2017 m. balandžio 17 d., pirmadienis

Twin Peaks. Pirmas sezonas. Cooper's Dreams

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios pavadinime pateiktos „Twin Peaks“ serijos detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Twin Peaks“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Kadangi jūs esat vieni iš nedaugelio žmonių, kurie yra atradę šitą blogą, turbūt natūralu tikėtis, kad televizija domitės labiau nei vidutinis žmogus ir jos istoriją kažkiek žinot. Kažkiek papasakosiu vis tiek.

Jeigu nežiūrit serialų, sukurtų anksčiau nei, tarkim, 1995 metai, televizija atrodė visiškai kitaip, pripildyta šimtų procedūrinių serialų per tuos pačius tris kanalus. Reitingai buvo didžiausi, kokie tik gali būti, labiau dėl to, kad žmonės neturėjo kitų pramogų nei dėl to, kad serialai buvo tobuli.

Televizija kartu buvo konservatyvumo garantas. Ten viskas buvo vienodai, viskas keisdavosi maždaug dešimčia metų vėliau nei gyvenime. Kinas buvo kur kas labiau pažengęs – jau po kokio aštunto dešimtmečio, po Roberto Altmano ar, tarkim, Woody Alleno filmų moterys jau buvo suprantamos kaip atskiri žmonės, ne kaip romantinis vyrų objektas ar šiaip dėl vaizdo įkišti sutvėrimai.

Televizijoje situacija buvo kitokia. Situacijų komedijų apie moteris buvo nemažai – nedaug serialų, kurie istorijoje buvo populiaresni už „I Love Lucy“ ar „Mary Tyler Moore Show“, - bet tos moterys buvo kažkokios vienodos, tarytum suteikdavusios džiaugsmo vyrams, kad jos yra savarankiškos, net jeigu gryno moteriškumo ar sentimentalumo į ekranus buvo įleidžiama stipriai atskiedus.

Kai dabar žiūriu „Twin Peaks“, sunku suprasti, kaip stipriai per porą dešimtmečių pasikeitė socialinė situacija. Dabar serialų apie įdomias moteris yra ne ką mažiau nei apie vyrus, Holivudas iš paskutiniųjų bando dar labiau praplėsti savo akiratį, o istorijų skirtingumas niekad niekam nepakenkė.

Ir visgi jeigu žiūrėsite į „Twin Peaks“ iš dešimto dešimtmečio pradžios perspektyvos, tokių moterų televizijoje iki tol buvo be galo mažai.

Pažiūrėkite į Audrey. Kiek tokių keistai sunkiai apibrėžiamų veikėjų atrasite televizijos istorijoje (net ir dabar)? Iš pirmo žvilgsnio ji yra įprastinė pasileidusi paauglė, kurią išlepino turtingi tėvai. Tuo pačiu ji yra ne tiek išlepinta kiek tiesiog blogai besielgianti mergina, nuostabiai suprantanti kitų žmonių emocijas ir sugebanti jomis manipuliuoti ar juos tiesiog šantažuoti. Per savo seksualumą apibrėžiamų moterų televizijoje yra buvę ir dar bus apsčiai. Tokių apsukrių ir kitiems kenkti nevengiančių veikėjų yra mažai ir scenaristų sprendimas ją versti siekti Kūperio, kuris priešinasi visiems Audrey kerams, yra visiškai nuostabus.
Arba Norma. Įprastame seriale ji būtų nuolankiai dirbanti ir su savo nusikaltėliu vyru gyvenanti moteris, kurios mes pernelyg nepažįstam, nes serialas jos istorijų niekad nerodo. Čia, tiesa, ji yra visiškai savarankiška, nepasiduodanti paprastai romantikai su Edu, bet sugebanti pastovėti už save. Norma pakankamai pasitiki savimi, kad žinotų, jog nenori būti su Edu, kuris nėra pasiryžęs dėl jos nuversti kalnų, ir kaip nors pati sugebės susitvarkyti su iš kalėjimo sugrįžusiu Henku. Tokiu būdu iš potencialios pilkos pelytės Norma yra paverčiama viena įdomiausių serialo veikėjų.

Matyti tai, kaip jos pėdomis seka Šelė, yra ne ką mažiau įdomu. Šelės, Leo ir Bobio meilės trikampis yra kiek nerangiai plėtojama istorija (labiausiai dėl to, kad Leo yra pateikiamas kaip banalus blogiukas), nors potencialo ji turi užtektinai – režisūros ir muzikos dėka jų pasakojimai visad turi atmosferą, kad tuoj gali nutikti kažkas baisaus.
Šįkart taip ir nutiko. „Twin Peaks“ sugebėjimas susieti visus veikėjus kartais gali pasirodyti kiek per daug nenatūralus, nors patikėti tuo, kad Leo yra susijęs su Normos vyru Henku nėra taip sunku. Pamatyti, kaip drąsusis Leo yra sumušamas Henko, o vėliau pašaunamas daugiau jokių patyčių nepriimančios Šelės yra neįtikėtinai malonu. Šelės ir Normos istorijos pastarosiomis serijomis buvo pateiktos kaip stipriai panašios – turbūt dėl to, kad jos tokios ir yra – ir serialo scenaristai tokiu būdu parodo, kad Tvin Pykso gyventojų likimai nėra iš anksto nuspręsti ir jie situaciją dar gali pakeisti.

Kartais seriale net gali pasirodyti, kad moterys čia yra pateikiamos kaip moralumo rodikliai ar tiesiog vieninteliai žmonės, kurie gali elgtis adekvačiai visose situacijose. Loros pusseserė Maddy iškart atvykusi į miestelį pradeda šniukštinėti po Loros daiktus ir imasi iniciatyvos išsiaiškinti visas paslaptis. Josie, kuri anksčiau buvo pateikta kaip meluojanti šerifui, dabar pasakoja jam visą tiesą ir kartu rengia pasalą Benui su Catherine, kas tik parodo jos protą. Net ta pati Catherine, kuri yra paišoma kaip išties nemaloni veikėja, turi planų, kurie yra sudėtingi, net jeigu kenkiantys aplinkiniams.

Tuo tarpu vyrai veikėjai čia yra vienas už kitą keistesni. Lelandas vis dar pradeda verkti ir šokti užgrojus muzikai, kas šioje serijoje sėkmingai įgyvendinama komedijos tikslais, kai Lelando traukulius svečiai iš Islandijos supranta kaip rimtą šokį. Edas nieko nesugeba padaryti pats ir yra stumdomas, kas jam gali kainuoti normalius santykius su Nadina.
Ir tada yra Kūperis, apie kurį jūsų nuomonė gali būti visiškai skirtinga. Nors jo lengvumas tokiame rimtame seriale yra sveikintinas dalykas – savimi užtikrinti keisti žmonės yra malonus reginys bet kokioje situacijoje, - jis vis tiek yra viduryje žmogžudystės tyrimo, ir kai jis kaip maža mergaitė apsidžiaugia gavęs paprastą puodelį kavos, riba tarp džiaugimosi kiekviena diena ir kvailumo yra išties minimali.

Todėl „Twin Peaks“ televizijoje buvo unikalus ne vien savo muzika, vizualiąja puse ar mistine istorija. Serialas apie sapnuose pasirodančius žudikus ir šokančius nykštukus buvo feminizmo šaltinis, šita idėja tryškęs per visus kraštus, ką suprasti yra žiauriai malonu.

Kitos mintys

  • Kūperis su šerifu susitinka Log Lady, kurios čia matome daugiau nei per ankstesnes serijas kartu sudėjus. Nors ji nepasako nieko, kas galutinai padėtų išsiaiškinti Loros žudiką (tik prideda daugiau užuominų), įdomiausia čia yra tai, kad Kūperis pirmą kartą seriale nuoširdžiai pasimeta. Nors Trumenas ir Hokas su Log Lady kalba nesidrovėdami, Kūperis nenori kalbėti su pliauska, kas bent jau man sufleruoja, jog Kūperis nepažįsta Tvin Pykso gyventojų taip tobulai, kaip jis galvojo.
  • Vis dar nesuprantu, kuo Lelandas ir Audrey yra panašūs, nes juos abu pravirkdo muzika. Kažką įtariu, bet pasilaikysiu ateičiai.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą