2014 m. gruodžio 10 d., trečiadienis

Breaking Bad. Penktas sezonas. Blood Money/Buried

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Penktas sezonas. Devinta serija. Blood Money


Don't you give me shit about family! - Hank

Pirmojoje iš aštuonių paskutiniųjų „Breaking Bad“ serijų (kurias nuo ankstesniųjų aštuonių skyrė vieneri metai) yra kadras, į kurį dėmesį atkreipiau tik dabar. Jų yra ir daugiau, bet šis išsiskiria labiausiai. Kuomet Voltas yra Džesio namuose ir jaunajam savo draugui bando įbrukti savo tiesą, jiedu sėdi ant sofos. Kai Voltas baigia tradicinį savo monologą, jis atsilošia ir žiūrovai, anksčiau matę abu veikėjus, dabar mato tik nusiminusio Džesio profilį. Voltas, kaip žiūrovai matė dešimtis kartų, vėl yra Džesio galvoje. Seriją režisavo Bryanas Cranstonas, ir jis eilinį kartą net sunkiausiose situacijose pademonstruoja „Breaking Bad“ sugebėjimą kreipti dėmesį į mažiausias detales.

Žinoma, visos jos galutiniame rezultate turi milžinišką galią ir nieko negalima praleisti pro akis. Visa „Breaking Bad“ kūrybinė komanda pasižymėjo neįprastais, bet įspūdingą pelną davusiais sprendimais, ką kai kurie žmonės pavadintu neįtikėtinu atsitiktinumu, bet atsitiktinumas čia yra tame, kad serialas suvedė tiek daug talentingų žmonių, galėjusių sukurti kažką, kas patiktų ir stebintų milijonus žiūrovų. Jie nebijo jokių spoilerių. Jie taip pasitiki savimi, kad likus daugiau nei metams iki serialo pabaigos jie pirmojoje penkto sezono serijoje parodė Voltą, kuris atrodė kaip elgeta, ir niekam nekilo klausimų, ar jis ten apsimetinėja, ar pasiekė visišką dugną.

Nuo to vaizdinio buvo praėję daug laiko ir tik dabar žiūrovai gauna daugiau informacijos apie barzdotąjį Voltą. Jis atvyksta prie apleistų savo namų, kur dabar jo baseine riedlentėmis važinėja svetimi vaikai, ir pasiima vis dar išsaugotą ricino dozę. Niekas nežino, kas taps tuo žmogumi, kuris suvartos mirtiną nuodų dozę, bet Voltas čia atvyko ne be reikalo. Nemanau, kad pagrindinė šios scenos mintis buvo parodyti žiūrovams, jog Voltas vis dar turi savo riciną, o veikiau parodyti, kaip jo ir aplinkinių gyvenimas pasikeitė nuo kažkokios lemtingos dienos. Tam yra panaudojamas, kaip bebūtų keista, linksmiausias serijos motyvas, kai pamačiusi Voltą buvusi Vaitų kaimynė Karol, padedama Volto pasisveikinimo, kone gauna širdies smūgį ir išmeta pirkinių krepšį, taip maždaug parodydama, kaip Heisenbergą, garbinamą ant jo paties namų sienų, pažįsta žmonės (tas krepšio išmetimas yra dar vienas scenaristų pasismaginimas, kai iš jo išbyrėjo apelsinai ir internetai pakvaišo kalbėdami apie apelsinus ir mirtį, nes kažkas žiūrėjo „Krikštatėvį“. Bet čia „Breaking Bad“. Čia žmonės miršta bet kokiu atveju).

Likusi „Blood Money“ dalis yra sukurta ne mažiau įspūdingai. Kai ją mačiau pirmą kartą, ji mane sužavėjo tuo, kad serija, tikrąja to žodžio prasme, į valandą sukišo visą sezoną. Yra šimtai serialų, kurie šitoje serijoje parodytus dalykus, šiek tiek paimprovizavę, būtų išplėtę bent į aštuonių serijų sezoną ir nieko blogo nebūtų. Čia - nieko panašaus. Serija prasideda kur pasibaigė praėjusioji, su Henko išėjimu iš tualeto ir supratimu, kad taip, tikrai jo panosėje visus metus svainis gamino metamfetaminą ir buvo didžiausiu jo priešu. Jo mintys plaukia kažkur toli, jis negali suregzti normalaus sakinio ar parodyti emocijos. Deanas Norrisas šioje serijoje privertė gailėtis scenaristus, kad jis taip ilgai tupėjo šešėlyje ir negalėjo atsiskleisti tarp žvaigždėmis tapusių kolegų. Pagyrų vertas vien už savo reakciją tuomet, kai Henkas per langą žiūri į su savo dukra žaidžiantį Voltą ir visaip bando paneigti blogas savo mintis, tačiau jokia logika neveikia. Nenuostabu, kad išsiprašęs iš Vaitų namų ir važiuodamas mašina jis įvažiuoja į svetimą kiemą ir atrodo taip, tarytum būtų patyręs širdies smūgį. Jo sveikata buvo pabrėžiama vis dažniau, ir gavus tokį postūmį gyventi ramiai tiesiog negalima.

Na, pasakykite tai Voltui. Šis, eilinį kartą patvirtindamas savo netikrumą ir apsimetinėjimą, dabar užsiima kitu verslu, kuris atrodo legaliai, bet toks nėra. Jis šokinėja apie plovyklos klientus, entuziastingai kalbasi su Skailer ir netgi ragina pirkti daugiau plovyklų. Ant popieriaus, ištraukus iš konteksto, toks elgesys turėtų žmoną džiuginti. Tik ne dabar. Kai vyras prieš porą dienų pasitraukė iš verslo prieš tai žmonai grasinęs susidorojimu ir panašiais dalykais, džiaugtis sunku. Nuotaika geresnė, bet ji nepasitaisys niekada. Nepadeda ir tai, kad į plovyklą atvyksta Lidija, bandydama didžiulėmis pinigų sumomis susigrąžinti Voltą į verslą. Šioje vietoje, vedama savisaugos instinkto ir paprasto pykčio, Skailer išveja Lidiją taip, kad ši daugiau negalvotų grįžti. Tokiose vietose bent jau apie teorinį Skailer atsigavimą galvoti tikrai galima.

Tuo pat metu tarp visų griūnančių gyvenimų įsiterpia ir Džesis, sunkiausiai visus sprendimus serijoje priimantis veikėjas. Man „Blood Money“ iš dalies nelabai patinka dėl to, kad ji yra sukurta kaip pirmoji naujo sezono serija, kurios dažniausiai vyksta praėjus kuriam laikui (serialo laiku) po ankstesnio sezono pabaigos. Tai yra ypač ryšku Džesio istorijoje, kai jis yra puolęs į depresiją po to, kai mes jį paskutinėje serijoje matėme pusiau geroje situacijoje. Jis jau tada buvo pasiruošęs nužudyti Voltą, bet depresija nekvepėjo. Dabar, apsuptas milijonų dolerių ir linksmų draugų, jis negali jausti jokio džiaugsmo. Toks apžvalgų formatas man stipriai padeda vedant teorijas panašiose situacijose, kai visus įvykius mačiau palyginus neseniai ir veikėjų jausmai dar yra švieži, skirtingai nei tuomet, kai pernai šią seriją originaliai žiūrėjau praėjus metams po paskutinės matytos. Dabar Džesio skausmas yra kur kas aiškesnis. Jis, nereikia kažko išvedinėti, su Voltu metamfetaminą pradėjo gaminti dėl pinigų ir galbūt šiek tiek iš smalsumo apie savo mokytoją. Tačiau tų pačių pinigų vedamas jis susidraugavo su Voltu, susipažino su Džeine, Maiku, Andrėja ir daugybe kitų žmonių. Visa tai vyko tuomet, kai jis turėjo tikslą. Jį pasiekęs, Džesis neturi absoliučiai nieko.

Būtent tai ir skiria jį nuo Volto, kuris pasiekęs savo tikslą pasitraukė iš verslo ir gyvena palyginus laimingai, o išgirdęs apie draugo norą atiduoti visus savo pinigus atvyksta jo paprotinti. Džesio sprendimai tokioje situacijoje yra ganėtinai logiški, nes jis jaučia kaltę mažojo berniuko ir Maiko mirties. Ir nesvarbu, kad Voltas bando įtikinti (nepamiršdamas supykti ant Džesio dėl rūkymo ir kitokių įpročių), jog jis nežudė Maiko. Pradžioje mano minėtas kadras, kai Voltas vėl atsiduria Džesio galvoje, gali būti suprantamas dvejopai. Aš jį renkuosi interpretuoti taip, kad Džesis pagaliau suprato, jog Voltas juo manipuliuoja ir daugiau jis to negali pakęsti. Su šia mintimi tvarkytis atidavinėjant tūkstančius dolerių elgetoms nėra pati geriausia išeitis, bet čia yra Džesis ir daug logikos jo veiksmuose nerasite.

Tuo tarpu per vieną seriją Volto gyvenimas sugeba pakilti ir nugriūti taip žemai, kaip niekada anksčiau. Gražią idilę sugriauna vis nedingstantis vėžys ir sunkėjanti jo stadija, priverčianti Voltą praleisti daug laiko tualete, kur jis supranta, jog Geilo dedikuota knyga dingo. Kai jis po savo mašina atranda sekimo prietaisą ir sužino apie visą savaitę į darbą neinantį Henką, pasidaro dar aiškiau. Atradus sekimo prietaisą kamera labai gražiai atsitraukia nuo Volto, simbolizuodama pasimetimą, tačiau jau kitoje scenoje vyras yra atsigavęs. Voltas, kaip visada, turi planą.

Nežinia, kiek jo buvo įgyvendinta atvykus pas Henką. Kai abu vyrai pagaliau susiduria akis į akį, Henkui iš visų įkalčių galutinai supratus apie Heisenbergo tapatybę, jiedu žino, kas tuoj laukia. Jie žino, kad įtaria vienas kitą ir kad tie įtarimai yra teisingi. Ilgą laiką svarsčiau, ką reiškė Volto pamąstymas, kai jis jau išeidinėjo iš Henko garažo. Tiesiog negaliu apsispręsti galutinai - gali būti, kad Voltas sugalvojo susidurti su iššūkiu, o galbūt čia buvo tik savotiškas parodymas Henkui, jog būtent Voltas valdo padėtį. Tuomet viskas vyksta labai greitai. Sekimo prietaisas, garažo užsidarymas, smūgis į veidą, Henko supratimas apie daugybę Volto padarytų nusikaltimų bei tai, jog Skailer viską žino. Tik Voltas kontroliuoja padėtį. Jis yra mirštantis pusamžis vyras, atsidūręs labai sunkioje situacijoje ir jis niekad nebus nuteistas. Su ta mintimi Voltas visą laiką ir gyveno. Dabar jis taip ilgai lauktą iššūkį pasitinka išskėstomis rankomis, ir žiūrovai, turintys dar septynias serijas, tą su džiaugsmu daro kartu.

Kitos mintys

  • Tamsioje serijoje Badžerio sugalvotas „Star Trek“ scenarijus yra komedijos viršūnė. Taip, pirmame plane Džesis stipriai kenčia, bet tinkamai naudojamas humoras tinka visur.
  • Tai aišku, kad laukiamajame susirinkus dešimčiai žmonių, Solas savo kabinete masažuojasi. Tai aišku.

Penktas sezonas. Dešimta serija. Buried


I can't remember the last time I was happy. - Skyler

Tarp daugybės gyvenimo keistenybių, objektyvios logikos nebuvimas man vis dar yra kažkur viršuje. Leiskit paaiškinti. Gyvenime yra labai mažai atvejų, kai visi žmonės pritaria vienokiu ar kitokiu klausimu. Viskas dažniausiai būna paremta dauguma, bet čia ne apie tai. Man įdomiau yra tai, kaip žmonės, nepaisydami to, kad žino apie šį fenomeną, to niekaip negali suvokti ir tai, kas atrodo kaip vienintelis logiškas sprendimas, kitam būtų blogiausias ėjimas gyvenime (ir net jei čia kalbu iš šalies, tarp tokių žmonių patenku ir aš). Geriausias tokio dalyko pavyzdys būtų politika, kai į tą patį dalyką absoliučiai visi žiūri skirtingai, bet tokių pavyzdžių yra milijonai. Su keliais jų susiduria ir „Buried“ veikėjai.

Serija, jeigu neskaičiuosime scenos su Džesiu prieš pasirodant serialo pavadinimui, prasideda ten pat, kur ir pasibaigė „Blood Money“. Tik jeigu anksčiau Voltas spinduliavo pasitikėjimu savimi ir Henkas nervinosi bei skubėjo apkaltinti savo svainį, dabar viskas kiek apsisuka. Voltas tekinas pabėga iš Šreiderių namų ir vyksta paslėpti savo pinigų, tačiau tuo pačiu metu supranta, kad Henkas ganėtinai ramiai jau kalbasi su Skailer ir nebando nieko slėpti. Vienas dalykas, tiesa, pro Henko mintis praeina kiaurai. Visi supranta, kad jis pažino Voltą kaip gyvenime nedaug ko pasiekusį, paliegusį vyrą, ir dabar jis yra absoliučiame šoke, kaip toks žmogus galėjo pasikeisti. Tai, jog Skailer galėjo pasikeisti taip pat, jis tiesiog negali suprasti.

Kai jiedu susitinka kavinėje, Henkas bando ramiai prieiti prie Skailer jausmų ir iš jos gana greitai išgauti pasakojimą apie Voltą. „Breaking Bad“, ypač pirmaisiais sezonais, Henką kūrė kaip pusiau kvailai linksmą veikėją, tačiau dažnai kreipdavo dėmesį į tai, kad socialinėse situacijose jis jaučiasi nejaukiai ir guosti žmonių rimtomis temomis nemoka. „Buried“ iš dalies atrodo kaip šioks toks nukrypimas nuo normos, kol nepagalvoji, kad Henkas dabar yra savoje stichijoje - psichologiškai paveiktas aukas jis yra įpratęs kalbinti, ir tai, jog anksčiau savo policijoje išmoktų sugebėjimų jis nenaudojo gyvenime, kažkiek apie jį taip pat pasako. Jam natūralu galvoti iš savos praktikos, kad vyras, kuris nužudė daugybę žmonių ir dar didesniam jų skaičiui sugadino gyvenimus, kaip nors paveikė savo žmoną ir įbaugino ją, kad ši niekam nieko neprasitartų. Iš dalies tai yra tiesa, tačiau Voltas dabar yra tas vyras, apie kurį ji svajojo paskutinius metus - užsiimantis verslu, mylintis šeimą ir nedarantis nieko nedoro. Dėl šių priežasčių Skailer sunku atiduoti viską, dėl ko ji tiek daug kovojo. Neaišku, ar jos isterinis rėkimas „am I under arrest?“ buvo įtampos prasiveržimas, ar dar vienas nuostabus būdas išvengti nemalonumų, tačiau rezultatas tas pats - Henkas liko nieko nepešęs.

„Buried“ kartu yra serija, kuri kardinaliai pakeičia žiūrovų lūkesčius ir tai yra daroma ganėtinai lengvai, neatkreipiant dėmesio į staigius posūkius. Tiesiog penkis metus „Breaking Bad“ vedė link Volto ir Henko konfrontacijos ir žiūrovams buvo natūralu tikėtis, kad ji bus pilna ginklų ir susišaudymų. Vietoje to, ji yra pilna racionalių ėjimų ir biurokratijos. Tai, jog Voltas ramiai sėdi pas Solą kabinete, yra vienas to pavyzdžių. Jis nusiuntė Solo parankinius atvežti visus pinigus iš sandėlio, tad daugiau daryti nėra ko, o Volto pašnekesiai su Solu vis tiek yra kažko verti. Voltas vis dar yra šventai įsitikinęs, kad šeima yra svarbiausias įmanomas dalykas, net jeigu jis jau daugybę kartų įrodinėjo, kad jo gyvenime yra svarbesnių aspektų. Henko nužudyti jis nėra pasiruošęs, tačiau išvengti jo nemalonės, priešingai nei jam aiškino garaže, tikrai nori.

Pirmu reikalu važiuodamas paslėpti savo sunkiai uždirbtų pinigų į dykumą, Voltas parodo savo prioritetus. Išvažiuodamas jis net su Solu kalbasi taip, tarsi matytų jį paskutinį kartą. Voltas įsivaizduoja, kad paslėpus pinigus visos jo problemos dings ir tai yra logiška bent jau iš dalies - jis visą laiką savo blogus darbus slėpė labai kruopščiai, ir pinigai yra ryškiausiai matomas įkaltis. Volto išvyka į dykumą kartu tampa ir bene vienintele scena serijoje, kur yra pilnai išnaudojama jau stipriai pasižymėjusi režisierė Michelle MacLaren. Senkančios Volto jėgos, kiaurai matomas žemės kasimas ir kaip visada įspūdingi dykumos vaizdai dar sugeba tokioje tamsioje serijoje išspausti gryną grožį. Ir visa tai pasibaigia mano viena mėgstamiausių viso serialo detalių - koordinates, po kuriomis slepiasi visi pinigai, Voltas paslepia po lošimo bilietu, ir garantuoju, kad žmonės šitą dalyką kartojo ne vieną kartą.

Namuose po emociškai sunkios dienos jo jau laukia Skailer. Moteris taip pat susidūrė su žmogumi, kuris elgėsi visai kitaip nei ji įsivaizdavo. Henkas pasielgė bent jau logiškai, kuomet atsivežė Marie ir liepė nuraminti Skailer. Nenorėdamas plėstis, vienas iš labiausiai mane nustebinusių aspektų visame seriale po pakartotinės peržiūros yra tai, kad Marie atlieka labai mažą vaidmenį, nors buvau įsitikinęs, kad ji rodydavosi kur kas dažniau. Galbūt ir gerai, nes dabar jos akibrokštas žiūrovus pribloškia dar labiau. Vietoje to, kad pareikštų užuojautą savo seseriai ir visaip kaip bandytų jai padėti, ji jai trenkia ir bando išsinešti Holę dėl to, kad Skailer tylėjo per ilgai ir kad dalinai dėl jos Henkas pateko į susišaudymą. Būtent tuomet Skailer supranta, kad tikrai artimų žmonių ji jau nebeturi. Kai namo grįžta Voltas, ji jau yra išsisprendusi. Matydama, kaip jis kenčia dėl atsinaujinusio vėžio ir aukojasi dėl šeimos slėpdamas savo uždirbtus pinigus, ji apsisprendžia. Skailer pasako Voltui, kad Henkas turi tik daugybę įtarimų ir nieko daugiau, ir labai aiškiai pasako, kad galutinai stojo į Volto pusę ir iš jos trauktis nesiruošia.

Panašu, kad Skailer neklysta. Henkas, kalbėdamasis su Marie, viską pasako garsiai - kad neturi įrodymų, kad turi tik įtarimų, kad nieko negali suimti. Ir tada ištinka stebuklas. Kai Henkas neturi kur eiti, į areštinę pakliūna Džesis. Tas pats, kuris dalino pinigus elgetoms ir išmėtė pinigus prieš padarydamas avariją. Džesis nepasako nei vieno žodžio per visą seriją, bet Aarono Paulo vaidyba šioje serijoje pasako viską, ką reikia. Neseniai buvę didžiausiais priešais, Džesis ir Henkas dabar atranda vienas kitą. Dabar jų bendras priešas yra Voltas, ir kadangi jūs posakį apie priešus ir draugus žinote, ateitis nusimato labai įdomi.

Kitos mintys

  • Huelas ir kitas Solo parankinis, kurio vardo jums vis tiek nereikia, išsimaudo piniguose. Aišku, ir šiek tiek pasiima, nes jų susižvalgymuose subtilumo nedaug. Ir nesakykit, kad jūs nebūtumėte darę nei vieno iš šių dalykų - tie vyrukai tiesiog yra pakankamai nuoširdūs, kad neslėptų savo norų.
  • Kai Solas pasiūlė Voltui išsiųsti Henką į Belizą, a.k.a. jį nužudyti, tikrovėje Belizo turizmo departamentas visiems serialo aktoriams pasiūlė nemokamas atostogas šalyje, kad parodytų žmonėms, jog jų šalis ne tokia ir bloga. Niekas šiuo pasiūlymu kaip ir nepasinaudojo, bet smulkmena visai įdomi.
Namų darbai: s05e11 - Confessions / s05e12 - Rabid Dog

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą