2014 m. gruodžio 16 d., antradienis

Breaking Bad. Penktas sezonas. Confessions/Rabid Dog

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Breaking Bad“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Breaking Bad“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Penktas sezonas. Vienuolikta serija. Confessions


I didn't want any of this. - Saul

Pasakysiu jums vieną paslaptį apie serialus. Ji kartais tinka ir filmams, tačiau kur kas didesnį svorį turi televizijos projektuose. Kai ganėtinai ilgai trukęs serialas, visuotinai pripažintas kritikų bei žiūrovų ir kurtas savimi pasitikinčių scenaristų, artėja link pabaigos, pagrindiniais ir labiausiai siužetą lemiančiais veikėjais tampa tie, kurie ilgą laiką buvo antrame plane. Tai nėra didelė paslaptis, tačiau ji niekad neatsiranda iš oro ir nėra nelogiška, taip tarytum suteikiant scenaristams progą pademonstruoti, kaip kruopščiai jie buvo suplanavę visą siužetą, kai svarbiausiais tampa pamiršti ir iš pirmo žvilgsnio nelabai įdomūs veikėjai.

Su „Breaking Bad“ toks aprašymas nelabai tiktų, bet jūs palaukite. Džesis, kartu su Voltu, visad buvo įvardijamas kaip svarbiausias serialo veikėjas, tad antras planas jam nelabai tiktų. Tačiau tai, ką jis rodo naujajame sezone - ir vėlgi, jeigu žiūrite serialą be pertraukų ir pirmąjį kartą, žinokite, kad devintoji penkto sezono serija pasirodė praėjus metams nuo aštuntosios, - jį nustumia į trečią planą. Jis yra puolęs į tą pačią depresiją, kurią patyrė po Džeinės mirties, įsitikinęs, kad Voltas nužudė Maiką ir neturintis ką daryti su penkiais milijonais dolerių. Tai, jog jis tuos pinigus išmėto ir taip į save atkreipia policijos dėmesį, jam nelabai padeda.

Tiesa tame, kad Džesis sveiko proto tikrai nėra praradęs. Jis nekalbėjo su dviem pradžioje jį tardžiusiais policininkais, tačiau puikiai supranta, kokią svarą turi Henko žodžiai. Džesis nustemba (tuo pačiu firminiu Aarono Paulo manevru, kai jo neviltis pasiekia dar aukštesnį lygį), kad Henkas viską žino apie Voltą, ir nors dabar abu vyrai nieko netrokšta labiau nei nužudyti Voltą, Džesis mokytojo neišduoda. Galbūt dėl to, kad Džesis tiesiog neišduoda draugų, nesvarbu, kokioje situacijoje jis būtų, galbūt dėl to, kad jo panieka Henko link vis dar yra per daug didelė. Ir ką gali žinoti - jeigu ne pasirodęs Solas, pagaliau žmogiškus jausmus įjungęs Henkas galiausiai gal ir būtų palaužęs jaunąjį narkomaną.

Voltas tuo pačiu supranta, kad jo laikas senka itin greitai, ir jis privalo paruošti atsarginį planą. Tas planas, kai jį pamačiau pirmą kartą, man pasirodė toks genialus, kad apie jį galvojau dar ilgai, ir ėjau netgi taip toli, kad manyčiau, jog Voltas viską buvo apgalvojęs iš anksto. Jis įrašo tariamą savo pripažinimą, kuriame teigia, kad visi blogi veiksmai, kuriuos jis darė, buvo Henko norų tenkinimas. Metamfetamino gaminimas, Guso nužudymas ir kiti baisūs dalykai - viskas buvo suplanuota Henko. Tai. jog pasaulyje nėra praktiškai jokių Volto kaltumą įrodančių įrodymų, šią kalbą padaro dar įspūdingesne. Žiūrėdami šią vaizdajuostę Šreideriai yra tiesiog priblokšti, prieš porą dienų matę besidžiaugiančią Vaitų šeimą, o dabar matydami ją kenkiančią savo artimiesiems. Galutiniu vinimi į jų karstą tampa tai, jog Henkas sužino, kad visos jo operacijos ir reabilitacijos paslaugos buvo apmokėtos iš purvinųjų Volto pinigų, o tokie dalykai teisme tikrai nebūtų praleisti pro šalį.

Sunku pasakyti, ar Voltas tikrai būtų pasiryžęs paviešinti šį įrašą. Tai yra absoliučiai kraštutinė priemonė, kuri užkirstų jam galimybę ir toliau gyventi taip, kaip nori. Tai yra tiesiog grasinimas Henkui, kuris jau stipriai priartėjo prie savo svainio nusikaltimų paviešinimo. Toje tragikomiškoje scenoje restorane, kai apie keturis artimuosius šokinėja nieko nesuprantantis padavėjas, Cranstono ir Gunn vaidyba aiškiai parodo, jog kraštutinių priemonių imtis jie nenori, tačiau jeigu prireiks, jie tai tikrai padarys.

Logiškai galvojant, Henkas prie Volto prisikapstyti nelabai ir gali. Vienintelis jį išduoti tikrai galintis žmogus yra Džesis, kuris, kaip supranta Voltas, yra nesunkiai palenkiamas jo pusėn. Na, taip bent jau buvo iki šiol. Kai jiedu (su niekam nereikalingu Solu) susitinka dykumoje, Džesis jau yra perpratęs Voltą. Kai šis pradeda raginti savo draugą išvykti iš miesto ir pradėti įspūdingą naują gyvenimą, toji scena, kai Voltas įlindo į Džesio galvą, dabar veikia pilnu pajėgumu, ir Džesis tai supranta. Jis supranta, kad Voltas taip įtikinėja draugą dėl savo naudos, dėl to, kad jo niekas negalėtų išduoti, ir visa tai iškloja garsiai. Kai Voltui į veidą buvo pasakyta teisybė iš Maiko lūpų, Voltas jį nužudė. Kai tai padarė Džesis, Voltas jį apkabino. Daugelis sakys, kad Voltas iš savo klaidų pasimokė. Aš sakyčiau, kad jis supranta savo auditoriją, net jeigu dažnai jis to pats nesupranta.

Tai, kas vyksta likusioje serijos dalyje, yra šedevras. Toks, kuris priverčia žmones sėdėti ant sofos krašto ir net atsistoti, nes kas bus toliau - niekas nežino. Viskas prasideda nuo to, kad Džesis nusprendžia visam laikui pradingti. Volto įkalbinėjimai suveikė, o galbūt Džesis daugiau nenori jo matyti niekada gyvenime, - rezultatas tas pats. Toks jo skubotas sprendimas nustebina net ir tą patį Solą, kuris įpratęs prie pagrindinio serialo dueto kvailysčių, tik ši gali duoti daugiausiai rezultatų kol kas. Kartu pirmą kartą žiūrovai gali išvysti ir garsiąją siurblių pardavėjų kompaniją, pradanginančią žmones visiems laikams.

Tik scenaristų smulkmeniškumas čia vėl pasimato visu grožiu. Kai Solas nusprendžia neleisti Džesiui kartu su savimi vežtis žolės ir, panašiai kaip ir tuomet, kai Huelas iš Džesio pavogė riciną, jis padaro nedovanotiną klaidą. Visam laikui gyvenimą pakeisti nusprendęs vaikinas, kišenėje neradęs reikiamo produkto, iškart suveda visus galus. Jis supykęs nuvyksta pas Solą ir jį sumuša, net jeigu atsakymą žino. Voltas nunuodijo Broką. Voltas jam melavo visą laiką, ir nors Džesis tai žinojo, tokio dalyko jis nepakels. Jis nuvyksta padegti Vaitų namo, ir net jeigu su tokiais banaliais kabliukais „Breaking Bad“ įprastai nesibaigia, šis žiūrovus gali priversti išeiti iš proto.

Kitos mintys

  • Voltas parodo vis dar turintis įtikinėjimo sugebėjimų, kai jo sūnus nusprendžia vykti pas tetą, nors Voltas žino, kad Marie sūnėną kviečia ne iš geros valios. Voltas Flinui papasakoja apie sugrįžusį vėžį ir blogą sveikatą, ir net žodžiu neužsimena apie tai, kad sūnui neleidžia išvykti - Flinas tai sugalvoja pats, ir Voltas parodo, kad įtikinėti gali bent jau vaikus.

Penktas sezonas. Dvylikta serija. Rabid Dog


You really wanna burn him down? Let's do it together. - Hank

Kai originaliai žiūrėjau „Breaking Bad“, vienas iš nedaugelio dalykų, dėl kurio galėjau prisikabinti prie serialo, buvo Volto sūnus, lietuvių kalbos sumetimais (kadangi Walt Jr. tinkamai neišversi) mano vadinamas Flinu. Aš puikiai supratau logistinę serialo pusę - RJ Mitte nėra aktorius, kuris puikiai atrodo tarp geriausių šio amato atstovų, ir jį naudoti dažnai nebuvo stengiamasi. Tačiau kai jis pradėjo rodytis kas kelias serijas tik tam, kad paprašytų pusryčių ir nesuprastų, kas dedasi su tėvu, darėsi kiek nepatogu. Vien dėl to, kad Flinas yra vienas iš trijų žmonių, dėl kurio Voltas darė blogus darbus, ir nors jis visiškai susipyko su Skailer, vaikai jam yra itin svarbūs, tad dėmesio nekreipimas į sūnų atrodo nekaip.

Dabar į šį dalyką žiūriu kiek kitaip. Visai tikėtina, kad pagrindinė scenaristų problema buvo ir neturėjimas ką pasakyti iš Flino pozicijos, ir pats aktorius. Tačiau serialas, didžiąja dalimi, buvo pasakojamas iš Volto perspektyvos, ir tarp dažniausiai jį užklumpančių problemų galvojimas apie sūnų jam nebuvo svarbiausias dalykas. Skailer yra artimiausias jam žmogus, mažoji Holė yra naujausias jo šeimos narys, o Flinas įkrenta kažkur per vidurį. Ir dabar šis vidutiniokas pradėjo atsipirkti. Labiausiai dėl to, kad jis verčia Voltą pagalvoti apie tai, ką jis turi, kas skamba banaliai, bet veikia iš visų pusių. Pradedant turėjimu tiek pinigų, kad jų užtektų dar penkiems gyvenimams, baigiant tikrojo sūnaus vertinimu vietoje to, kad laiką leistų su Džesiu.

Kalbant apie pastarąjį atvejį, Voltas jau neturi pasirinkimo. Norėdamas turėti sūnų jis privalo tuo sūnumi padaryti Fliną, nes Džesis, švelniai tariant, Volto matyti jau nenori. Praėjusios serijos paskutinioji scena, kai Džesis atvyksta sudeginti Vaitų namus, yra viena iš mažiausiai man patinkančių paskutinio sezono detalių, kai niekur baimės nerodantys serialo scenaristai, viską darantys be kabliukų, tuomet tarytum pasakė, kad nieko Džesis nesudegins. Kita vertus, buvo įdomu, dėl ko Džesis gali nesudeginti didžiausio savo priešo namų, ir „Rabid Dog“ tik po dvidešimties minučių žiūrovams pasako atsakymą. Henkas, įjungiantis paskutinius savo žmogiškumo išteklius, Vaitų namuose atkalba Džesį nuo neprotingo manevro. Pats Henkas yra dar labiau nustebintas tuo, kad Voltas nunuodijo vaiką, tačiau pasiekia savo ir palenkia Džesį į savo pusę.

Tuo tarpu Voltas ignoruoja jo panosėje vykstančius įvykius ir daro tai, ką yra įpratęs daryti. Po nuostabiai sukonstruotos scenos, kai jis kelias minutes vaikšto po savo namus pasiryžęs panaudoti ginklą ir tuose namuose nieko neranda, jis įjungia racionalųjį protą. Voltas paskelbia visuotinę Džesio paiešką, iš paskutiniųjų tvarko namus, kad Skailer net nekiltų blogos mintys, ir vėl kliaunasi savo genialiuoju protu. Apie Volto melą, kurio dėka jis čia bando įtikinti šeimą, kad benzinu apsipylė netyčia, mes esame kalbėję ne kartą, kai visi aplinkiniai puikiai žino, kad entuziastingai kalbantis Voltas nėra jų pažįstamas žmogus ir melas tampa aiškus. Ir būtent tada į pirmą planą išlenda Flinas, kuris liepia tėvui nemeluoti ir - o Dieve - pasako jam, kad visiems aišku, jog jis apalpo. Vėlgi, Flinas čia labiau veikia dėl to, kad Voltas nepagalvojo apie tokį tobulą melą ir suprato, kad eilinį kartą aplink jį yra protingesnių žmonių, tačiau tokio slapto scenaristų kozirio ištraukimas yra pagrįstas, net jeigu ir uždelstas.

Kai šeima kuriam laikui persikrausto į viešbutį, kuriame jiems bus kur kas saugiau, įvyksta dvi scenos, kurios, mano manymu, keliaujant į serialo pabaigą yra visiškai kertinės. Pirmoji jų yra pati svarbiausia. Skailer supranta, kad net iš viešbučio Voltas dingsta dėl to, kad susitiktų su Solu (kuriam pats Voltas liepia nežudyti Džesio ir vis dar šventai tiki, kad su juo galima susikalbėti), ir jai tai nepatinka. Galiausiai žiūrovams paaiškėja ir tai, kad Skailer eilinį kartą buvo įtikėjusi Volto melu ir patikėjo tuo apalpimu, dėl ko jis ir apsipylė benzinu. Tai yra įdomi situacija, kai net pats Voltas netiki, jog apkvailino tiek daug patyrusią žmoną ir pradeda kalbėti apie Džesio keliamą pavojų, tačiau svarbiausia scenos vieta yra ne čia. Skailer natūraliai pasibaisi tuo, kad kažkas norėjo sudeginti jų namus ir kad jiems gresia realus pavojus. Voltui pradėjus atvirai kalbėtis apie Džesį (ir atkreipkite dėmesį, kad Voltas apie Džesį taip atvirai nėra kalbėjęs su niekuo - čia atsiskleidžia viskas, ką jis mano apie savo jaunąjį draugą ir nors žiūrovams tai buvo aišku, tai niekad nebuvo sakoma garsiai), Skailer suveda visus galus ir pasako, kad Voltas privalo jį nužudyti. Ši scena yra nuostabi visomis prasmėmis, tačiau Gunn ir Cranstono vaidyba čia ima viršų, kai Voltas kalba apie negalėjimą nužudyti Džesio kaip apie absoliučią tiesą (kas yra sukeliama paprastų sentimentų), o Skailer kliaunasi racionaliu protu ir supranta, kad iš tokio staigaus pavojaus galima išsisukti tik vienu atveju.

Tuo pačiu metu, kai Voltas sėdėdamas prie baseino guodžia savo biologinį sūnų ir kalba apie gražią ateitį, jo emocinis sūnus (is that a thing?) rezga planą nugramzdinti Voltą žemyn. „Breaking Bad“ anuomet greitai užglaistė Henko ir Džesio konfliktą, kai pastarasis buvo žiauriai sumuštas plikio, dėl ko dabar teoriškai tarp jų turinti sklandyti įtampa tiesiog neegzistuoja, tačiau Džesio ir Henko bendradarbiavimas vis tiek atrodo keistai. Jiedu šalia tame pačiame seriale gyveno kelias dešimtis serijų, tačiau jie gyveno skirtingus gyvenimus ir dabar susivienija bendram tikslui. Jiems netgi padeda Marie, kuri trokšta tik nužudyti Voltą, ir Gomezas, kuris visad yra tik veikėjas, kuris priverčia Henką išsakyti savo mintis garsiai. Kai jiedu išgirsta pilną Džesio liudijimą apie visus Volto blogus darbus, jų reakcija galbūt ir nėra tokia, kokia logiškai turėtų būti išgirdus dešimtis žmonių gyvybes kainavusių istorijų, tačiau yra savotiška riba, kiek paprastas žmogaus protas gali pakelti blogų emocijų, ir čia ta riba buvo peržengta labai aiškiai.

Net ir išgirdę žiauriausius pasakojimus, Henkas ir Gomezas pasiryžta operacijai įrašyti Volto prisipažinimą naudojant Džesį kaip jauką. Policininkams absoliučiai nerūpi, kad jie gali prarasti vienintelį savo liudininką - prisipažinimas įrašytas, o galimas rezultatas yra kur kas svarbesnis nei rizika, net jeigu Džesis juos bando įkalbėti, jog Voltas nėra nugalimas paprastais būdais. Ta pačia mintimi vedamas Džesis ir atvyksta į sutartą susitikimo vietą, tiesiog žinodamas (ir negalvodamas protu), kad Voltas yra pasiryžęs jį nužudyti. Jam reikia tik pamatyti įtartinai atrodantį žmogų, kad jis galėtų sugadinti visą operaciją ir apkaltinti Voltą kvailumu (to ramiai stovinčio žmogaus panaudojimas buvo komiškas, bet, vėlgi, stiprų rezultatą davęs sprendimas). Galiausiai abu vyrai jau yra pasiekę ekstremumus. Jie žino, kad kiekvienam jų yra likusi tik viena išeitis. Džesis jos garsiai nepasako. Voltas pasikviečia Džeką. Žiūrovams aišku, kad be kraujo apsieita nebus.

Kitos mintys

  • „Breaking Bad“ mėgo kontrastus, kuo jūs dar kartą įsitikinsite gana greitai. Marie ramus buvimas pas psichologą, kai kitiems serialo veikėjams tenka atsidurti gyvybę kainuojančiose situacijose, yra vienas iš tų kontrastų pavyzdžių. Čia kartu yra ir scenaristų parodymas, kad tinkamos vietos Marie jie per penkis sezonus taip ir nerado.
  • Gražus momentas, kai Vaitų namuose esantys darbininkai Voltui, siūlančiam jiems tūkstančius dolerių, pasako, kad kilimo išvalyti nepavyks ir kad pinigai negali išspręsti visų Volto problemų.
Namų darbai: s05e13 - To'hajiilee (viena serija dėl to, kad s05e14 noriu skirti kuo daugiau vietos)

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą