2014 m. lapkričio 16 d., sekmadienis

Komiksų imperija nesunkiai užkariavo ir televiziją

Bent prieš dešimt metų komiksai ir jų skaitymas nebuvo palankiai visuomenės priimamas reiškinys. Visi žinojo Supermeną, Betmeną ar Žmogų-vorą, tačiau neaišku, ar populiariojoje kultūroje yra labiau paplitęs moksliukų ar socialiai atsiskyrusių žmonių pateikimas nei jų pomėgis skaityti komiksus ar lankytis juos parduodančiose parduotuvėse. Komiksai, savo aukso amžių išgyvenę prieš 80 metų, ilgainiui buvo tapę tarytum abstraktu, kurį visi žino, bet niekas į jį nekreipia per daug dėmesio. Galiausiai tai privertė vieną iš komiksų gigantų „Marvel“ atsidurti ant bankroto slenksčio ir kaip vieną paskutiniųjų išsigelbėjimo variantų sukurti filmą apie Geležinį žmogų, kuris galiausiai uždirbo daugiau nei pusę milijardo dolerių. Visa kita jau yra istorija.

„Marvel“ su šiuo filmu pradėjo populiariojoje kultūroje dar neregėto masto planus kurti įspūdingus  ir tarpusavyje glaudžiai susijusius filmus apie superherojus. „DC Comics“ nuo šių planų irgi neatsiliko, 2013 metais su „Žmogumi iš plieno“ pradėję savo franšizę. Dėl šių ir dar kelių kompanijų per artimiausius šešis metus žiūrovai sulauks maždaug keturiasdešimties pagal komiksus sukurtų filmų, tad natūralu, jog komiksų manija vienokiu ar kitokiu būdu persimetė ir į televizijos serialus. Pagal komiksus sukurtų animacinių serialų buvo ir anksčiau, tačiau tik dabar pradėta rimčiau plėstis į vaidybinių serialų teritoriją. Tad kokie pagal komiksus sukurti serialai televizijoje dominuoja dabar ir ko galima laukti ateityje?

Šiame straipsnyje nėra atskleidžiamos svarbiausios jame aptariamų serialų siužeto detalės, todėl jį saugu skaityti visiems.

„Agentūra S.K.Y.D.A.S“ pasižymi savo ambicijomis 

„Marvel“ avantiūra nepasibaigė tuo, kad kompanija nusprendė susieti tik didžiuosiuose ekranuose rodomus filmus. 2013 metais pasirodęs serialas „Agentūra S.K.Y.D.A.S“ (Agents of S.H.I.E.L.D.) taip pat tapo didžiosios „Marvel“ visatos dalimi. Pirmojoje „Keršytojų“ (The Avengers) dalyje miręs agentas Filas Kolsonas buvo prikeltas iš numirusiųjų ir tapo pagrindiniu serialo veikėju, vadovaujančiu jaunai jokių galių neturinčiai agentų komandai, kuri tvarkosi su paranormaliais reiškiniais. Oficialiai režisieriaus ir scenaristo Josso Whedono sukurtas serialas turėjo tyrinėti tai, kaip jokių galių neturintys žmonės jaučiasi herojų kupiname pasaulyje, tačiau visi suprato, kad šis serialas egzistuoja daugiausiai dėl „Marvel“ noro savo įtaką išplėsti visose įmanomose platformose.

Serialas pirmajame savo sezone susidūrė su daugeliu sunkumų, netvarkingai pristatinėdamas veikėjus, kurdamas sujauktą istoriją ir niekaip netapdamas savarankišku dariniu vien dėl to, kad jis buvo laikomas antrarūšiu „Marvel“ produktu. Kiekvienoje serijoje veikėjai didelę dalį laiko praleisdavo kalbėdami apie Geležinį žmogų, Kapitoną Ameriką ar didįjį Niujorko mūšį, kas savarankiškumo niekaip nepridėjo. Tik tuomet, kai pirmojo sezono pabaigoje serialas tiesiogiai ir itin glaudžiai pradėjo sietis su kino teatruose tuo metu pasirodžiusiu filmu „Kapitonas Amerika: Žiemos karys“ (Captain America: The Winter Soldier), kokybės prasme viskas pakrypo į gerąją pusę. Serialas tuomet gavo medžiagos, paverčiančios jį visiškai atskiru ir savaip įdomiu dariniu su rimta istorija ir kokybiškai pateikiamu veiksmu.

Kol kas sunku pasakyti, ką „Marvel“ planuoja daryti su šiuo serialu. Vienintelis seriale ir filmuose rimtą įtaką padaręs žmogus yra Kolsonas, kuris filmų pasaulyje vis dar yra miręs. Kitaip sakant, net jeigu serialas ir filmai yra susiję glaudžiai, televizijos pasaulis kinui kol kas neturi jokios įtakos. Tai yra gerai žiūrint siaurąja prasme, nes serialas dabar gali nuo nieko nepriklausyti, tačiau tai kartu griauna ir „Marvel“ dažnai aptariamas sąsajas tarp televizijos ir kino. Pastaruoju metu buvo pradėta kalbėti, kad būtent seriale prasidės 2016 metais pasirodysiančio filmo „Kapitonas Amerika: Pilietinis karas“ (Captain America: Civil War) istorija, kas televizijos pasauliui suteiktų daugiau svaros. Kol kas, tiesa, seriale veiksmas ir istorija juda vedami vietinių veikėjų ir nereikšmingų superherojų, todėl didžiajame paveiksle jie turi mažai įtakos.

„Strėlė“ įvaldė komiksų adaptacijos televizijoje meną


Kompanija „DC Comics“, veikiausiai nenorėdama visko daryti taip pat, kaip ir didžiausi jų priešininkai, pasirinko kitokią visatos statymo taktiką. Jie atskyrė savo filmus nuo serialų, o televizijos pasaulį paskirstė dar į kelias dalis. 2012 metais savo populizmu ir apeliavimu į jaunesnę auditoriją pasižymintis JAV televizijos kanalas „The CW“ pristatė serialą „Strėlė“ (Arrow). Serialas, pasakojantis apie negyvenamoje saloje kelis metus praleidusį ir namo grįžusį milijardierių Oliverį Kviną, nusprendusį kovoti su nusikalstamumu gimtajame mieste, pirmajame sezone taip pat susidūrė su problemomis. Keista, dažnai netvarkinga Žaliosios Strėlės (Green Arrow) istorija, serijų nesiejantis siužetas ir desperatiški bandymai parodyti Oliverio gyvenimą saloje serialui nebuvo naudingi.

Pirmojo sezono pabaigoje, tiesa, serialas atrado savo ritmą, pristatė naujų veikėjų ir įdomią istoriją. Visa tai persikėlė ir į antrąjį sezoną, kurio metu „Strėlė“ dažnai buvo jeigu ne vienas geriausių, tai bent jau vienas įspūdingiausių serialų televizijoje. Su santykinai nedideliu biudžetu išsiverčiantis serialas stebina televizijos specialistus pateikdamas scenas, vertas geriausių veiksmo filmų, dėl ko dideli laurai tenka ir serialo režisieriams. „Strėlė“ savo stiliumi kartu primena pagrindinį „DC Comics“ moto, kad jų kūriniai privalo turėti tamsesnį toną. Čia nėra „Marvel“ būdingo bandymo kiekvieną draminę sceną praskaidrinti linksmomis frazėmis, tačiau ir „Strėlė“ sugeba žiūrovus pralinksminti savo nerimtais veikėjais ir vaizdiniais. Serialą netgi būtų galima pavadinti draminiu serialu, ne gryna komiksų adaptacija, nes net jeigu čia netrūksta iš komiksų kilusių veikėjų, svarbiausi yra jų rimti santykiai, ne tarpusavio kovos, kas padeda serialo savarankiškumui.

„Žaibas“ sėkmingai tęsia „DC Comics“ pasaulio statymą

2014 metais „Strėlei“ įkopus į trečiąjį sezoną „The CW“ pristatė dar vieną naujieną. Serialas „Žaibas“ (The Flash), pasakojantis apie legendinį „DC Comics“ herojų, įsitraukė į „DC Comics“ televizinio pasaulio statymą ir artimai siejasi su „Strėle“. Pirmą kartą būtent pastarajame seriale pasirodęs Baris Alenas, katastrofos metu įgavęs sugebėjimą bėgti milžinišku greičiu, gavo nuosavą serialą ir gimtajame mieste su ištikimais pagalbininkais bando užkirsti kelią netinkamai savo galias naudojantiems žmonėms.

„Žaibo“ tonas yra kur kas lengvesnis nei „Strėlės“ ir dažnai primenantis „Marvel“ kūrinius. Veikėjai čia yra jauni, nematantys daug problemų, suprantantys savo galias ir pagrindines užduotis, tačiau sugebantys viso to eigoje ir pasilinksminti. Serialui visa tai įgyvendinti ir scenarijaus, ir vizualiąja prasme sekasi puikiai, ir net pačiam siužetui nelabai reikalingos meilės istorijos čia yra pateikiamos neperspaudžiant ir turint įtakos bendram siužetui. Nepaisant lengvesnio tono, „Žaibas“ gyvena tame pačiame pasaulyje kaip ir „Strėlė“, dėl ko čia netrūksta antgamtines galias turinčių priešų (dažnai pavojingesnių, nei „Strėlėje“, kadangi pastarajame seriale bandoma apsieiti be įspūdingų galių) ir daugybės užuominų į kitus legendinius „DC Comics“ veikėjus. Studija „Warner Bros.“ ne kartą yra minėjusi, kad jų serialai neturi sąsajos su filmais, tačiau televizijos projektams tai netrukdo statyti savo pasaulio, kurio dėka serialai bendradarbiauja itin sėkmingai.

„Gotamas“ ir „Konstantinas“ kaip „DC Comics“ eksperimentai

„Žaibas“ nebuvo vienintelis serialas, kurį šiame televizijos sezone pristatė „DC Comics“. Žiūrovus pasiekė dar dvi tarpusavyje skirtingos naujienos, primenančios nelabai sėkmingus eksperimentus. Pirmoji jų yra „Gotamas“ (Gotham), serialas apie gimtąjį Betmeno miestą, kuriame pagrindinis vaidmuo tenka detektyvui Džimui Gordonui. Serialo veiksmas vyksta tuomet, kai Betmenas vis dar yra Briusas Veinas - berniukas, kurio turtingi tėvai buvo nužudyti ir jis dabar yra auginamas ištikimo šeimos pagalbininko Alfredo. „Gotamas“ pasauliui buvo pristatytas kaip serialas apie Betmeną be Betmeno, tačiau nuo šio veikėjo serialas niekaip nenutolsta ir tai tampa didžiausia jo problema.

„Gotamas“ per pirmąsias savo serijas pristatė nemažai veikėjų ir siužeto linijų, ir galiausiai pasiekė savotišką jų perteklių, kai jos yra bandomos sutalpinti į kiekvieną seriją tuo pačiu nesuteikiant nei vienai jų pakankamai laiko. Serialas bando pristatyti būsimus Betmeno priešus, prieš Gordoną meta pagrindinius komiksų blogiukus, suteikia savas istorijas kitiems blogiukams (iš kurių Pingvinas, nuostabiai įkūnijamas Robino Lordo Tayloro, yra stipriausia serialo dalis) ir tuo pačiu bando rodyti kaip Briusas Veinas tapo Betmenu. Piktnaudžiavimas būtent pastarąja siužeto linija serialui kenkia labiausiai, nes taip yra bandoma žiūrėti į ateitį ir žaisti žiūrovų lūkesčiais, ne žiūrėti į dabar vykstančius įvykius. Serialas su savo potencialia medžiaga, profesionaliais aktoriais ir išskirtiniu vizualiuoju stiliumi turi potencialo tapti kažkuo daugiau, tačiau tam reikia koncentravimosi į svarbius dalykus, ko čia dar nėra.

Šis serialas, tiesa, palyginus veikia geriau nei kita šio sezono naujiena „Konstantinas“ (Constantine). Žiūrovams geriausiai pažįstamas kaip rūkantis herojus iš to paties pavadinimo 2005 metų filmo, čia jis yra atskiestas tradicine televizijos doze. „Konstantinas“ atrodo kaip eksperimentas bandant sumaišyti „DC Comics“ ir „Marvel“ tradicijas, kai su apsėstais žmonėmis besitvarkantis vyras suteikia tamsumo, tačiau viskas yra papildyta pusiau kvailais dialogais, kurie siužetui suteikia ne linksmumo, bet banalumo. „Konstantinas“ yra chaosas, kurio nesugeba suvaldyti ir garsusis serialo kūrėjas scenaristas Davidas S. Goyreris. Serialas viską praleidžia pusiau juokais, nesistengia kurti įsimintinų veikėjų, o juos įkūnijantys aktoriai neatrodo kaip skirti tokio tipo serialams. Serialo dar negalima nurašyti kaip visiškai nepavykusio „DC Comics“ eksperimento, tačiau tai, kad jis yra rodomas penktadienį vakare - laiku, kur serialai yra siunčiami numirti - nieko gero nežada.

„Vaikščiojantys negyvėliai“ tapo labiausiai intriguojančiu televizijos serialu

Tarp visų didžiųjų komiksų gigantų kovų dažnai pasimeta serialas, kuris yra tikrasis komiksų adaptacijų televizijoje karalius. „Vaikščiojantys negyvėliai“ (The Walking Dead) yra be konkurencijos populiariausias televizijos serialas, kiekvieną sezoną mušantis vis naujus reitingų rekordus. Pagal vis dar leidžiamus to paties pavadinimo komiksus kuriamas serialas yra didžiausias pastarųjų metų televizijos fenomenas, kurio sėkmę reitingų prasme bando atkartoti daugybė žmonių, tačiau niekam nepasiseka. Kokybės prasme po įspūdingų pirmųjų metų vietoje kelis sezonus stovėjęs serialas savo penktaisiais metais dar kartą atrado naują kvėpavimą.

„Vaikščiojantys negyvėliai“ penktajame sezone intriguoja savo rizika. Dažniausiai populiariausi serialai pasirenka amžiną stagnaciją siekdami išsaugoti žiūrovus, ką šis serialas kurį laiką ir darė. Penktaisiais savo metais, tiesa, jo kūrėjai (labiausiai - Scottas M. Gimple'as) atliko nemažai rizikingų manevrų, sustabdydami aukštą serialo tempą, skaldydami pagrindinių veikėjų grupes, pradėdami koncentruotis į atskirų veikėjų plėtojimą ir iš bukai vienpusiško veiksmo serialo sukurdami visapusiškai kokybišką projektą. „Vaikščiojantys negyvėliai“ niekada netaps gryna drama, nes serialui reikia išlaikyti populistinį savo stilių, tačiau dabar šis projektas sugeba itin kokybiškai pateikti nuolatiniame pavojuje gyvenančių žmonių psichologinę būseną, kas visapusiškai padeda ir veiksmui, ir dramai, ir žiūrovų sudominimui.

Ateityje - pagal komiksus kuriamų serialų gausa

Televizija nesulaukia tiek dėmesio kiek kinas, todėl kino studijos nesiruošia pranešti apie serialus, kurie mūsų laukia po šešių metų, tačiau artimiausiu metu komiksų adaptacijų televizijoje užteks visiems. „Marvel“, siekdami neatsilikti nuo savo priešininkų, iškart kuria net kelis serialus. Šį sezoną serialą „Agentūra S.K.Y.D.A.S“ žiemos pertraukos metu pakeis serialas „Agentė Karter“, pasakojantis apie antrojo pasaulinio karo metu Kapitono Amerikos mergina buvusią moterį ir Tonio Starko tėvą Hovardą. Tiesiogiai su kino pasauliu serialas gal ir nesisies, tačiau jam įtakos iš praeities turės nemažai.

Įdomiausi projektai, tiesa, laukia kiek vėliau. Televizijos pakaitalu dažnai tampanti „Netflix“ svetainė šiuo metu kuria net penkis „Marvel“ serialus - „Drąsiaširdį“ (Marvel's Daredevil), „Džesiką Džouns“ (Jessica Jones), „Geležinį kumštį“ (Iron Fist), „Luką Keidžą“ (Luke Cage) ir juos visus suvienysiantį mini serialą „Sergėtojai“ (The Defenders). Oficialių pranešimų nėra daug, tačiau niekas neabejoja, kad visi šie serialai bus didžiosios „Marvel“ visatos dalimi ir vienokiu ar kitokiu būdu siesis su filmais.

„DC Comics“ televizijos fronte nestebins legendiniais veikėjais, tačiau stabdyti nežada. Jau kitąmet sulauksime serialų „iZombie“ ir „Pamokslininkas“ (Preacher), o artimiausiu laiku televizijoje pasirodys serialai „Supermergaitė“ (Supergirl) ir „Statinis šokas“ (Static Shock).

Su didžiosiomis komiksų kompanijomis nesusijusių komiksų ekranizacijų laukiama dar daugiau, todėl įvairių adaptacijų netruks nei kine, nei televizijoje. Su tokiu dideliu jų kiekių lieka tik vienas klausimas: kada žiūrovai pasieks persisotinimo komiksų ekranizacijomis tašką?

O kokius pagal komiksus sukurtus serialus žiūrite jūs?

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą