2017 m. gegužės 1 d., pirmadienis

Twin Peaks. Antras sezonas. Drive with a Dead Girl

Šioje apžvalgoje yra atskleidžiamos svarbiausios pavadinime pateiktos „Twin Peaks“ serijos detalės ir aptariami iki šių serijų įvykę įvykiai. Apžvalgoje nėra kalbama apie įvykius, kurie seriale dar įvyks, taip užtikrinant „Twin Peaks“ dar nemačiusių žmonių saugumą ir apžvalgų objektyvumą.

Kai serialas, kuris išgarsėjo dėl savo paslapčių ir mistikos, žiūrovams pagaliau suteikia visą informaciją ir daugiau nebesislepia, iš kūrėjų pusės tai yra ypač rizikingas sprendimas. Ką „Twin Peaks“ gali padaryti tuomet, kai visi pagaliau žino, jog Lelandas yra Bobas, o Bobas yra Loros žudikas? Loros nužudymas juk buvo pagrindinis žiūrovus įtraukęs dalykas, o jos žudiko paieškos tuos žiūrovus išlaikė su serialu, tai būtų kaip ir logiška, kad susidomėjimas serialu išblėstų. Ilgainiui taip gal ir bus, bet dar teks šiek tiek palaukti.

Šioje serijoje paaiškėja, kad „Twin Peaks“ kabinasi į vienintelį likusį didesnį kabliuką: Lelando kaip žudiko sugavimą. Ir tai yra daroma būdu, kuris pats iš savęs kelia klausimų ir intrigų, ir bent kuriam laikui išlaiko santykinai aukštą paslapčių ir įdomumo lygį. Serialas čia jau nesislepia ir, balansuodamas ant subtilumo ribos (šiaip ją netgi peržengdamas) žiūrovams ne vieną kartą primena, kad taip, Lelandas yra Bobas ir jeigu to dar nesuprato, pažiūrėkit į jį veidrodyje (Lelandui kažkodėl labai patinka žiūrėti į veidrodžius, kas yra kaip vampyriškumo priešingybė, o užuominų apie vampyrus šitam sezone matau turbūt daugiau, nei jų išties yra).

Serija man įdomi tuo, kad Lelandas (ar Bobas, bet nesimaišymo vardan toliau jį vadinsiu Lelandu) tarytum siekia būti pagautas ar bent jau nori gauti kuo daugiau adrenalino žinodamas, kad nuolat rizikuoja kalbėdamas su šerifu ir Kūperiu, nes gali pernelyg išsiduoti. Tačiau Lelandas pasitelkia puolimą kaip gynybinę taktiką ir nuolat eina į konfrontacijas su teisėsauga bendrai ir Kūperiu konkrečiai.

Tai kelia nemažai klausimų, nors turbūt įdomiausias man yra tai, kiek susiskaldęs yra pats Lelandas. Praėjusios serijos apžvalgoje minėjau, kad galbūt jo šokiai ir linksmumas yra tarytum bandymas ištrūkti iš Bobo gniaužtų, su kuo dabar pats nesutikčiau, nes labiau tikėtina, kad šokti ir linksmintis nori ta žmogaus dalis, kuri nuolat juokiasi ir džiaugiasi (a.k.a. Bobas). Ir šiaip sunku pasakyti, kiek tas susiskaldymas jame išvis egzistuoja. Maikas sakė, kad Bobas kažkokiame žmoguje gyvena jau apie 40 metų, tai ar galima sakyti, kad Lelandas nuo gimimo buvo Bobas? Ar tai, kad jis Bobas vaikystėje buvo jo kaimynas, yra kažkokia užuomina, ar tiesiog pagrindimas, kad jis ir tuomet žiūrėdavo į veidrodį? Žodžiu, šioje vietoje man yra įdomiausia, kiek tame žmoguje yra Lelando kaip Loros tėvo, verkusio dėl savo dukros mirties ir praėjusioje serijoje dar kartą apraudojusio Maddy kaip savo dukrą. Man atrodo, kad jo yra visai nemažai ir bandymas įkliūti į Kūperio nagus yra tarsi savotiškas būdas pabėgti nuo Bobo ar bent jau atsidurti saugesnėje aplinkoje.

Vienaip ar kitaip, Lelando rizikavimas bendraujant su Kūperiu ir Trumenu yra mažų mažiausiai nesubtilus. Sužinojęs apie Beno suėmimą jis iškart pasišalina ir už kampo pradeda juoktis, ką Kūperis supranta kaip verkimą, nors net jam šioje vietoje kyla įtarimų. Tai, jog iškart po jų susitikimo Lelandas tiesiog negali nešokti, yra lyg ir natūralu visomis prasmėmis – jeigu tu esi žudikas ir nenori, kad tavęs pagautų, kito žmogaus sugavimas yra geriausias būdas nuo savęs pašalinti visus įtarimus.

Kita jųdviejų scena yra dar rizikingesnė, kai dainuodamas Lelandas pavojingai vingiuoja keliu ir neatkreipia dėmesio į tai, kad vos nesukelia kelių avarijų, nors Trumenas ir Kūperis jo dėl to vėlgi nesubara – kaipgi barsi vyrą, praradusį savo dukrą ir sužinojusį, kad jos nužudymu įtariamas vyras sėdi kalėjime? Lelando išsiblaškymas visiems atrodo natūralus, jo šokinėjantis mąstymas į save neatkreipia dėmesio, o tai, kad jis nori parodyti savo golfo lazdą, bagažinėje gulinčią šalia Maddy kūno, Kūperiui irgi atrodo kaip dar vienas Lelando kvailiojimas. Man ir, tikiu, kitiems žiūrovams tai yra žaidimas su likimu ir tarytum prašymas į save atkreipti dėmesį jau nebesislepiant po kažkokio subtilumo skraiste.

Beje, kad jau prakalbom apie Loros žudiko suėmimą, Beno ir Lelando istorija šioje serijoje man yra tarytum paralelėje, kadangi jie labiau nei bet kada anksčiau siekia būti sąžiningi ir teisingi, kas šiaip jiems yra nelabai įprasta. Kai Džeris su broliu bando planuoti, kaip Benas gali greičiau išeiti iš kalėjimo, Benas priešinasi melavimui ir, pavyzdžiui, aiškina, kad nenori kito advokato nei Džeris ir kad jis nemeluos Loros mirties vakarą nebuvęs su Catherine.

Per vieną seriją Benas kartu su Džeriu tampa tarsi kitais veikėjais, kai serialas pagaliau prisikasa prie jų nuoširdumo ir savotiško sąžiningumo. Bent jau tokio, kokį jį gali suprasti du nusikaltėliai. Beno prasme tai yra motyvuotas, nors vis tiek netikėtas pasikeitimas – jo gyvenimas per porą dienų sugriuvo su didžiuliu trenksmu. Jis savotiškai prarado savo dukrą, prisipažino jai ir kitiems, kad mylėjo Lorą, ką tik buvo šantažuotas iš mirusiųjų prisikėlusios Catherine ir dar net nežino, kad iš jo paskutinius pinigus ruošiasi išpešti Bobis, sužinojęs, kad Benas ir Leo susidėjo dėl fabriko sudeginimo (kas turbūt yra vienintelis rimtas kaltinimas ir įrodymas Beno link). Po tokių įvykių Beną tarsi apleidžia jėgos, kai jis pasidaro abejingas dar ir dar vienai kliūčiai, metamai jo link, nors po Catherine ir Pyto šantažavimo jis pratrūksta ir sudaužo viską, ką randa pakeliui, parodydamas, kad visi minėtieji dalykai jį paveikė ypač stipriai ir kad sąžiningumas jo niekur toli nenuves. Teoriškai toks Beno žaidimas buvo protingas, kadangi visi būtų tikėjęsi, kad jis eis į kitą pusę ir stipriai priešinsis visiems kaltinimams, tiesiog jam šiek tiek pritrūko kantrybės.

Šiaip jam laukti nereikėjo ilgai. Policija aiškiai neturi jokių konkrečių įrodymų prieš Beną išskyrus tai, kad jis mylėjo Lorą ir turi tik pusėtiną alibi. Didžiausias įrodymas būtų buvęs Maiko pasakymas, kad Benas išties yra Bobas – akivaizdu, kad Kūperis būtent tokio atsakymo ir tikėjosi, - tačiau taip nėra. Ta situacija pagimdo vieną įdomiausių ir vėlgi prie tiesos prisikasančių scenų, stovinčių „Twin Peaks“ centre: Trumenas Kūperiui pareiškia, kad jam atsibodo visa mistika ir pasakojimai apie dvasias ir milžinus, ir jis ruošiasi suimti Beną kaip tikrą nusikaltėlį, ne kaip velnią. Scena, atrodo, ir patį Kūperį grąžina į tikrovę; neaišku, kiek prieš serialo įvykius jis tikėjo mistiniais dalykais – jo susižavėjimas Tibetu gali būti užuomina į tai, - tačiau panašu, kad šioje vietoje Kūperis atsimena esantis FTB agentas, kuriam įkalčiai turi būti aukščiau nei intuicija ar dvasios. Ta scena yra nuostabi tavo tikrumu ir kirtimu į pačią širdį serialo susiskaldymo tarp tikrovės ir fantazijos, ir parodanti, kad konfliktas tarp dviejų dimensijų yra labiausiai intriguojanti serialo dalis, kuri net ir po didžiausių paslapčių atskleidimo niekur nedings.

Kitos mintys

  • Į miestą atvyksta Normos mama, dar kartą parodanti, kaip per porą sakinių „Twin Peaks“ tobulai apibrėžia savo veikėjus – mama yra nepritarianti dukros gyvenimo ir vyro pasirinkimams, o tarp jų tvyrantys nesutarimai yra ypač ryškūs. Šiaip ta istorija įdomi mažai kuo, nebent santykinai banaliu parodymu, kad naujasis Normos mamos vyras yra pažįstamas su Henku ir jie abu yra aferistai. Serialo noras susieti absoliučiai visus veikėjus yra išskirtinė „Twin Peaks“ dalis, nors šioje vietoje negaliu pasakyti, kiek ji buvo reikalinga (nors ateityje, tikiu, su ja bus kažkas padaryta).
  • Kartu atvyksta ir Liusės sesuo su savo vaiku. Prisiekiu, ji buvo išrasta tik tam, kad Endis pasinaudotų savo kvailumu ir pagalvotų, kad Liusė jau spėjo pagimdyti (potencialiai jo) vaiką. Liusės ir Endžio romantinė istorija dabar yra smagiausia smulkioji serialo dalis, ir menka detalė, kad jų romantinį momentą čia nuolat gadino privatumo nesuprantanti Liusės sesuo, yra pavyzdys, kaip puikiai serialas tvarkosi su smulkiausiais savo elementais.
  • Kūperis ir Audrey šioje serijoje susitinka tik kokiai minutei, tačiau vėlgi greitai parodo, kuo jų santykis yra įdomus. Jiedu užbaigia vienas kito sakinius – Kūperis supranta, kad Audrey niekam nieko neleido daryti viešnamyje, o Audrey iškart žino, kad jos tėvas buvo suimtas – ir dabar yra įdomu, kiek toli serialas nuspręs nuvesti jųdviejų draugystę. Nepatogių situacijų čia jau buvo apsčiai, nors pakelti į naują lygį jas dar galima.
  • Pusiau smagi, pusiau neraminanti ir visu kuo parodanti Lelando/Bobo genialumą detalė: Kūperis galvoja, kad Bobas privalo slėptis šešėliuose, ir iškart tai pasakęs pamato šokantį Lelandą, dar kartą įrodantį, kad rizikavimas ir puolimas jam padeda labiau nei paslaptys.
  • Sara į kasdienybę reaguoja panašiai atmestinai kaip ir Lelandas, nors serialas į ją nebuvo įsitraukęs. Pirmajame sezone ji matydavo Bobą, praėjusioje serijoje ji matė baltą arklį, tačiau Lelando arba neįtaria, arba veikia su juo išvien, kas abiem atvejais prašosi įdomios atomazgos.
  • Pytas prisipažįsta mylėjęs Josie ir yra kiek įmanoma įsimylėjęs Catherine. Jo nuoširdumas visad yra viena smagiausių serialo dalių ir šioje vietoje net nėra nemalonu, kad jis šaiposi į didžiausią duobę gyvenime papuolusio Beno – jo entuziazmas viską atperka.
  • Maddy atrandama suvyniota į plastiką lygiai taip pat kaip ir Lora. Simbolizmo ir paralelių yra užtektinai, nors man įdomiausia yra tai, kad Kūperis tarsi pamato, kokiu būdu iš vandens buvo ištraukta ir atidengta Lora. Ne tik jam, bet ir kitiems tai turėtų sukelti žiauriai nepatogų deja vu.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą