostabiai, kai nuo visiškai su serialu nesusijusio maisto degustavimo pereinama prie aukšto rango žmogaus nusižudymo ir pusė serijos yra praleidžiama net gi nebandant aiškinti, ką matė žiūrovai. Galiausiai paaiškėja, jog ir narkotikų skyrius yra išsiaiškinęs apie kompanijos bendradarbiavimą su „Los Pollos Hermanos“, net jeigu kiti „Madrigal“ vadovai apie tai dedasi nieko nežinantys.

Gali būti, jog tai yra tiesa, nes visam paradui iš vokiečių kompanijos pusės vadovauja Lidija - viena keisčiausių veikėjų, kurios buvo sukurtos ne tik šiame seriale, bet ir visoje televizijoje pastaruoju metu. Niekad negalėčiau pasakyti, kad Lidija man labai patiko, tačiau jos keistumas ir paranoja, savotiškas kvailumas gyvenime, bet kartu ir sugebėjimas verstis kiekvienoje situacijoje mane pakerėjo ir į ją žiūrėti yra tiesiog smagu, net jeigu Lidija kartu yra žmogus, kuris tiesiog negali turėti draugų. Per pirmą jos susitikimo su Maiku minutę yra pateikiama viskas, ką jums reikia apie ją žinoti - ji yra paranojikė, sveikuolė, perspaustai bijanti dėl savo saugumo ir sveikatos bei absoliučiai nesuprantanti nusikaltėlių pasaulio, kuomet ji, kaip kažkada sakė Gusas, privalėtų slėptis viešumoje, ne po tamsiais akiniais. Jų pirmojo susitikimo mintis sutelpa į tai, jog egzistuoja vienuolika žmonių, žinančių apie Guso vykdytą verslą, ir nors Maikas užtikrina, jog niekad jų neišduos, Lidija juo (kaip paaiškėja, ne be priežasties) netiki.

Pirmos penkto sezono pradžios neįspūdingumą patvirtina ir Džesio su Voltu veiksmai, kai jie yra rodomi ganėtinai trumpai ir beveik visada kartu. Scena, kuri įvyksta serijos pradžioje, yra svarbi artimiausioms kelioms serijoms. Na, tai, kad Voltas paslepia tikrąjį riciną savo namuose, yra kur kas svarbiau siužeto plėtojimo prasme ir tai sužinosime negreitai, bet aš ne apie tai. Volto planas, keliantis įtarimą dėl savo paprastumo, nors esantis svarbus ne dėl jo, dabar duoda dar svarbesnių vaisių, kai Džesio atrasta netikro ricino cigaretė jam sukelia galybę jausmų ir dar labiau priartina prie Volto. Nežinia, kiek šitam dalykui Voltas buvo pasiruošęs, tačiau viskas jam išėjo į naudą ir dabar Džesis, negalėdamas patikėti, kad prieš kelias dienas vos nenužudė artimiausio sau žmogaus, tampa tarsi svarbiausiu tarnu savo meistrui.

Maiko veiksmų, tiesa, Voltas tiesiog negalėjo suplanuoti. Jis puikiai supranta, jog blogi dalykai jau prasidėjo ir pas jį iškvietusį pažįstamą vyksta labai atsargiai, žinodamas, jog jam yra rengiama pasala. Vienas iš tų vienuolikos žmonių yra pašalinamas, kaip ir Maiko pažinotas samdomas žudikas. Tik serijos kulminacija dar ne čia. Maikas nuvyksta pas Lidiją į namus, jau aiškiai apsisprendęs dėl tolesnių savo veiksmų. Jis, priešingai Lidijos įtarimams, nesiruošia žudyti moters, nors jam yra labai patogu, jog ji taip mano. Net jeigu ir ruošėsi, pamatęs, jog Lidija turi mažą dukrą, dėl savo anūkės jis greitai pakeitė savo planus. Jam tereikėjo Lidijos patikinimo, jog ji ir toliau tieks jam ir Volto verslui taip reikalingą metlaminą. Ir taip, žingsnis po žingsnio, Voltas priartėjo prie imperijos pradžios.
Namų darbai: s05e03 - Hazard Pay / s05e04 - Fifty-One

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą