2016 m. balandžio 7 d., ketvirtadienis

„American Crime Story“ parodė televizijos galią

Šiame straipsnyje nėra atskleidžiamos svarbiausios pirmojo „American Crime Story“ sezono siužeto detalės, todėl jį saugu skaityti visiems


My God, they discussed this case less than anybody in America. - Robert Shapiro

OJ Simpsono byla 1995 metais pakeitė JAV ir viso pasaulio televiziją.

Byla, kurioje garsus buvęs futbolininkas buvo apkaltintas savo buvusios žmonos ir jos draugo žmogžudyste, kaipmat tapo bene didžiausia ir garsiausia byla per visą JAV istoriją. Apie ją žinojo kiekvienas žmogus, apie ją kiekvienas turėjo savo nuomonę, ir svarbiausia, kad ją nuosekliai, žingsnis po žingsnio narpliojo visos Amerikos televizijos. Narpliojo taip smulkmeniškai, kad daugelis mano, jog ši istorija buvo pagrindinė priežastis, dėl kurios atsirado toks dalykas kaip 24 valandas per parą transliuojami naujienų kanalai.

Dabar tokie kanalai kaip CNN yra įprasti net Lietuvoje, kai atsikėlęs 4 ryto gali įsijungti televizorių ir tiesiogiai pažiūrėti dar vieną sprogdinimą Sirijoje, nes tau nesimiega.

Ta byla yra panaši ir į visą šiuolaikinio interneto kultūrą, kas tik patvirtina, kad žmonėms gyvybiškai reikėjo tokio dalyko kaip internetas, kad tik jie galėtų kvailiausius savo poreikius. Dabar kiekvienas žymaus žmogaus pasisakymas yra išanalizuojamas iš visų kampų ir apie žmogų yra nusprendžiama iš vieno žodžio, labiau ne dėl to, kad tie žodžiai išties daug reiškia, o dėl to, kad sensacijų radaras visad veikia. Visi dabar ieško skambių pasisakymų ir OJ Simpsono byloje net menkiausias advokatų balso tono pasikeitimas buvo analizuojamas įvairiausių ekspertų.

Šiais metais pasirodęs ir šią savaitę pirmąjį sezoną pabaigęs serialas „American Crime Story“ yra dešimt serijų trunkantis OJ Simpsono bylos atkartojimas iki menkiausių detalių. Nenusisukantis nuo pagrindinių bylos dalyvių, jų pozicijų, kreipiantis dėmesį į prisiekusiuosius, visuomenės reakcijas, socialinę bylos svarbą ir siekiantis išlikti kiek įmanoma nešališkas.

Serialas kartu yra vienas geriausių dalykų, pastaraisiais metais aplankiusių televiziją. Kiek geras? Tiek, kad aš, per nuogirdas ir įvairiausius trečiarūšius šaltinius girdėjęs apie svarbiausias šitos bylos detales, kiekvienos serijos metu sėdėjau ant kėdės krašto, tarytum nežinočiau, kas įvyktų paskui. Kokio lygio turi būti serialas, kad kuomet yra skelbiamas bylos verdiktas, žinomas kiekvienam serialą žiūrinčiam žmogui, jis vis tiek išlaikytų įtampą iki paskutinės akimirkos?

Kokybės prasme „American Crime Story“ išties yra nuostabus dalykas, kurį ateityje televiziją ir kiną studijuojantys žmonės privalės nagrinėti be nusiskundimų. Ir jie džiaugsis, nes tokį įdomų dalyką nagrinėji ne kiekvieną dieną.

Reikia daug sugebėjimų, kad sugebėtum žongliruoti tiek daug skirtingų pozicijų. Paminėkit serialą, kuris turėjo daugiau nei penkis veikėjus, kuriuos visus galėtum pavadinti pagrindiniais, ir jeigu nepaminėsit „Game of Thrones“, aš jus apkabinsiu.

Iš pradžių turime O.J. Simpsoną (Cuba Gooding Jr.), buvusį sportininką, apkaltinamą dviguba žmogžudyste ir sulaukiantį neįtikėtino susidomėjimo dėl savo populiarumo. O.J. Simpsonas, dėl kurio ir vyksta visas teismo procesas, yra turbūt mažiausiai įdomus žmogus byloje, kas tik parodo, kokiu šou buvo paverstas visas procesas.

Simpsonas nusisamdo brangų advokatą Robertą Shapiro, kurį įkūnijantis Johnas Travolta čia darė kažką, ko visiškai nesupratau, ir man tai patiko. Shapiro egoizmas galiausiai pradeda kirstis su juodaodžiu advokatu Johnnie Cochranu (Courtney B. Vance), tampančiu bene pagrindiniu žmogumi visoje byloje, turinčiu įspūdingus šoumeno sugebėjimus. Prisiekiu, to, kaip jį suvaidino Vance'as, jūs nesate matę jokiame kitame seriale. Tai atrodo dar įspūdingiau pamačius YouTube klipus ir supratus, kad Cochranas buvo būtent toks žmogus.

Kitoje pusėje turime prieš Simpsoną stojančius prokurorus - Marcia Clark (Sarah Paulson), vienintelę svarbią moterį visame procese, kuri vien dėl buvimo moterimi yra puolama įvairiausiais būdais, ir Christopherį Dardeną (Sterling K. Brown), jai padedantį prokurorą. Jųdviejų santykiai yra viena iš daugelio subtilių trečiaeilių serialo siužeto linijų, kurių į aiškius stereotipus neįsprausi.

Seriale yra ir daugiau veikėjų, kuriems yra skiriamas nemenkas siužeto kiekis. Teisėjas Lance'as Ito (Kenneth Choi) kenčia dėl visuomenės spaudimo. Robertas Kardashianas (David Schwimmer) - taip, tų pačių Kardashianų tėvas - abejoja savo geriausio draugo Simpsono nekaltumu. Prisiekusiųjų gyvenimai taip pat yra paliečiami.

Vėlgi, nei vienas veikėjas negauna daugiausiai eterio laiko. Clark ir Cochranas yra ryškiausi personažai, tačiau net jų negalima pavadinti pagrindiniais. Dešimties serijų gale, visgi, kiekvieną veikėją pažįsti tarytum nuluptą, supranti, ką byla padarė jų gyvenimams ir karjeroms, ir ką jie turėjo išgyventi.

Nors „American Crime Story“ (jau pratęsto antram sezonui, kuriame bus pasakojama apie uraganą Katrina) nuopelnus galėčiau vardinti ilgai, du aspektai man išsiskyrė labiausiai iš visų.

Pirmasis yra tiesiog faktas, kad serialų serijos negali mirti. Nors „Netflix“ myliu taip pat kaip ir jūs, tų serialų sprendimas kurti trylika valandų trunkančius filmus, kuriuose negali įvardinti atskirų serijų, yra į neviltį varantis pasirinkimas. Serialai būtent dėl to ir nėra filmai, kad net jeigu jie gali turėti persidengiančias ir ilgai trunkančias istorijas, serijos leidžia efektyviai nagrinėti skirtingas temas ir kur kas geriau sukuria įtampą nei nesibaigiantis siužeto plėtojimas.

„American Crime Story“ scenaristai, vedami Scotto Alexanderio ir Larry Karaszewskio, tai suprato geriau nei bet kas kitas. Serijos jiems leido kiekvieną savaitę susikoncentruoti prie vis kitos temos - ar tai būtų prisiekusieji, ar Kardashianas, ar rasizmas. Nei vienoje serijoje nebuvo pamiršta plėtoti siužeto, tačiau kiekvieną savaitę buvo gilinamasi į vis kitą bylos aspektą vietoje bandymo kiekvienoje serijoje žongliruoti dešimtimi istorijų, dėl ko galiausiai buvo sukurtas itin išsamus istorijos portretas. Norisi tikėti, kad tokį pavyzdį pasiskolins ir daugiau serialų.

Antra svarbi šio serialo tema yra tai, kaip jis tvarkėsi su rasizmu. Išklausykit ir nepradėkit varyti akių, kadangi tai šiomis dienomis yra itin svarbu.

Visai tikėtina, kad serialas išryškino rasizmo temą vien dėl to, kad JAV dabar besiplečiantys protestai prieš rasizmą vis dar yra reikalingi ir aktualūs. Visgi OJ Simpsono byla prieš du dešimtmečius išties buvo labiausiai aptarinėjama dėl rasizmo klausimo, ir Amerika buvo tiesiog pasidalinusi į baltaodžius, tikinčius Simpsono kaltumu, ir juodaodžius, kaltinančius policiją pakišus įkalčius ir nusiteikus prieš jų odos spalvą.

Mums, gyvenantiems toli nuo šalių, kurioms yra opi rasizmo problema, apie tai kalbėti yra kiek neįprasta. Nors aš pats internetiniame pasaulyje gyvenu JAV rimtu, man rasizmas ar odos spalva vis dar yra neįprastas dalykas, nes kasdieniame gyvenime su juo niekad nesusiduriu.

Tačiau pastaraisiais metais pradėjau vis labiau suprasti, dėl ko įvairesnių grupių įtraukimas į kiną ar televiziją yra toks svarbus, ir dėl ko apie #OscarsSoWhite reikia kalbėti ne sarkastiškai, bet rimtai.

Kitokia odos spalva, kitokia lytis ar kitokia seksualinė orientacija suteikia visiškai kitokias istorijas. „Transparent“ yra turbūt geriausias šių dienų serialas. „Creed“ buvo vienas geriausių praėjusių metų filmų. Nei vienas jų nebūtų buvęs sukurtas prieš kelis dešimtmečius, nes jų centre nėra baltaodžių vyrų.

Dabar daug kas mėgsta kalbėti apie politkorektiškumą kaip apie keiksmažodį ir didžiuotis, kaip jie juodaodžius, gyvenančius už tūkstančių kilometrų, gali vadinti įvairiausiais žodžiais, nes taip juos vadino prieš šimtus metu, ir piešti svastikas, nes čia gi saulės ženklas, apie kokį Hitlerį tu kalbi? Tokius žmones yra sunku priimti rimtai, kadangi jų ciniškumas ir galvojimas, kad kiti žmonės negali mąstyti kitaip nei jie, tiesiog žlugdo.

„American Crime Story“ rasizmas užėmė nemažą siužeto dalį, tačiau netapo svarbiausiu serialo koziriu. Kozirių jis turėjo neįtikėtinai daug, nuo scenarijaus, kuriame yra nulis veiksmo ir kuris susideda tik iš žmogiškosios dramos, iki aktorių, kurių kiekvienas galėtų gauti po „Emmy“ ir to būtų per maža.

Labiau už viską, tiesa, serialas sugebėjo parodyti, koks tai buvo viską užgožiantis teismo procesas. Jis pagimdė šimtus knygų, dešimtis ekspertų ir žvaigždes iš žmonių, kurie niekad nesiekė žvaigždžių statuso. Jis kartu užmiršo, kad viso to centre buvo bandymas išsiaiškinti, kas nužudė du žmones, kurie teismo pabaigoje galiausiai rūpėjo tik jų artimiesiems.

Kartais serialai ir filmai, paremti tikrais faktais, gali būti tiesiog neįdomūs, bandantys tiesiog sausai atpasakoti faktus naudojant aktorius. Jeigu norite „American Crime Story“ apkaltini neįdomumu, kreipkitės į mane, nes su serialų supratimu jums išties yra kažkas ne taip.

O ką apie šį serialą manote jūs?

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą