2016 m. spalio 6 d., ketvirtadienis

Sopranai. Šeštas sezonas. Cold Stones/Kaisha

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios dviejų pavadinime pateiktų „Sopranų“ serijų detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Sopranų“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Šeštas sezonas. Vienuolikta serija. Cold Stones


Don't put me to the test. - Tony Soprano

Karmelos vaidmenį „Sopranų“ pasaulyje per daug lengvai galima sumenkinti iki paprastos namų šeimininkės lygio. Ji neturi ką veikti, ima pinigus iš Tonio ir tiesiog leidžia laiką namuose, kartais sutrikdydama bendrą Sopranų šeimos nuotaiką ir apsimetanti kiek rimtesniu žmogumi nei aplinkiniai.

Žiūrint iš kitos pusės, veikėjų prasme tai yra aukso kalnas (turiu pastebėti, kad tik tokio aukšto lygio seriale kaip „Sopranai“, nes prastesni scenaristai Karmelai ir neduotų nieko daugiau kaip namuose sėdinčios moters statusą). Karmela neturi ką veikti fiziškai, kadangi ji neturi darbo, tačiau ji namų šeimininkės ir vaikų augintojos statusą priima kur kas rimčiau nei daugelis žmonių priimtų savo darbą. Tai yra kone vienintelis dalykas, kurį ji turi, ir noras rūpintis vyru ar vaikais yra viską apimantis jausmas, kurį Karmela bijo paleisti.

Būtent dėl to besikeičiantis jos gyvenimas Karmelą sukrečia taip stipriai. Kuomet ji buvo išsiskyrusi su Toniu, jos palūžimas buvo aiškus ir suprantamas. Tonis buvo žmogus, kuriuo ji rūpinosi visą gyvenimą ir tai, ką ji statė taip ilgai, dabar tiesiog dingo ir Tonis, o Tonis pasišalino išsiurbęs visą jos gyvenimą.

Dabar, kai ji su Toniu dar kartą susitaikė, kur kas svarbesnis akcentas jos gyvenime tapo savarankiškumas ir namo statymas, kuris visą laiką kažkur kabo ir kurio mes fiziškai nematome, tik suprantame kaip kažką, kas užima Karmelos laiką. Laiką, kurio didžiąją dalį ji vis dar skiria savo vaikams ir jaudinimuisi dėl jų.

Dėl to Karmela šioje serijoje tarytum palūžta. Supratusi, kad AJ išmetė net ir iš prasčiausio įmanomo darbo, o Medou persikelia gyventi į Kaliforniją, Karmela supranta, kad negali atsiremti net į savo vaikus, kurie jos nemėgsta ar nenori paskirti savo gyvenimo jai. Namų šeimininkė, kuriai reikia atostogų, dažnai skamba kaip paradoksas, tačiau nemanau, kad yra daug serialą mačiusių žmonių, kurie išdrįstų pasakyti, jog Karmela neužsitarnavo poilsio.

Jos ir Ro išvyka į Paryžių yra vienas keistųjų serialo elementų, kuriuose gal ieškau per daug simbolizmo, kadangi plačiąja prasme jis veikia nuostabiai. Abi moterys atvyksta į savo svajonių miestą kur jų niekas nepažįsta, kur jos yra laisvos nuo kasdienių rūpesčių ir gali ilsėtis į valias.

Ir visgi čia yra „Sopranai“, kur ne viskas taip paprasta. Apie Ro mes nežinome nieko, kadangi ji dažniausiai funkcionuoja kaip siužeto įrankis, priverčiantis Karmela garsiai išsakyti savo mintis. O Karmelą mes pažįstam. Žinom, kaip jai svarbu elgtis pagal taisykles, kaip ji gerbia istoriją ir kaip ji yra prisirišusi prie namų, kas šioje serijoje yra gražiai pateikiama.

Didžiąją „Cold Stones“ dalį Karmela praleidžia susimąsčiusi ar sunerimusi, žiūrėdama aplink ir negalinti patikėti, kad viskas yra taip didinga. Moteris, visą gyvenimą praleidusi namuose, yra paveikta net ir menkiausių detalių. Karmela žavisi griuvėsiais ir skulptūromis (dažniausiai vaizduojančiomis motinas ar moteris), smulkmeniškai domisi datomis, kada buvo pastatyti pastatai, ir bijo išklysti iš kelio. Kuomet ji tai padaro, Karmela apsiverkia, supratusi gyvenimo laikinumą iš griuvėsių, kas yra keistas dalykas, bet vėlgi, Karmela yra susižavėjusi viskuo, kas ją supa.

Įdomiausia jos istorijos dalis sukasi apie santykius su Ro. Karmela bando ištrūkti iš įprastinės rutinos, kaip nors pakeisti gyvenimą ar elgesį, ir ji sugalvoja, kad geriausias sprendimas yra paklausti savo draugės apie tai, kaip ji jaučiasi apie vyro ir sūnaus mirtis. Tai Karmelai nepasiseka ir net jeigu draugė yra supratinga, ji vis tiek įsižeidžia. Scenaristai čia paprastai parodo, kad Karmela bando padaryti kažką kitokio nei įprastai.

Karmelos nebuvimas namie Sopranų šeimai neatsiliepia per daug skaudžiai, nors vėlgi sugeba parodyti, kaip Karmela veikia savo šeimą. Ji skambina namo ir teiraujasi, kaip laikosi Tonis ir AJ, negalėdama palikti vienintelės savo turimos pareigos, ir nusivilia supratusi, kad ten visi gyvena ramiai ir jiems nereikia Karmelos pagalbos.

Kai istorija pasisuka prie Tonio, pasidaro aišku, kad jis gal gyvena ne tobulai, bet asmeniniame gyvenime bent jau gauna daugiau laisvės. Jis nebijo leisti laiką su meilužėmis ir nebūti namuose, nors problemų vis dar turi.

Svarbiausia jų yra Vitas, užklumpantis Tonį netikėtai. Vito istorija yra neabejotinai nuobodžiausias ir beprasmiškiausias rimtesnis „Sopranų“ sumanymas, kuris tapo kiek įdomesniu vien dėl jo santykio su Toniu. Net ir šioje serijoje Vito siužeto linija yra kiek kvailoka, kadangi jis, taip ilgai bėgęs nuo jam pakenkti galinčios mafijos, dabar sugalvojo, kad gal Tonį ir kitus galėtų perkalbėti. Tai yra labiau kvailumas nei normali taktika.

Turbūt ir neverta nei sakyti, kad toks planas nepasiseka, nors Tonis norėjo jam pritarti. Negalima sakyti, kad jis rimtai svarsto Vito sugrįžimą, tačiau apie tai kalba su šeimos nariais ir paaiškina, kad Vitas jiems buvo svarbus žmogus. Tonis galiausiai priima aiškų sprendimą jį nužudyti, bet net ir tuomet jaučiasi nepatogiai ir nelaimingai, pykdamas ant Vito, kad šis negalėjo geriau paslėpti savo fizinio gyvenimo.

Šioje situacijoje viskas perauga į antrąją Tonio problemą. Anksčiau matėme, kad jis pagaliau nusprendė nebesilankstyti Filui ir privertė jį parodyti pagarbą, net jeigu ji nėra rimta. Visgi Filas nori parodyti savo galią ir pats nužudo Vitą, tariamai keršydamas už savo seserį.

Kai žinia pasiekia Tonį ir jo gaują, viskas apsiverčia aukštyn kojom, kadangi tai vienokiu ar kitokiu būdu reiškia karą. Ypač po to, kai Silvijus su mėsininku gindami savo garbę nužudo vieną iš Filo vyrų, dėl ko Tonis pasiunta. Per šešis sezonas matėme, kiek daug Tonis įdėjo pastangų į tai, kad išvengtų didžiųjų konfliktų, o dabar jis yra arčiau vieno jų nei bet kada anksčiau. Serijoje parodoma ir Filo istorijos pusė, kuomet jis negali užmigti ir galvoja apie savo sprendimus, nes sunku būtų patikėti, kad jis iš tokios situacijos taip pat nesitiki karo.

Visgi didžiausia ir svarbiausia Tonio problema, kurią jis dar sugeba išspręsti, yra AJ, kuris ir toliau yra tinginys bei pasižymi visomis savybėmis, kurių taip nekenčia Tonis. Ir kalbėdamas su Melfi jis supranta dalyką, apie kurį buvo galima pagalvoti jau anksčiau: AJ yra panašioje pozicijoje, kurioje Tonis būtų norėjęs būti to paties amžiaus. Tokioje, kur motina gina sūnų, kur tėvai nėra per daug reiklūs ir kur yra daugiau laisvės nei reikia.

Tonis tai puikiai supranta ir sėkmingai ignoruoja, tikėdamas, kad jo tėvų auklėjimo būdas jį patį pavertė tokiu žmogumi, kokiu yra dabar, ir tai privalo tikti AJ. Jis sūnaus nemuša, jam negrasina, tiesiog leidžia suvokti, kas jam gali atsitikti, jeigu jis nenueis į darbą, kurį surado Tonis. Ir AJ jo paklauso. Labiau išsigandęs nei motyvuotas, bet Tonis savo tikslą pasiekia ir pagaliau turi sūnų, dėl kurio jam nėra gėda.

Kitos mintys

  • Per aplinkinių prizmę pateikta Vito istorija buvo kur kas įdomesnis dalykas nei jo paties gyvenimo rodymas. Dar vienas pavyzdys - Vito vaikai, serijos pabaigoje perskaitantys straipsnį apie savo nužudytą tėvą. Serialas sėkmingai parodo, kokie dalykai gali sukrėsti vaikus, ir šis neabejotinai yra vienas jų.
  • Šioje serijoje paskutinį kartą Karmelos sapne pasirodo Adriana. Drea de Matteo turėjo neblogą darbą, kad net kai jos veikėja buvo nužudyta ji galėjo nuvykti į Paryžių vien tam, kad nusifilmuotų kelioms sekundėms.

Šeštas sezonas. Dvylikta serija. Kaisha


You don't have to eat every dish of rigatoni. You don't have to fuck every female you meet. - Jennifer Melfi

Jeigu prieš porą serijų „Sopranai“ nagrinėjo tai, kaip skirtingai žmonės reaguoja į tuos pačius pramogų šaltinius, tai „Kaisha“ kreipia dėmesį į tai, kaip žmonės yra suviliojami skirtingais dalykais. Serialas sugeba parodyti, kad kiekvienas žmogus gali būti suviliotas, tiesiog tie patys kerai visiems žmonėms netinka ir kiekvienoje situacijoje reikia kažko asmeniško.

Aiškiausias vilionių pavyzdys seriale visuomet yra Tonis, kurį traukiančios moterys yra daugiau ar mažiau vienodos, kas yra svarbu norint suprasti jo skonį ir mąstymą. Visos Tonio meilužės iki šiol buvo nepriklausomos moterys, kurios jo nebijo ir kurios gali išsakyti viską, ką galvoja, bei viską pasiekia pačios. Tai, jog Tonį patraukė Džiulijana, niekam nėra nuostabu. Moteris, kuri pati į jį kreipiasi norėdama nusipirkti patalpas, privalo būti savarankiška ir nebaili, todėl Tonio potraukis jai yra suprantamas.

Ir net jeigu Džiulijana iš pradžių Toniui atsakė tuo pačiu, savo pirmąją progą jis numetė į šalį atsiminęs savo sąžinę bei paskutinę sekundę apsigalvojęs, norėdamas neišduoti savo šeimos. Į pakartotinius viliojimus Džiulijana neatsako, ko Tonis anksčiau nėra patyręs.

Ilgainiui paaiškėja kodėl. Pasirodo, kad Džiulijana susitikinėja su Kristoferiu ir jie bando nuslėpti savo santykius nuo Tonio. Tai vėlgi yra suprantama, tačiau serialas sukuria pakankamą intrigą siekdamas parodyti, dėl ko tokie du visiškai skirtingi žmonės gali suartėti.

Atsakymas yra pateikiamas greitai, kuomet mums parodoma, jog Džiulijana ir Kristoferis lanko tą pačią anoniminių alkoholikų grupę (kuri jiems nepatinka), dėl ko jie taip suartėja.

Tuo pačiu ilgainiui paaiškėja ir tai, kad Kristoferis jaučia padaręs klaidą taip greitai vesdamas savo draugę ir pradėdamas šeimyninį gyvenimą. Džiulijana jam suteikia komfortą ir galimybę išsikalbėti, ir kartu ragina Kristoferį nemesti šeimos, tačiau jis jau atrodo apsisprendęs. Net žiūrint tą seriją, kurioje Kristoferis priėmė visus skubotus sprendimus, buvo aišku, kad tai ilgai nesitęs. Dabar jį pasiekia ta realybė ir žiūrovai kartu pamato, kaip jo naujoji žmona jaudinasi dėl vyro ir naiviai juo tiki, kai jis savo būsimo vaiko motiną tiesiog numeta į šalį dėl to, kad ji jau nėra įdomi.

Džiulijanos ir Kristoferio santykiai pasiekia kulminaciją tuomet, kai jie spjauna į visus apribojimus ir daugiau nenori gyventi pagal kitus žmones. Jie ne tik kad nekreipia dėmesio į tai, ką galvoja Tonis - jis sužino apie Kristoferį ir susinervina, tačiau Kristoferiui tai reiškia nedaug, - bet ir sugrįžta prie narkotikų, anksčiau nustūmusių juos į patį dugną. Ką tik matėme, kaip Kristoferis vienas vartoja narkotikus. Jis yra susikaupęs, atsipalaidavęs ir tiesiog laisvas. Kartu su Džiulijana jis yra kur kas laimingesnis ir mažiau sukaustytas, taip konkrečiai parodydamas, kad juodu sieja jeigu ne meilė, tai bent jau abipusis supratimas.

Kitoje serijos pusėje turime AJ istoriją. Nors šiaip paauglių meilė yra tarp mažiausiai įdomių serialo siužetų, ši yra išskirtinė. Statybose, kuriose dabar dirba AJ, jis susipažįsta su ten taip pat dirbančia Bjanka. Kur kas vyresnė už jį mergina su juo paprastai kalbasi ir flirtuoja, ir kyla didelis klausimas, dėl ko tai vyksta. AJ apie tokius dalykus neturi laiko galvoti ir tiesiog eina pagal srovę bei sulaukia gerų dalykų.

Tuo tarpu Bjankos poziciją suprasti nesunku. Ji yra vieniša motina, dirbanti statybose, kuriose su ja maloniai turbūt nesielgia niekas. Todėl jeigu ji sutinka malonų žmogų, kad ir kiek jam būtų metų, jis patrauks jos dėmesį.

Juolab kad jai vyro reikia. Bjanka gyvena vargingame rajone, kuriame trinasi neaiškūs žmonės, ir nežinia, kada jie ką nors gali sugalvoti. Nors AJ su grėsmingais gatviniais susitvarko savu stiliumi - atiduodamas dviratį ir juos papirkdamas, - jis sugeba pasiekti ir savo, ir Bjankos tikslą, ir dėl to yra tinkamai apdovanojamas. Jam reikia artumo, jai reikia saugumo, ir jų abipusė trauka, net jeigu keista, yra suprantama.

Galbūt dėl to Kalėdų vakarėlyje Tonis ir Karmela, net jeigu nustebę, priima Bjanką ir jos sūnų į savo šeimą. Jie mato laimingą AJ, jie nenori pasakyti kažko blogo ir tiesiog stengiasi apsiprasti prie situacijos. Situacija yra keista, kurioje visi per Kalėdas tyli, tačiau paskutinis kadras parodo artimą šeimą, kurioje vienas žmogus kitam yra itin reikalingas ir dėl to jie gali išgyventi net nepatogiausias akimirkas.

Kitos mintys

  • Filas patiria širdies smūgį ir net jeigu Tonis iš pradžių džiaugiasi, ilgainiui supranta, kad tai yra neteisinga. Jo pokalbis su Filu apie tai, kad Tonis net ir priešams nelinki to, ką jam teko patirti, yra jausmingas momentas, ypač turint mintyje tai, jog ką tik Filas rimtai kalbėjo apie alternatyvą nužudyti Tonį ar vieną iš jo parankinių.
  • Teoriškai tai buvo paskutinė pirmos šešto sezono dalies serija. Praktiškai prie naujo sezono pulsim tuoj pat.
Namų darbai: s06e13 - Soprano Home Movies / s06e14 - Stage 5

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą