2015 m. vasario 5 d., ketvirtadienis

Sopranai. Pirmas sezonas. College/Pax Soprana

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Sopranų“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Sopranų“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Pirmas sezonas. Penkta serija. College


One thing about us wise guys - the hustle never ends. - Tony Soprano

Visi geriausieji serialai pačioje savo pradžioje turi seriją, kuri žiūrovams iškart parodo, dėl ko tas serialas greitai taps legendiniu. Jeigu žiūrėsime į tradicijas, ta serija dažniausiai taip skiriasi nuo to, ką matėme iki šiol, ir yra pastatyta taip kokybiškai, kad žiūrovų ji yra linksniuojama ir pasibaigus pačiam serialui. Pavyzdžiui, „Dingusių“ serija „Walkabout“ yra būtent toks atvejis, kai tik ketvirtoje savo serijoje serialas parodė, kad jis tvarkysis ne tik su antgamtinėmis galiomis, bet ir su rimta veikėjų drama. Būtų per lengva pasakyti, kad „Sopranų“ serija „College“ pakeitė šį serialą. Ji, daugiau ar mažiau, pakeitė visą draminę televiziją.

„College“ yra ta serija, kuri parodo, kuriame serialo veikėjų gyvenimo etape mes juos matysime. Pavyzdžiui, toks serialas kaip „Firefly“ žiūrovams tiesiog rodė įprastą, kasdienį veikėjų gyvenimą, kuriame buvo įsimintinų įvykių, bet ne tokių, kurie aiškiai keitė žmonių gyvenimus. Dauguma serialų, ir „Sopranai“ nėra išimtis, dažniausiai žiūrovus įmeta į veikėjų gyvenimus tuomet, kai juos supurto didžiausios įmanomos permainos. Ir tai, žinoma, yra visiškai logiška, nes taip mes galime geriausiai pažinti veikėjus ekstremaliausiose situacijose.

Pasikeitimų šioje serijoje yra daug ir bene aiškiausias jų, kartu pateikiamas ir serijos pavadinime, yra tai, kad paniškai jį paliekančių ančių bijantis Tonis dabar padeda savo dukrai išsirinkti koledžą. „College“, kaip bebūtų keista, neturi nesunkiai nuspėjamų Tonio kalbų apie tai, kaip dukra turėtų viską daryti pagal jį - jis nesupranta daugelio dalykų, kuriais žavisi Medou, tačiau dukrai duoda visišką pasirinkimo laisvę. Tik ši serija netampa reklama geriausiems JAV koledžams, nes juose mes praleidžiame minimaliai laiko. Kur kas svarbiau yra tai, kad Tonis, su Medou išvykęs pasidairyti po įvairias mokymo įstaigas, sugeba atsiverti savo dukrai.

Nepaisant to, kad praėjusioje serijoje matėme, kaip Tonis žaidžia su sūnumi kompiuterinius žaidimus ir bando palaikyti normalius santykius bent jau su vaikais, pastarieji jį mato itin retai. Medou sugeba pasinaudoti proga, kad viena su tėvu leidžia tiek daug laiko ir vienoje įsimintiniausių viso serialo scenų, kuomet jie važiuoja automobiliu, tėvo tiesiai paklausia, ar šis dirba mafijoje. Medou atsakymą į šį klausimą žino puikiai, o praėjusioje serijoje su tuo supažindino ir savo brolį AJ, tačiau Tonis šiam pokalbiui visiškai nėra pasiruošęs. Jis pateikia dukrai tą patį atsakymą, kurį pateikia ir pašaliniams - kad šiukšlių išvežimo verslas nėra paprasta priedanga, kad tai yra italų diskriminacija, - tačiau jis tuo pačiu supranta, kad su Medou negali kalbėti kaip su eiliniu žmogumi. Ji auga mafijos šeimoje ir šiek tiek atsakymų ji privalo žinoti, tiesiog Tonis tokiems rimtiems pokalbiams niekad nebūna pasiruošęs.

„College“ tarytum neturi jokių smailių kampų ir visa serija yra nugludinta iki negalėjimo. Tonio suminkštėjimas ir apsisprendimas Medou bent kiek papasakoti apie savo verslą, tebūnie ir grubokas, yra laipsniškas ir neatsiranda iš niekur. Vakarieniaudamas su dukra Tonis supranta, kad ji tą dieną jam apie savo gyvenimą atskleidė kaip niekada daug (jokia paauglė, ypač turinti agresyvų tėvą, lengvai nepripažins vartojusi narkotikus), ir jis privalo atsilyginti tuo pačiu. Nesu tikras, bet ši scena gali būti vienintelė per visą serialą, kai mafijos atstovas bando paaiškinti tai, dėl ko jis verčiasi nelegalia veikla. Tonis šioje vietoje netgi ne aiškina, o tarytum teisinasi, kad jo tėvas ir senelis buvo šiame versle, kad jis savo šeimai nori prabangos, tačiau konkrečių pavyzdžių čia nėra daug. Visai įmanoma, kad Tonis tokio klausimo susilaukė pirmą kartą gyvenime ir, panašiai kaip pas Melfi kalbėdamas apie savo motiną, tik dabar susimąstė apie šio verslo pašalinius poveikius ir tai, jog jis viską daro iš inercijos.

Visgi mafija yra toks dalykas, iš kurio nepabėgsi ir jokia terapija čia nepadės. „College“ virš kiekvienos scenos turi augančios įtampos ir smurto prieskonį, kuris netrukus gali peraugti į kažką žymiai rimtesnio. Važinėdamas su Medou serijos pradžioje Tonis pamato žmogų, kuris, kaip jis įtaria, yra šeimą išdavęs Fabianas, dabar saugomas kaip svarbus liudininkas. Net ir tokioje mažoje scenoje kaip tuomet, kai Tonis nusprendžia vytis išdaviką kol Medou rėkia ant tėvo, kad šis sustotų, yra tiek daug medžiagos, kad „College“ gerėja tik dar labiau. Vydamasis buvusį kolegą Tonis susiduria su paprasta dilema - ar rizikuoti viskuo, kad galėtų atkeršyti ir išlaikyti savo mafijozo statusą, ar paklusti dukrai ir pirmenybę suteikti tikrajai, biologinei šeimai. Tonis galiausiai pasirenka pastarąjį variantą, tačiau niekaip nepamiršta ir pirmojo.

Jeigu domėsitės „Sopranais“, ilgainiui sužinosite, kad „College“ buvo viską keičianti serija ne tik ekrane, bet ir už jo. Serialo kūrėjas Davidas Chase'as (kuris, dar kartą pasikartosiu, yra piktas, bet genialus žmogus) susilaukė HBO televizijos priekaištų dėl to, kad Tonis nužudo Fabianą. Anot jų, Tonis per pirmąsias serijas buvo kuriamas kaip veikėjas, su kuriuo žiūrovai gali susitapatinti, o jo pavertimas žudiku šią iliuziją sugriautų. Chase'as, kaip matome dabar, pasiekė savo viršų ir pradėjo tai, kas dabar televizijoje yra vadinama antiherojų žanru. Tonis ir iki šiol nebuvo šventasis, išduodantis savo žmoną ir primušantis jam nepatinkančius žmones, bet žmogžudystė ten, kur jos iš pirmo žvilgsnio nereikia, pakeičia daug ką.

Serialas nežaidžia nereikalingais jausmais ir nebando parodyti, kad Tonio sekamas vyras nėra tas, apie kurį jis galvoja. Tai, jog Tonis seka savo buvusį bendražygį, labiau padeda paties Tonio sąžinei ir apsisprendimui, nes jo ryžto nenumuša ir žinojimas, kad Fabianas dabar gyvena su žmona ir vaiku. Pastarasis, tiesa, irgi pasirodo visu gražumu, kai visai pagrįstai pradeda įtarinėti, kad kažkas jį seka, ir po daugybės vingių supranta, kad Tonis tikrai yra jo miestelyje. Priešingai nei Tonis, jis nesiruošia žudyti buvusio draugo, nes vis dar naiviai tikisi, kad jo buvimas miestelyje yra atsitiktinumas, o žudyti vyrą su prisigėrusia dukra nebūtų gero tono ženklas. Tonis nereikalingų minčių kaip ir neturi ar bent jau jų sugeba atsikratyti, ir po pokalbio su Kristoferiu netgi pats nusprendžia nužudyti buvusį draugą. Pasmaugimo scena yra nuostabi, įtempta ir, jeigu trumpai, tiesiog pakeičianti televiziją. Joje gimsta pirmasis televizijos antiherojus, kuris duos pradžią Volteriui Vaitui ir Donui Draperiui, todėl dėkokit jam.

Turbūt nenustebsite sužinoję, kad šios serijos scenarijus jo kūrėjams uždirbo pirmąją iš milijono Emmy statulėlių, tačiau laimėjo ne vien jie. Edie Falco pasirodymas šioje serijoje jai uždirbo pirmąją šių apdovanojimų nominaciją ir pergalę. Priežastis turbūt yra ganėtinai aiški ir ją reikia pamatyti savomis akimis. Moteris, kuri yra visiškai palaužta, nemylima (bent jau aiškiu, tiesioginiu būdu) ir trokštanti paprasto bendravimo, tiesiog yra dramos įsikūnijimas, o Karmela yra būtent tai. Ji visa savo esybe nori bendrauti su kitais žmonėmis, o išvykus vyrui bei dukrai ir sūnui išbėgus pas draugą vieninteliu jos draugu tampa tėvas Filas.

Matot, paprastas serialas būtų ėjęs aiškiausiu keliu - du žmonės, kurie visuomenėje yra galbūt vertinami ne tiek, kiek turėtų (na, bent jau serialo pasaulyje, nes kunigų įvertinimas realiame gyvenime yra pagrįstai abejotinas), vienas kitą puikiai supranta ir galbūt vienai nakčiai įvykdo baisiausią įmanomą nuodėmę. Ir to užuominų yra - Karmela prieš ateinant kunigui pasipuošia, pasiruošia, jį visomis išgalėmis maitina ir girdo, ir tiesiog nenori, kad jis išeitų. Kunigas, tuo tarpu, tarytum atlieka savo darbą ir giria moterį taip, kaip ir turėtų. Šiek tiek ribų peržengimo čia yra, nes kunigų pareiga nėra apsivemti nuo vyno ir pernakvoti pas kitą moterį, tačiau nieko per daug nuodėmingo nėra.

Tradiciniu „Sopranų“ būdu labiausiai šokiruojantys įvykiai čia yra susiję su paprastu kalbėjimu. Karmelą visų pirma pramuša tai, jog į namus paskambina daktarė Melfi, kuri iš tikrųjų yra daktarė, o ne, kaip galvojo Karmela, daktaras. Kalbėdamasi su Filu moteris atskleidžia viską, ką nuo mūsų (ir nuo savęs) slėpė pirmąsias keturias serijas - ji yra prispausta, susidėjusi su žiauriu ir nemylimu žmogumi, dėl to gadina vaikų gyvenimą. Karmela, kurios darbo ir pasiaukojimo šeimai niekas tinkamai neįvertina, save gramzdina dar giliau ir dėl to nemato problemų. Visa tai yra pasiekiama pokalbių pagalba ir jos akyse tarytum galima matyti nustebimą, kas ji garsiai sako visus tuos dalykus, tačiau tuo pačiu tai yra suprantama - Tonis yra vienintelis žmogus, su kuriuo ji galėtų pasikalbėti, tačiau jis su žmona nebendrauja ir tik kalbėjimasis su kunigu jai padeda atskleisti tikrąją save.

Būtent todėl Karmela griebiasi dalyko, kuris padeda žmonėms sunkiausiose situacijose - išpažinties. Išpažintis, be jokios ironijos, yra tas balastas, kuris dažnai padeda į bėdą pakliuvusiems žmonėms ir jiems suteikia galbūt ne moksliškai pagrįsta, tačiau bent jau įsivaizduojamą viltį ir palengvėjimą. Karmela, kaltindama save, atsiprašo Dievo už tai, kad nesaugojo savo vaikų, ir jūs jau galite suprasti jos psichologinę padėtį, kai ilgai prispaustai gyvenusi moteris galvoja, kad visa ją supanti aplinka yra tik pačios Karmelos klaida.

Tonio grįžimas namo, tiesa, ją sugrąžina į tikrovę. Vyras vis dar piktas, šaiposi iš tėvo Filo ir jo paleistuvavimo, tačiau Karmela turi daugiau drąsos. Ji apsisprendžia, kad vyrui neturi lankstytis, o turi prieš jį kovoti. Ji tiesiog pamini daktarės Melfi vardą ir grožisi spektakliu, kaip jau šįkart Tonis bando teisintis už savo klaidas.

Kitos mintys

  • Dar vienas šeimyninio Sopranų gyvenimo priminimas: Tonis sustojęs iš pradžių paskambina ir bando pralinksminti savo meilužę, o tik vėliau grubiai paskambina ir nesikalba su savo paties žmona.

Pirmas sezonas. Šešta serija. Pax Soprana


I'm sorry, I shouldn't have laughed. - Jennifer Melfi

Bene vienintelė bent kiek rimtesnė problema, kurią pastebėjau per pirmąsias šešias „Sopranų“ serijas, yra ganėtinai greitas Tonio pasikeitimas. Kiek tai yra problema ir kiek - tyčinis pagrindinio veikėjo psichologijos pasikeitimas negaliu pasakyti, tačiau per šešias serijas pagrindinis veikėjas pasikeitė ganėtinai stipriai. Ir ne ta prasme, kad mes su juo susipažinome kur kas artimiau - ne, jis savo poelgiais dabar stebina ir jį ilgai pažinojusius aplinkinius, kas kiek sujaukia visą reikalą. Per šešis sezonus mes suprasime, kad žmonių keitimasis - į vieną ar į kitą pusę - yra bene svarbiausia viso serialo tema, tačiau tikrai negalvojau, kad ji į paviršių iškils taip greitai. Ir visgi „Sopranai“ nebūtų „Sopranai“, jeigu serialas mums nepasakytų, kad Tonis nepasikeitė - jis tiesiog suprato tai, ko nori iš gyvenimo.

Santykinai nedidelėje scenoje, kai Tonis laiką leidžia su meiluže, žiūrovams yra parodomas Tonio pasikeitimas. Niekas nesuabejos, kad iki šiol Toniui meilužė buvo ir fizinių norų patenkinimas, ir šioks toks pabėgimas nuo šeimos, bet nieko rimtesnio. Net ir ji pati tai parodo savo elgesiu, teisindamasi, kad nėra kekšė, tačiau be didesnių skrupulų susidedanti su juo vien dėl finansinių sumetimų. Ji su Toniu nori ir yra pasiruošusi daryti tik vieną dalyką, o Tonis tiesiog nori su ja atsisėsti ir apie ką nors pakalbėti, Jis suprato, kokie svarbūs jam tapo pokalbiai su daktare Melfi ir net savo meilužę bando įkalbėti rengtis būtent taip kaip Melfi.

Kažkiek pasidomėję psichologija žmonės sužino, kad psichoterapijos metu tam tikras jausmų perkėlimas į terapeutą/ę yra visiškai natūralus dalykas. Tai net šiame seriale matėme ne vieną kartą, kai Tonis savo pyktį ant motinos išliejo ant Melfi. Dabar, tiesa, viskas perauga į kažką rimtesnio. Tonis įsitikina savo, kad įsimylėjo daktarę Melfi ir bent jau bando priversti savo meilužę atrodyti taip, kaip jo daktarė, nes jis bent kiek supranta, kad jo ir Melfi santykiai nėra įmanomi. Ir visgi su ja jis elgiasi panašiai kaip ir su kitomis moterimis, kurias ruošiasi suvilioti. Jis neša kavą į terapijos seansus ir bando ją prajuokinti tol, kol ši pagaliau supranta, kas čia vyksta, ir atsisako visų tų gėrybių. Melfi, vienokiu ar kitokiu būdu, taip pat pajuto Toniui kažkokį ryšį, nes jis veikiausiai yra kur kas įdomesnis klientas nei ją įprastai lankantieji, tačiau ji kartu supranta, kad kažkokios ribos turi būti.

Toniui, tiesa, tai per daug nepadeda, nes jis Melfi pradeda sapnuoti ir naktimis. Sapnai tampa vienintele vieta Toniui, kur jo santykiai su daktare yra įmanomi, ką jis bent jau sapnuodamas pakankamai gerai ir išnaudoja. Seksualiniai sapnai turi dar didesnę reikšmę tuomet, kai Tonis nesugeba priversti veikti savo pasididžiavimo, tarytum kaltindamas senatvę, tačiau įtikintas Melfi, kad viskas kyla dėl jo psichologijos, kiek apsiramina. Ir tuomet įvyksta tai, kas anksčiau ar vėliau turėjo įvykti - Tonis prieina ir pabučiuoja savo daktarę. Melfi jam ne tik kad neatsako tuo pačiu, tačiau ramiausiu balsu jį paleidžia iš seanso ir pakviečia nenutraukti susitikimų. Ji elgiasi taip, tarytum panašų dalyką jau buvo patyrusi, tačiau nerimo jos veide taip pat yra.

Kitas jų susitikimas nėra toks keistas kaip galima buvo pagalvoti, tačiau jis turi savo dalį įdomių akimirkų. Tonis čia atvirai pripažįsta, kad yra įsimylėjęs Melfi, kad ji yra tobula moteris pagal tai, kaip rengiasi, elgiasi, kalba. Žiūrovams, kaip ir Melfi, tampa pakankamai aišku, kad Tonis įsimylėjo (ar bent jau įsivaizduoja įsimylėjęs) jį išklausančią moterį, kuri tiesiog dirba savo darbą ir elgiasi pagal taisykles. Visą gyvenimą Tonis bandė vaikytis įspūdingas moteris, gražuoles ir labiausiai traukiančias fizine prasme, tačiau jam reikia tiesiog vidutiniškos ir niekuo neišsiskiriančios moters.

Kas įdomiausia, jis visa tai gali turėti su Karmela. Tonio žmona trokšta būti išgirsta, nori kalbėtis, pajausti artumą, tačiau Tonis tiesiog negali pamatyti to, kas yra prieš jo akis. Ta scena, kai Tonis po dar vieno sapno apie Melfi atsibunda naktį ir Karmela atmestinai paklausia, ar jis nori mylėtis, yra itin juokinga, tačiau nedaug trūksta iki to, kad ji taptų graudi: Tonis pats sukūrė moterį, kuri galvoja, kad kiekvienas jo vyro prisilietimas privalo kažką reikšti ir nėra tiesiog paprastas prisilietimas. Sopranai yra itin keista šeima, svajojanti apie bendravimą vienas su kitu, tačiau nedaranti absoliučiai nieko, kad tai taptų realybe.

Karmela vis dar bando ieškoti atsakymų bažnyčioje su tėvų Filu, kuris vis dar trykšta naivumu ir tikisi, kad atradęs Dievą Tonis pasikeis. Tai gali atrodyti kaip išeitis Karmelai, kuri ką tik praėjo išpažintį, tačiau tam tikra prasme Tonis jau visa tai daro: išpažinties tikslas yra priversti žmones išsikalbėti ir atskleisti tiesą apie save, o Tonis pas Melfi šiuo metu daro būtent tai. „Pax Soprana“ yra visiškai draminė serija, kurioje žiūrovus bandoma įtikinti, kad Tonis per pirmąsias šešias serijas nepakeitė savo gyvenimo, o pamatė, kokiu žmogumi norėtų būti ir parodė, kad dėl to jis yra pasiryžęs daryti ne tiek ir daug.

Tačiau „Sopranai“ nėra visiškai draminis serialas. Niekada nebuvo ir nebus. Nepaisant to, kad didžiąją serialo dalį praleidžiame su stiprią vidutinio amžiaus krizę išgyvenančiu vyru ir jo griūnančia šeima, antrame plane vyksta kur kas rimtesni dalykai. Jaunėlio įšventinimo į DiMeo šeimos vadovus metu tarp didžiausių mafijozų yra įsisukę FTB šnipai, jau ilgą laiką sekantys šią šeimą ir jos veiksmus. Toje paskutinėje scenoje vienintelis teigiamas dalykas Toniui yra tai, kad FTB tikrai galvoja, jog jis tėra paprastas parankinis, tačiau šeimos kova su teisėsauga tokias smulkmenas nustumia toli į šoną.

Kitos mintys

  • Tonio planas sudaryti tokias sąlygas Jaunėliui, kad šis jaustųsi esąs padėties šeimininkas, kol kas veikia. Jis pasipuošia savo inauguracijai ir sutvarko žmogų, dėl kurio pražuvo Jaunėlio siuvėjo anūkas. Tikėtina, kad jis tai padaro įsiutindamas ne vieną žmogų, tačiau Jaunėlis jaučia, kad turi galią.
  • Tonio susitikimas su likusiais šeimos vadovais kaip ir praėjusiose serijoje, taip ir šioje neduoda daug naudos. Žiūrovus bandoma įtikinti, kad šeima yra didesnė nei mes matome ir kas Tonis nėra vienintelis, kuris priima sprendimus, tačiau bent jau manęs tai dar neįtikino.
  • Šiek tiek ironiška, kad Karmela ant Tonio pyksta dėl Melfi - bene vienintelės moters, su kuria Tonis nėra turėjęs jokių rimtesnių santykių (net jeigu turėjęs rimtų sapnų), nors tuo metu Tonis mėtosi meilužėmis į visas puses.
Namų darbai: s01e07 - Down Neck / s01e08 - The Legend of Tennessee Moltisanti

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą