2014 m. gruodžio 6 d., šeštadienis

Breaking Bad. Penktas sezonas. Say My Name/Gliding Over All


Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Penktas sezonas. Septinta serija. Say My Name


You, and your pride and your ego! You just had to be the man! If you'd done your job, known your place, we’d all be fine right now! - Mike

Sakinį, jog pastarųjų poros dešimtmečių televizija susideda iš serialų, kurių pagrindiniai veikėjai yra blogus dalykus darantys vyrai, jūs girdėjote ne kartą ir pasiruoškite, kad jis iš televizijos nesitrauks dar kurį laiką. Jis kartu yra visiška teisybė, nes būtent toks apibrėžimas ir tinka dabar labiausiai išpopuliarėjusiam antiherojų žanrui, vežamam kietų vyrų. Kas man pastaruoju metu kelia daugiausiai susidomėjimo šia tema yra tai, jog tie vyrai yra to paties amžiaus. Maždaug penkiasdešimtmečiai, turintys šeimas ir prasimušę darbe. Jie tiesiog išgyvena vidurio amžiaus krizę.

Kad nekiltų klausimo, šito laikotarpiu dar nesu pragyvenęs ir artimiausiu metu jis man dar negresia, nors jį esu matęs ne kartą. Per daug nesileidžiant į psichologinius išvedžiojimus, ši krizė paprasčiausiai priverčia vyrus jaustis taip, tarsi per visą gyvenimą jie nieko nenuveikė ir nesvarbu, jog tikrovė yra visiškai kitokia. Vieni žmonės su šiomis mintimis ilgainiui susitvarko ir aplinkiniams to per daug neparodo, kiti, tokie kaip Volteris Vaitas, sukuria narkotikų imperijas ir savo pasikeitimą rodo su neeiliniu pasididžiavimu. Šiose apžvalgose ne kartą kalbėjau, kad priežasčių Volto veiksmams buvo daug: artėjanti mirtis, dukros gimimas, protinio potencialo neišnaudojimas, nereikšmingumas gyvenime. Paprasta, su fiziologiniais procesais susijusi krizė tapo eiliniu postūmiu blogiems darbams.

Priežastis, dėl kurios aš jums šį dalyką pasakoju, yra tai, jog dažniausiai šie laikotarpiai yra išgyvenami puikiai atskiriant racionalų protą nuo paprasto užsidegimo, ir proto užtemimų pasitaiko gan retai. Pastarųjų metų Volto gyvenimas yra vienas didelis proto užtemimas su keliais pragiedruliais, kuriuos vyras suskuba uždažyti juodai, nes malonių minčių jis tiesiog privalo neįsileisti. Viso to kulminacija bent jau kol kas tampa Volto noras parodyti visiems aplinkiniams nusikaltėlių pasaulyje, kad jis nėra paprastas gamintojas; jis yra kažkas kur kas daugiau. Kas kažkada prasidėjo kaip paprastas Volto sumanymas prasimanyti šiek tiek pinigų, kuriuos jis galėtų palikti be maitintojo likusiai šeimai, ką tuo pačiu būtų galima pavadinti ir iššūkiu sau pačiam, dabar peraugo į tai, kad jis savo galią nori parodyti visam pasauliui.

Tai, kaip Voltas tai nusprendžia pranešti, atrodo per daug lengva. Nuvažiavę į dykumą susitikti su tuo pačiu metlamino pirkėju, Maikas ir Džesis stebi savo partnerio pasirodymą, kurio metu jis spinduliuoja žodžiais nenusakomu pasitikėjimu savimi. Čia jis kartu paliečia ir temą, kuri man pačiam visuomet buvo itin įdomi ir istorijoje, ir meno kūriniuose - kaip be fizinės jėgos žmonės sukuria armijas ir imperijas. Dabar Voltas, paruošęs ne tokią išskirtinę kalbą apie gyvenimą be „Coca-Cola“ ir aukštindamas save bei žemindamas savo konkurentus, nepamirštant jiems pažadėti didžiulių turtų, užkariauja priešininkus paprastu sakiniu: pasakykite mano vardą. Heisenbergas gatvėse gyvenančių žmonių kalbose yra visai kitoks nei tas, kokį iki šiol įkūnijo Voltas. Gatvinis Heisenbergas yra pavojingesnis, žiauresnis, negailestingas ir nesitaikstantis su savo priešais. Ir pastarieji netrunka visko sudėlioti į vietas. Voltas, nuostabiai perpratęs žaidimo sistemą ir supratęs, kad imperijos pagrindą jis padėjo jau seniai ir dabar belieka pasiimti vaisius, triumfuoja, kai supranta, jog viso jo gyvenimo pastangos pagaliau atsiperka.

Ta scena jau neabejotinai yra patekusi į „Breaking Bad“ istoriją kaip klasika ir jeigu jums įdomūs mano jausmai, jeigu serialas būtų pasibaigęs su ja, tai būtų nuostabi pabaiga apie viską pasiekusį vyrą. Jau tuomet žiūrovai turėjo suprasti, kad liko dar devynios serijos ir po jų pakilime tas vyras tikrai nebus. To užuominos pasimato trijulei iškart grįžus namo ir Voltui išklausius pagyrimų apie nuostabų planą, bet kartu supratus, kad abu jo partneriai tikrai traukiasi. Na, Džesio pasitraukimas kėlė daugiau klausimų ir pačiam Maikui, kuris tokiu vaikino poelgiu netikėjo. Tai, jog vėliau Voltas sukėlė didelę scena Džesiui paprašius jo pinigų dalies, negali būti tik vyro nesupratimas, kas vyksta - Voltas tai suprato, net jeigu ir liūdėdamas, tačiau aprėkė Džesį ir nedavė jam pinigų siekdamas kažką įtikinti, kad Džesis jį palieka ne savo noru, o tik panorėjus Voltui. Kaip paaiškėja, Volto tikslui tai išeina į naudą.

Natūraliu padėjėju Voltui iškart tampa Todas, su gilia pagarba stebėjęs visą vyro darbą plėšiant traukinį, o kai trūksta dėmesio, jį parodantys žmonės iškart tampa draugais. Galiausiai pasirodo, kad tai nebuvo atsitiktinumas - Todas Volto darbu išties žavisi. Jis viską stebi, užsirašinėja, nesiilsi, nesirūpina pinigais ir atidžiai mokosi (jeigu atkreiptumėte dėmesį, kartais net per daug atidžiai). Kalbant banaliuoju būdu, Volto žodžiu išreikštą tikslą tai tenkina puikiai, nes imperatoriams reikia ištikimų tarnų, ir Todas yra būtent toks. Tik Voltas visą laiką liko su Džesiu būtent dėl to, kad jis buvo kitoks, kad jis nevengė priešintis ir nebuvo toks tobulas. Nepaisant savo epiškumo, dėl šios siužeto linijos „Say My Name“ man ir yra kiek sujaukta serija, šokinėjanti tarp šios istorijos, statančios pagrindą ateinančiai pabaigai, ir istorijų, kurios yra aktualios būtent dabar.

Būtent pastarajai kategorijai priklauso vargšo Maiko istorija. Iš Volto sužinojęs, jog policija atvažiuoja jo suimti, Maikas jau tuomet supranta, kad geruoju jam šitai nepasibaigs. Tas pats Voltas jam nuveža pilną krepšį ginklų ir pinigų, ir supranta, jog jiedu susitiks paskutinį kartą. Natūralu būtų tikėtis, kad Maikui sukils kažkokie sentimentai ir visad aiškinęs, jog Voltui neatskleis jų paslaptį žinančių kalinių vardų, dabar jis neturės ko slėpti. Kaip per porą sezonų supratome, Maikas nėra tas žmogus. Jis yra per daug užsigrūdinęs, kad mėtytų paslaptis į visas puses, ir vardus atskleisti atsisako. Tuomet, vos per kelias minutes abiems vyrams užtemsta protas. Maikas, žinodamas neprognozuojamą Voltą, išpliurpia visą tiesą apie jį, pradedant savanaudiškumu ir baigiant kvailumu, o išgirdęs tuos žodžius Voltas tiesiog ima ir nušauna Maiką.

Ši scena visoje serijoje man palieka didžiausią įspūdį, ir išvis man yra viena mėgstamiausių per visą serialą. Maikas buvo bene įdomiausias antro plano veikėjas po Džesio, tad džiaugtis neturiu ko, bet analizei čia medžiagos yra nuostabiai daug. Net prie mirštančio Maiko priėjęs Voltas supranta, kad pasielgė neprotingai. Vietoje to, kad būtų paleidęs žmogų į užtarnautą poilsį ir daugiau jo nesutikęs, jis jį nušovė, taip sugriaudamas mitą apie precizišką Herisenbergo protą ir nuleisdamas Voltą ant žemės. Tik tos kalbos eilinį kartą yra Volto savanaudiškumo požymis. Maikas tiesiog nori numirti tyloje, negirdėdamas savo žudiko balso. Jis visą gyvenimą praleido pavojingiausiose situacijose, iš jų traukė žiauriausius nusikaltėlius ir visais įmanomais būdais išvengė policijos. Ir jis galiausiai krito nuo itin sunkią vidurio amžiaus krizės formą išgyvenančio vyro.

Kitos mintys

  • Šioje stadijoje Volto jau tiesiog nemėgau, bet net ir aš negaliu pasakyti, kad jo pasirodymas pas Henką man nedaro įspūdžio. Cranstono sugebėjimas vaidinti, kad vaidina, yra tiesiog neįtikėtinas.
  • Voltas bando eilinį kartą palenkti žmones į savo pusę kalbėdamas tiesą tuomet, kai jau per vėlu. Šįkart jis Skailer pasakoja apie naują partnerį darbe, tačiau ši, ką tik mačiusi įspūdingo dydžio metlamino cisterną automobilių plovykloje, šių dalykų klauso nelabai noriai.
  • Maiko advokatas, be to, kad jį Solas apkaltino neprofesionalumu, yra dar vienas pavyzdys, kokį dėmesį į smulkmenas kreipia „Breaking Bad“ scenaristai. Kartu su linksmu montažu apie nusikaltėliams paliekamas pinigų sumas ir didelį pinigų krepšį Maiko anūkei, jis užsitarnauja ir banko budėtojos simpatijas, kas istorijai visiškai nerūpi, bet įdomumas pakyla iškart. Net ir labiausiai su siužetu susijusiose serijose tokie dalykai nėra pamirštami.

Penktas sezonas. Aštunta serija. Gliding Over All


Please tell me...how much is enough? How big does this pile have to be? - Skyler

Bent jau pirmus šio blogo gyvavimo metus periodiškai sulaukdavau pastebėjimų, kad į jokius kritikus aš nepretenduoju ir tokiu net vadintis negaliu todėl, kad visos mano apžvalgos yra subjektyvios. Suprask, rašomos pirmuoju asmeniu ir taip tampančios visiškai neadekvačiomis, nes aš remiuosi tik emocijomis, kai, girdi, beasmeniniu tonu rašantieji yra vieninteliai, kurie meną gali vertinti objektyviai. Tokių komentarų jau nesulaukiu (gal dėl to, kad apie mano stilių visi suprato; gal dėl to, kad niekas nebeskaito), tačiau esu pasiryžęs bet kur kovoti su tais, kurie įsivaizduoja kritikoje esant stebuklingam objektyvumui. Nors šita serija bus ne apie tai. Ji apie tai, kaip bet koks bejausmis ir ketvirtu, lyties neturinčiu asmeniu ją bandantis aprašyti žmogus tiesiog pasiduotų ir sudegtų.

Didžioji dalis to, dėl ko „Gliding Over All“ man yra antroji pagal mėgiamumą seriale (pirmoji yra „One Minute“, trečioji dar prieš akis), yra paprastas grožis. Kai geri serialai veikia, tai pastebi daugelis. Kai kiekvienas su kūriniu susijęs žmogus užsiveda ir pajaučia, kad gali sukurti kažką neįtikėtino, tai pastebi net ir niekad serialų kūrimu nesidomėję žmonės. „Gliding Over All“ yra būtent ta serija. Ji nuostabiai veikia kaip sezono pabaiga, kaip seno etapo pabaiga, kaip naujo etapo pradžia, kaip paslapčių saugotoja ir dar daugeliu kitų aspektų. Ir tokie dalykai nebūna atsitiktinumas - tai yra nuostabių protų susibūrimas ir įsijungimas vienu metu. Galutinio šio įvykio produkto sudėtinės dalys yra ne mažiau įspūdingos nei bendras reginys.

Nėra jokio atsitiktinumo, kad pirmajame serijos kadre žiūrovai mato musę. Paskutinį kartą į visišką gyvenimo chaosą pakliuvęs Voltas buvo serijoje „Fly“, kur jis iš visų jėgų bandė pagauti musę, o dabar savo nelegalią veiklą daro po priedanga kompanijos, kuri užsiima įvairių vabalų gaudymu. Kaip žiūrovai suprato praeitoje serijoje, Voltas savęs jau nepažįsta. Jis nušovė Maiką, tačiau iškart pripažino, jog pasielgė neprotingai, ir riba tarp jo ir Heisenbergo dabar visiškai išnyko. Paskutinius sveiko proto likučius sunkioje situacijoje jis bando sugaudyti tuomet, kai jį aplanko Džesis ir šis yra aprėkiamas dėl kišimosi į reikalus, nuo kurių atsiribojo, tačiau tiesa yra ta, kad labiau nei Džesio kompanijos Voltas dabar netrokšta nieko kito. Todas jam padėjo atlikti visus nešvarius darbus, tarp kurių įėjo Maiko ir jo mašinos sunaikinimas, ir neklausė nei vieno klausimo, tačiau būtent dėl iššūkių ir į priekį judėti skatinančių partnerių nebuvimo Voltas dabar atsidūrė stagnacijoje.

Ši stadija, tiesa, yra nelabai ilga ir veikiausiai išjudinta to paties Džesio atėjimo, kai Voltas išsigando, jog jo geriausias draugas gali pamatyti negyvą Maiką ir tuo pačiu suprato, kad jis privalo naudotis Maiko dingimu ir paranoja yra visiškai nepagrįsta. Kalbant apie paranoją, mes vėl sutinkame šios srities čempionę. Lidija eilinį kartą pasirodo tuo žmogumi, kurį žiūrovai mėgsta nemėgti, nes ji (tiesa, pakankamai logiškai) dažnai stengiasi nukelti veiksmą užsiimdama smulkmenomis, tokiomis kaip arbatos užsisakinėjimas, kad kavinėje jie nesukeltų įtarimų, o tokiems dalykams nei serialas, nei Voltas neturi laiko. Tačiau Lidija eilinį kartą parodo savo sumanumą, kai Volto paprašyta pateikti visus vardus tų vyrų, kurie sėdi kalėjimuose ir žino apie Guso verslą, situaciją ji palenkia į savo pusę. Kai praėjusioje serijoje susitikęs su metlamino pirkėjais Voltas pradėjo valdyti situaciją, viskas vyko labai panašiai. Išsigandusi Lidija, pateikusi Voltui stambų pasiūlymą siųsti metlaminą į Čekiją ir iš ten gauti krūvą pinigų, pradeda diktuoti savo sąlygas. Scenos pabaigoje žiūrovai supranta, jog Voltas buvo pasiruošęs nunuodyti Lidiją su paslėptu ricinu, tačiau viskas išsisprendžia taip, kad be kieno nors paaukojimo laimi abi pusės.

Nukenčia, kaip „Breaking Bad“ visad atsitikdavo, tarpininkai, kokiu anksčiau buvo Geilas, o dabar tapo kalėjimų informatoriai. Vienas jų jau buvo pasiruošęs už tinkamą sandorį viską iškloti Henkui, kas reiškė, jog Voltas tiesiog neturi laiko, kurį galėtų gaišti. Vėl įjungęs Heisenbergo sistemą ir spindintis pasitikėjimu savimi, jis nuvyksta pas kalėjimuose ryšių turintį Todo dėdę. Galiu pasakyti tik tiek, kad jūs šitą žmogų matote ne paskutinį kartą, tačiau jo gyvenama aplinka ir bendrai, primenantys JAV pietuose gyvenančius tipinius kaimiečius, apie jų vaidmenį seriale kažką turėtų sufleruoti. Voltas šioje situacijoje vėl naudoja tą patį argumentą, kad visus žudymus suorganizuoti per minutę tikrai galima ir pinigai viską užglaistys, bet man eilinį kartą nepanašu, kad Voltas tuo argumentu tikėtų. Jis yra uždirbęs tiek pinigų, kad jam pilnai jų užtektų, kad ir ką bedarytų gyvenime, tačiau šis argumentus veikiausiai yra skirtas kvailesniems (kaip jis įsivaizduoja) už jį žmonėms, kurie, vargšai, gyvena tik dėl materialių dalykų.

Prireikia žmogaus iš šalies, kuris parodytų, kad Voltas privalo pats gyventi pagal šią taisyklę. Na, kaži, ar Skailer galima vadinti visiškai pašaliniu žmogumi, tačiau tokia ji Voltui buvo visą šį sezoną. Kai ji nuveža vyrą į sandėlį ir parodo, kiek jo į Čekiją išplėstas verslas uždirbo pinigų, Voltas nustemba taip, tarytum visų tų pinigų jis nebūtų matęs. Psichologija taip ir veikia, kad iš šalies viskas atrodo absoliučiai kitaip nei tuomet, kai su tuo dalyku žmogus būna susijęs pats, bet Voltas apie tokias teorijas dabar negalvoja. Apie jas, kita vertus, galvoja Skailer, kuri vis dar tiki vyru. Spėlioti, kodėl Skailer parodė Voltui šią pinigų krūvą, galima daug. Galbūt ji norėjo, kad Voltas tikrai pasitrauktų ir grįžtų į šeimą, galbūt, kad paleistų šeimą pats, tačiau visose teorijose bus tiesos. Svarbiausia, kad Voltas šį Skailer planą įvykdo. Jis bent jau teoriškai pasitraukia iš savo nešvaraus verslo ir ruošiasi gyventi normalų gyvenimą.

Galima tik spėlioti, kas būtų atsitikę, jei žmonės tiesą apie Voltą būtų pradėję kalbėti anksčiau. Kai tai padarė Maikas, Volto pasaulis apsivertė. Kai tai antrą kartą padarė Skailer, Voltas netruko pasitraukti iš nešvaraus verslo. Jis netgi nusprendė grąžinti penkis milijonus Džesiui, žmogui, kuriam tie pinigai tikrai priklausė. Savanaudiškų tikslų, vedamų to, kad Voltas eilinį kartą norėjo pabrėžti Džesio neteisumą ir pats pasirodyti kaip tęsintis pažadus žmogus, tikrai buvo, tačiau dueto prisiminimai apie pirmąjį savo namelį ant ratų sceną visiškai pakeitė. Tuomet abu vyrai atsiminė visus geriausius savo laikus, kai jie turėjo pinigų, bet nekeitė seno savo namelio ant ratų dėl sentimentų, nors nei vienas jų apie tai neprisipažįsta. Ir nesvarbu, kad Džesis, panašiai kaip Voltas su Lidija, užantyje laikė pistoletą nenumatytiems atvejams. Jeigu žiūrovams kada nors reikėjo priminimo, dėl ko šie du skirtingi žmonės yra vienas kitam ir artimiausi, dabar jį gavo.

Bet per kelias dešimtis serijų jūs supratote, kad reikalai negali baigtis gerai. Ypač pasibaigus sezonui. Ypač prieš paskutinį sezoną. Ypač „Breaking Bad“. Net kai Vaitų ir Šreiderių šeimos susirenka bendriems pietums, kažkas blogo tiesiog privalo nutikti. Nuėjęs į tualetą Henkas, kaip kiekvienam vyrui ir priklauso, ieškosi kažko paskaityti ir atranda knygą, kurią Geilas dedikavo Voltui. Su žodžiais, kurie buvo ant vieno iš Henko įkalčių. Staiga jam viskas pasidaro aišku. Geriausias policijos detektyvas nesuprato, kad jo svainis yra didžiausias jo priešas. Voltas jau pasitraukė iš gaminimo, tas tiesa. Dabar ateina laikas jam sumokėti kainą už savo praeitį. Ilgiausias sėdėjimas tualete prasideda.

Kitos mintys

  • Abu šios serijos montažai yra tiesiog nuostabūs, vedami tobulos Michelle MacLaren režisūros. Pirmasis, su žudymais kalėjime, primena Tarantino filmus ir kelią savotišką šiurpą. Antrasis, kurio metu yra rodomas pinigų keliavimas ir narkotikų gaminimas, man yra mėgstamiausias visame seriale. „Crystal Blue Persuasion“ yra tobula daina šiam serialui ir neaišku, kodėl ji nebuvo panaudota anksčiau, bet dabar nėra kuo skųstis. Tas montažas yra nerealus, ir jį žiūrėti yra tiesiog gražu.
  • Kai Henkui praneša apie žudymus kalėjimuose, jis tuo metu fotografuojasi su mažomis mokyklinukėmis. Labai primena dieną, kai Bušas sužinojo apie 9/11 atakas, nors abiejų reakcija buvo skirtinga.
Namų darbai: s05e09 - Blood Money / s05e10 - Buried

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą